• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatny tramwaj na gdańskich torach

Krzysztof Koprowski
2 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Tramwaj znajduje się obecnie na terenie zajezdni Wrzeszcz.
  • Tramwaj znajduje się obecnie na terenie zajezdni Wrzeszcz.
  • Tramwaj znajduje się obecnie na terenie zajezdni Wrzeszcz.
  • Tramwaj znajduje się obecnie na terenie zajezdni Wrzeszcz.

Są różne formy pasji związanej z komunikacją miejską: można studiować rozkłady jazdy, fotografować pojazdy albo zbierać bilety. Jednak ukoronowaniem tego hobby jest posiadanie zabytkowego pojazdu. W piątek do Gdańska dotarła właśnie taka nietypowa "przesyłka" zamówiona przez jednego z pasjonatów transportu szynowego.



Sebastian Zomkowski - szczęśliwy właściciel historycznego już tramwaju. Sebastian Zomkowski - szczęśliwy właściciel historycznego już tramwaju.
Właścicielem sprowadzonego do Gdańska tramwaju jest Sebastian Zomkowski, prywatnie ogromny pasjonat transportu szynowego, autor książki poświęconej historii tramwajów w Gdańsku, a na co dzień zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Dostarczony do Gdańska na specjalnej lawecie tramwaj to Konstal 102Na, który jeszcze w ubiegłym roku kursował po Wrocławiu. Jego transport zajął ok. dwóch dni, a w piątek nad ranem został ustawiony na torach na terenie zajezdni Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska.

Czy marzyłeś(aś) kiedyś o własnym pojeździe komunikacji miejskiej?

Tramwaj przed skierowaniem do liniowej jazdy będzie musiał przejść badania techniczne, co powinno być tylko formalnością, ponieważ jest "niemalże w idealnym stanie".

Podwójny pulpit sterowniczy i złoty kolor



- Wagon został wyprodukowany w 1972 r. Obecnie jest to wóz praktycznie nie do zdobycia na polskim rynku [wszystkie miasta wycofały go z eksploatacji, Gdańsk już w 1988 r. - dop. red.], dlatego podjąłem natychmiast decyzję o przystąpieniu do przetargu ogłoszonego przez wrocławskiego przewoźnika - mówi Sebastian Zomkowski - Co ciekawe, sprowadzony wóz jest wyposażony w dodatkowy, drugi pulpit sterowniczy, ponieważ pełnił również funkcję nauki jazdy.
Właściciel tramwaju rozważa kilka scenariuszy wobec jego dalszej przyszłości w najbliższych latach: możliwa jest jego przebudowa na wagon 102N, czyli tzw. Kanciaka (pierwowzór 102Na), wymiana z innym miastem na oryginalny wagon 102N lub pozostawienie w formie 102Na, lecz z przywróceniem wyglądu z lat 80.

Konstal 102N w zbiorach Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Konstal 102N w zbiorach Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie.
- Obecnie tramwaj pomalowany jest na złoty kolor w związku z organizacją we Wrocławiu Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Nawiązuje tym samym nieco do naszego złotego tramwaju, promującego Rok Memlinga - dodaje Zomkowski.
Czytaj też: Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności

Pierwszy prywatny tramwaj na miejskich torach



Zakup tramwaju wywołał nie lada zaskoczenie w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni, który jest właścicielem infrastruktury tramwajowej w Gdańsku.

- Dotychczas nie mieliśmy takiej sytuacji, by ktoś chciał poruszać się własnym tramwajem po gdańskich torach. Z infrastruktury w naszym zarządzie korzysta na podstawie umowy dzierżawy wyłącznie spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.
  • Tramwaj Konstal 102Na na terenie zajezdni we Wrocławiu.
  • Stodwójka jako pojazd nauki jazdy we Wrocławiu w 2008 r.

Przejazdy będą ogólnodostępne dla mieszkańców



W związku z takim stanem prawnym, wagon zostanie użyczony spółce GAiT, gdzie będzie traktowany jako kolejny pojazd historyczny. Niewykluczone, że za jego sterami ujrzymy samego właściciela, który posiada uprawnienia do kierowania tramwajami, zaś w latach 90. pracował jako motorniczy.

- Przejazdy zakupionym przeze mnie tramwajem będą ogólnodostępne, dla wszystkich mieszkańców zainteresowanych taką atrakcją - deklaruje Sebastian Zomkowski.

Przejazd 102Na po Wrocławiu tuż przed jej zakupem. W 1:33 widać podwójny pulpit sterowniczy.


Sprowadzona "Stodwójka" jest już drugim wozem tego typu w Gdańsku. W 2009 r., także z Wrocławia, pozyskano pojazd tej samej serii. Zasilił on zabytkowy park taborowy Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku, czyli obecnie spółki GAiT.

Warszawską "parówką" po gdańskich torach?



102Na to kolejny tramwaj, któremu Zomkowski chce dać "drugie życie". Wcześniej zdobył on z Warszawy wagon Konstal 13N. Ta seria tramwajów, zwana potocznie "parówkami", była jednak wykorzystywana tylko w stolicy i na Górnym Śląsku. Skąd zatem decyzja o jego wyborze?

- Sylwetka 13N została zaadaptowana do wagonów typu 102N i 102Na, a na podstawie układu elektrycznego 13N skonstruowano typ 105N, który do dziś można spotkać na gdańskich torach - objaśnia Zomkowski. - Obecnie trwa zbiórka pieniędzy na jego kapitalny remont i w przyszłości być może dołączy do kolekcji gdańskich tramwajów zabytkowych jako świadectwo myśli technicznej lub zostanie wymieniony na inny, cenny zabytek, którego jeszcze nie ma w Gdańsku.
Czytaj też: Miłośniczka komunikacji zbiera bilety

Konstal 13N oczekujący na kapitalny remont. Konstal 13N oczekujący na kapitalny remont.

Kolekcjoner autobusów z Gdyni



Sebastian Zomkowski jest przypuszczalnie jedynym takim pasjonatem transportu tramwajowego w Trójmieście, ale nie jedynym, który kolekcjonuje pojazdy komunikacji miejskiej.

W Gdyni swój prywatny park taborowy stale rozwija Łukasz Staniszewski, właściciel firmy Kultowy Ikarus. Dzisiaj w jego zbiorach są aż cztery Ikarusy: dwa serii 260, 280 oraz 256. Dodatkowo posiada on - nieco wbrew nazwie firmy - Mercedesa O405GN2.

Ikarusy należące do Łukasza Staniszewskiego. W zbiorach ma on jeszcze Mercedesa. Ikarusy należące do Łukasza Staniszewskiego. W zbiorach ma on jeszcze Mercedesa.
Jednym z nich - "Marchewą" (260) - dotarł w 2013 r. na norweski Nordkapp, czyli najbardziej wysunięty na północ punkt Europy, do którego można dojechać pojazdem silnikowym.

- Moja miłość do starych autobusów pochłonęła mnie do tego stopnia, że porzuciłem pracę kierowcy autobusów miejskich na rzecz własnej niewielkiej firmy, świadczącej przejazdy zabytkowymi pojazdami na ślub czy imprezy - przyznaje Staniszewski - Obecnie niemal każdą wolną chwilę poświęcam na prace przy autobusach, by wyglądały tak, jakby właśnie opuściły fabrykę. Nie jest to tanie hobby, ale daje ogromną satysfakcję.

Materiał archiwalny z 2013 r.

Miejsca

Opinie (225) ponad 10 zablokowanych

  • ujawnić umowę użyczenia (2)

    natychmiast

    • 14 7

    • nie mozemy (1)

      jestesmy kolegami

      • 7 4

      • to w prokuraturze sie bedziecie tlumaczyc.

        • 3 4

  • Zabrakło informacji...ILE kosztował tramwaj. (3)

    • 13 3

    • cena kolezenska

      • 4 1

    • A co cię to obchodzi? (1)

      Z prywatnych pieniędzy przecież płacił.

      • 5 3

      • to niech go trzyma w domu w bloku.

        • 2 1

  • Sorry ale od tego ma dzialke na PRzechlewie zeby go sobie postawic.

    Pamietam taki trmawaj poswtaiony u sasiada zamiast domku. Fajna sprawa a i bezdomni by mieli gdzie kimac.

    • 4 4

  • Prywatny tramwaj. (1)

    Zgadzam sie z innymi opiniami,że takie hobby nie powinno angażować innych podatnikow.Ja z moim hobby nie obnoszę sie.Co komu do tego. Jak dla mnie jest to przerost formy nad treścią i " lans". Takimi rzeczami powinny zajmować sie muzea itp.

    • 8 13

    • Czytałeś artykuł? Jest w nim napisane, że będzie użyczony spółce miejskiej. Czyli też będzie opcja korzystania z niego na otwartych przejazdach, a także możliwość wynajęcia za kasę, która będzie na jego utrzymanie. A jak ktoś chciał sobie kupić tramwaj z odłożonych pieniędzy to nie oznacza, że z podatków.

      • 2 1

  • Panie Sebastianie, Polacy nie lubią takich, jak pan! (3)

    Człowiek z pasją, na stanowisku, dzielący się za darmo swoją pasją ze społecznością....Pan sobie pozwolił na sympatyczną nietuzinkowość, za bardzo odróżnił od otoczenia. A gdzie narzekanie, nazywanie wszystkich wokoło złodziejami (szczególnie tych, co sprzedali tramwaj), bredzennie o tym, jak nas wszyscy wykorzystują?! Zaraz powyłażą ze wszystkich dziur frustraci, których całym światem jest plucie na innych.

    • 27 7

    • Polacy nie lubią kombinatorów z PRLu (2)

      Co to załatwiali. Twoje hobby to sam je finansuj.A prywatne linie tramwajowe powitam z radoscia. Takie w ktorych wsiada sie placi za bilet i jedzie bez awari typowych dla Gdańskiego Gait

      • 6 5

      • (1)

        Czytałeś artykuł? Jest w nim napisane, że człowiek kupił sobie tramwaj ZA WŁASNE ŚRODKI. Odłożone pieniądze to nie oznacza, że z podatki tylko dlatego, że urzędnik.

        Dodatkowo będzie użyczony spółce miejskiej. Czyli też będzie opcja korzystania z niego na otwartych przejazdach, a także możliwość wynajęcia za kasę, która będzie na jego utrzymanie.

        • 3 2

        • jak wierzysz w takie bajki to zatrudnij sie za rzecznika

          bedzieszbardziej przekonujacy

          • 1 3

  • Zachwyt gdybym nie znał tutejszych uwarunkowań

    Za części zapłaci spółka itd itp Kiepsko to widzę. Pachnie wałkiem ta pasja.

    • 9 8

  • Niech sprezentuje Rydzykowi (anonimowo) to się te pisiorskie trolle odwalą.. (1)

    • 13 6

    • A czy on jest bezdomnym?

      • 1 0

  • A kiedy ND

    Od lat ten tramwaj powinien być remontowany, a nadal niszczeje. :'(

    • 8 0

  • EN57 (3)

    A ja chciałbym mieć własny pociąg typu EN57 czy lokomotywa eu07

    • 13 0

    • Kup sobie, kto ci zabrania? (1)

      • 4 1

      • Mazowieckie będą sprzedawać ...z tym ze uszkodzone

        Całego niestety nie sprzedadzą ...aby ktoś nie kupił i konkurencji im nie zrobił

        • 0 1

    • EW 58 lepsze i bardziej trójmiejskie

      • 2 0

  • Skandal!

    • 5 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane