- 1 Lądowanie w Poznaniu przez nocny Duathlon (142 opinie)
- 2 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (117 opinii)
- 3 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (120 opinii)
- 4 Pozostałości baterii mającej bronić portu (67 opinii)
- 5 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (50 opinii)
- 6 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (136 opinii)
Prywatni inwestorzy przez pięć lat wydali na drogi w Trójmieście 400 mln zł
Samorządy mają prawo żądać od prywatnych inwestorów, by przy okazji budowy osiedla, centrum handlowego czy biurowca inwestowali także w przebudowę czy rozbudowę układu drogowego. W Trójmieście od lat funkcjonuje to nieźle. Od 2013 roku na rzecz Gdańska, Sopotu i Gdyni za pieniądze inwestorów wykonane zostały roboty drogowe za ponad 400 mln złotych.
- Budowę lub przebudowę dróg publicznych w zakresie niezbędnym dla prawidłowej obsługi komunikacyjnej obiektów generujących ruch realizują inwestorzy na podstawie tak zwanych umów drogowych. Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej - wyjaśnia Agata Grzegorczyk z Biura Prasowego Urzędu Miasta w Gdyni.
Umowy drogowe są w Trójmieście podpisywane od lat. Z roku na rok ich przybywa, rosną też kwoty, jakie w drogi inwestują deweloperzy.
W Gdyni największe inwestycje dopiero będą
W ostatniej dekadzie, czyli od 2008 do lipca 2018 r., w Gdyni zostało zawartych 145 umów drogowych, w tym od 2013 roku do lipca 2018 zawarto 88 umów o wartości robót 50,7 mln zł. Realizacja dwóch największych z nich na łączną kwotę nieco ponad 12 mln zł jeszcze się nie rozpoczęła. To przebudowa skrzyżowania ul. Wendy - Portowa - św. Piotra , gdzie inwestycje mieszkaniowe realizuje Invest Komfort oraz PB Górski oraz budowa drogi łączącej al. Zwycięstwa z ul. Legionów z przebudową ul. Kostki Napierskiego. W tym przypadku nowa droga powstaje do obsługi dużej inwestycji mieszkaniowo-biurowo-usługowej, którą realizować będzie Semeko.
W ramach realizacji umów drogowych w 2010 roku, w związku z budową przez GI Hossa osiedla Fort Forest, powstała ulica Gierdziejewskiego (wraz z kanalizacją deszczową i oświetleniem). W tej samej okolicy Hossa w 2011 zaczęła budować ulicę Filipowskiego (ze skrzyżowaniem z ul. Wiczlińską, wraz z odwodnieniem i oświetleniem). Trzy lata później kolejne skrzyżowanie z Wiczlińską, tym razem u styku z Chwarznieńską przebudował Lidl, w związku z otwarciem tam swojego sklepu.
Okolice skrzyżowania al. Zwycięstwa z ul. Orłowską w 2011 przebudowane zostały za pieniądze Invest Komfortu w związku z realizacją przez tego dewelopera inwestycji Nowe Orłowo, a Polnord przebudował fragment ul. Wiejskiej , aby można było dojechać do realizowanych przez tego dewelopera budynków Albatros.
- Inwestycje te zostały zrealizowane do obsługi wybudowanych obiektów. Budowa i przebudowa dróg publicznych ma także niwelować ewentualne negatywne skutki dodatkowego ruchu generowanego przez nową zabudowę - wyjaśnia Agata Grzegorczyk. - Nowe lub przebudowane drogi stają się majątkiem miasta, które przyjmuje te obiekty w użytkowanie, aby jako drogi publiczne służyły ogółowi ich użytkowników. Dzięki takiej współpracy inwestorów z zarządcą dróg miasto się rozwija, zapewniając nowym i dotychczasowym mieszkańcom przyjazne otoczenie miejsca ich zamieszkania lub pracy oraz optymalne skomunikowanie tych miejsc z podstawowym układem drogowym miasta.
W Sopocie najwięcej przy okazji budowy Sopot Centrum (dworca)
Przebudowany i rozbudowany o nowe funkcje sopocki dworzec oddany do użytkowania został na przełomie 2015 i 2016 roku. Inwestycja powstała w ramach umowy partnerstwa prywatno-publicznego. Partner prywatny - Bałtycka Grupa Inwestycjna - wykonał nakłady finansowe na rzecz Sopotu na kwotę 22,6 mln zł.
- W pierwszym etapie za ponad 3,4 miliona złotych przebudowane zostało wraz z otoczeniem między innymi skrzyżowanie ulic Kościuszki i Chopina oraz ulice Podjazd i Dworcowa - wymienia Anna Dyksińska z biura prasowego sopockiego magistratu. - W drugim etapie, za kwotę 19,2 mln złotych, poniesiono nakłady na terenie byłej ul. Dworcowej biegnącej wzdłuż nowych obiektów zlokalizowanych w sąsiedztwie linii kolejowej. Dzięki temu połączono układem drogowym rondo przy ul. Podjazd - plac Konstytucji 3 Maja z ulicą Dworcową i rondem przy ulicy Kościuszki i Chopina.
W ramach tych prac powstały nie tylko kamienne nawierzchnie, ale także m.in. przebudowane zostały instalacje podziemne, zbudowano nową kanalizację deszczową (w tym pięć nowych zbiorników retencyjnych) oraz oświetlenie i elementy wodne. Całość zagospodarowano zielenią.
Wcześniej, w latach 2006-2009, tak duże inwestycje prywatnego partnera miały miejsce przy okazji realizacji Centrum Haffnera . Inwestor partycypował w kosztach przebudowy układu komunikacyjnego, który wykonany został wraz z infrastrukturą podziemną - w tamtych latach kosztowało to 7,2 mln zł. Po stronie inwestora było także wykonanie dokumentacji budowlanej i realizacja tunelu w ciągu ulicy Powstańców Warszawy i Grunwaldzkiej - kosztowało to 5 986 tys. zł.
Obecnie w trakcie realizacji jest budowana przez spółkę Arkony droga wjazdowa (wraz z infrastrukturą podziemną, sieciami i układem drogowym) w obrębie ul. Powstańców Warszawy/Haffnera . Kosztuje to 675 tys. zł. W tym samym rejonie trwa przebudowa znacznej części ulicy Haffnera . Firma Polnord, która jest właścicielem przeznaczonej na inwestycję hotelową działki u zbiegu al. Niepodległości i ul. Haffnera zapłaciła 2 mln złotych za dokumentację projektową poprzedzającą tę przebudowę.
W Gdańsku w ciągu dekady inwestycje za ponad 420 mln złotych
- Pierwsza umowa na podstawie art. 16 Ustawy o drogach publicznych została zawarta w Gdańsku w 2008 r. Od tego czasu podpisano ich łącznie 371. Obejmują one inwestycje na łączną kwotę 422 045 838 zł i 80 gr - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. - Do połowy 2013 roku zawarto 134 umowy, a od połowy 2013 roku do dziś 237. W ciągu ostatnich pięciu lat podpisano umowy na realizację inwestycji na kwotę 329 mln zł.
Czytaj także: jakie inwestycje w ramach umów drogowych zostały zrealizowane w Gdańsku do połowy 2013 roku
W 2010 roku umów drogowych podpisano w Gdańsku 27, ale już w 2016 - 56, w tym roku do końca lipca jest ich już 36.
- Procedurę zawierania umów opisuje zarządzenie prezydenta Miasta Gdańska. Określa ono także także zasady, na jakich określany jest niezbędny zakres budowy lub przebudowy przyległego układu drogowego przez inwestora w celu zapewnienia prawidłowej obsługi komunikacyjnej inwestycji niedrogowych - wyjaśnia Magdalena Kiljan. - W przypadku dużych inwestycji zawierana jest najczęściej nie jedna, ale kilka umów drogowych powiązanych z poszczególnymi budynkami. Dlatego umowy te są po części zrealizowane, po części w trakcie realizacji, a po części dopiero będą zrealizowane.
Oto kilka przykładów inwestycji, które w Gdańsku były, są lub będą realizowane w oparciu o umowy drogowe:
- umowa ze spółką Robyg Jabłoniowa II dotycząca przebudowy ul. Bulońskiej Południowej i ul. Lawendowe Wzgórza . Łączna wartość umowy to 7 023 169,08 zł. To inwestycja, która jest w trakcie realizacji.
- umowa z firmą PB Górski dotycząca przebudowy ul. św. Barbary . W ramach inwestycji ulica została podniesiona i pokryta nowym bukiem. Wartość umowy: 5 684 174 zł.
- umowa z firmą Cavatina, która posiada grunty wzdłuż ul. Jana z Kolna i Marynarki Polskiej, gdzie realizowana ma być zabudowa biurowa. Wartość umowy, w ramach której przebudowana zostanie ul. Marynarki Polskiej to 5 567 032,05 zł.
- umowa z firmą Vastint Poland, która przy ulicy Na Stępce buduje pierwszy etap osiedla Riverview dotyczy przebudowy tej ulicy jak również ul. Dziewanowskiego i ul. Angielska Grobla . Wartość umowy: 5 540 289,00 zł, inwestycja będzie dopiero realizowana.
- umowa ze spółką Słoneczne Wzgórza, która w ramach realizowanego osiedla o tej samej nazwie buduje układ drogowy w obszarze ul. Kołodzieja i Warszawskiej . Te prace kosztowały 4 445 951,84 zł.
- umowa ze spółką K&L Inwestycje, która realizowała osiedle w rejonie ul. Starogardzkiej, Kazimierza Wielkiego i Władysława Jagiełły . Tu deweloper zostawił 4,3 mln zł. Obecnie budowę osiedla kontynuuje Euro Styl.
Opinie (250) ponad 10 zablokowanych
-
2018-08-27 09:07
Nazwanie ciebie kretynem to nie hejt, to diagnoza
Kretynom często wydaje się, że mają coś mądrego do powiedzenia
- 8 0
-
2018-08-27 09:08
a czy prezes Bałtyckiej Grupy, o której piszecie (1)
zapłacił za naprawę ulicy Sędzickiego w Gdyni, gdy skarpa na nią się obsunęła po budowie jego willi? Nadzór budowlany śpi?
- 16 0
-
2018-08-27 20:50
Zalegalizowali mu samowole ;)
- 1 0
-
2018-08-27 09:15
(1)
A ile wyfali na ten artykuł?
- 10 1
-
2018-08-27 09:15
*wydali
- 0 3
-
2018-08-27 09:15
Niech Robyg zrobi Piekarniczą skoro ma tam kilka tysiecy mieszkań.
- 10 5
-
2018-08-27 09:15
Wielkie mi co. To poeinien byc ich zas**ny obowiązek!
- 10 1
-
2018-08-27 09:19
Bzdura!
W Gdańsku developerzy poprawiają tylko po sobie zniszczone drogi: po podłączach, kladzionych kablach, rozjezdzonym asfalcie. To nie inwestycje to naprawy!
- 12 6
-
2018-08-27 09:23
(3)
Nie deweloperzy wybudowali tylko mieszkańcy nowych bloków. Na 1000% te inwestycje były wliczone w koszt metra kwadratowego mieszkania.
- 7 3
-
2018-08-27 09:32
Oooo, Ameryka odkryta (1)
- 3 0
-
2018-08-27 15:20
Jakoś w Gdyni coś marnie się dokładają a cena mieszkań równie wysoka
- 2 0
-
2018-08-27 14:13
A 500+ to rzad dal czy podatnicy zaplacili?
- 2 0
-
2018-08-27 09:32
Będę kontrowersyjna
ale naprawdę uważam, że kiedy powstaje nowe osiedle (nieraz bardzo drogie) to remont drogi wokół niego jest udogodnieniem dla klienta... Deweloperzy mogliby się masowo odwrócić tyłem i jeździjcie sobie po dziurach do domu. Wtedy to dopiero byłby hejt! A tak jest bo remontują drogi glownie w poblizu inwestycji... Dlaczego mieliby przejac obowiązki miasta i remontować resztę dróg? Przecież to nowe mieszkanie kupują tylko niektórzy, ale podatki płacimy wszyscy.
- 6 2
-
2018-08-27 09:43
Gdzie sprawiedlowość ?
dlaczego prywatni inwestorzy muszą płacić na przebudowy dróg a taki na przykład Uniwersytet Gdański, który buduje kolejne wydziały i setki miejsc parkingowych na swoim terenie nie zrobił dosłownie nic dla ulic zewnętrznych
- 4 3
-
2018-08-27 09:48
Kowale zabudowane a droga jak 50 lat temu (2)
Bzdura co piszecie. Morena Myśliwska, Kowale za chwilę dolny Wrzeszcz i Hallera i Chrobrego. To dewastacja dróg za publiczne pieniądze.
- 12 1
-
2018-08-27 09:56
Kowale to gmina Kolbudy, a nie Gdańsk
- 4 0
-
2018-08-27 20:51
Idz do swojego Soltysa w Kolbudach
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.