• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prostopadłe pasy na obwodnicy lekarstwem na wypadki?

Maciej Naskręt
17 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Jadąc obwodnicą 120 km/h, by uniknąć najechania na tył auta poprzedzającego, trzeba zachować 70-metrowy odstęp. Jadąc obwodnicą 120 km/h, by uniknąć najechania na tył auta poprzedzającego, trzeba zachować 70-metrowy odstęp.

Gdyby w niebezpiecznych miejscach na obwodnicy zobacz na mapie Gdańska wymalować prostopadłe pasy co 70 m, wypadków i kolizji byłoby mniej - uważają drogowcy. Na ich wymalowanie muszą jednak dać zgodę ministerialni urzędnicy.



Jak oceniasz pomysł wymalowania dodatkowych pasów?

Obwodnica Trójmiasta to najważniejsza droga w Trójmieście. Nie tylko łączy Gdynię z Gdańskiem, ale także jest ważnym elementem infrastruktury dla trójmiejskich portów. Obecnie niemal każda stłuczka lub każdy wypadek na ekspresówce wywołuje duże perturbacje nie tylko na samej obwodnicy, ale także na drogach miejskich.

Najczęstszą przyczyną wypadków i kolizji na obwodnicy jest niezachowanie bezpiecznej odległości od auta poprzedzającego, skutkiem czego jest najechanie na tył pojazdu. Przed laty gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ustawił przy obwodnicy kilka tablic informacyjnych o zalecanych odstępach między samochodami. Kierowcy jednak nie wzięli sobie do serca tych zaleceń. Także dlatego, że polskie prawo - w przeciwieństwie do rozwiązań z innych krajów - nie precyzuje co znaczy "bezpieczny odstęp", a taryfikator nie przewiduje za to kar.

Trzeba zatem sięgnąć po inne rozwiązanie - z dróg niemieckich. O co chodzi?

Prostopadłe pasy na jezdni co 70 m

W newralgicznych miejscach - na wysokości zjazdów lub tam, gdzie jest wiele wypadków - należy wymalować prostopadłe linie, pouczające kierowców o tym, jaką odległość należy zachować do auta poprzedzającego, by uniknąć właśnie najechania na tył samochodu w sytuacji awaryjnej.

Łatwo to obliczyć: jadąc z prędkością 120 km/h w ciągu jednej sekundy przejeżdżamy 33 m. Tymczasem, by bezpiecznie wyhamować w sytuacji awaryjnej, musimy jechać co najmniej 2 sekundy za autem poprzedzającym. Dlaczego tyle? Pierwsze pół sekundy to czas na reakcję kierowcy, a kolejne pół sekundy to czas na reakcję systemu hamulcowego. Pozostała sekunda to zapas, który powinien nam wystarczyć do bezpiecznego zatrzymania auta.

To oznacza, że jadąc 120 km/h musimy znajdować się minimum 70 m za samochodem i właśnie na takiej odległości na obwodnicy powinny być wymalowane poprzeczne pasy. Kierowcom permanentnie należy przypominać, że jeśli jadą komukolwiek na tzw. zderzaku, to w sytuacji niebezpiecznej nie mają szans na uniknięcie wypadku.

Warto nadmienić, że powyższe zalecenia odnoszą się do sytuacji, kiedy warunki drogowe są bardzo dobre. Gdy pada deszcz, śnieg lub jest mgła należy trzymać dystans na trzy sekundy - ok. 100 m.

Skutki niezachowania bezpiecznego odstępu na obwodnicy


Drogowcy: nie można tego wprowadzić od ręki

Ustaliliśmy w środowisku drogowców, że takie rozwiązanie na pewno poprawiłoby bezpieczeństwo w ruchu na wielu odcinkach dróg ekspresowych, w tym także na obwodnicy w Trójmieście. Jednak drogowcy nie mogą wymalować pasów, ani oficjalnie mówić o ich pozytywnych skutkach. Dlaczego? Przekonują, że proponowane przez nas rozwiązanie wymagałoby zmian w rozporządzeniu ministra infrastruktury, a tymczasem GDDKiA jest urzędem podległym ministerstwu, które ma wykonywać decyzje i rozporządzenia ministerialne, a nie sugerować, że potrzebne są zmiany w przepisach.

Przekazaliśmy więc nasze sugestie bezpośrednio urzędnikom ministerstwa. Gdy otrzymamy oficjalne stanowisko z Warszawy, wrócimy do tego tematu.

Eksperci branży drogowej wielokrotnie już mówili, że nie tylko na niemieckich drogach jest mnóstwo rozwiązań, i to w dodatku już przetestowanych, które z powodzeniem można by przenieść na polski grunt. To jednak wymaga dobrej woli władzy wykonawczej.

Opinie (539) 2 zablokowane

  • Zawsze znajdzie się ktoś, kto w taki dystans się wciśnie

    I co wtedy. ?Nagłe hamowanie żeby znowu zrobić ten dystans

    • 24 3

  • Idioctwo (1)

    Co to zmieni - szkoda kasy
    na idiotów nie ma lekarstwa

    • 15 0

    • O których idiotach mówisz?

      o tych którzy zaplanowali , że ruch na obwodnicy po roku 2000, będzie taki jak w latach 70-tych?

      • 1 0

  • wystarczą... (3)

    2 nieoznakowane radiowozy i egzekwowanie istniejącego prawa bez pouczania same 300 400 500 zł i kumulacja dla opornych.
    Jak dalej policja będzie dobijać swój bloczek i wlepiać mandaty na stopach pośrodku pustych ulic, a omijać obwodnicę (jakby to było jakieś tabu) będą takie sytuacje jak mamy nieprzyjemność oglądać na co dzień.

    • 36 3

    • a jakiego prawa w polsce nie ma przepisu określającego bezpieczną odległość i dopiero kiedy nastąpi kolizja można mówić o niezachowaniu bezpiecznej odległości

      • 4 1

    • Racja

      Notoryczne siedzenie na ogonie. Plaga polska.

      • 10 1

    • I co jeszcze?

      Policja miałaby zatrzymywać pojazdy do kontroli na obwodnicy?

      • 4 0

  • Namalujcie trzeci pas (2)

    Taniej i zawsze można ludziom powiedzieć, że to jest dobra zmiana:)

    • 18 3

    • Przygłup (1)

      Do lekarza psychiatry idz

      • 2 3

      • Hmm

        Ktoś tu nie czai żartu lub ironii, czy to właśnie przyglub

        • 0 1

  • Najwięcej wypadków jest tam gdzie zlikwidowano trzeci pas czyli Chwarzno i Karwiny. To powinno dać do myślenia a nie malowanie w poprzek pasów, które dla polskiej husarii za kółkiem, będą zupełnie niezrozumiałe i niepotrzebne.

    • 23 1

  • I tak żaden Polak nie będzie się do tego dostosowywał.

    • 9 1

  • ...

    Uśmiałem się po pachy, że niby większość kierowców nie zachowuje odstępu nieświadomie?, ale winszuje pomysłu, jest idealny żeby trwonić nasze pieniądze które można by po części przeznaczyć na dobudowanie trzeciego pasa.

    • 14 2

  • żle

    Poślizgi a na farbie nieuniknione

    • 13 1

  • (1)

    To samo zrobić w tunelu, bo tam kretyni jeżdzą zderzak w zderzak, i obowiązkowo odcinkowy pomiar prędkości.

    • 11 5

    • To zejdź na prawy. Wałku jeden.

      • 6 4

  • Kodeks drogowy (10)

    Posiadam prawo jazdy ponad 40 lat. Dopiero niedawno z przerażeniem stwierdziłem, że polski kodeks drogowy dopuszcza wyprzedzanie z prawej strony. Tego kiedyś nie było. Były tylko dwie sytuacje w których można było to czynić: 1) tramwaj 2) pojazd pokazujący zamiar skrętu w lewo.
    Reasumując: żadne pasy (czy to ukośne , poprzeczne, w kropki, różowe) nie pomogą, jeżeli ma się debili za urzędników. Będą wypadki, bo kodeks drogowy stał się materią do interpretacji.
    P.S. Na obwodnicy powinno być generalne ograniczenie prędkości do 130.

    • 12 17

    • Do 130? (1)

      Max. 100.

      • 2 2

      • Debile, 100 130 ... po co jakiekolwiek ograniczenie ? przecież ono nie spowoduje że wszyscy zaczną jeździć z taką prędkością ! Kto bogatemu, sędziom i posłom z immunitetem zabroni jeździć 200 na waszych ograniczeniach ? Problem nie jest w tym żeby obniżać granicę od której policja ma prawo karać "wybrańców" (czyt. tych bez immunitetu). Chodzi o to, aby wyeliminować z drogi osoby, które są na drodze zagrożeniem.
        Obowiązkowe wideorejestratory w autach, a za spowodowanie 2 wypadków w ciągu 6 lat - zabieranie prawa jazdy na zawsze, odpowiedzialność własna (nie z OC) w wysokości 50% za spowodowane szkody osobowe... i po problemie.

        • 2 3

    • dobrze to określiłeś "posiadasz prawo jazdy" (3)

      ,które dawno powinieneś mieć odebrane i powinieneś zostać skierowany na ponowny co najmniej egzamin teoretyczny. Nie wiesz za co ? za znajomość przepisów. Takich , których prawo jazdy kosztowało 1/2 litra wciąż jest za dużo za drogach.

      • 9 2

      • A ja też "posiadam prawo jazdy" od czterdziestu lat (2)

        i ponad 2 MILIONY kilometrów za kierownicą. I codziennie widzę kretynów wyprzedzających po prawej stronie , a potem rozwalonych na poboczu.

        • 0 8

        • Ale co zrobić jak lewym ciągnie się Janek co ma papier od 40 lat a wiedzę 20 latka? (1)

          • 8 0

          • I przejechal 2MLN km

            • 2 0

    • Polski kodeks drogowy (Prawo o ruchu drogowym) posiada też

      takie "kwiatki" ,jak ten ,że NIE MA obowiązku jeżdżenia na oponach zimowych. Nie ma się co dziwić , przecież klimat mamy prawie jak w Libii...

      • 0 1

    • No to fajnie jeździsz przez te 40 lat.

      Od zawsze można wyprzedzać z prawej strony w obszarze zabudowanym przy co najmniej dwóch pasach w jedną stronę i poza zabudowanym przy trzech. Natomiast te dwie sytuacje, o których piszesz (tramwaj i pojazd skręcający w lewo) dotyczą przymusu wyprzedzania z prawej strony, a nie możliwości.

      • 8 1

    • Już sobie wyobrażam to wyprzedzanie wyłącznie z lewej strony np. na trzypasmowej Grunwaldzkiej w Gdańsku

      • 3 1

    • Długo byłeś zahibernowany?

      Od dawna nie ma kodeksu drogowego. Obowiązuje PORD, czyli Prawo O Ruchu Drogowym!

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane