• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prom Wisłoujście definitywnie odpłynie?

Katarzyna Moritz
3 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Tour de Nowy Port", by wrócił prom przez Wisłę
Miasto w poniedziałek unieważniło przetarg na przeprawę promową z powodu zbyt wysokiej ceny jedynej oferty, którą złożył dotychczasowy armator. Czy słusznie? Miasto w poniedziałek unieważniło przetarg na przeprawę promową z powodu zbyt wysokiej ceny jedynej oferty, którą złożył dotychczasowy armator. Czy słusznie?

Jeżeli miasto nie zmieni warunków kolejnego przetargu, może się okazać, że przestanie funkcjonować prom między Nowym Portem a Wisłoujściem zobacz na mapie Gdańska. Przyszły armator miałby wykonywać aż 88 przepraw dziennie. - Za tę stawkę to nierealne - twierdzi obecny przewoźnik.



Od ponad 20 lat, czyli od momentu, kiedy sprywatyzował się gdański port, połączenie promowe na Martwej Wiśle obsługuje prywatny armator. Na co dzień umożliwia ono głównie pracownikom gdańskiego portu podróż do i z pracy. Prom dziennie przewozi do dwóch tysięcy samochodów (jednorazowo ok. 20 osobowych) i, co istotne, umożliwia wielu mieszkańcom Gdańska omijanie korków w mieście.

W styczniu informowaliśmy, że zarząd portu nie ma już takich potrzeb przewozowych i zamiast 500 karnetów chce ich zaledwie 70 miesięcznie, a to skutkowałoby nierentownością przeprawy i jej zamknięciem.

W efekcie miasto zobowiązało się na jej finansowanie, przynajmniej do czasu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą. Pod koniec marca Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku ogłosił przetarg na obsługę przeprawy w okresie od maja do końca listopada. W poniedziałek jednak przetarg został unieważniony. Dlaczego?

- Wpłynęła tylko jedna oferta, a jej cena znacznie przewyższa kwotę, jaką możemy przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Złożył ją obecny przewoźnik. Swoje usługi wycenił na ponad 1,1 mln zł - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik ZDiZ.

Lada dzień ZDiZ ma ogłosić nowy przetarg, jednak jego wynik jest łatwy do przewidzenia.

- W przetargu był błąd, określono nierealną ilość przewozów, czyli 88 dziennie (w weekendy - 34). Zgłaszaliśmy to w postępowaniu. Miasto założyło, że w ciągu 15 minut mamy wykonywać dwa kursy, choć możliwy jest tylko jeden. To podwyższyło cenę, którą dostosowaliśmy do tych wymagań, a to i tak jest stawka z tylko 15 proc. marżą - wyjaśnia Rafał Rutkowski, kierownik promu.

Jego zdaniem realna ilość to 64 przewozy dziennie, z czego jeden przejazd kosztowałby przewoźnika 74 zł. W ciągu siedmiu miesięcy koszt wynosiłby więc nieco ponad 800 tys. zł. Dodatkowo, skoro miasto przejmie finansowanie przeprawy, wpływy zarówno z karnetów, jak i biletów będą trafiać do jego kasy, a nie do kasy armatora.

Czy ZDiZ zmieni warunki przetargu? - Rozważamy to - zastrzega rzecznik.

Co ciekawe, nie ma obecnie w Polsce promu, który by pasował do istniejących przyczółków po obu stronach Martwej Wisły.

Prom kursujący do Wisłoujścia ma już 35 lat, a co pięć lat musi być odnawiana jego klasa w Polskim Rejestrze Statków. Kolejny termin kontroli mija 31 sierpnia, przegląd kosztuje ponad 250 tys. zł. Armator odkłada pieniądze na ten cel, ale zapowiada, że gdy skończy się finansowanie z końcem kwietnia, to nie wystarczy mu na wykonanie przeglądu.

Miejsca

Opinie (138) 1 zablokowana

  • Misza

    Jak nie będzie promu, to bitwa morska 5 maja pójdzie się ..... Na Twierdzy miały być odpalone armaty, a z Szańca Zachodniego (nieistniejącego, po stronie N. Portu) PROM miał wozić uczestników imprezy do Twierdzy, gdzie przewidziano atrakcje dla ludu. A tak co????????????

    • 11 1

  • Nie rozumiem ataków na armatora

    to miast jest winne tego, że promu nie będzie i te wszystkie pojazdy i pasażerowie, którzy przeprawiali się promem, będą jeździś przez centrum miasta w godzinach szczytu przyczyniając się do zwiększenia rozmiaru korków.

    • 17 1

  • miasto chce widać wszystko - niskie ceny i wpływy z biletów (1)

    a ludzie piszący przetargi nie mają żadnego pojęcia o czym piszą.

    Podobnie było z molo w Sopocie, - najlepiej żeby ktoś płacił dzierżawę za użytkowanie i dzielił się wpływami z reklam , i biletów

    • 81 3

    • Tak to jest

      prezydent zupełnie oderwany od rzezcywistości to i jego urzędnicy też

      • 11 4

  • lina , tratwa i 5 bezrobotnych + rencista II grupy

    i kapelusz!!!!!

    • 10 0

  • Ten tunel to tez juz pare ladnych latek robia

    krety by to szybciej wykopaly

    • 5 5

  • Rutkowski... skad ja znam to naziwsko? takie medialne ze szklanego pudełka. (1)

    a poważnie: choć zauważyli, że niemożliwa przeprawa 2x w ciągu 15 minut, to dali ofertę to uwzględniającą:O nasz klient, nasz Pan. to się nadaje do kabaretu. lot w kosmos tym promem? oczywiście, jak najbardziej. będzie kosztowało, ale nie jest niemożliwe. POLSKA:D

    • 25 3

    • Dobrze kombinujesz,

      faktycznie Rutkowski to znany bokser, Wiesław. Mistrz Europy i wicemistrz olimpijski

      • 6 0

  • Na piechotę! Jak Dżizas! (2)

    Wiara czyni cuda!

    • 49 19

    • Ba! Wiara góry przenosi!
      A co dopiero taki tyci promek.

      • 2 2

    • A nie po palach?

      • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane