• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prokuratorskie śledztwo po wypadku na Spacerowej

Maciej Korolczuk
17 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Skutki piątkowego wypadku na ul. Spacerowej.
  • Skutki piątkowego wypadku na ul. Spacerowej.

Prokuratorskie śledztwo ma ustalić przyczyny i okoliczności piątkowego wypadku na ul. SpacerowejMapka, w którym po czołowym zderzeniu z autobusem miejskim zginął kierowca mercedesa. Zostanie też przeprowadzona sekcja zwłok kierowcy oraz badania toksykologiczne na ewentualną obecność w jego organizmie alkoholu i środków odurzających.



Pod względem bezpieczeństwa ul. Spacerowa jest:

Przypomnijmy, do wypadku doszło na prostym odcinku drogi w rejonie leśniczówki. Z wciąż niewyjaśnionych przyczyn kierowca mercedesa zjechał na przeciwległy pas ruchu i zderzył się czołowo z jadącym autobusem miejskim. W wyniku zdarzenia śmierć na miejscu poniósł kierowca osobówki, a jadąca z nim pasażerka w ciężkim stanie trafiła do szpitala.

Przyczyny tego, co się stało na ul. Spacerowej, wciąż nie są znane. Wyjaśni to prokuratorskie śledztwo.

- Materiały w sprawie wypadku na ul. Spacerowej zostały wczoraj (15 marca) przekazane do prokuratury - mówi prok. Mariusz Duszyński z Prokuratury Okręgowej w Gdańsku. - Przyczyny, dla których kierujący samochodem osobowym zjechał na przeciwny pas ruchu, są ustalane w toku śledztwa. W tej chwili nie są one znane. Autobus, który uczestniczył w wypadku, został zabezpieczony do dalszych badań.
  • Miejsce piątkowego wypadku zostało wygrodzone. Prace naprawcze pobocza i barier zaplanowano na wtorek i środę.
  • Miejsce piątkowego wypadku zostało wygrodzone. Prace naprawcze pobocza i barier zaplanowano na wtorek i środę.
  • Miejsce piątkowego wypadku zostało wygrodzone. Prace naprawcze pobocza i barier zaplanowano na wtorek i środę.
  • Miejsce piątkowego wypadku zostało wygrodzone. Prace naprawcze pobocza i barier zaplanowano na wtorek i środę.
  • Miejsce piątkowego wypadku zostało wygrodzone. Prace naprawcze pobocza i barier zaplanowano na wtorek i środę.
  • Miejsce piątkowego wypadku zostało wygrodzone. Prace naprawcze pobocza i barier zaplanowano na wtorek i środę.
Kluczowe w wyjaśnieniu przyczyn wypadku mogą okazać się zeznania rannej w wypadku 22-latki. Prokuratura nie zdradza jednak ani stanu jej zdrowia, ani tego, kiedy zostanie przesłuchana. W toku czynności ma zostać także przeprowadzona sekcja zwłok kierowcy i badania toksykologiczne.

Pomoże monitoring i zeznania kierowcy?



Więcej światła na to, co się stało w piątek wieczorem na Spacerowej, może rzucić zapis monitoringu z autobusu. Pojazd należący do przewoźnika BP Tour był wyposażony w kamery, które nagrywały to, co się działo w autobusie w trakcie jazdy. Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić, na nagraniu widać moment, gdy do autobusu zbliża się jadący z naprzeciwka mercedes, ale potem nagranie się urywa. Siła uderzenia była tak duża, że autobus zmienił kierunek jazdy, a następnie wpadł do rowu, ścinając po drodze jedną latarnię.

  • Siła uderzenia była tak duża, że autobus zmienił kierunek i wpadł do rowu.
  • Autobus po wypadku został zabezpieczony przez prokuraturę.

Pomóc mogą też zeznania samego kierowcy autobusu, który mimo że sam był ranny, w pierwszej kolejności pomagał 10 pasażerom opuścić pojazd. Z autobusu wyszedł ostatni. Z urazem nogi, skaleczonej przez reflektor. Na jego bohaterską postawę uwagę zwraca Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM w Gdańsku.

- Kierowca natychmiast połączył się z dyspozytorem BP Tour, informując o zdarzeniu. Powiedział również, że pojazd leży na boku, w rowie i potrzebna jest natychmiastowa pomoc służb ratunkowych. Po zgłoszeniu kierowca usiłował wydostać się z kabiny, lecz w efekcie zdarzenia zakleszczyły się drzwi. Przeszedł więc po desce rozdzielczej do wnętrza pojazdu. Gdy zobaczył, że w pojeździe świeci się światło, uświadomił sobie, że silnik pracuje. Jednak wyłączenie światła mogłoby wywołać panikę wśród pasażerów, dlatego kierowca zdecydował się nie wyłączać silnika. Zauważył, że kilka osób, siedzących na poczwórnych fotelach w przedniej części pojazdu, w efekcie wypadku upadło na podłogę - relacjonuje Gołąb.
Następnie kierowca sprawdził stan pasażerów - oprócz niewielkich skaleczeń, głównie na dłoniach, żadna z osób nie odniosła widocznych obrażeń, wszyscy byli przytomni, choć w szoku.

- Kierowca poinformował pasażerów, że należy opuścić pojazd przez wyjście ewakuacyjne. Jeden z pasażerów młotkiem wybił szybę, za którą już zbierali się kierowcy z innych pojazdów, by pomóc. Ewakuacja pasażerów była trudna z powodu przechylenia pojazdu, niemniej udało się pomóc pasażerom w opuszczeniu pojazdu. Kierowca podsadzał ich do góry, a osoby stojące przed autobusem odbierały pasażerów z pojazdu. Gdy wszyscy pasażerowie, będący w zasięgu wzroku, opuścili pojazd i byli już bezpieczni, kierowca poszedł sprawdzić tylną część pojazdu, czy nikt tam nie pozostał. Gdy stwierdził, że pojazd jest pusty, a pasażerowie są już bezpieczni na zewnątrz, wyłączył silnik i sam jako ostatni opuścił pokład autobusu - dodaje Gołąb.
Aktualnie kierowca przebywa na zwolnieniu lekarskim, odniósł obrażenia kończyn. Została mu zaoferowana pomoc psychologiczna.

Okolice miejsca wypadku, gdzie przed laty stał fotoradar. Okolice miejsca wypadku, gdzie przed laty stał fotoradar.

Podobny wypadek w 2010 r.



Przypomnijmy, że w miejscu wypadku jeszcze kilka lat temu stał fotoradar. To kolejny śmiertelny wypadek w tej lokalizacji. W styczniu 2010 r. w czołowym zderzeniu autobusu miejskiego z fiatem cinquecento także śmierć poniósł kierowca osobówki.

We wtorek rano drogowcy z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni w miejscu wypadku naprawiali uszkodzone pobocze. W środę od godz. 10 na ul. Spacerowej spodziewane są utrudnienia w ruchu (obowiązywać ma ruch wahadłowy). Tym razem służby drogowe mają odtworzyć tam bariery energochłonne. Utrudnienia mają potrwać do godz. 14.

10:49 17 MARCA 21

Korek na Spacerowej w obu kierunkach (15 opinii)

Trwa wymiana barierek po sobotnim wypadku. W związku z tym, do godz. 14:00 będzie obowiązywał ruch wahadłowy.
Trwa wymiana barierek po sobotnim wypadku. W związku z tym, do godz. 14:00 będzie obowiązywał ruch wahadłowy.

Opinie (150) 6 zablokowanych

  • Chwała bohaterom (5)

    Wyrazy szacunku dla kierowcy autobusu za zachowanie trzeźwego myślenia, mimo tak trudnej sytuacji.

    • 404 1

    • co z odcinkowym pomiarem predkosci na Słowackiego?

      Euro 2012 juz się skończyło

      • 12 11

    • Brawo dla kierowcy autobusu. (1)

      Na Spacerowej powinny być barierki między pasami ruchu tak jak na drodze do Pucka.

      • 18 5

      • I progi zwalniające co 500 metrów

        • 4 2

    • Tym większy szacunek, że przeżył on niedawno osobistą tragedię

      • 8 1

    • Kierowca bohater ale zabiorą mu zaraz premię bo pewnie źle wypełnił kartę drogowa przez ten wypadek.taka firma

      • 2 6

  • Ulica jak każda inna... (6)

    Jak się nie potrafi jeździć albo się zapierdziela ile fabryka daje to każda ulica jest niebezpieczna... Ulica sama nie wyrzuca samochodów na przeciwlegly pas ani do rowów. Wystarczy dopasować prędkość do warunków i umiejętności i będzie cacy i bezpiecznie.

    • 248 5

    • To jest prosta droga (2)

      nie ma tam ani jednego momentu, który byłby niebezpieczny. Dwa większe zakręty, bardzo dobra nawierzchnia w porównaniu do reszty Gdańska, szerokie oba pasy Po co to śledztwo. O zmarłych się źle nie mówi, ale gość jest sam sobie winien, zero wyobraźni, zero talentu i umiejętności. Bo umiejętności to nie tylko gaz do dechy i jazda, ale również ocena sytuacji i dobranie odpowiedniego momentu do wyprzedzania. Całe szczęście zabił tylko siebie bezmyślny cwaniak.

      • 23 7

      • śledztwo jest potrzebne do ustalenia kwestii odszkodowań.

        To o miliony chodzi za sam autobus a do tego inne szkody.

        • 5 0

      • zabił tylko siebie

        to się jeszcze okaże

        • 3 0

    • Szkopuł w tym, że część ludzi jest po prostu nieodpowiedzialna i nie potrafi myśleć przyczonowo-skutkowo. (1)

      Dlatego na Spacerowej powinny zostać zamontowane barierki rozdzielające pasy ruchu.

      • 7 3

      • Ależ to jest właśnie efekt racjonalnego myślenia przyczynowo-skutkowego a nie jest braku! Skoro można jeździć (i parkować) jak się komuś podoba bez konsekwencji to po co się pilnować? Przyczyzna: apatia policji i społeczne przyzwolenie. Skutek: tragiczne w skutkach wypadki w okolicznościach pozwalających na 90% odtworzyć przebieg (koniec zabudowanego to gaz do dechy i zostawaiamy frajera jadącego przepisowo z tyłu).

        • 1 5

    • Umiejętności do nabycia

      Ale do tego wszystkiego potrzeba trochę wyobraźni a tej się nie nauczysz na kursie .

      • 0 0

  • Przecież etatowym komentatorom zajęło godzinę

    pod pierwszym artykułem tuż po wypadku jakie były przyczyny, prędkość, kto z kim , czemu zrobili 50 i teraz szybciej rowerami jeżdżą

    • 49 11

  • Super kierowca (3)

    Oby więcej tak zaangażowanych i oddanych ludzi na swoich stanowiskach w pracy.

    • 184 2

    • (2)

      Strazak z osp....wiec mysle ze wiedzial co robi.

      • 21 3

      • bez zwiazku

        • 3 16

      • Tym bardziej jeżeli jest strażakiem - wiedział jak się zachować, bo nie jedno w swojej pracy w straży widział i przeszedł jakieś kursy i jest wykfalifikowanym ratownikiem ,a większość kierowców osobówek gdy widzi wypadek, zamiast zatrzymać się może jakoś mógłby pomóc to woli wyciągnąć telefon, zwolnić do najniższej prędkości tak żeby aparat mógł czyściutko nagrać całe zdarzenie - i tak rodzą się "reporterzy", którzy później relacjonują w tutejszym raporcie trojmiasto.pl

        • 13 0

  • (5)

    To nie ulice powodują wypadki tylko potencjalni mordercy za kołkiem którzy musza zap... nie wwzne czy strefa 30 czy 70. A policja powinna ich wyłapywać i kierować na badania psychiatryczne.

    • 134 8

    • tacy zwiekszaja ryzyko, ale wypadki i kolizje to naturalna skladowa ruchu drogowego (i nie tylko) (1)

      • 4 8

      • Wizja zero jest realna

        • 3 2

    • Nie tylko mordercy (2)

      Są też wypadki losowe. Nawet Ty nie możesz mieć pewności czy np. dziś nie zasłabniesz prowadząc samochód...

      • 7 1

      • Dokładnie

        Pamiętam kilka lat temu na ul Słowackiego zabiła się/zginęła dziewczyna w ciąży. Wieszali na niej psy, bo takie auto, bo szybko jechała itp.itd.potem wyszło że dziewczyna zasłabła...

        • 5 0

      • Oczywiście, ale to margines.

        • 2 1

  • Rowery to przyszłość! (1)

    Zrobić tam trasę rowerowa!!

    • 31 78

    • i deptak dla ludzi wtedy rowery oraz hulajnogi będą rozjeżdżać tam pieszych

      • 17 4

  • Wbrew pozorom (12)

    Ta droga jest bezpieczna

    • 97 10

    • Jakim pozorom? (2)

      Co jest na pozór niebezpiecznego w drodze, której oba pasy są bardzo szerokie, nawierzchnia bardzo dobra w porównaniu do reszty Gdańska, widoczność świetna i może ze dwa większe zakręty, a skrzyżowań zero. Jedyne co jest niebezpieczne to ludzie, ale tak to działa wszędzie.

      • 21 1

      • Wbrew pozorom (1)

        Wypadek smiertelny w piatek
        Wypadek smiertelny w 2010

        • 1 13

        • Dwa śmiertelne wypadki.

          A ile śmiertelnych wypadków było na takiej siódemce z Elbląga do Gdańska - prostej drodze przez i**otów? Ile śmiertelnych wypadków było na Sopockiej? Ile śmiertelnych wypadków było na trasie Gdynia/Gdańsk - Żukowo ? Dwa wypadki śmiertelne nie czynią drogi niebezpiecznej. Zwróć uwagę na powód. Powodem jest ludzki d**ilizm. Droga jest bezpieczna.

          • 22 0

    • (3)

      Żadna droga prowadząca przez las nie jest bezpieczna.

      • 1 18

      • A to dlaczego? (2)

        Proszę o wyjaśnienie dlaczego żadna droga prowadząca przez las nie jest bezpieczna? Bo może wybiec zwierzę? To się może zadziać nawet w środku miasta. Będąc kierowcą trzeba mieć oczy dokoła głowy. Codziennie jeżdżę Spacerową nawet w nocy na swoją wiochę gdzie droga przez las i biegające zwierzęta to codzienność. Trzeba myśleć.

        • 12 1

        • Drzewa są niebezpieczne

          Czasami wchodzą w drogę kierowcom.

          • 6 2

        • Obejrzyj sobie w necie filmiki jak rozpędzone jelenie czy łosie wybiegają nagle z lasu i skaczą po maskach samochodów. W mieście jak masz drzewa przy drodze to jedynie pojedyncze okazy, a krzaki są tak przycinane, że bez problemu widać dużą zwierzynę, więc nie porównuj lasu do miasta, bo to tak jakbyś porównywał dzień do nocy i świecące słońce do poświaty księżyca.

          • 3 0

    • ja go jezdnia może i tak, ale sama w sobie sapcerowa jest średnio bezpieczna ze względu na zwierzęta

      • 3 4

    • Nie jest bezpieczna. (2)

      Na Spacerowej mamy bardzo często zderzenia czołowe, szczęśliwie rzadko są tragiczne w skutkach. W efekcie droga jest często zamykana i wszyscy stoją w korkach.

      Moim zdaniem powinni postawić barierki takie jak na Górce Rekowskiej. Brak możliwości wyprzedzania, do tego odcinkowy pomiar prędkości i po kłopocie.

      • 4 6

      • Idź się leczyć (1)

        Przede wszystkim usunąć z tej drogi rowery!

        • 4 6

        • idź się leczyć

          Masz jakieś problemy emocjonalne, można się tym zająć.

          • 2 0

    • Zgadzam się. Dużo bardziej niebezpieczna wydaje się Słowackiego.

      Jak czas przejazdu jest porównywalny to zawsze wolę jechać Spacerową.

      • 0 0

  • Jak osobówka (8)

    zepchnęla przegubowy autobus poprzez czolowe uderzenie? Moim zdaniem kierowca (ktoremu naleza sie wielkie uklony) odruchowo probowal uciekac na pobocze. Ktos, coś?

    • 19 74

    • Normalnie, trzeba było nie spać na fizyce to byś wiedział.

      • 43 4

    • To normalne (2)

      Każdy odruchowo ucieka na bok w tego typu lub podobnych sytuacjach.

      • 9 2

      • no ale właśnie nie powinien uciekać w bok tylko walić prosto (1)

        osobówka i tak nie ma szans a tu trzeba większą ilość ludzi w autobusie ratować, pomyśl jakby na tej skarpie były drzewa to co by się stało?

        • 2 9

        • Jakby walnął prosto, to ludzie by zginęli...

          • 6 2

    • Jak mercedes uderzył w przód autobusu to na 99% układ kierowniczy autobusu wręcz przestał istnieć.
      Resztę myślę, że już ogarniesz.

      • 23 1

    • Tak samo jak brzoza obcięła skrZydlo tupolewa

      • 1 8

    • Pierwsza zasada kierowania autobusu - nie uciekaj, chyba że ciężarówa, bo masz więcej ludzi.

      Znajomy kierowca autobusu opowiadał mi jak musiał przejechać psa, który wbiegł nagle na ulicę. Pasażerowie go hejtowali, a prawda była taka, że nie dałby rady wyhamować. Gdyby gwałtownie hamował to by ludzi połamało, a gdyby próbował wyminąć to by zagrażał innym kierowcom i przechodniom. Dlatego kierowcy są przygotowywani na takie okoliczności na szkoleniach. Autobus jest jak pociąg nie jak osobówka. Hamuje wolno, ciężko się nim manewruje i przeważnie wygrywa z samochodem. Belki z których jest zrobione podwozie, są tak toporne, że każdy samochód który w nie walnie, to równie dobrze mógłby wjechać w mur (np. wypadek w Redłowie). Tylko potężne uderzenie z przodu od boku mogłoby zmienić tor jazdy autobusu tak jak na filmiku. Nie sądzę żeby kierowca chciał narażać pasażerów próbując zjechać na pobocze, bo to po prostu nie logiczne. Mając na szali życie wielu pasażerów, a życie ludzi w osobówce, wiedząc że prowadzi się takiego kolosa - trzeba niestety wybrać mniejsze zło.

      • 21 2

    • Nie uciekałemnie miałem czasu na ucieczkę.
      Siła uderzenia w kabinę od strony kierowcy była Tak silna że zepchnęła autobus z pasa drogi na pobocze a następnie przez barierki i latarnię do rowu.nic nie mogłem zrobić

      • 0 0

  • (1)

    Szacunek. Pan Kierowca to wspanialy czlowiek. Do konca czul odpowiedzialnosc. Az milo wiedziec, ze jadac autobusem nasze zycia sa w rekach takich wspanialych ludzi. Dziekuje:)

    • 137 1

    • Niestety tym osobom

      Inni kierowcy codziennie utrudniają pracę i narażają ich na wypadki i kolizje.

      • 19 0

  • Uścisk dłoni prezesa (6)

    w podziękowaniu dla kierowcy,bo na co innego można liczyć niestety w takiej branży...?

    • 102 1

    • (4)

      A co by miał dostać? Premię? Za to, że zachował się normalnie. Za normalność nagrody?

      • 1 28

      • Jak premie dostają Ci którzy znajdują siatki na siedzeniach z pieniędzmi czy zawieźli nieprzytomną do szpitala miejskim autobusem, to dlaczego ta sytuacja nie miałaby być pretekstem do nadania temu kierowcy premii i motywacji do pracy ?

        • 23 0

      • (2)

        Normalność? Ten Pan będzie miał traumę do końca życia.

        • 7 2

        • (1)

          Oczywiście że za normalność, większość komentujących nawet nie ma sobie tej normalności i przede wszystkie brak w nich empatii

          • 7 0

          • Zgadzam się w 100%. Ciężko o normalność w tych czasach, dlatego uważam, że powinien zostać doceniony.

            • 5 0

    • Uścisk dłoni?

      Każdy poszkodowany w tym wypadku powinien dostać duże odszkodowanie, w dziesiątkach tysięcy złotych. Kierowca zachował się, jak kapitan na tonącym statku i za należy mu się wielki szacunek. Czy wiesz jakie szkolenie przechodzi kandydat na kierowcę autobusu w firmie przewozowej? Może już dostał "uścisk dłoni"? Może po powrocie do pracy dostanie podwyżkę?
      Dlaczego u takich jak Ty wszystko musi być na "nie"? Tylko nie mów, że znasz życie.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane