• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prom Wisłoujście: radni prosili o pomoc, miasto ją obiecało

Katarzyna Moritz
11 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Tour de Nowy Port", by wrócił prom przez Wisłę
Prom może dziennie przewozić do dwóch tysięcy samochodów. Prom może dziennie przewozić do dwóch tysięcy samochodów.

Przewożący do dwóch tysięcy samochodów dziennie prom z Nowego Portu do Wisłoujścia miał zniknąć, bo dotujący go zarząd gdańskiego portu wycofuje się z pomocy. O pomoc poprosili opozycyjni radni, a miasto się na nią zgodziło.



Radni Prawa i Sprawiedliwości apelują, by miasto dofinansowało funkcjonowanie promu, ponieważ odciąża je z korków. Radni Prawa i Sprawiedliwości apelują, by miasto dofinansowało funkcjonowanie promu, ponieważ odciąża je z korków.

Czy korzystasz z promu Wisłoujście?

Połączenie promowe z Nowego Portu z Wisłoujściem od 20 lat, kiedy gdański port się sprywatyzował, obsługuje prywatny armator. Na co dzień umożliwia ono głównie pracownikom portu podróż do i z pracy. Prom dziennie przewozi do dwóch tysięcy samochodów, a także umożliwia wielu mieszkańcom Gdańska omijanie korków w mieście.

Przez ponad dwie dekady zarząd gdańskiego portu dokładał do funkcjonowania promu. Ostatnio kwotą 33 tys. zł miesięcznie.

- Pod koniec zeszłego roku dostałem wypowiedzenie od portu obecnej umowy najmu tego promu, która mija 30 kwietnia. Gdy port przestanie mnie dofinansowywać, to nie będę miał za co pływać - wyjaśnia Andrzej Pieńkowski, armator promu Wisłoujście.

Dzięki dotacji pracownicy portu otrzymywali około 500 karnetów na przejazd. Zarząd gdańskiego portu wypowiedział umowę po przekalkulowaniu kosztów. Prom zapewniał głównie wygodną przeprawę pracownikom Spółce Port Gdański Eksploatacja. Ta jednak od kilku miesięcy jest w nowej siedzibie zabytkowego dworku.

- Prom oczywiście jest potrzebny, ale nasze nakłady są nieadekwatne. Poza dotacją utrzymujemy też oba przyczółki dla promu. Będziemy chcieli zaoferować nowe warunki umowy, ale na innych zasadach - podkreśla Janusz Kasprowicz, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, zarząd gdańskiego portu w przygotowywanej umowie zamiast 500 karnetów chce ich w przyszłości zaledwie 70 miesięcznie.

Co musiałoby się zmienić, by prom nadal pływał? - 30 tys. zł to miesięczny koszt samego paliwa. Uważam, że miasto powinno się w to zaangażować. Zwłaszcza jeśli stać je na utrzymywanie tramwaju wodnego na Hel przez trzy miesiące za 1,5 mln zł. U nas wystarczy 400 tys. zł rocznie - podkreśla armator.

W podobnym tonie wypowiadali się radni Prawa i Sprawiedliwości, którzy we wtorek zorganizowali konferencję prasową w tej sprawie.

- Gdy 1 maja zniknie to połączenie, to Wisła naprawdę stanie się martwa - podkreśla Kazimierz Koralewski, radny PiS. - Wielokrotnie w tej kadencji zwracałem się o zabezpieczenie środków na funkcjonowanie promu także w sobotę, którego obecnie nie ma, a bardzo by się przydało, szczególnie w sezonie turystycznym, by dotrzeć do Twierdzy Wisłoujście - wtórował mu z Nowego Portu Krzysztof Wiecki .

Pieniądze są o tyle potrzebne, że prom ma już 35 lat, a co pięć lat musi być odnawiana jego klasa w Polskim Rejestrze Statków. Kolejny termin kontroli mija 31 sierpnia, przegląd kosztuje ponad 250 tys. zł. Armator odkłada pieniądze na ten cel, ale zapowiada, że gdy skończy się finansowanie z końcem kwietnia, to nie wystarczy mu na wykonanie przeglądu.

Na szczęście miasto zareagowało bardzo szybko. Kilka godzin po konferencji radnych opozycji obiecało pomoc. - W interesie mieszkańców chcemy utrzymać to połączenie z budżetu miasta do czasu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą - oświadczył Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

Alternatywne połączenie, czyli tunel pod Martwą Wisłą, powstanie w 2014 roku. Jednak w projekcie tunelu nie uwzględniono drogi rowerowej ani chodnika dla pieszych, bo trasa w tunelu będzie drogą przyspieszoną. Więc nawet po jego otwarciu prom będzie miał rację bytu.

Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,8 km. Termin oddania: początek grudnia 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (116) 4 zablokowane

  • "Kilka godzin po konferencji radnych opozycji obiecało pomoc. - W interesie mieszkańców chcemy utrzymać to połączenie z budżetu miasta do czasu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą - oświadczył Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska."
    Czy w związku z tym ceny karnetów powrócą do tych z grudnia 2011 tj 75zł ?

    • 1 1

  • Prom

    22 dni x 2000 aut=44000x5zł wychodzi 220000 złotych,kasa za ludzi i rowery nie liczona i jeszcze dopłaty chcą?Pieńkowski i ska kieszenie sobie nabija nasza kasą.

    • 4 1

  • Obiecanki, cacanki a głupiemu radosc. (9)

    Mam nadzieje ze bob przestanie skapic i utnie cos z ECS w celu wspomożenia tego promu. Prom wiecej zwiedza ludzi dziennie niz w przyszłości ECS pewnie w całym roku. A moze wystarczy napis na promie " Tym promem l. Walenza przeszkoczył płot" i prom zostanie potraktowany jako częśc ECS

    • 53 9

    • (5)

      nie interesuje mnie jako Gdańszczanina inwestowanie w prywatny prom. Niech sam zabiega o pozyskanie środków - przez 20 lat zarobił tyle, że mógłby kupic nowoczesny prom. A z drugiej strony za chwilę będzie tunel i ten prom nie bedzie nam potrzebny

      • 2 11

      • (2)

        a dlaczego te poj..by nie pomyślały o tym że ktoś może chcieć dostać się na drugą stronę pieszo lub rowerem co baranie?Takie myślenie będzie tylko dla samochodów więc resztę można olać nie.Oto myślenie idioty niech sobie w d.. wsadzą ten swój tunel od początku do końca niefunkcjonalny badziew

        • 4 3

        • Trzeba być ograniczonym umysłowo by twierdzić, że ten tunel będzie niefunkcjonalny (1)

          Przecież problem ruchu pieszych i rowerzystów w tunelu można bardzo prosto i funkcjonalnie rozwiązać.

          Wystarczy przecież autobus, który nawet jakby był zupełnie darmowy to i tak pewnie jego utrzymanie byłoby o wiele tańsze niż promu przy funkcjonalności na podobnym poziomie.

          Zarazem takie rozwiązanie byłoby dla pieszych o wiele wygodniejsze i bezpieczniejsze niż np drałowanie kilkusetmetrowym mostem lub tunelem przystosowanym do ruchu pieszych.

          Zamiast bezsensownie wykrzykiwać inwektywy lepiej dopilnować władzę by nie zapomniała o odpowiednim rozwiązaniu dla pieszych i rowerzystach po otwarciu tunelu.

          • 8 1

          • Morze ... ograniczony te swoje przemyslenia sprzedaj władzą miasta a nie bezsensownie ..

            wykrzykiwac inwektywy, Lepiej sam osobiście dopilnuj władzę by nie zapomniała o odpowiednim rozwiązaniu dla pieszych i rowerzystach po otwarciu tunelu. Urzedasy sami na to nie wpadną.

            • 1 3

      • "za chwile"

        buahhahahahahaa zabilas mnie! dobre.... za chwile to chinczycy na Marsie wyladuja

        • 4 2

      • Za chwilę ?

        Tunel w planach miasta miał byc juz oddany w 2004 roku. Ciekawe ze "te" chwile trwają tak długo w naszej kochanej ojczyznie. A jak na razie tunelu nie ma i do tego czasu prom jest potrzebny. Wszędzie do srodków komunikacji ktoś np. miasto dokłada a paniuśia chciałaby aby cena za przepłynięcie promem bez dotacji wynosiła ze 30 zł. Pewnie tak, bo paniuśia z promu nie kozysta i ma innych gdzieś. Paniuśia to prwadziwa "polka która mysli tylko o swoim nosie i nic poza nim nie widzi."

        • 7 4

    • (1)

      walenza nadal nie potrafi wskazac miejsca w którym UB dostarczyło go do stoczni. Pewne jest ze to był desant na stocznie w mroku i ciemności.

      • 10 13

      • Wszystko mam udokumentowane tylko dokumenty gdzieś się zapodziały

        • 5 0

    • napis powinien brzmieć "tym promem L. Waleza został dostarczony do stoczni"

      • 7 4

  • PROM WISŁOUJSCIE... (1)

    Czy Adamowicz i jego Żołnierzyki oraz Zarząd Portu Gdańsk nie wiedzą ,że PROM zaliczany jest do DROGI PUBLICZNEJ ??? Żadnej łaski nie zrobili ,ze wspaniałomyślnie będa dokładać do remontów. Dojeżdzam do pracy TYM PROMEM , widzę co się dzieje i niech przestaną w końcu kłamać i i szukiwać ludzi.

    • 4 1

    • ???

      No może zachodzi tu prawidłowość, że gmina ma płacić za prom a nie przedsiębiorstwo państwowe?

      • 0 0

  • utrzymać PROM (1)

    Jestem mieszkańcem Stogów i codziennie "dopływam" do pracy na Młyniskach.
    Dzięki Promowi Wisłoujście omijam całe miasto w godzinach szczytu. Korzystam z niego jeszcze po raz trzeci/dobę ok.godziny 18 aby "przebić" się na Zaspę. Jako stały klient jestem objęty systemem powiadamiania telefonicznego /SMS/ o awariach, których faktycznie coraz więcej. Faktycznie popołudniowe godziny szczytu mogłyby być rozciągnięte do 17,30. Po styczniowej podwyżce z 75,- na 90,- za karnet i 6,-/kurs - zastanawiam się nad sensownością pływania. W okresie letnim przydałyby się kursy "wycieczkowe"dla turystów.
    Pozdrawiam dzielną załogę PROMU !!!

    • 13 2

    • Właśnie z powodu tej podwyżki zrezygnowałem z kursowania promem , a pływałem nim ponad rok!
      Po podwyżce nie kalkuje się mi pływać , tym bardziej , że droga dojazdowa do promu to same dziury .

      Obniżcie ceny bo stracicie wielu klientów!

      • 2 0

  • Prom jest potrzebny! (6)

    Zarówno w dni powszednie jako przeprawa samochodowa jak i w weekendy i święta - choćby przeprawa osobowa (jaka istniała wcześniej). Nie rozumiem złej polityki miasta, nie finansującego tej przeprawy.

    • 48 5

    • jest potrzebny również w weekendy (2)

      zwłaszcza w sezonie wiosenno - letnim. Jest pewnego rodzaju atrakcją dla turystów i mieszkańców chcących dostać się do Twierdzy Wisłoujście lub na Westerplatte.

      • 14 0

      • od tego są drogi. nie musza płynąć nikomu niepotrzebnym promem (1)

        • 0 17

        • pojedź rowerem po tym g.. wnianym moście JP2 co za dekiel budował most bez ciągów pieszych?Dlaczego w tym mieście rządzą tacy idioci?

          • 9 1

    • (2)

      komu mi nie!!! Na jasieniu nie potrzebuje promu

      • 1 19

      • Jasień nie jest pepkiem świata, a porty i owszem.

        • 12 0

      • mi trasa W-Z nie jest potrzebna, ale z naszych podatków została wybudowana za grube miliony i teraz możesz sobie z niej korzystać. A w dodatku w Gdańsku lubisz jak są korki? bo prom je w jakimś stopniu zmniejsza.

        • 15 1

  • (1)

    P.Kasprowicz jest chyba lekko nie z orientowany co się dzieje w ZMPG. To nie tylko przycinanie kosztów przeprawy ale i zwalnianie ludzi bez konkretnych przyczyn. A p."prezydent" chyba się pokłócił z zarządem skoro chcieli przerzucić koszty utrzymania promu bo jak by nie było "budyń" jest w radzie nadzorczej.

    • 2 0

    • słowo rada nadzorcza kojarzy mi się z grupką kolesi, którzy nie mają pojęcia o dziale gospodarki jakim zajmuje się firma. Dlatego te nasze firmy, tak łatwo i szybko poupadały na początku lat 90.

      • 0 0

  • o co chodzi? (1)

    Jaki związek z pracą promu mają karnety & Eksploatacja & nowa siedziba Zarządu Eksploatacji?
    Co to za bełkot i jakiś związek?
    Gdzie się podziewa te 500 karnetów które dostaje Zarząd Portu mający siedzibę w Nowym Porcie, co robią z tymi karnetami, rozdają?
    No i najciekawsze pytanie, co będzie po otwarciu tunelu?

    • 5 0

    • u szwagrów

      hi hi

      • 0 0

  • Przepraszam, jakie "miasto"? To raczej my, podatnicy...!!!! (1)

    • 54 4

    • ale to miasto decyduje o wydatkach a nie MY. Miasto chce ECS, to ECS będzie, choć podatnicy nie chcą. Prom wielu mieszkańcom ułatwia podróż po mieście i uważam, że jest to ważna sprawa jaką miasto, czyli nasi przedstawiciele powinno się zająć.

      • 4 1

  • (1)

    33tys/30 dni = 1100
    1100/2000 sam. = 0,55 zl podwyzki na bilecie i po temacie

    • 1 0

    • 33 tys wzięte z sufitu. I zapomniałes o kosztach przeglądu technicznego.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane