• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projektant zapłaci 5 mln zł za dokończenie Węzła Lipce?

Maciej Naskręt
21 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wadliwie wykonane zjazdy z estakady w Lipcach w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska. Wadliwie wykonane zjazdy z estakady w Lipcach w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska.

5 mln zł wyda na naprawę Węzła Lipce gdański oddział GDDKiA, ale odszkodowania będzie się domagać od firmy Transprojekt Gdański, która popełniła błąd w projekcie. Co ciekawe, w czasie budowy projektant węzła odszedł z Transprojektu i pracował już dla generalnego wykonawcy obwodnicy, firmy Bilfinger Berger.



Przebieg Południowej Obwodnicy Gdańska. Przebieg Południowej Obwodnicy Gdańska.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - oddział w Gdańsku - rozstrzygnęła przetarg z wolnej ręki na naprawę Węzła Lipca, który połączy Południową Obwodnicę Gdańska z Traktem św. Wojciecha.zobacz na mapie Gdańska Prace wykona firma Bilfinger Berger, ta sama, która od początku buduje 18-kilometrową drogę ekspresową na południu Gdańska. Za prace naprawcze budowlańcy zainkasują 5 mln zł brutto.

Przypomnijmy, że Węzeł Lipce, który wciąż jest w budowie, został zaprojektowany, jak zresztą cała POG, przez firmę Transprojekt Gdański. Po wybudowaniu w zeszłym roku zjazdów z estakady do Traktu św Wojciecha przeprowadzono próby obciążeniowe. Wtedy okazało się, że konstrukcje wszystkich zjazdów pracują niewłaściwie. M.in. dochodziło do niekontrolowanego skręcenia płyt i dociążania łożyska - na podporach skrajnych.

Czy firmy budowlane starannie dobierają podwykonawców?

Kto zawinił? - Projektant. Na szczęście jednak mamy gotową dokumentację naprawczą. Zależy nam by otworzyć węzeł w Lipcach do końca października mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA.

Skoro jest to błąd projektanta, to czy inwestor będzie się domagać zwrotu poniesionych kosztów naprawy? - Tak. Zwrócimy się do firmy Transprojekt Gdański o zwrot poniesionych kosztów naprawy węzła. Jeszcze nie wiemy, jaką formę przyjmie nasz wniosek - tłumaczy Robert Marszałek.

Wykonawca dokumentacji projektowej Południowej Obwodnicy Gdańska nie chce tego komentować. - Czekamy na ewentualne oficjalne stanowisko GDDKiA w tej sprawie - mówi mgr inż. Marek Rytlewski, dyrektor spółki Transprojekt Gdański.

O kłopotach przy odbiorze technicznym zjazdów wiedziano już w czerwcu 2011 r. GDDKiA i generalny wykonawca od zeszłego roku prowadzili rozmowy, w których przerzucano się odpowiedzialnością za powstały błąd. Zamiast zabrać się za naprawę wadliwych zjazdów czekano, aż przyparty do muru projektant wreszcie przyzna się do winy.

Co na to władze gdańskiego oddziału GDDKiA? - Sprawa była dość skomplikowana. Projekt budowlany opracowywał inżynier spółki Transprojekt Gdański. Gdy ruszyła budowa zwolnił się z gdańskiego biura i podjął pracę u wykonawcy POG, czyli w firmie Bilfinger Berger. Opracowywał tam projekty technologiczne do własnego projektu budowlanego - mówi Robert Marszałek, dyrektor GDDKiA w Gdańsku.

Skontaktowaliśmy się z władzami generalnego wykonawcy Południowej Obwodnicy Gdańska, by ustalić kim jest projektant. - To współwłaściciel gdańskiego biura projektowego, które było naszym podwykonawcą. Wiązała nas z nimi umowa o dzieło. Nie mieliśmy z nimi poważnych kłopotów, choć wszyscy doskonale wiemy, że na budowach wszystkich goni czas, przez co łatwiej o błędy - uważa Mateusz Gdowski, rzecznik prasowy Bilfinger Berger.

Próbowaliśmy się skontaktować z inżynierem odpowiedzialnym za nieprawidłowości przy projektach. Niestety nie zastaliśmy go, a jego wspólnik nie chciał z nami rozmawiać.

Południowa Obwodnica Gdańska to biegnąca przez Olszynkę 18-kilometrowa droga ekspresowa między Koszwałami a Obwodnicą Trójmiasta. Pierwotnie generalnym wykonawcą było konsorcjum firm Bilfinger Berger (lider) i Wakoz (partner), jednak ta druga firma w marcu wycofała się z placu budowy. Bilfinger Berger kończy budowę ekspresówki samodzielnie. Inwestycja kosztuje ok. 1,133 mld zł. Umowny termin zakończenia robót minął pod koniec lipca. Od 9 czerwca kierowcy mogą korzystać z nowej trasy, ale czynne są jedynie trzy spośród pięciu węzłów drogowych.

Miejsca

Opinie (126) 2 zablokowane

  • Spaprał niedouczony aststent

    a projektant podpisany pod rysunkami najwyżej je przejrzał. O sprawdzajacym nie wspomnę, bo w Polsce sprawdzającymi są kolesie ze studiów, których podpisy (za wiedzą takigo gościa) podrabia się na projekcie.

    • 2 0

  • Projektanci haha mistrzowie kopiuj/wklej, biedni. Naj zabawniejsi ci od wnętrz. (1)

    Dostajesz plany (najczęściej powiększoną kopię gdzie skala w legendzie a na rysunku to abstrakcja) od takiego i okazuje się że łazience gdzie mierzysz miarą "na żywo" masz 200cm a jemu na planach mieści się wanna 170cm i pralka 45cm. Zadajesz pytanie co teraz?? a słyszysz to wymyślcie coś a potem się poprawi (Jasne, kto zgarnie kasę za poprawki w planach??). Lub jeszcze bardzie zabawny i autentyczny przypadek- drzwi przesuwane chowane w ścianę standard ścianka 10cm . Niby oczywiste, że nie zmieści się puszka pod gniazdko głęboka na 6cm a projektantowi się na rysunku chowały w ścianę. Jest niestety mało solidnych projektantów i ci są oczywiście drodzy ale wolę zrobić raz a dobrze a nie dziesięć razy potem poprawiać. Podejście mojego szefa konkurencja robi szybciej i taniej, niestety nie zauważa, że potem trzeba jeździć,poprawiać,wstydzić się bo firma robiła pod naszym szyldem i wychodzi na to samo jakbyśmy my robili po swojemu.

    • 4 2

    • a taki projektant wnętrz to też egzamin na uprawnienia zdaje?
      ciekawa próba degradacji inżyniera budownictwa do projektanta...wnętrz :D

      • 3 0

  • drejk

    co za syf!!!!!!!!!! złodzieje i tyle!!!!!!!!za każdą rozpoczętą budową czy przebudową w tym mieście coś się dzieje a za to wszystko płacimy my!!!tu nawet załatanie dziury w jezdni kojarzy się z jakąś aferom o kasę bo ten dostał w łapę a ten drugi nie zadowolony bo go łapówa ominęła, a dziura jak była tak jest i my wszyscy w nią dzień w dzień wpadamy i będziemy w padać a oni kasę z naszych podatków będą zasysać

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane