- 1 Majaland: znamy dokładną datę otwarcia (62 opinie)
- 2 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (223 opinie)
- 3 Jest nowy dyrektor gdyńskiego urzędu (53 opinie)
- 4 Zarzuty za oślepianie pilotów śmigłowca (122 opinie)
- 5 Kamienica piękna, ale prace uciążliwe (50 opinii)
- 6 "Zakaz dla rowerzystów na Sopockiej" (813 opinii)
Prywatni inwestorzy przez pięć lat wydali na drogi w Trójmieście 400 mln zł
Samorządy mają prawo żądać od prywatnych inwestorów, by przy okazji budowy osiedla, centrum handlowego czy biurowca inwestowali także w przebudowę czy rozbudowę układu drogowego. W Trójmieście od lat funkcjonuje to nieźle. Od 2013 roku na rzecz Gdańska, Sopotu i Gdyni za pieniądze inwestorów wykonane zostały roboty drogowe za ponad 400 mln złotych.
- Budowę lub przebudowę dróg publicznych w zakresie niezbędnym dla prawidłowej obsługi komunikacyjnej obiektów generujących ruch realizują inwestorzy na podstawie tak zwanych umów drogowych. Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej - wyjaśnia Agata Grzegorczyk z Biura Prasowego Urzędu Miasta w Gdyni.
Umowy drogowe są w Trójmieście podpisywane od lat. Z roku na rok ich przybywa, rosną też kwoty, jakie w drogi inwestują deweloperzy.
W Gdyni największe inwestycje dopiero będą
W ostatniej dekadzie, czyli od 2008 do lipca 2018 r., w Gdyni zostało zawartych 145 umów drogowych, w tym od 2013 roku do lipca 2018 zawarto 88 umów o wartości robót 50,7 mln zł. Realizacja dwóch największych z nich na łączną kwotę nieco ponad 12 mln zł jeszcze się nie rozpoczęła. To przebudowa skrzyżowania ul. Wendy - Portowa - św. Piotra , gdzie inwestycje mieszkaniowe realizuje Invest Komfort oraz PB Górski oraz budowa drogi łączącej al. Zwycięstwa z ul. Legionów z przebudową ul. Kostki Napierskiego. W tym przypadku nowa droga powstaje do obsługi dużej inwestycji mieszkaniowo-biurowo-usługowej, którą realizować będzie Semeko.
W ramach realizacji umów drogowych w 2010 roku, w związku z budową przez GI Hossa osiedla Fort Forest, powstała ulica Gierdziejewskiego (wraz z kanalizacją deszczową i oświetleniem). W tej samej okolicy Hossa w 2011 zaczęła budować ulicę Filipowskiego (ze skrzyżowaniem z ul. Wiczlińską, wraz z odwodnieniem i oświetleniem). Trzy lata później kolejne skrzyżowanie z Wiczlińską, tym razem u styku z Chwarznieńską przebudował Lidl, w związku z otwarciem tam swojego sklepu.
Okolice skrzyżowania al. Zwycięstwa z ul. Orłowską w 2011 przebudowane zostały za pieniądze Invest Komfortu w związku z realizacją przez tego dewelopera inwestycji Nowe Orłowo, a Polnord przebudował fragment ul. Wiejskiej , aby można było dojechać do realizowanych przez tego dewelopera budynków Albatros.
- Inwestycje te zostały zrealizowane do obsługi wybudowanych obiektów. Budowa i przebudowa dróg publicznych ma także niwelować ewentualne negatywne skutki dodatkowego ruchu generowanego przez nową zabudowę - wyjaśnia Agata Grzegorczyk. - Nowe lub przebudowane drogi stają się majątkiem miasta, które przyjmuje te obiekty w użytkowanie, aby jako drogi publiczne służyły ogółowi ich użytkowników. Dzięki takiej współpracy inwestorów z zarządcą dróg miasto się rozwija, zapewniając nowym i dotychczasowym mieszkańcom przyjazne otoczenie miejsca ich zamieszkania lub pracy oraz optymalne skomunikowanie tych miejsc z podstawowym układem drogowym miasta.
W Sopocie najwięcej przy okazji budowy Sopot Centrum (dworca)
Przebudowany i rozbudowany o nowe funkcje sopocki dworzec oddany do użytkowania został na przełomie 2015 i 2016 roku. Inwestycja powstała w ramach umowy partnerstwa prywatno-publicznego. Partner prywatny - Bałtycka Grupa Inwestycjna - wykonał nakłady finansowe na rzecz Sopotu na kwotę 22,6 mln zł.
- W pierwszym etapie za ponad 3,4 miliona złotych przebudowane zostało wraz z otoczeniem między innymi skrzyżowanie ulic Kościuszki i Chopina oraz ulice Podjazd i Dworcowa - wymienia Anna Dyksińska z biura prasowego sopockiego magistratu. - W drugim etapie, za kwotę 19,2 mln złotych, poniesiono nakłady na terenie byłej ul. Dworcowej biegnącej wzdłuż nowych obiektów zlokalizowanych w sąsiedztwie linii kolejowej. Dzięki temu połączono układem drogowym rondo przy ul. Podjazd - plac Konstytucji 3 Maja z ulicą Dworcową i rondem przy ulicy Kościuszki i Chopina.
W ramach tych prac powstały nie tylko kamienne nawierzchnie, ale także m.in. przebudowane zostały instalacje podziemne, zbudowano nową kanalizację deszczową (w tym pięć nowych zbiorników retencyjnych) oraz oświetlenie i elementy wodne. Całość zagospodarowano zielenią.
Wcześniej, w latach 2006-2009, tak duże inwestycje prywatnego partnera miały miejsce przy okazji realizacji Centrum Haffnera . Inwestor partycypował w kosztach przebudowy układu komunikacyjnego, który wykonany został wraz z infrastrukturą podziemną - w tamtych latach kosztowało to 7,2 mln zł. Po stronie inwestora było także wykonanie dokumentacji budowlanej i realizacja tunelu w ciągu ulicy Powstańców Warszawy i Grunwaldzkiej - kosztowało to 5 986 tys. zł.
Obecnie w trakcie realizacji jest budowana przez spółkę Arkony droga wjazdowa (wraz z infrastrukturą podziemną, sieciami i układem drogowym) w obrębie ul. Powstańców Warszawy/Haffnera . Kosztuje to 675 tys. zł. W tym samym rejonie trwa przebudowa znacznej części ulicy Haffnera . Firma Polnord, która jest właścicielem przeznaczonej na inwestycję hotelową działki u zbiegu al. Niepodległości i ul. Haffnera zapłaciła 2 mln złotych za dokumentację projektową poprzedzającą tę przebudowę.
W Gdańsku w ciągu dekady inwestycje za ponad 420 mln złotych
- Pierwsza umowa na podstawie art. 16 Ustawy o drogach publicznych została zawarta w Gdańsku w 2008 r. Od tego czasu podpisano ich łącznie 371. Obejmują one inwestycje na łączną kwotę 422 045 838 zł i 80 gr - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. - Do połowy 2013 roku zawarto 134 umowy, a od połowy 2013 roku do dziś 237. W ciągu ostatnich pięciu lat podpisano umowy na realizację inwestycji na kwotę 329 mln zł.
Czytaj także: jakie inwestycje w ramach umów drogowych zostały zrealizowane w Gdańsku do połowy 2013 roku
W 2010 roku umów drogowych podpisano w Gdańsku 27, ale już w 2016 - 56, w tym roku do końca lipca jest ich już 36.
- Procedurę zawierania umów opisuje zarządzenie prezydenta Miasta Gdańska. Określa ono także także zasady, na jakich określany jest niezbędny zakres budowy lub przebudowy przyległego układu drogowego przez inwestora w celu zapewnienia prawidłowej obsługi komunikacyjnej inwestycji niedrogowych - wyjaśnia Magdalena Kiljan. - W przypadku dużych inwestycji zawierana jest najczęściej nie jedna, ale kilka umów drogowych powiązanych z poszczególnymi budynkami. Dlatego umowy te są po części zrealizowane, po części w trakcie realizacji, a po części dopiero będą zrealizowane.
Oto kilka przykładów inwestycji, które w Gdańsku były, są lub będą realizowane w oparciu o umowy drogowe:
- umowa ze spółką Robyg Jabłoniowa II dotycząca przebudowy ul. Bulońskiej Południowej i ul. Lawendowe Wzgórza . Łączna wartość umowy to 7 023 169,08 zł. To inwestycja, która jest w trakcie realizacji.
- umowa z firmą PB Górski dotycząca przebudowy ul. św. Barbary . W ramach inwestycji ulica została podniesiona i pokryta nowym bukiem. Wartość umowy: 5 684 174 zł.
- umowa z firmą Cavatina, która posiada grunty wzdłuż ul. Jana z Kolna i Marynarki Polskiej, gdzie realizowana ma być zabudowa biurowa. Wartość umowy, w ramach której przebudowana zostanie ul. Marynarki Polskiej to 5 567 032,05 zł.
- umowa z firmą Vastint Poland, która przy ulicy Na Stępce buduje pierwszy etap osiedla Riverview dotyczy przebudowy tej ulicy jak również ul. Dziewanowskiego i ul. Angielska Grobla . Wartość umowy: 5 540 289,00 zł, inwestycja będzie dopiero realizowana.
- umowa ze spółką Słoneczne Wzgórza, która w ramach realizowanego osiedla o tej samej nazwie buduje układ drogowy w obszarze ul. Kołodzieja i Warszawskiej . Te prace kosztowały 4 445 951,84 zł.
- umowa ze spółką K&L Inwestycje, która realizowała osiedle w rejonie ul. Starogardzkiej, Kazimierza Wielkiego i Władysława Jagiełły . Tu deweloper zostawił 4,3 mln zł. Obecnie budowę osiedla kontynuuje Euro Styl.
Opinie (250) ponad 10 zablokowanych
-
2018-08-27 11:27
A przy Manhattanie dalej płyty jumbo :D
- 10 3
-
2018-08-27 11:26
Kto będzie płacił za utrzymanie i remonty tych rozdmuchanych skrzyżowań?
Bo raczej nie deweloper. Odpowiedź brzmi: społeczeństwo, deweloper tylko zarobi na sprzedaży mieszkań dzielonych gipsokartonem.
A za 10 lat te "nowoczesne apartamenty" będą wyglądać gorzej niż dziś wielka płyta.- 8 2
-
2018-08-27 10:47
Czasami też jest odwrotnie. Remont Hallera w pakiecie ze sprzedażą zajezdni Autobusowej:)) ahhhh te przypadki.... albo budowa ulicy Cedrowej a później powstanie bloków hmm już nie wspomnę że mieszkańcy ulicy Cedrowej dostali w gratisie parking przy cmentarzu, już teraz ciężko tam zaparkować w weekend, żeby odwiedzić groby.
- 7 2
-
2018-08-27 07:18
(1)
Zainteresuj ie się jak pięknie zrobiono remont Niepołomickiej przy udziale dewelopera
- 14 1
-
2018-08-27 10:39
Już drugi rok po tych dziurach wszyscy jeżdżą. Ani porządnej drogi ani remontu a zawieszanie dostaję. Niestety deweloperka w Gdańsku ma się bardzo dobrze, robi co chce za cichym przyzwoleniem magistratu. Mam nadzieję że po następnych wyborach ktoś kto wreszcie ukróci
- 1 0
-
2018-08-27 10:23
Kolejna smieszna manipulacja wybielajaca mafie deweloperską.To są smieszne sumy !!I zawszystko placą nabywcy mjieszkan!
Żadna ztych inwestycji nie zmniejsza zysku dwelopera dolicz asobie do ceny mieszkań!Już wszystkie media piszą ze w trójmieście a szczególności w Gdańsku nagle zaczęły ceny mieszkać rosnąc najwięcej w Europie!!!Dodatkowo często te inwestycje są pod dyktando Dewelopera!! To pod dyktando dewelopera likwiduje się drogi rowerowe ,a asfaltową ulice zastępują kostką brukowaną!!
- 14 3
-
2018-08-27 10:12
Brawo Sopot - asfalt za grunt, świetny interes ! (1)
- 6 4
-
2018-08-27 10:14
Chyba kpina
Bo to wszystko w PPP za nieruchomości, a nie w ramach ustawy drogowej.
- 0 2
-
2018-08-27 09:57
Chcemy zmian!
Ten artykuł to kpina z mieszkańców Trójmiasta!!! Pogonić tę mafię urzędniczo-deweloperską...
- 16 3
-
2018-08-27 09:43
Gdzie sprawiedlowość ?
dlaczego prywatni inwestorzy muszą płacić na przebudowy dróg a taki na przykład Uniwersytet Gdański, który buduje kolejne wydziały i setki miejsc parkingowych na swoim terenie nie zrobił dosłownie nic dla ulic zewnętrznych
- 4 3
-
2018-08-27 06:26
Brawo Gdańsk na pohybel świrom,trollom i malkontentom (5)
A teraz do boju pisowcy udowadniać że ziemia jest płaska!
- 56 104
-
2018-08-27 06:28
akurat ludzie z PiSu nie wierzą w płaska ziemie,bo jesli ktoś czyta Biblię to wie,że to niemożliwe pacanie! (3)
- 18 11
-
2018-08-27 09:42
masz pecha przeczytałem stary i nowy testament i nie tylko
W żadnym nie ma słowa o kształcie ziemi,poza tym to kościół katolicki palił na stosie ludzi za to że sprzeciwiali sięjego błędnej teorii,aż do akceptacji dzieła ,,o obrotach sfer niebieskich"Ps podejrzewam że nawet nie wiesz kto kiedy,gdzie,to napisał,nie wspominając jaki wielki naukowiec Włoski doszedł do identycz.wnioskówjak ww dziele i kościół go spalił!Co nie zmienia faktu że każdy dodatkowy metr drogi to radość dla każdego kierowcy i zawieszenia jego samochodu!
- 2 1
-
2018-08-27 06:35
dumny pisowski nieuku w bibli ni (1)
- 7 15
-
2018-08-27 08:02
Coś chciałeś wybredzić i ci nie poszło
- 9 3
-
2018-08-27 06:36
tu nie trzeba nic udowadniać! jak jest naprawdę - każdy mieszkaniec wie!
chyba że chcesz udawadniać że mieszkańcy Gdańska- to trochę słabo myślący...
można nam wcisnąć bzdety
i pisanie- mówienie nieprawdy to jest zwyczajny brak szacunku do mieszkańców Gdańska!- 12 5
-
2018-08-27 09:32
Będę kontrowersyjna
ale naprawdę uważam, że kiedy powstaje nowe osiedle (nieraz bardzo drogie) to remont drogi wokół niego jest udogodnieniem dla klienta... Deweloperzy mogliby się masowo odwrócić tyłem i jeździjcie sobie po dziurach do domu. Wtedy to dopiero byłby hejt! A tak jest bo remontują drogi glownie w poblizu inwestycji... Dlaczego mieliby przejac obowiązki miasta i remontować resztę dróg? Przecież to nowe mieszkanie kupują tylko niektórzy, ale podatki płacimy wszyscy.
- 6 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.