• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatny inwestor zapłaci za przystanek PKM przy centrum Riviera

Maciej Naskręt
10 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Nowy peron na Wzgórzu św. Maksymiliana ma nie tylko zapewnić klientów centrum handlowemu Riviera, ale przede wszystkim umożliwić przesiadanie się z pociągów SKM do PKM. Nowy peron na Wzgórzu św. Maksymiliana ma nie tylko zapewnić klientów centrum handlowemu Riviera, ale przede wszystkim umożliwić przesiadanie się z pociągów SKM do PKM.

Gdynia porozumiała się z zarządcą centrum handlowego Riviera - firmą Mayland - w sprawie budowy peronu, przy którym zatrzymają się pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Peron ma być gotowy w połowie 2015 r. kiedy zaczną kursować składy PKM.



W ramach budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdyni pojawią się do połowy 2015 r. przystanki Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion. Powstanie też peron na wysokości Wzgórza św. Maksymiliana. W ramach budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdyni pojawią się do połowy 2015 r. przystanki Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion. Powstanie też peron na wysokości Wzgórza św. Maksymiliana.
Budowa peronu przy linii kolejowej nr 201 - relacji Gdynia - Kościerzyna - na wysokości przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana zobacz na mapie Gdyni nie jest już zagrożona. Władze Gdyni i przedstawiciel spółki Mayland podpisały w tej sprawię stosowną umowę.

- Zarządca obiektu handlowego Riviera zobowiązał się z własnych środków wybudować jednokrawędziowy peron, z którego będą mogli skorzystać pasażerowie poruszający z Gdańska do Gdyni przez Osowę pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

Trwa opracowywanie dokumentacji, jednak cała inwestycja za półtora roku musi być skończona.

- Prace nad projektem budowlanym są obecnie na bardzo zaawansowanym etapie. Trudno wskazać jednak jeszcze termin rozpoczęcia budowy. Niemniej na pewno peron ma być gotowy do połowy 2015 r., kiedy pojadą pierwsze kolejki po linii PKM - dodaje prezydent.

Przy nowym peronie pociągi w obu kierunkach - do Gdańska i do Gdyni - zatrzymywać się będą tylko przy jednej krawędzi. Zdaniem władz miasta budowa w tym miejscu dwukrawędziowego peronu byłaby znacznie droższa. Potrzebna byłaby przebudowa układu torowego, co zwiększyłoby koszty budowy. Z tego powodu jest to zadanie docelowe możliwe do realizacji w przyszłych latach.

Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku. Projekt ten w październiku został rozszerzony o przebudowę stacji Osowa i budowę przystanków w Gdyni: Stadion i Karwiny.

Argumentem za jednokrawędziowym peronem jest dodatkowo planowany niewielki ruch pociągów PKM. Nie będzie on na tyle intensywny, by wymagał dwóch krawędzi peronów, jak jest to w przypadku pociągów SKM.

Przypomnijmy, że w październiku zeszłego roku władze samorządu województwa rozszerzyły dotychczasowy projekt kolejowy - budowę PKM o miasto Gdynię. Zakłada on budowę trzech stacji, wzdłuż linii kolejowej nr 201 relacji Gdynia - Kościerzyna. Wiosną PKM ma zwrócić się do wojewody pomorskiego o wydanie pozwolenia na przebudowę stacji Osowa, a także budowę od podstaw przystanków Karwiny i Stadion. Inwestycję sfinansuje województwo pomorskie, które z budżetu będzie musiało wysupłać 23,6 mln zł. Jest też szansa na dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych.

Pomorska Kolej Metropolitalna z Wrzeszcza do Śródmieścia Gdyni nie jest projektem zamkniętym. Już teraz brane pod uwagę jest jej wydłużenie do Obłuża i Kosakowa. To jednak wciąż melodia przyszłości. Na rozbudowę linii w tym kierunku potrzeba wstępnie ok. 949 mln zł, czyli jeszcze więcej, niż w przypadku budowy linii przez Gdańsk. Podobnie sprawa ma się z budową linii PKM do Wiczlina i Chwarzna, o czym pisał nasz czytelnik.

Budowa linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną z budżetu województwa pomorskiego. Połączy ona Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Rębiechowie zobacz na mapie Gdańska i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna zobacz na mapie Gdańska. Dzięki PKM, zarówno z Gdańska jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut. Koszt realizacji projektu PKM wynosi ok. 720,5 mln zł netto.

Miejsca

Opinie (140) 6 zablokowanych

  • PiS - Piwo i seks

    • 2 3

  • Gdynia na równi pochyłej w dół!!!

    Od dawna widać że Gdynia wraca do dawnej funkcji wioski rybackiej. Nawet przystanki kolejki będą wiejskie...hehee. Jest już wiejski stadion, wiejskie dróżki, wiejskie centra handlowe... ALE NA TRISTAR (czyli fotoradary - bo o mandaciki tylko i wyłącznie tutaj chodzi. Gwarantuję wszystkim żetristar jedynie zablokuje miasto jeszcze bardziej!) TYLKO NIE BRAKUJE KASY!!! KIEDY SIĘ W KOŃCU ŚLEDZIE OBUDZICIE I POGONICIE TEGO MALWERSANTA SZCZURKA???

    • 12 4

  • Mały Kack - Witomino

    wciąż czeka pod inwestycje działka z 200 metrowym maleńkim laskiem na łuku linii kolejowej przy ul. Halickiej.
    Miejsce z idealnym dojściem do Małego Kacka i Witomina MPS-u przez 300-400 metrowy odcinek lasu (tam obecnie jest normalna leśna droga)

    • 3 0

  • ??

    No dobra, ale w takim razie z jaką częstotliwością planują puszczać tę kolejkę?

    • 5 0

  • to jest właśnie planowanie po polsku, niedawno modernizowano E-65 i kościerską - olano rezerwie terenu

    jeszcze przystanek na Wzgórzu i węzeł dłubano a o rezerwie w terenie zapomniano, potem takie cuda jak "półperon" powstają...

    • 6 1

  • przy okazji budowy PKM

    szczurek powinien postawić jeszcze z 20 szlabanów i wystartować w konkursie na miasto z największą liczbą szlabanów. pierwsze miejsce gwarantowane. pozdrawiam z ulicy Północnej.

    • 9 0

  • To Pati sie ucieszy, bedziemy częściej jeździć do Rivierki.

    • 3 0

  • Budowa jednokrawedziowego peronu to bezsens techniczny

    Słyszymy iz przedłużą linie do Kosakowa itd. Ruch wtedy się kompletnie zwiększy. Już obecnie rozmawiając z znajomymi mieszkającymi przy trasie widzimy że linia jest naprawde potrzebna a więc będzie szybko obciążona. Niepełne perony będą więc przeszkodą dla zwiększenia ruch pociągów. Tego typu obiektów nie buduje się na miesiąc ale na dłużej. W wielu miastach buduje się infrastrukturę z uwzględnieniem budowy ulic za ileś lat jak bedzie wtedy potrzeba i to jest prawidłowe. Projekt peronu mógł dotyczyć takiego normalnego z ewentualnym zasypaniem niepotrzebnej krawędzi itd. Podczas budowy powinny być od razu przekładane kable pod kątem zmiany ruchu w przyszłości- to sie da zrobić. Oczywiście koszt byłby sporo większy ale potem za stosunkowo niewielkie pieniadze można dodać tor ruchu. Przy obecnej tymczasówce trzeba bedzie burzyć dotychczasowy obiekt bo dostępu do kabli nie ma a w dodatku ewentualne zmiany nie wchodza w rachubę.

    • 0 0

  • Gdynia prywtne miasto, prywatne przystanki pryw.......

    Do tego Gdynia jest wśród najmodniejszych miejsc na świecie w 2013 roku. "Mamy najlepszego prezydenta w kraju, punktualną komunikację i w miarę tanie bilety. Nie długo będziemy drugą rowerową Kopenhagą. To wystarczy, żeby miasto z morza i marzeń zdobyło tytuł najbardziej przyjaznego w Polsce.

    Musimy liczyć na prywatne inwestycje w przystanki bo wszystkie unijne i państwowe dotacje zabiera nam pazerny Gdańsk, a na dostatek jeszcze poprzez ZIT chce przechwycić ok.800 mln., mam nadzieję, że prezydent Szczurek mu to udaremni?

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane