• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prostopadłe pasy na obwodnicy lekarstwem na wypadki?

Maciej Naskręt
17 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Jadąc obwodnicą 120 km/h, by uniknąć najechania na tył auta poprzedzającego, trzeba zachować 70-metrowy odstęp. Jadąc obwodnicą 120 km/h, by uniknąć najechania na tył auta poprzedzającego, trzeba zachować 70-metrowy odstęp.

Gdyby w niebezpiecznych miejscach na obwodnicy zobacz na mapie Gdańska wymalować prostopadłe pasy co 70 m, wypadków i kolizji byłoby mniej - uważają drogowcy. Na ich wymalowanie muszą jednak dać zgodę ministerialni urzędnicy.



Jak oceniasz pomysł wymalowania dodatkowych pasów?

Obwodnica Trójmiasta to najważniejsza droga w Trójmieście. Nie tylko łączy Gdynię z Gdańskiem, ale także jest ważnym elementem infrastruktury dla trójmiejskich portów. Obecnie niemal każda stłuczka lub każdy wypadek na ekspresówce wywołuje duże perturbacje nie tylko na samej obwodnicy, ale także na drogach miejskich.

Najczęstszą przyczyną wypadków i kolizji na obwodnicy jest niezachowanie bezpiecznej odległości od auta poprzedzającego, skutkiem czego jest najechanie na tył pojazdu. Przed laty gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ustawił przy obwodnicy kilka tablic informacyjnych o zalecanych odstępach między samochodami. Kierowcy jednak nie wzięli sobie do serca tych zaleceń. Także dlatego, że polskie prawo - w przeciwieństwie do rozwiązań z innych krajów - nie precyzuje co znaczy "bezpieczny odstęp", a taryfikator nie przewiduje za to kar.

Trzeba zatem sięgnąć po inne rozwiązanie - z dróg niemieckich. O co chodzi?

Prostopadłe pasy na jezdni co 70 m

W newralgicznych miejscach - na wysokości zjazdów lub tam, gdzie jest wiele wypadków - należy wymalować prostopadłe linie, pouczające kierowców o tym, jaką odległość należy zachować do auta poprzedzającego, by uniknąć właśnie najechania na tył samochodu w sytuacji awaryjnej.

Łatwo to obliczyć: jadąc z prędkością 120 km/h w ciągu jednej sekundy przejeżdżamy 33 m. Tymczasem, by bezpiecznie wyhamować w sytuacji awaryjnej, musimy jechać co najmniej 2 sekundy za autem poprzedzającym. Dlaczego tyle? Pierwsze pół sekundy to czas na reakcję kierowcy, a kolejne pół sekundy to czas na reakcję systemu hamulcowego. Pozostała sekunda to zapas, który powinien nam wystarczyć do bezpiecznego zatrzymania auta.

To oznacza, że jadąc 120 km/h musimy znajdować się minimum 70 m za samochodem i właśnie na takiej odległości na obwodnicy powinny być wymalowane poprzeczne pasy. Kierowcom permanentnie należy przypominać, że jeśli jadą komukolwiek na tzw. zderzaku, to w sytuacji niebezpiecznej nie mają szans na uniknięcie wypadku.

Warto nadmienić, że powyższe zalecenia odnoszą się do sytuacji, kiedy warunki drogowe są bardzo dobre. Gdy pada deszcz, śnieg lub jest mgła należy trzymać dystans na trzy sekundy - ok. 100 m.

Skutki niezachowania bezpiecznego odstępu na obwodnicy


Drogowcy: nie można tego wprowadzić od ręki

Ustaliliśmy w środowisku drogowców, że takie rozwiązanie na pewno poprawiłoby bezpieczeństwo w ruchu na wielu odcinkach dróg ekspresowych, w tym także na obwodnicy w Trójmieście. Jednak drogowcy nie mogą wymalować pasów, ani oficjalnie mówić o ich pozytywnych skutkach. Dlaczego? Przekonują, że proponowane przez nas rozwiązanie wymagałoby zmian w rozporządzeniu ministra infrastruktury, a tymczasem GDDKiA jest urzędem podległym ministerstwu, które ma wykonywać decyzje i rozporządzenia ministerialne, a nie sugerować, że potrzebne są zmiany w przepisach.

Przekazaliśmy więc nasze sugestie bezpośrednio urzędnikom ministerstwa. Gdy otrzymamy oficjalne stanowisko z Warszawy, wrócimy do tego tematu.

Eksperci branży drogowej wielokrotnie już mówili, że nie tylko na niemieckich drogach jest mnóstwo rozwiązań, i to w dodatku już przetestowanych, które z powodzeniem można by przenieść na polski grunt. To jednak wymaga dobrej woli władzy wykonawczej.

Opinie (539) 2 zablokowane

  • Naprawde ktos ma niepokolei w glowie. (3)

    W Belgii i Holandii sa takie pasy w kilku miejscach.....i nic to nie zmienia.
    Ludzie jezdza tak samo jak u nas tzn
    .na zderzaku.to tylko dzialania pozorowane.
    Ruch jest zbyt duzy by pilnowac taki odstep......niech ktos z biura GDDKiA pojedzie z takim odstepem w godz 14:15 nasza obwodnica.tak na probe.

    • 45 5

    • Holandia i urzędnicy

      Argumenty nie mają znaczenia za myślenie urzędnikom nikt nie płaci, przecież mieli załatwioną pracę a nie myślenie. Ale stwierdzam że w urzędniczym pędzie do zmian jest sens :) zablokowanie obwodnicy na samym jej początku zmniejszy/zlikwiduje ruch i tym samym ryzyko kolizji. Brawo urzędnicy teraz widzę że moje pieniądze nie idą na marne, nie idą bo urzędnicy po nie sami przyszli i zmarnowali. żal

      • 5 1

    • Holandią to nawet na mundial się nie dostała

      • 7 1

    • Na A2 Warszawa - Łódź przy dużym ruchu potrafię zachować odstęp jadąc lewym pasem. Inna sprawa, że ciągle muszę hamować, bo idioci z prawego wypchają się w bezpieczny odstęp (nie chcą jechać 70 km/h prawym pasem za tirami).
      Cena jaką płacę za ten odstęp to kilka aut jadących mi "na zderzaku" mrugających światłami i próbujących wyprzedzić lewym pasem jak tylko jest możliwość zjechać płynnie na lewy pas bez hamowania.

      • 1 1

  • Janusze za kierownicą

    Pasy co 70m ok, ale jak rozwiązać problem Januszy za kółkiem, jak taki zobaczy 70m wolnego na pasie obok natychmiast wskoczy z uśmiechem na twarzy, a wtedy mamy tylko ok 35m wolnego, i tak z pasa na pas i bedzie niezły kociołek między pasami. czy taka sytuacja nie stworzy kolejnych zagrożeń? Jak to będzie rozwiązane? W wielu przypadkach kierowcy jadą blisko żeby w ogóle móc jechać a nie stać w miejscu bo inni wskakują w wolne między nimi a kolejnym pojazdem.

    • 43 3

  • Odstępy powinny być egzekwowane przez kamery (5)

    Technicznie to żaden problem, żeby na bramownicach umieścić kamery (może można nawet użyć tych, które już tam są) mierzące odstępy i wystawiające rachunki idiotom siedzacym na zderzakach poprzedników. W Niemczech to tak działa.
    Sama marchewka bez kija na polskich drogach niestety wiele nie da.

    • 41 12

    • (3)

      W jaki sposób kamera udowodni, że ktoś nie wskoczył akurat przed tym pojazdem?

      • 3 5

      • (2)

        No pomyślmy... Analizując sekwencję kilku sekund nagrania i śledząc ruchy pojazdów zamiast analizować pojedynczą klatkę?
        Tak trudno na to wpaść?

        • 5 1

        • (1)

          a w którym paragrafie jest podana odległość od następnego pojazdu janusze

          • 0 10

          • Zdumiony

            W Niemczech jakoś ten problem rozwiązano i jazda "na zderzaku" kosztuje więcej niż szroty z rejestracjami GKA czy GWE

            • 7 1

    • a na podstawie jakiego przepisu

      • 1 3

  • metropolitalna (1)

    Niech ktoś przerwie farsę z zaskarźaniem budowy drogi Kaszubskiej i metropolitalnenej to ruch się pięknie rozłożył. Dbają o ślimaki, źabki i inne źyjatka a co z życiem ludzi poruszających się codziennie po drogach?

    • 30 6

    • nie ślimaki i żabki tylko działki trzeba pokupować w okolicy planowanej inwestycji

      żeby potem zostać wywłaszczonym albo sprzedać korzystnie

      • 1 1

  • oj niejednemu by się tam pasy należały...

    • 9 0

  • Na drodze ekspresowej ktoś chce malować co 70 m (5)

    linie bezwzględnego zatrzymania się? Przecież to idiotyzm.

    • 45 5

    • (3)

      Lepiej oddaj to prawo jazdy,jeśli je masz.

      • 5 16

      • Dlaczego miałbym je oddawać? (2)

        • 10 1

        • Bo masz problem z myśleniem. (1)

          • 5 11

          • autor pomysłu również

            • 12 0

    • linia prostopadła nakazuje zatrzymanie tylko w zestawieniu z B-20 i B-32

      bez znaku pionowego nie nakazuje zatrzymania

      • 1 0

  • Haha

    Haha żarty jakieś

    • 10 2

  • Ja

    Ja myślę, że polskiego kredyciarza, z kredytem na mieszkanie na 110%, i SUV'a (białego) nie powstrzymaja nawet "leżący policjanci" co 50 m. No i niech mi ktoś powie, że nie mam racji. Mam.

    • 39 4

  • Stek bzdur

    Budować więcej pasów ruchu i drogi alternatywne jak obwodnica metropolitalna celem zmniejszenia natężenia na istniejących drogach

    • 23 1

  • To nic nie da (1)

    Tylko odcinkowy pomiar prędkości i wysokie kary!!!

    • 24 10

    • Odcinkowy pomiar nic nie da przy takim natezeniu ruchu

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane