- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (115 opinii)
- 2 Pozostałości baterii mającej bronić portu (16 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (73 opinie)
- 4 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (21 opinii)
- 5 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (332 opinie)
- 6 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (64 opinie)
Prywatny tramwaj na gdańskich torach
Są różne formy pasji związanej z komunikacją miejską: można studiować rozkłady jazdy, fotografować pojazdy albo zbierać bilety. Jednak ukoronowaniem tego hobby jest posiadanie zabytkowego pojazdu. W piątek do Gdańska dotarła właśnie taka nietypowa "przesyłka" zamówiona przez jednego z pasjonatów transportu szynowego.
Właścicielem sprowadzonego do Gdańska tramwaju jest Sebastian Zomkowski, prywatnie ogromny pasjonat transportu szynowego, autor książki poświęconej historii tramwajów w Gdańsku, a na co dzień zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Dostarczony do Gdańska na specjalnej lawecie tramwaj to Konstal 102Na, który jeszcze w ubiegłym roku kursował po Wrocławiu. Jego transport zajął ok. dwóch dni, a w piątek nad ranem został ustawiony na torach na terenie zajezdni Wrzeszcz .
Podwójny pulpit sterowniczy i złoty kolor
- Wagon został wyprodukowany w 1972 r. Obecnie jest to wóz praktycznie nie do zdobycia na polskim rynku [wszystkie miasta wycofały go z eksploatacji, Gdańsk już w 1988 r. - dop. red.], dlatego podjąłem natychmiast decyzję o przystąpieniu do przetargu ogłoszonego przez wrocławskiego przewoźnika - mówi Sebastian Zomkowski - Co ciekawe, sprowadzony wóz jest wyposażony w dodatkowy, drugi pulpit sterowniczy, ponieważ pełnił również funkcję nauki jazdy.
Właściciel tramwaju rozważa kilka scenariuszy wobec jego dalszej przyszłości w najbliższych latach: możliwa jest jego przebudowa na wagon 102N, czyli tzw. Kanciaka (pierwowzór 102Na), wymiana z innym miastem na oryginalny wagon 102N lub pozostawienie w formie 102Na, lecz z przywróceniem wyglądu z lat 80.
- Obecnie tramwaj pomalowany jest na złoty kolor w związku z organizacją we Wrocławiu Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Nawiązuje tym samym nieco do naszego złotego tramwaju, promującego Rok Memlinga - dodaje Zomkowski.
Czytaj też: Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności
Pierwszy prywatny tramwaj na miejskich torach
Zakup tramwaju wywołał nie lada zaskoczenie w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni, który jest właścicielem infrastruktury tramwajowej w Gdańsku.
- Dotychczas nie mieliśmy takiej sytuacji, by ktoś chciał poruszać się własnym tramwajem po gdańskich torach. Z infrastruktury w naszym zarządzie korzysta na podstawie umowy dzierżawy wyłącznie spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.
Przejazdy będą ogólnodostępne dla mieszkańców
W związku z takim stanem prawnym, wagon zostanie użyczony spółce GAiT, gdzie będzie traktowany jako kolejny pojazd historyczny. Niewykluczone, że za jego sterami ujrzymy samego właściciela, który posiada uprawnienia do kierowania tramwajami, zaś w latach 90. pracował jako motorniczy.
- Przejazdy zakupionym przeze mnie tramwajem będą ogólnodostępne, dla wszystkich mieszkańców zainteresowanych taką atrakcją - deklaruje Sebastian Zomkowski.
Przejazd 102Na po Wrocławiu tuż przed jej zakupem. W 1:33 widać podwójny pulpit sterowniczy.
Sprowadzona "Stodwójka" jest już drugim wozem tego typu w Gdańsku. W 2009 r., także z Wrocławia, pozyskano pojazd tej samej serii. Zasilił on zabytkowy park taborowy Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku, czyli obecnie spółki GAiT.
Warszawską "parówką" po gdańskich torach?
102Na to kolejny tramwaj, któremu Zomkowski chce dać "drugie życie". Wcześniej zdobył on z Warszawy wagon Konstal 13N. Ta seria tramwajów, zwana potocznie "parówkami", była jednak wykorzystywana tylko w stolicy i na Górnym Śląsku. Skąd zatem decyzja o jego wyborze?
- Sylwetka 13N została zaadaptowana do wagonów typu 102N i 102Na, a na podstawie układu elektrycznego 13N skonstruowano typ 105N, który do dziś można spotkać na gdańskich torach - objaśnia Zomkowski. - Obecnie trwa zbiórka pieniędzy na jego kapitalny remont i w przyszłości być może dołączy do kolekcji gdańskich tramwajów zabytkowych jako świadectwo myśli technicznej lub zostanie wymieniony na inny, cenny zabytek, którego jeszcze nie ma w Gdańsku.
Czytaj też: Miłośniczka komunikacji zbiera bilety
Kolekcjoner autobusów z Gdyni
Sebastian Zomkowski jest przypuszczalnie jedynym takim pasjonatem transportu tramwajowego w Trójmieście, ale nie jedynym, który kolekcjonuje pojazdy komunikacji miejskiej.
W Gdyni swój prywatny park taborowy stale rozwija Łukasz Staniszewski, właściciel firmy Kultowy Ikarus. Dzisiaj w jego zbiorach są aż cztery Ikarusy: dwa serii 260, 280 oraz 256. Dodatkowo posiada on - nieco wbrew nazwie firmy - Mercedesa O405GN2.
Jednym z nich - "Marchewą" (260) - dotarł w 2013 r. na norweski Nordkapp, czyli najbardziej wysunięty na północ punkt Europy, do którego można dojechać pojazdem silnikowym.
- Moja miłość do starych autobusów pochłonęła mnie do tego stopnia, że porzuciłem pracę kierowcy autobusów miejskich na rzecz własnej niewielkiej firmy, świadczącej przejazdy zabytkowymi pojazdami na ślub czy imprezy - przyznaje Staniszewski - Obecnie niemal każdą wolną chwilę poświęcam na prace przy autobusach, by wyglądały tak, jakby właśnie opuściły fabrykę. Nie jest to tanie hobby, ale daje ogromną satysfakcję.
Materiał archiwalny z 2013 r.
Miejsca
Opinie (225) ponad 10 zablokowanych
-
2018-02-02 13:32
Też sobie kiedyś kupię tramwaj albo trolejbus i będę jeździł po Gdańsku. Ale będzie jazda. (13)
Na tramwaju wymaluję swoje logo i hasło: "Edzio wam wszystko wytłumaczy".
- 86 22
-
2018-02-03 05:14
(1)
A jak zasilać będziesz trolejbus?
- 1 1
-
2018-02-04 07:52
jadem
- 2 0
-
2018-02-02 15:40
gdyby kazda rodzina w gdansku miala swoj tramwaj nie byloby korkow w miescie (3)
- 15 1
-
2018-02-03 06:49
Albo rower (1)
- 5 1
-
2018-02-03 16:41
wrotki
- 1 1
-
2018-02-02 17:19
Albo każda rodzina po SKM-ce.
- 10 1
-
2018-02-02 14:32
Jak by ci tu wytłumaczyć (2)
że są lepsze zajęcia niż czyhanie na kolejny artykuł i trollowanie.
- 14 2
-
2018-02-03 06:24
Nie jak jest się sparaliżowanym inwalidą (1)
- 2 1
-
2018-02-03 12:55
Życzę zdrowia
ale już nie zadręczaj więcej innych swoimi "mądrościami"
- 1 0
-
2018-02-02 13:50
(2)
Trolejbus po Gdańsku, widać, że prawie miejscowy...
- 30 3
-
2018-02-02 19:23
Jak widzę ile on ma miejsca w środku to jestem momentalnie wkur...y (1)
- 5 3
-
2018-02-03 07:12
Nie mam pojęcia kto Cię zminusował ?? Tylko ślepy nie dostrzega o ile wygodniej "tłoczyć" się w takim wnętrzu.
- 1 2
-
2018-02-02 22:18
Edziu tak 3-mać
- 2 3
-
2018-02-02 16:21
Widac, ze Wroclaw liczy sie pieniedzmi podatnika. calkiem inaczej niz w Gdansku (3)
" Wagon został wyprodukowany w 1972 r. Obecnie jest to wóz praktycznie nie do zdobycia na polskim rynku ,"
- 6 3
-
2018-02-02 17:25
Czytaj ze zrozumieniem, cymbale! (1)
- 3 1
-
2018-02-04 06:07
cymbal to cie zrobil po pijaku
- 0 0
-
2018-02-02 16:57
- Wagon został wyprodukowany w 1972 r. [wszystkie miasta wycofały go z eksploatacji, Gdańsk już w 1988 r. - dop. red.]
nie ucinajcie cytatow
- 1 1
-
2018-02-03 07:36
To już osobna historia. (1)
Tym bardziej, że pod koniec eksploatacji 102 na w Krakowie ok 2000 r., tamtejszy zkm zwrócił się z zapytaniem czy Gdański zkm nie jest zainteresowany sprowadzeniem 1 tramwaju z tej serii, który trafił do Krakowa właśnie z Gdańska. Odpowiedź była odmowna.
- 7 0
-
2018-02-04 05:53
no to ciekawe
- 1 0
-
2018-02-02 22:37
Klaus (1)
Sprawdzanie i kontrole zacznijcie od siebie....
- 3 1
-
2018-02-04 05:51
Wasi urzednicy mnie wyreczaja
wiec przestan glupio zartowac
- 0 0
-
2018-02-02 13:47
ciekawe jak go rozlicza za prad :D (6)
- 70 18
-
2018-02-03 20:52
zdjąć pantograf !
niech sobie akumulatory zamontuje. teraz to takie modne, samochody na prąd.
- 1 0
-
2018-02-02 20:29
Licznik na pre-paid mu wstawią.
- 5 0
-
2018-02-02 15:24
(1)
zawistność po laczków wyłazi jak słoma z butów
- 9 10
-
2018-02-02 15:41
kretynie bez szkoly
jak juz to zawisc, nie wylazi tylko wychodzi, i w ogole wez idz jeszcze raz do szkoly glupcze. Wiesz ile tramwaj zuzywa pradu ? nie? to zamknij buzke
- 7 5
-
2018-02-02 15:23
jak prąd z Enegii to go na pewno oszukają tak jak oszukują na zawyżonym zużyciu nieświadomych 70% Gdańszczan
- 12 3
-
2018-02-02 14:06
Wszystko jest ciekawe i zastanawiające, od początku do końca.
- 15 8
-
2018-02-03 10:37
Prezydent już dużo spółek miejskich z handlował, (1)
i ma doże w tym doświadczenie.
- 6 0
-
2018-02-03 18:05
"z handlowałeś"...
To ty słownik amebo xD
- 0 1
-
2018-02-03 18:03
Seba...
A masz jeszcze te kalendarzyki z 0405N???
- 2 0
-
2018-02-02 13:39
(9)
Kto płaci za trzymanie tego tramwaju w zajezdni, kto zrobi i zapłaci za jego remont i kto będzie ustalać stawki za to, że ten tramwaj będzie wozić ludzi?
- 65 113
-
2018-02-03 17:43
a co cie to obchodzi gnomie kto placi?
- 4 1
-
2018-02-02 14:53
a za prąd? (2)
- 13 5
-
2018-02-02 16:34
Jeśli przewóz okazjonalny i dostęp dla wszystkich to brak problemu.
- 4 2
-
2018-02-02 15:21
pis da na prąd
- 7 4
-
2018-02-02 16:21
Klasyczny "Polak"
Zazdrość, czy coś innego? Z-et, też sobie coś kup i spełnij swoje marzenia. Nie pytaj, -kto? -po co? -za ile?
- 18 10
-
2018-02-02 15:33
Jak kto toc to jest zastepca dyra ztm gdansk
- 6 3
-
2018-02-02 14:14
Zapłacą podatnicy z gdanska
- 24 16
-
2018-02-02 13:43
Twój somsiad
- 25 1
-
2018-02-02 13:40
Ty ! Skoro się pytasz !
- 31 6
-
2018-02-02 13:32
Można też malować graffiti na tych pojazdach. (7)
I w ten sposób realizować swoją pasję. Tak słyszałem. Koledzy mi mówili.
- 41 51
-
2018-02-02 15:03
Kup cegły, wybuduj własną ścianę i na niej bazgraj "pasjonacie". (1)
- 10 2
-
2018-02-03 16:42
najpierw decyzja lokalizacyjna i pozwolenie na budowę
- 1 0
-
2018-02-02 13:41
(3)
grafiti czy jak zwykle bohomazy i bazgroły ?
- 10 4
-
2018-02-02 18:46
Zdefiniuj proszę bohomazy i bazgroły. (2)
- 2 4
-
2018-02-02 19:05
(1)
'Działa' artystyczne niereprezentujące sobą żadnej wartości artystycznej i niewymagające żadnej umiejętności od twórcy. Tworzone przez ludzi z bezsensowną potrzebą uzewnętrzniania swojej bylejakości, tak samo jak dzieła grafomanów czy artystów od playbacku i audiotune'a. 'Malowane' tagi od szablonu wydrukowanego na drukarce farbami z marketu budowlanego przez subkulturę uważających się za unikalne jednostek, gdzie każda jest taka sama. Masz definicje, ale dla kogoś, kto komunikuje się emotkami i innymi bazgrołami może być ciężko tyle przeczytać i zrozumieć.
- 10 2
-
2018-02-03 08:21
aleś mu dos*ał
Ciekawe co on na to
- 2 1
-
2018-02-02 16:20
to jest mysl. mozna walnac na nim slask wroclaw
i bedzie wozil na mecze razem z tramwajem lechia gdansk
- 3 2
-
2018-02-03 16:39
hobby są różne
jedni zbierają tramwaje,
a drudzy strzelają do ludzi o innym kolorze skóry lub głosują na pislam- 5 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.