- 1 Wypadek po pościgu. Nie żyją nastolatkowie (418 opinii)
- 2 Samolot lądował przez atak paniki pasażera (17 opinii)
- 3 10 lat temu Stefana W. skazano za napady (53 opinie)
- 4 Obiecali środki na zjeżdżalnię, ale nie ma (73 opinie)
- 5 Węzeł Południe nie będzie zamknięty latem (169 opinii)
- 6 Zaparkował BMW na plaży. Sezon ruszył (220 opinii)
Prywatni inwestorzy przez pięć lat wydali na drogi w Trójmieście 400 mln zł
Samorządy mają prawo żądać od prywatnych inwestorów, by przy okazji budowy osiedla, centrum handlowego czy biurowca inwestowali także w przebudowę czy rozbudowę układu drogowego. W Trójmieście od lat funkcjonuje to nieźle. Od 2013 roku na rzecz Gdańska, Sopotu i Gdyni za pieniądze inwestorów wykonane zostały roboty drogowe za ponad 400 mln złotych.
- Budowę lub przebudowę dróg publicznych w zakresie niezbędnym dla prawidłowej obsługi komunikacyjnej obiektów generujących ruch realizują inwestorzy na podstawie tak zwanych umów drogowych. Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej - wyjaśnia Agata Grzegorczyk z Biura Prasowego Urzędu Miasta w Gdyni.
Umowy drogowe są w Trójmieście podpisywane od lat. Z roku na rok ich przybywa, rosną też kwoty, jakie w drogi inwestują deweloperzy.
W Gdyni największe inwestycje dopiero będą
W ostatniej dekadzie, czyli od 2008 do lipca 2018 r., w Gdyni zostało zawartych 145 umów drogowych, w tym od 2013 roku do lipca 2018 zawarto 88 umów o wartości robót 50,7 mln zł. Realizacja dwóch największych z nich na łączną kwotę nieco ponad 12 mln zł jeszcze się nie rozpoczęła. To przebudowa skrzyżowania ul. Wendy - Portowa - św. Piotra , gdzie inwestycje mieszkaniowe realizuje Invest Komfort oraz PB Górski oraz budowa drogi łączącej al. Zwycięstwa z ul. Legionów z przebudową ul. Kostki Napierskiego. W tym przypadku nowa droga powstaje do obsługi dużej inwestycji mieszkaniowo-biurowo-usługowej, którą realizować będzie Semeko.
W ramach realizacji umów drogowych w 2010 roku, w związku z budową przez GI Hossa osiedla Fort Forest, powstała ulica Gierdziejewskiego (wraz z kanalizacją deszczową i oświetleniem). W tej samej okolicy Hossa w 2011 zaczęła budować ulicę Filipowskiego (ze skrzyżowaniem z ul. Wiczlińską, wraz z odwodnieniem i oświetleniem). Trzy lata później kolejne skrzyżowanie z Wiczlińską, tym razem u styku z Chwarznieńską przebudował Lidl, w związku z otwarciem tam swojego sklepu.
Okolice skrzyżowania al. Zwycięstwa z ul. Orłowską w 2011 przebudowane zostały za pieniądze Invest Komfortu w związku z realizacją przez tego dewelopera inwestycji Nowe Orłowo, a Polnord przebudował fragment ul. Wiejskiej , aby można było dojechać do realizowanych przez tego dewelopera budynków Albatros.
- Inwestycje te zostały zrealizowane do obsługi wybudowanych obiektów. Budowa i przebudowa dróg publicznych ma także niwelować ewentualne negatywne skutki dodatkowego ruchu generowanego przez nową zabudowę - wyjaśnia Agata Grzegorczyk. - Nowe lub przebudowane drogi stają się majątkiem miasta, które przyjmuje te obiekty w użytkowanie, aby jako drogi publiczne służyły ogółowi ich użytkowników. Dzięki takiej współpracy inwestorów z zarządcą dróg miasto się rozwija, zapewniając nowym i dotychczasowym mieszkańcom przyjazne otoczenie miejsca ich zamieszkania lub pracy oraz optymalne skomunikowanie tych miejsc z podstawowym układem drogowym miasta.
W Sopocie najwięcej przy okazji budowy Sopot Centrum (dworca)
Przebudowany i rozbudowany o nowe funkcje sopocki dworzec oddany do użytkowania został na przełomie 2015 i 2016 roku. Inwestycja powstała w ramach umowy partnerstwa prywatno-publicznego. Partner prywatny - Bałtycka Grupa Inwestycjna - wykonał nakłady finansowe na rzecz Sopotu na kwotę 22,6 mln zł.
- W pierwszym etapie za ponad 3,4 miliona złotych przebudowane zostało wraz z otoczeniem między innymi skrzyżowanie ulic Kościuszki i Chopina oraz ulice Podjazd i Dworcowa - wymienia Anna Dyksińska z biura prasowego sopockiego magistratu. - W drugim etapie, za kwotę 19,2 mln złotych, poniesiono nakłady na terenie byłej ul. Dworcowej biegnącej wzdłuż nowych obiektów zlokalizowanych w sąsiedztwie linii kolejowej. Dzięki temu połączono układem drogowym rondo przy ul. Podjazd - plac Konstytucji 3 Maja z ulicą Dworcową i rondem przy ulicy Kościuszki i Chopina.
W ramach tych prac powstały nie tylko kamienne nawierzchnie, ale także m.in. przebudowane zostały instalacje podziemne, zbudowano nową kanalizację deszczową (w tym pięć nowych zbiorników retencyjnych) oraz oświetlenie i elementy wodne. Całość zagospodarowano zielenią.
Wcześniej, w latach 2006-2009, tak duże inwestycje prywatnego partnera miały miejsce przy okazji realizacji Centrum Haffnera . Inwestor partycypował w kosztach przebudowy układu komunikacyjnego, który wykonany został wraz z infrastrukturą podziemną - w tamtych latach kosztowało to 7,2 mln zł. Po stronie inwestora było także wykonanie dokumentacji budowlanej i realizacja tunelu w ciągu ulicy Powstańców Warszawy i Grunwaldzkiej - kosztowało to 5 986 tys. zł.
Obecnie w trakcie realizacji jest budowana przez spółkę Arkony droga wjazdowa (wraz z infrastrukturą podziemną, sieciami i układem drogowym) w obrębie ul. Powstańców Warszawy/Haffnera . Kosztuje to 675 tys. zł. W tym samym rejonie trwa przebudowa znacznej części ulicy Haffnera . Firma Polnord, która jest właścicielem przeznaczonej na inwestycję hotelową działki u zbiegu al. Niepodległości i ul. Haffnera zapłaciła 2 mln złotych za dokumentację projektową poprzedzającą tę przebudowę.
W Gdańsku w ciągu dekady inwestycje za ponad 420 mln złotych
- Pierwsza umowa na podstawie art. 16 Ustawy o drogach publicznych została zawarta w Gdańsku w 2008 r. Od tego czasu podpisano ich łącznie 371. Obejmują one inwestycje na łączną kwotę 422 045 838 zł i 80 gr - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. - Do połowy 2013 roku zawarto 134 umowy, a od połowy 2013 roku do dziś 237. W ciągu ostatnich pięciu lat podpisano umowy na realizację inwestycji na kwotę 329 mln zł.
Czytaj także: jakie inwestycje w ramach umów drogowych zostały zrealizowane w Gdańsku do połowy 2013 roku
W 2010 roku umów drogowych podpisano w Gdańsku 27, ale już w 2016 - 56, w tym roku do końca lipca jest ich już 36.
- Procedurę zawierania umów opisuje zarządzenie prezydenta Miasta Gdańska. Określa ono także także zasady, na jakich określany jest niezbędny zakres budowy lub przebudowy przyległego układu drogowego przez inwestora w celu zapewnienia prawidłowej obsługi komunikacyjnej inwestycji niedrogowych - wyjaśnia Magdalena Kiljan. - W przypadku dużych inwestycji zawierana jest najczęściej nie jedna, ale kilka umów drogowych powiązanych z poszczególnymi budynkami. Dlatego umowy te są po części zrealizowane, po części w trakcie realizacji, a po części dopiero będą zrealizowane.
Oto kilka przykładów inwestycji, które w Gdańsku były, są lub będą realizowane w oparciu o umowy drogowe:
- umowa ze spółką Robyg Jabłoniowa II dotycząca przebudowy ul. Bulońskiej Południowej i ul. Lawendowe Wzgórza . Łączna wartość umowy to 7 023 169,08 zł. To inwestycja, która jest w trakcie realizacji.
- umowa z firmą PB Górski dotycząca przebudowy ul. św. Barbary . W ramach inwestycji ulica została podniesiona i pokryta nowym bukiem. Wartość umowy: 5 684 174 zł.
- umowa z firmą Cavatina, która posiada grunty wzdłuż ul. Jana z Kolna i Marynarki Polskiej, gdzie realizowana ma być zabudowa biurowa. Wartość umowy, w ramach której przebudowana zostanie ul. Marynarki Polskiej to 5 567 032,05 zł.
- umowa z firmą Vastint Poland, która przy ulicy Na Stępce buduje pierwszy etap osiedla Riverview dotyczy przebudowy tej ulicy jak również ul. Dziewanowskiego i ul. Angielska Grobla . Wartość umowy: 5 540 289,00 zł, inwestycja będzie dopiero realizowana.
- umowa ze spółką Słoneczne Wzgórza, która w ramach realizowanego osiedla o tej samej nazwie buduje układ drogowy w obszarze ul. Kołodzieja i Warszawskiej . Te prace kosztowały 4 445 951,84 zł.
- umowa ze spółką K&L Inwestycje, która realizowała osiedle w rejonie ul. Starogardzkiej, Kazimierza Wielkiego i Władysława Jagiełły . Tu deweloper zostawił 4,3 mln zł. Obecnie budowę osiedla kontynuuje Euro Styl.
Opinie (250) ponad 10 zablokowanych
-
2018-08-27 17:19
Gdynia to inwestycyjny dramat
- 5 0
-
2018-08-27 17:41
Uwaga na Gminę Żukowo!
Woła o pieniądze na własne gminne drogi, przy których mieszkają indywidualni inwestorzy w domach jednorodzinnych.
- 4 3
-
2018-08-27 18:12
ROBYG (1)
a co z drogami dojazdowymi osiedla "Słoneczna Morena" i "Morenova"? Od ponad 10 lat ROBYG dewastuje ul. Piekarniczą, spowodował na niej gigantyczne korki przez swoje inwestycje. Niech teraz zyski, przynajmniej w małym procencie przeznaczy na ulice dojazdowe, np. na ul. lema (z dojazdem do Kartuskiej) lub na ul. Hausbranta (zasypanie 50 m jaru i połączenie jej przez łąki do ul. Kartuskiej). Te 7 mln dla robyga to kpina!
- 9 1
-
2018-08-28 09:14
a co z drogami? totalnie nic. od 10 lat ta firma akurat buduje i to z rozmachem, jakoś nie widziałem żeby jakaś ciężarówka z mat. budowlanymi była mandatowana za przeładowanie,swoją droga za dawnych lat najpierw budowano osiedla potem drogi, dziś jest jakoś odwrotnie, ale to już zupełnie inny temat.
- 2 0
-
2018-08-27 18:17
artykuł z Wyborczej (2)
Brak miejsc parkingowych dla rodziny czy znajomych - to utrapienie mieszkańców Słonecznej Moreny w dzielnicy Piecki Migowo. Deweloper zapewnia nas, że wkrótce rozwiąże ten problem. A my przy okazji sprawdziliśmy, jak z tym tematem radzą sobie na innych nowych osiedlach.
Pani Ania mieszka w ośmiopiętrowym wieżowcu na osiedlu Słoneczna Morena, w pobliżu sądu rejonowego na Piekarniczej.
– Na naszym osiedlu wszystkie miejsca parkingowe są wykupione, więc jeśli ktoś chce do nas przyjechać, ma problem, bo nie ma gdzie zostawić samochodu – denerwuje się kobieta. – Niedawno znajoma miała zrobić u mnie prezentację urządzenia kuchennego. Dzwoni i pyta, gdzie ma zaparkować. Skończyło się na tym, że dźwigałyśmy sporą odległość dwie ciężkie torby z tym przyrządem.
Żeby mieć gdzie pozostawić samochód na osiedlu, trzeba albo wykupić miejsce w hali garażowej, albo na osiedlowym parkingu. Jej rodzina ma jeden samochód, gdyby mieli drugi, także musieliby zapłacić za miejsce albo byliby zmuszeni parkować daleko od domu. Obok pustych miejsc stoi tabliczka „zakaz parkowania” albo założona jest blokada. Zaparkować więc się nie da.- 6 2
-
2018-08-27 20:39
(1)
Trzeba było sobie kupić 2 miejsce dla gości ;)
W Gdansku jest 2x więcej samochodów na 1000 mieszkańców niż w Berlinie. Myślisz, że to dlatego że Niemcy są biedniejsi?- 2 0
-
2018-08-28 22:35
Berlin
Powiedz mi ile mają w Berlinie linii metra ? Wtedy odpowiem Ci dlaczego jest tyle aut.
- 0 0
-
2018-08-27 20:05
obywatel (1)
na co wy głosujecie w sondzie???!!!!!!!! Jeśli drogę buduje dewloper to my za nią płacimy! Ja i całe osiedle do mieszkania dopłacaliśmy 7 tys. na drogę. Czy wy ludzie rozumiecie , że firmy płacą państwu podatek, po to żeby drogi, szkoły, szpitale budowano???? Można was robić w bambuko z tył i z przodu, narodzie niedokształcony. Czegoś biedny? Boś glupi. Jesteście okradani i oszukiwani w majestacie prawa przez własne pokitraszone państwo.
- 4 3
-
2018-08-27 20:42
Głupie myślenie. Myślisz że jak drogi nie zbuduje to policzy ci taniej? Odpowiem Ci, że nie. Weźmie tyle samo czyli max kwotę jaką potencjalni klienci są w stanie za to zapłacić
- 0 1
-
2018-08-27 20:53
Hines? A przypadkiem nie właściciel Manhatanu przyglupie?
- 2 0
-
2018-08-27 20:57
brawo gdynia
znowu nic się w drogach nic nie dzieje i dziać się nie bedzie kasy brak
- 0 2
-
2018-08-27 20:58
samorządność
znowu nic się w drogach nic nie dzieje i dziać się nie bedzie kasy brak
- 2 1
-
2018-08-27 22:37
a hossa buduje całe osiedla i nawet skrzyżowania na Gdyni Zachód nie zrobił, Lidl już musiał. Czyli równi i równiejsi.
- 2 0
-
2018-08-28 07:41
a co z obwodnicą metropolitarną
a co z obwodnicą metropolitarną? kto to jeszcze blokuje? kim jest pani Zasada?
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.