• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatni inwestorzy przez pięć lat wydali na drogi w Trójmieście 400 mln zł

Ewa Budnik
27 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Gdynia. Skrzyżowanie ul. Portowej, Wendy i św. Piotra zostanie przebudowane na koszt deweloperów.
  • Gdynia. Skrzyżowanie ul. Wiczlińskiej i Filipkowskiego. Deweloper, który buduje tu większość osiedli sfinansował budowę nowej drogi.
  • Gdynia Zachód, ul. Filipkowskiego
  • Gdynia. Skrzyżowanie al. Zwycięstwa i ul. Orłowskiej przebudowane zostało również przy zaangażowaniu środków dewelopera.

Samorządy mają prawo żądać od prywatnych inwestorów, by przy okazji budowy osiedla, centrum handlowego czy biurowca inwestowali także w przebudowę czy rozbudowę układu drogowego. W Trójmieście od lat funkcjonuje to nieźle. Od 2013 roku na rzecz Gdańska, Sopotu i Gdyni za pieniądze inwestorów wykonane zostały roboty drogowe za ponad 400 mln złotych.



Czy samorządy powinny egzekwować od deweloperów inwestycje na terenie gminy?

Prosty zapis Ustawy o drogach publicznych, który mówi: "Budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia" (art.16) pozwala samorządom egzekwować od deweloperów inwestycje w drogi.

- Budowę lub przebudowę dróg publicznych w zakresie niezbędnym dla prawidłowej obsługi komunikacyjnej obiektów generujących ruch realizują inwestorzy na podstawie tak zwanych umów drogowych. Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej - wyjaśnia Agata Grzegorczyk z Biura Prasowego Urzędu Miasta w Gdyni.
Umowy drogowe są w Trójmieście podpisywane od lat. Z roku na rok ich przybywa, rosną też kwoty, jakie w drogi inwestują deweloperzy.

W Gdyni największe inwestycje dopiero będą



W ostatniej dekadzie, czyli od 2008 do lipca 2018 r., w Gdyni zostało zawartych 145 umów drogowych, w tym od 2013 roku do lipca 2018 zawarto 88 umów o wartości robót 50,7 mln zł. Realizacja dwóch największych z nich na łączną kwotę nieco ponad 12 mln zł jeszcze się nie rozpoczęła. To przebudowa skrzyżowania ul. Wendy - Portowa - św. Piotra zobacz na mapie Gdyni, gdzie inwestycje mieszkaniowe realizuje Invest Komfort oraz PB Górski oraz budowa drogi łączącej al. Zwycięstwa z ul. Legionów z przebudową ul. Kostki Napierskiego. zobacz na mapie Gdyni W tym przypadku nowa droga powstaje do obsługi dużej inwestycji mieszkaniowo-biurowo-usługowej, którą realizować będzie Semeko.

W ramach realizacji umów drogowych w 2010 roku, w związku z budową przez GI Hossa osiedla Fort Forest, powstała ulica Gierdziejewskiego zobacz na mapie Gdyni (wraz z kanalizacją deszczową i oświetleniem). W tej samej okolicy Hossa w 2011 zaczęła budować ulicę Filipowskiego zobacz na mapie Gdyni (ze skrzyżowaniem z ul. Wiczlińską, wraz z odwodnieniem i oświetleniem). Trzy lata później kolejne skrzyżowanie z Wiczlińską, tym razem u styku z Chwarznieńską zobacz na mapie Gdyni przebudował Lidl, w związku z otwarciem tam swojego sklepu.

Okolice skrzyżowania al. Zwycięstwa z ul. Orłowską zobacz na mapie Gdyni w 2011 przebudowane zostały za pieniądze Invest Komfortu w związku z realizacją przez tego dewelopera inwestycji Nowe Orłowo, a Polnord przebudował fragment ul. Wiejskiej zobacz na mapie Gdyni, aby można było dojechać do realizowanych przez tego dewelopera budynków Albatros.

- Inwestycje te zostały zrealizowane do obsługi wybudowanych obiektów. Budowa i przebudowa dróg publicznych ma także niwelować ewentualne negatywne skutki dodatkowego ruchu generowanego przez nową zabudowę - wyjaśnia Agata Grzegorczyk. - Nowe lub przebudowane drogi stają się majątkiem miasta, które przyjmuje te obiekty w użytkowanie, aby jako drogi publiczne służyły ogółowi ich użytkowników. Dzięki takiej współpracy inwestorów z zarządcą dróg miasto się rozwija, zapewniając nowym i dotychczasowym mieszkańcom przyjazne otoczenie miejsca ich zamieszkania lub pracy oraz optymalne skomunikowanie tych miejsc z podstawowym układem drogowym miasta.

W Sopocie najwięcej przy okazji budowy Sopot Centrum (dworca)



  • Nowe rondo przy Sopot Centrum to jedna z wielu inwestycji drogowych, jakie zrealizowane zostały przy okazji przebudowy i rozbudowy sopockiego dworca. W sumie inwestor wydał na to ponad 22 mln złotych.
  • Tunel pod deptakiem w Sopocie Dolnym powstał za pieniądze inwestora, który realizował Centrum Haffnera.
  • Przygotowanie dokumentacji przebudowy najbliższego al. Niepodległości fragmentu ul. Haffnera sfinansował Polnord. Koszt: 2 mln złotych. Na zdjęciu nowe rondo Haffnera-Sępia.
Przebudowany i rozbudowany o nowe funkcje sopocki dworzec oddany do użytkowania został na przełomie 2015 i 2016 roku. Inwestycja powstała w ramach umowy partnerstwa prywatno-publicznego. Partner prywatny - Bałtycka Grupa Inwestycjna - wykonał nakłady finansowe na rzecz Sopotu na kwotę 22,6 mln zł.

- W pierwszym etapie za ponad 3,4 miliona złotych przebudowane zostało wraz z otoczeniem między innymi skrzyżowanie ulic Kościuszki i Chopina zobacz na mapie Sopotu oraz ulice Podjazd zobacz na mapie SopotuDworcowa zobacz na mapie Sopotu - wymienia Anna Dyksińska z biura prasowego sopockiego magistratu. - W drugim etapie, za kwotę 19,2 mln złotych, poniesiono nakłady na terenie byłej ul. Dworcowej zobacz na mapie Sopotu biegnącej wzdłuż nowych obiektów zlokalizowanych w sąsiedztwie linii kolejowej. Dzięki temu połączono układem drogowym rondo przy ul. Podjazd zobacz na mapie Sopotu - plac Konstytucji 3 Maja zobacz na mapie Sopotu z ulicą Dworcową i rondem przy ulicy Kościuszki i Chopina.
W ramach tych prac powstały nie tylko kamienne nawierzchnie, ale także m.in. przebudowane zostały instalacje podziemne, zbudowano nową kanalizację deszczową (w tym pięć nowych zbiorników retencyjnych) oraz oświetlenie i elementy wodne. Całość zagospodarowano zielenią.

Wcześniej, w latach 2006-2009, tak duże inwestycje prywatnego partnera miały miejsce przy okazji realizacji Centrum Haffnera zobacz na mapie Sopotu. Inwestor partycypował w kosztach przebudowy układu komunikacyjnego, który wykonany został wraz z infrastrukturą podziemną - w tamtych latach kosztowało to 7,2 mln zł. Po stronie inwestora było także wykonanie dokumentacji budowlanej i realizacja tunelu w ciągu ulicy Powstańców Warszawy i Grunwaldzkiej - kosztowało to 5 986 tys. zł.

Obecnie w trakcie realizacji jest budowana przez spółkę Arkony droga wjazdowa (wraz z infrastrukturą podziemną, sieciami i układem drogowym) w obrębie ul. Powstańców Warszawy/Haffnera zobacz na mapie Sopotu. Kosztuje to 675 tys. zł. W tym samym rejonie trwa przebudowa znacznej części ulicy Haffnera zobacz na mapie Sopotu. Firma Polnord, która jest właścicielem przeznaczonej na inwestycję hotelową działki u zbiegu al. Niepodległości i ul. Haffnera zobacz na mapie Sopotu zapłaciła 2 mln złotych za dokumentację projektową poprzedzającą tę przebudowę.

W Gdańsku w ciągu dekady inwestycje za ponad 420 mln złotych



  • Ulica św. Barbary przebudowana za pieniądze dewelopera PB Górski.
  • Ulica Na Stępce czeka na przebudowę. Po zakończeniu budowy pierwszego etapu osiedla wykona ją Vastint.
  • Miejsce w którym w niedalekiej przyszłości łączyć się będzie Nowa Bulońska z Jabłoniową. Za przebudowę ukłądu Nowa Bulońska - Lawendowe Wzgórza zapłaci Robyg.
- Pierwsza umowa na podstawie art. 16 Ustawy o drogach publicznych została zawarta w Gdańsku w 2008 r. Od tego czasu podpisano ich łącznie 371. Obejmują one inwestycje na łączną kwotę 422 045 838 zł i 80 gr - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. - Do połowy 2013 roku zawarto 134 umowy, a od połowy 2013 roku do dziś 237. W ciągu ostatnich pięciu lat podpisano umowy na realizację inwestycji na kwotę 329 mln zł.
Czytaj także: jakie inwestycje w ramach umów drogowych zostały zrealizowane w Gdańsku do połowy 2013 roku

W 2010 roku umów drogowych podpisano w Gdańsku 27, ale już w 2016 - 56, w tym roku do końca lipca jest ich już 36.

- Procedurę zawierania umów opisuje zarządzenie prezydenta Miasta Gdańska. Określa ono także także zasady, na jakich określany jest niezbędny zakres budowy lub przebudowy przyległego układu drogowego przez inwestora w celu zapewnienia prawidłowej obsługi komunikacyjnej inwestycji niedrogowych - wyjaśnia Magdalena Kiljan. - W przypadku dużych inwestycji zawierana jest najczęściej nie jedna, ale kilka umów drogowych powiązanych z poszczególnymi budynkami. Dlatego umowy te są po części zrealizowane, po części w trakcie realizacji, a po części dopiero będą zrealizowane.
Oto kilka przykładów inwestycji, które w Gdańsku były, są lub będą realizowane w oparciu o umowy drogowe:

Opinie (250) ponad 10 zablokowanych

  • Nazwanie ciebie kretynem to nie hejt, to diagnoza

    Kretynom często wydaje się, że mają coś mądrego do powiedzenia

    • 8 0

  • a czy prezes Bałtyckiej Grupy, o której piszecie (1)

    zapłacił za naprawę ulicy Sędzickiego w Gdyni, gdy skarpa na nią się obsunęła po budowie jego willi? Nadzór budowlany śpi?

    • 16 0

    • Zalegalizowali mu samowole ;)

      • 1 0

  • (1)

    A ile wyfali na ten artykuł?

    • 10 1

    • *wydali

      • 0 3

  • Niech Robyg zrobi Piekarniczą skoro ma tam kilka tysiecy mieszkań.

    • 10 5

  • Wielkie mi co. To poeinien byc ich zas**ny obowiązek!

    • 10 1

  • Bzdura!

    W Gdańsku developerzy poprawiają tylko po sobie zniszczone drogi: po podłączach, kladzionych kablach, rozjezdzonym asfalcie. To nie inwestycje to naprawy!

    • 12 6

  • (3)

    Nie deweloperzy wybudowali tylko mieszkańcy nowych bloków. Na 1000% te inwestycje były wliczone w koszt metra kwadratowego mieszkania.

    • 7 3

    • Oooo, Ameryka odkryta (1)

      • 3 0

      • Jakoś w Gdyni coś marnie się dokładają a cena mieszkań równie wysoka

        • 2 0

    • A 500+ to rzad dal czy podatnicy zaplacili?

      • 2 0

  • Będę kontrowersyjna

    ale naprawdę uważam, że kiedy powstaje nowe osiedle (nieraz bardzo drogie) to remont drogi wokół niego jest udogodnieniem dla klienta... Deweloperzy mogliby się masowo odwrócić tyłem i jeździjcie sobie po dziurach do domu. Wtedy to dopiero byłby hejt! A tak jest bo remontują drogi glownie w poblizu inwestycji... Dlaczego mieliby przejac obowiązki miasta i remontować resztę dróg? Przecież to nowe mieszkanie kupują tylko niektórzy, ale podatki płacimy wszyscy.

    • 6 2

  • Gdzie sprawiedlowość ?

    dlaczego prywatni inwestorzy muszą płacić na przebudowy dróg a taki na przykład Uniwersytet Gdański, który buduje kolejne wydziały i setki miejsc parkingowych na swoim terenie nie zrobił dosłownie nic dla ulic zewnętrznych

    • 4 3

  • Kowale zabudowane a droga jak 50 lat temu (2)

    Bzdura co piszecie. Morena Myśliwska, Kowale za chwilę dolny Wrzeszcz i Hallera i Chrobrego. To dewastacja dróg za publiczne pieniądze.

    • 12 1

    • Kowale to gmina Kolbudy, a nie Gdańsk

      • 4 0

    • Idz do swojego Soltysa w Kolbudach

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane