• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatny tramwaj na gdańskich torach

Krzysztof Koprowski
2 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Tramwaj znajduje się obecnie na terenie zajezdni Wrzeszcz.
  • Tramwaj znajduje się obecnie na terenie zajezdni Wrzeszcz.
  • Tramwaj znajduje się obecnie na terenie zajezdni Wrzeszcz.
  • Tramwaj znajduje się obecnie na terenie zajezdni Wrzeszcz.

Są różne formy pasji związanej z komunikacją miejską: można studiować rozkłady jazdy, fotografować pojazdy albo zbierać bilety. Jednak ukoronowaniem tego hobby jest posiadanie zabytkowego pojazdu. W piątek do Gdańska dotarła właśnie taka nietypowa "przesyłka" zamówiona przez jednego z pasjonatów transportu szynowego.



Sebastian Zomkowski - szczęśliwy właściciel historycznego już tramwaju. Sebastian Zomkowski - szczęśliwy właściciel historycznego już tramwaju.
Właścicielem sprowadzonego do Gdańska tramwaju jest Sebastian Zomkowski, prywatnie ogromny pasjonat transportu szynowego, autor książki poświęconej historii tramwajów w Gdańsku, a na co dzień zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Dostarczony do Gdańska na specjalnej lawecie tramwaj to Konstal 102Na, który jeszcze w ubiegłym roku kursował po Wrocławiu. Jego transport zajął ok. dwóch dni, a w piątek nad ranem został ustawiony na torach na terenie zajezdni Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska.

Czy marzyłeś(aś) kiedyś o własnym pojeździe komunikacji miejskiej?

Tramwaj przed skierowaniem do liniowej jazdy będzie musiał przejść badania techniczne, co powinno być tylko formalnością, ponieważ jest "niemalże w idealnym stanie".

Podwójny pulpit sterowniczy i złoty kolor



- Wagon został wyprodukowany w 1972 r. Obecnie jest to wóz praktycznie nie do zdobycia na polskim rynku [wszystkie miasta wycofały go z eksploatacji, Gdańsk już w 1988 r. - dop. red.], dlatego podjąłem natychmiast decyzję o przystąpieniu do przetargu ogłoszonego przez wrocławskiego przewoźnika - mówi Sebastian Zomkowski - Co ciekawe, sprowadzony wóz jest wyposażony w dodatkowy, drugi pulpit sterowniczy, ponieważ pełnił również funkcję nauki jazdy.
Właściciel tramwaju rozważa kilka scenariuszy wobec jego dalszej przyszłości w najbliższych latach: możliwa jest jego przebudowa na wagon 102N, czyli tzw. Kanciaka (pierwowzór 102Na), wymiana z innym miastem na oryginalny wagon 102N lub pozostawienie w formie 102Na, lecz z przywróceniem wyglądu z lat 80.

Konstal 102N w zbiorach Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Konstal 102N w zbiorach Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie.
- Obecnie tramwaj pomalowany jest na złoty kolor w związku z organizacją we Wrocławiu Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Nawiązuje tym samym nieco do naszego złotego tramwaju, promującego Rok Memlinga - dodaje Zomkowski.
Czytaj też: Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności

Pierwszy prywatny tramwaj na miejskich torach



Zakup tramwaju wywołał nie lada zaskoczenie w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni, który jest właścicielem infrastruktury tramwajowej w Gdańsku.

- Dotychczas nie mieliśmy takiej sytuacji, by ktoś chciał poruszać się własnym tramwajem po gdańskich torach. Z infrastruktury w naszym zarządzie korzysta na podstawie umowy dzierżawy wyłącznie spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.
  • Tramwaj Konstal 102Na na terenie zajezdni we Wrocławiu.
  • Stodwójka jako pojazd nauki jazdy we Wrocławiu w 2008 r.

Przejazdy będą ogólnodostępne dla mieszkańców



W związku z takim stanem prawnym, wagon zostanie użyczony spółce GAiT, gdzie będzie traktowany jako kolejny pojazd historyczny. Niewykluczone, że za jego sterami ujrzymy samego właściciela, który posiada uprawnienia do kierowania tramwajami, zaś w latach 90. pracował jako motorniczy.

- Przejazdy zakupionym przeze mnie tramwajem będą ogólnodostępne, dla wszystkich mieszkańców zainteresowanych taką atrakcją - deklaruje Sebastian Zomkowski.

Przejazd 102Na po Wrocławiu tuż przed jej zakupem. W 1:33 widać podwójny pulpit sterowniczy.


Sprowadzona "Stodwójka" jest już drugim wozem tego typu w Gdańsku. W 2009 r., także z Wrocławia, pozyskano pojazd tej samej serii. Zasilił on zabytkowy park taborowy Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku, czyli obecnie spółki GAiT.

Warszawską "parówką" po gdańskich torach?



102Na to kolejny tramwaj, któremu Zomkowski chce dać "drugie życie". Wcześniej zdobył on z Warszawy wagon Konstal 13N. Ta seria tramwajów, zwana potocznie "parówkami", była jednak wykorzystywana tylko w stolicy i na Górnym Śląsku. Skąd zatem decyzja o jego wyborze?

- Sylwetka 13N została zaadaptowana do wagonów typu 102N i 102Na, a na podstawie układu elektrycznego 13N skonstruowano typ 105N, który do dziś można spotkać na gdańskich torach - objaśnia Zomkowski. - Obecnie trwa zbiórka pieniędzy na jego kapitalny remont i w przyszłości być może dołączy do kolekcji gdańskich tramwajów zabytkowych jako świadectwo myśli technicznej lub zostanie wymieniony na inny, cenny zabytek, którego jeszcze nie ma w Gdańsku.
Czytaj też: Miłośniczka komunikacji zbiera bilety

Konstal 13N oczekujący na kapitalny remont. Konstal 13N oczekujący na kapitalny remont.

Kolekcjoner autobusów z Gdyni



Sebastian Zomkowski jest przypuszczalnie jedynym takim pasjonatem transportu tramwajowego w Trójmieście, ale nie jedynym, który kolekcjonuje pojazdy komunikacji miejskiej.

W Gdyni swój prywatny park taborowy stale rozwija Łukasz Staniszewski, właściciel firmy Kultowy Ikarus. Dzisiaj w jego zbiorach są aż cztery Ikarusy: dwa serii 260, 280 oraz 256. Dodatkowo posiada on - nieco wbrew nazwie firmy - Mercedesa O405GN2.

Ikarusy należące do Łukasza Staniszewskiego. W zbiorach ma on jeszcze Mercedesa. Ikarusy należące do Łukasza Staniszewskiego. W zbiorach ma on jeszcze Mercedesa.
Jednym z nich - "Marchewą" (260) - dotarł w 2013 r. na norweski Nordkapp, czyli najbardziej wysunięty na północ punkt Europy, do którego można dojechać pojazdem silnikowym.

- Moja miłość do starych autobusów pochłonęła mnie do tego stopnia, że porzuciłem pracę kierowcy autobusów miejskich na rzecz własnej niewielkiej firmy, świadczącej przejazdy zabytkowymi pojazdami na ślub czy imprezy - przyznaje Staniszewski - Obecnie niemal każdą wolną chwilę poświęcam na prace przy autobusach, by wyglądały tak, jakby właśnie opuściły fabrykę. Nie jest to tanie hobby, ale daje ogromną satysfakcję.

Materiał archiwalny z 2013 r.

Miejsca

Opinie (225) ponad 10 zablokowanych

  • Też sobie kiedyś kupię tramwaj albo trolejbus i będę jeździł po Gdańsku. Ale będzie jazda. (13)

    Na tramwaju wymaluję swoje logo i hasło: "Edzio wam wszystko wytłumaczy".

    • 86 22

    • (1)

      A jak zasilać będziesz trolejbus?

      • 1 1

      • jadem

        • 2 0

    • gdyby kazda rodzina w gdansku miala swoj tramwaj nie byloby korkow w miescie (3)

      • 15 1

      • Albo rower (1)

        • 5 1

        • wrotki

          • 1 1

      • Albo każda rodzina po SKM-ce.

        • 10 1

    • Jak by ci tu wytłumaczyć (2)

      że są lepsze zajęcia niż czyhanie na kolejny artykuł i trollowanie.

      • 14 2

      • Nie jak jest się sparaliżowanym inwalidą (1)

        • 2 1

        • Życzę zdrowia

          ale już nie zadręczaj więcej innych swoimi "mądrościami"

          • 1 0

    • (2)

      Trolejbus po Gdańsku, widać, że prawie miejscowy...

      • 30 3

      • Jak widzę ile on ma miejsca w środku to jestem momentalnie wkur...y (1)

        • 5 3

        • Nie mam pojęcia kto Cię zminusował ?? Tylko ślepy nie dostrzega o ile wygodniej "tłoczyć" się w takim wnętrzu.

          • 1 2

    • Edziu tak 3-mać

      • 2 3

  • Widac, ze Wroclaw liczy sie pieniedzmi podatnika. calkiem inaczej niz w Gdansku (3)

    " Wagon został wyprodukowany w 1972 r. Obecnie jest to wóz praktycznie nie do zdobycia na polskim rynku ,"

    • 6 3

    • Czytaj ze zrozumieniem, cymbale! (1)

      • 3 1

      • cymbal to cie zrobil po pijaku

        • 0 0

    • - Wagon został wyprodukowany w 1972 r. [wszystkie miasta wycofały go z eksploatacji, Gdańsk już w 1988 r. - dop. red.]

      nie ucinajcie cytatow

      • 1 1

  • To już osobna historia. (1)

    Tym bardziej, że pod koniec eksploatacji 102 na w Krakowie ok 2000 r., tamtejszy zkm zwrócił się z zapytaniem czy Gdański zkm nie jest zainteresowany sprowadzeniem 1 tramwaju z tej serii, który trafił do Krakowa właśnie z Gdańska. Odpowiedź była odmowna.

    • 7 0

    • no to ciekawe

      • 1 0

  • Klaus (1)

    Sprawdzanie i kontrole zacznijcie od siebie....

    • 3 1

    • Wasi urzednicy mnie wyreczaja

      wiec przestan glupio zartowac

      • 0 0

  • ciekawe jak go rozlicza za prad :D (6)

    • 70 18

    • zdjąć pantograf !

      niech sobie akumulatory zamontuje. teraz to takie modne, samochody na prąd.

      • 1 0

    • Licznik na pre-paid mu wstawią.

      • 5 0

    • (1)

      zawistność po laczków wyłazi jak słoma z butów

      • 9 10

      • kretynie bez szkoly

        jak juz to zawisc, nie wylazi tylko wychodzi, i w ogole wez idz jeszcze raz do szkoly glupcze. Wiesz ile tramwaj zuzywa pradu ? nie? to zamknij buzke

        • 7 5

    • jak prąd z Enegii to go na pewno oszukają tak jak oszukują na zawyżonym zużyciu nieświadomych 70% Gdańszczan

      • 12 3

    • Wszystko jest ciekawe i zastanawiające, od początku do końca.

      • 15 8

  • Prezydent już dużo spółek miejskich z handlował, (1)

    i ma doże w tym doświadczenie.

    • 6 0

    • "z handlowałeś"...

      To ty słownik amebo xD

      • 0 1

  • Seba...

    A masz jeszcze te kalendarzyki z 0405N???

    • 2 0

  • (9)

    Kto płaci za trzymanie tego tramwaju w zajezdni, kto zrobi i zapłaci za jego remont i kto będzie ustalać stawki za to, że ten tramwaj będzie wozić ludzi?

    • 65 113

    • a co cie to obchodzi gnomie kto placi?

      • 4 1

    • a za prąd? (2)

      • 13 5

      • Jeśli przewóz okazjonalny i dostęp dla wszystkich to brak problemu.

        • 4 2

      • pis da na prąd

        • 7 4

    • Klasyczny "Polak"

      Zazdrość, czy coś innego? Z-et, też sobie coś kup i spełnij swoje marzenia. Nie pytaj, -kto? -po co? -za ile?

      • 18 10

    • Jak kto toc to jest zastepca dyra ztm gdansk

      • 6 3

    • Zapłacą podatnicy z gdanska

      • 24 16

    • Twój somsiad

      • 25 1

    • Ty ! Skoro się pytasz !

      • 31 6

  • Można też malować graffiti na tych pojazdach. (7)

    I w ten sposób realizować swoją pasję. Tak słyszałem. Koledzy mi mówili.

    • 41 51

    • Kup cegły, wybuduj własną ścianę i na niej bazgraj "pasjonacie". (1)

      • 10 2

      • najpierw decyzja lokalizacyjna i pozwolenie na budowę

        • 1 0

    • (3)

      grafiti czy jak zwykle bohomazy i bazgroły ?

      • 10 4

      • Zdefiniuj proszę bohomazy i bazgroły. (2)

        • 2 4

        • (1)

          'Działa' artystyczne niereprezentujące sobą żadnej wartości artystycznej i niewymagające żadnej umiejętności od twórcy. Tworzone przez ludzi z bezsensowną potrzebą uzewnętrzniania swojej bylejakości, tak samo jak dzieła grafomanów czy artystów od playbacku i audiotune'a. 'Malowane' tagi od szablonu wydrukowanego na drukarce farbami z marketu budowlanego przez subkulturę uważających się za unikalne jednostek, gdzie każda jest taka sama. Masz definicje, ale dla kogoś, kto komunikuje się emotkami i innymi bazgrołami może być ciężko tyle przeczytać i zrozumieć.

          • 10 2

          • aleś mu dos*ał

            Ciekawe co on na to

            • 2 1

    • to jest mysl. mozna walnac na nim slask wroclaw

      i bedzie wozil na mecze razem z tramwajem lechia gdansk

      • 3 2

  • hobby są różne

    jedni zbierają tramwaje,
    a drudzy strzelają do ludzi o innym kolorze skóry lub głosują na pislam

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane