• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prostopadłe pasy na obwodnicy lekarstwem na wypadki?

Maciej Naskręt
17 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Jadąc obwodnicą 120 km/h, by uniknąć najechania na tył auta poprzedzającego, trzeba zachować 70-metrowy odstęp. Jadąc obwodnicą 120 km/h, by uniknąć najechania na tył auta poprzedzającego, trzeba zachować 70-metrowy odstęp.

Gdyby w niebezpiecznych miejscach na obwodnicy zobacz na mapie Gdańska wymalować prostopadłe pasy co 70 m, wypadków i kolizji byłoby mniej - uważają drogowcy. Na ich wymalowanie muszą jednak dać zgodę ministerialni urzędnicy.



Jak oceniasz pomysł wymalowania dodatkowych pasów?

Obwodnica Trójmiasta to najważniejsza droga w Trójmieście. Nie tylko łączy Gdynię z Gdańskiem, ale także jest ważnym elementem infrastruktury dla trójmiejskich portów. Obecnie niemal każda stłuczka lub każdy wypadek na ekspresówce wywołuje duże perturbacje nie tylko na samej obwodnicy, ale także na drogach miejskich.

Najczęstszą przyczyną wypadków i kolizji na obwodnicy jest niezachowanie bezpiecznej odległości od auta poprzedzającego, skutkiem czego jest najechanie na tył pojazdu. Przed laty gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ustawił przy obwodnicy kilka tablic informacyjnych o zalecanych odstępach między samochodami. Kierowcy jednak nie wzięli sobie do serca tych zaleceń. Także dlatego, że polskie prawo - w przeciwieństwie do rozwiązań z innych krajów - nie precyzuje co znaczy "bezpieczny odstęp", a taryfikator nie przewiduje za to kar.

Trzeba zatem sięgnąć po inne rozwiązanie - z dróg niemieckich. O co chodzi?

Prostopadłe pasy na jezdni co 70 m

W newralgicznych miejscach - na wysokości zjazdów lub tam, gdzie jest wiele wypadków - należy wymalować prostopadłe linie, pouczające kierowców o tym, jaką odległość należy zachować do auta poprzedzającego, by uniknąć właśnie najechania na tył samochodu w sytuacji awaryjnej.

Łatwo to obliczyć: jadąc z prędkością 120 km/h w ciągu jednej sekundy przejeżdżamy 33 m. Tymczasem, by bezpiecznie wyhamować w sytuacji awaryjnej, musimy jechać co najmniej 2 sekundy za autem poprzedzającym. Dlaczego tyle? Pierwsze pół sekundy to czas na reakcję kierowcy, a kolejne pół sekundy to czas na reakcję systemu hamulcowego. Pozostała sekunda to zapas, który powinien nam wystarczyć do bezpiecznego zatrzymania auta.

To oznacza, że jadąc 120 km/h musimy znajdować się minimum 70 m za samochodem i właśnie na takiej odległości na obwodnicy powinny być wymalowane poprzeczne pasy. Kierowcom permanentnie należy przypominać, że jeśli jadą komukolwiek na tzw. zderzaku, to w sytuacji niebezpiecznej nie mają szans na uniknięcie wypadku.

Warto nadmienić, że powyższe zalecenia odnoszą się do sytuacji, kiedy warunki drogowe są bardzo dobre. Gdy pada deszcz, śnieg lub jest mgła należy trzymać dystans na trzy sekundy - ok. 100 m.

Skutki niezachowania bezpiecznego odstępu na obwodnicy


Drogowcy: nie można tego wprowadzić od ręki

Ustaliliśmy w środowisku drogowców, że takie rozwiązanie na pewno poprawiłoby bezpieczeństwo w ruchu na wielu odcinkach dróg ekspresowych, w tym także na obwodnicy w Trójmieście. Jednak drogowcy nie mogą wymalować pasów, ani oficjalnie mówić o ich pozytywnych skutkach. Dlaczego? Przekonują, że proponowane przez nas rozwiązanie wymagałoby zmian w rozporządzeniu ministra infrastruktury, a tymczasem GDDKiA jest urzędem podległym ministerstwu, które ma wykonywać decyzje i rozporządzenia ministerialne, a nie sugerować, że potrzebne są zmiany w przepisach.

Przekazaliśmy więc nasze sugestie bezpośrednio urzędnikom ministerstwa. Gdy otrzymamy oficjalne stanowisko z Warszawy, wrócimy do tego tematu.

Eksperci branży drogowej wielokrotnie już mówili, że nie tylko na niemieckich drogach jest mnóstwo rozwiązań, i to w dodatku już przetestowanych, które z powodzeniem można by przenieść na polski grunt. To jednak wymaga dobrej woli władzy wykonawczej.

Opinie (539) 2 zablokowane

  • Jedzę od 1,5 roku po trojmiescie po 11 letniej przerwie

    codziennie ok 40km i tylko dwukrotnie widziałem patrol policji z radarem. Policji w ogóle nie widać. To nie chodzi o to, zeby ona byla super aktywna - Policjantów nie ma. Widać ich dużo częściej w Irlandii, UK czy Stanach - statystki są jednoznaczne - tam na drogach dużo mniej ludzi ginie i zostaje kalekami. Na obwodnicy rajdowcy bezkarnie codziennie robia co chcą . Siedzenie na zderzaku przy wysokich predkosciach jest normą, ale nie ma bata na idiotów - stad tak częste karambole. O agresji na naszych drogach nie chce mi sie nawet pisac. Nie wiem co ludzie maja w glowach, ale jest to przerazające. Łamanie przepisów jest nagminne przy jednoczesnym 'zero tolerancji' dla kierowców o niedoświadczonych, czy po prosty słabszych.... PRZERAŻAJĄCE

    • 15 0

  • oni tak kochają czyjeś d*py , że nie sądzę żeby tym bucom to pomogło

    • 3 1

  • swiatła

    przy kazdym wjezdzie na obwodniece swiatła co 1 minute jeden samochód -i spoko -dopoki nie bedzie trzecich pasów nie bedzie lekarstwa jest nas za DUZO !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 1 3

  • no niestety

    tuse pomaluj. Bez myślenia, to żadne, nawet różowe pasy nic nie dadzą

    • 2 1

  • Ekspresówka?

    Proszę nie nazywać obwodnicy ekspresówką bo nią nie jest.

    • 2 1

  • Pomysł średni,albo nawet bezcelowy

    Kierowcy "przyjmą to do wiadomości", i tak będzie, jak zwykle: jazda "na grubość lakieru". Co z tego, że ci inteligentni to rozumieją, jak znajdują się pawiany, które uważają, że większa, czyli bezpieczna przerwa pomiędzy jadącymi samochodami jest właśnie dla nich, aby mogli się wcisnąć, bo "im się spieszy" i dalej jadą na tzw. skoczka. Zresztą nie jest to tylko problem obwodnicy. Jazda przez miasto, to te same "zwyczaje".

    • 7 1

  • I co z tego. Namalowane zostały linie ciągłe przy wyjazdach, np. ze Słowackiego na obwodnice w stronę Gdynia i większość wyjeżdzających ma te linie ciągłe za nic. Jeśli zostawiasz większy odstęp dla bezpieczeństwa o zaraz ktoś się wbija a potem ostro hamuje i często kończy się to stłuczką - patrz odcinek Matarnia - Osowa

    • 7 1

  • paski na jezdni

    Dajcie spokój z takimi pomysłami. Są słupki hektometrowe i każdy kierowca wie co one oznaczają, a jak nie wie to do szkoły. Mnożyć koszty to proste, ale pomyśleć to już jakby trudniej.

    • 6 0

  • Na obwodnicy pozostawienie 2metrow powoduje ze wciska sie tam dostawczak albo TIR.

    • 5 0

  • COŚ JEST NIE TAK !!! Człowiek, którego czas reakcji wynosi 500 ms NIGDY, ale To NIGDY nie powinien

    mieć prawa do kierowania pojazdem !! Wartością graniczną powinien być czas reakcji 200 ms.

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane