• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa kluczowej ulicy w Sopocie w 370 dni

Krzysztof Koprowski
6 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.

Jeżeli uda się wyłonić wykonawcę robót, niebawem ul. 3 Maja w SopocieMapka przejdzie całkowitą metamorfozę. Kierowcy zyskają nową nawierzchnię ulicy, zaś rowerzyści infrastrukturę rowerową, której kręty przebieg wynika z potrzeby wprowadzenia dodatkowych miejsc postojowych. Piesi będą mieli do dyspozycji nowe chodniki, na których również dopuszczone będzie parkowanie aut. Prace powinni się skończyć w pierwszym kwartale 2023 r.



Bierzesz udział w konsultacjach społecznych?

Przypomnijmy, o planach przebudowy jednej z najważniejszych ulic kurortu - ul. 3 Maja, łączącej al. NiepodległościMapkaul. Grunwaldzką w Dolnym SopocieMapka, pisaliśmy kilkukrotnie.

W październiku 2020 r. ogłoszono przetarg na wykonawcę projektu, ale ostatecznie udało się go wyłonić dopiero w kolejnym postępowaniu ze stycznia 2021 r. - została nim spółka Polska Inżynieria z Warszawy z ofertą na kwotę ok. 439 tys. zł.

W sierpniu ubiegłego roku zdecydowano się dodatkowo przeprowadzić konsultacje społeczne w zakresie szczegółowych rozwiązań organizacji ruchu.

Udało się także pozyskać dofinansowanie w ramach Polskiego Ładu na kwotę 15,2 mln zł, co - jak szacują urzędnicy - oznacza wsparcie 95 proc. kosztów realizacji przebudowy ul. 3 Maja.

Pracami będzie objęta ul. 3 Maja na całym przebiegu z wyjątkiem skrzyżowania z al. Niepodległości. Pracami będzie objęta ul. 3 Maja na całym przebiegu z wyjątkiem skrzyżowania z al. Niepodległości.

370 dni na całkowitą przebudowę ul. 3 Maja



Ostateczny koszt robót poznamy niebawem - inwestycja jest na etapie ogłoszonego przetargu na prace budowlane. O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria:
  • najniższej ceny (60 proc.),
  • terminu realizacji odcinka Grunwaldzka - Dębowa (30 proc.)
  • przedłużenia minimalnego trzyletniego okresu gwarancji (10 proc.).

Łącznie na wykonanie przebudowy całej drogi od ul. Grunwaldzkiej do al. Niepodległości, przy czym samo skrzyżowanie z al. Niepodległości nie jest objęte zakresem robót, przewidziano maksymalnie 370 dni od momentu podpisania umowy.

Zakres robót przewiduje całkowitą modernizację całego pasa drogowego wraz z instalacjami podziemnymi.

  • W wyniku konsultacji wprowadzono m.in. prostopadłe miejsca postojowe, co wymusiło stworzenie krętego przebiegu jednokierunkowej drogi rowerowej.
  • Pierwotna koncepcja przebudowy ul. 3 Maja (przed konsultacjami).

Pasy rowerowe (nie) na całej długości ulicy



Największą nowością będzie wprowadzenie w ul. 3 Maja infrastruktury rowerowej. W pierwotnym projekcie miało to się odbyć w formie obustronnych pasów rowerowych w jezdni.

W toku wspomnianych konsultacji społecznych z mieszkańcami zwyciężył jednak wariant maksymalnego powiększenia przestrzeni parkingowej i utworzenia zatok do parkowania prostopadłego zamiast równoległego.

Wymusiło to wyprowadzenie pasa rowerowego w stronę al. Niepodległości na odcinku Kazimierza Wielkiego - Sobieskiego na jednokierunkową drogę rowerową z licznymi łukami wzdłuż chodnika.

Chodniki dla pieszych i kierowców samochodów



W przeciwnym kierunku przewidziano postój aut na chodnikach, a tym samym ze strony kierowców będzie wymagana szczególna ostrożność przy otwieraniu drzwi wprost na przestrzeń zarezerwowaną dla rowerzystów.

W wyniku konsultacji zdecydowano także o pokryciu na całej długości pasów rowerowych czerwoną farbą, choć początkowo - wzorem Gdańska czy Gdyni - takie wyróżnienie kolorystyczne miało być zastosowano tylko w obrębie skrzyżowań i innych tzw. punktów kolizyjnych.

Czytaj też:

Wspólny przejazd rowerowy po Sopocie: wciąż wiele miejsc wymaga poprawy


Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta



  • Miejsca postojowe na chodniku w bezpośrednim sąsiedztwie pasa rowerowego.
  • Przewężenia chodników w obrębie zatok autobusowych.
  • Planowana organizacja ruchu na skrzyżowaniu 3 Maja - Grunwaldzka.

Chodniki z przewężeniami przy zatokach autobusowych



Piesi zyskają nowe chodniki, ale nadal będą istniały lokalne przewężenia nawet do 1,20 m szerokości w obrębie zatok autobusowych, z których Sopot zdecydował się nie rezygnować.

Na pozostałych fragmentach szerokość chodników będzie podyktowana zachowaniem parkujących kierowców i przestrzeganiem przez nich znaków obligujących do postoju równoległego.

Warto nadmienić, że znaczna część przejść przez jezdnię będzie wyniesiona, pełniąc w ten sposób funkcję progów zwalniających.

  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.

Dodatkowe dwa ronda oraz przestrzeń dla postoju taksówek



Ponadto w toku konsultacji zdecydowano się na utworzenie aż trzech rond, które wymusiły również odsunięcie przejść dla pieszych od skrzyżowań:
  • na wysokości ul. Kościuszki (rondo to było uwzględnione już w pierwszym projekcie organizacji ruchu),
  • na wysokości ul. Władysława IV (rondo wprowadzone po konsultacjach),
  • na wysokości ul. Sobieskiego (jw.).

Na prośbę mieszkańców zachowano także postój taksówek w ciągu zatoki autobusowej przy skrzyżowaniu z ul. Kazimierza Wielkiego.

Jak informują urzędnicy, z dwóch spotkaniach otwartych dot. projektu przebudowy ul. 3 Maja wzięło udział każdorazowo ok. 50 mieszkańców. Wpłynęło też 48 głosów w internetowej ankiecie.


Opinie (115) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • szkoda, że niektóre głosy z internetowej ankiety nie zostały wzięte pod uwagę co będzie skutkowało problemami dla mieszkańców

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Na nic przebudowa 3 Maja bez przebudowy skrzyżowania z Niepodległości... (13)

    i zwiększenia przepustowości lewoskrętu w stronę Gdańska, oraz przebudowania wyjazdu/wjazdu z okolic ZOM.
    A konsultacje społeczne to chyba żeby "odhaczyć" dla świętego spokoju. Nikt zbytnio nie słuchał mieszkańców. Celem nadrzędnym ma być "zrobienie dobrze" rowerzystom i hulajnogom, a kierowców zmusić do omijania tej ulicy. Mieszkańcy w tym projekcie najmniej się liczą niestety...
    Chcą nas na siłę uszczęśliwić zza biurka. Nikt nawet nie sprawdził jak wygląda natężenie ruchu w niedzielne popołudnie w sezonie letnim, gdy turyści wracają do domu, bo... urzędnicy magistratu tu nie mieszkają i kończą pracę w czwartek o 15tej...
    Kpina i tyle w temacie.

    • 63 26

    • (8)

      Jakie zrobienie dobrze rowerzystom jak ma być zygzak? Jak na Sopot to jest zrobienie "jak zwykle" rowerzystom...

      • 16 4

      • Rowerzyści mają ścieżkę rowerową nad morzem... (7)

        I mnóstwo innych w mieście.
        Czy trzeba jedną z najbardziej newralgicznych ulic na siłę dostosowywać do potrzeb rowerzystów?

        • 13 17

        • a kierowcy obwodnice (1)

          • 9 7

          • A ty glut, zamiast mózgu, jak widać.

            • 0 0

        • I nad morzem da się dojechć do każdego miejsca w Sopocie? (1)

          To tak jakby napisać, że kierowcy mają Niepodległości, więc po co im 3 Maja i Grunwaldzka?

          • 10 5

          • Oczywiście, że się da...

            Ulicą (jak każdy inny pojazd), chodnikiem oraz w dużej części miasta ścieżką rowerową.
            Tylko pamiętaj, żeby zejść z roweru i przeprowadzić go przez przejście dla pieszych (jeśli nie ma ścieżki rowerowej). Bo to wcale nie takie oczywiste, jak widać po bardzo wielu przykładach...

            • 6 0

        • W Sopocie nie ma mieszkańców korzystających z rowerów, w tym takich co mieszkają przy 3 Maja ? (1)

          I oczywiście dojeżdżających na rowerach do sklepów czy szkół (SP nr 8 i LO nr 1 w pobliżu).

          Zatem nie pisz o tranzycie nadmorską drogą rowerową.

          • 12 8

          • Masz prawo jazdy lub kartę rowerową?

            To dobrze wiesz, że w przypadku braku ścieżki rowerowej możesz korzystać z jezdni, więc o co ten szum?!
            Niestety w drugą stronę to nie zadziała i auta scieżką rowerową nie pojadą.
            Kapujesz różnicę?

            • 5 1

        • Kierowcy mają obwodnicę

          Niech tam sobie jeżdżą i smrodzą do woli.

          • 15 13

    • Po pierwsze to należy ograniczyć ruch samochodów w dolnym Sopocie (2)

      Po drugie lewoskręt w stronę Gdańska to włączenie się w najważniejszą arterię komunikacyjną i nie jest wcale żle. Po trzecie wjazd wyjazd ZOM nie jest problemem, poza tym ZOM zmienia lokalizację.

      • 13 4

      • Oprócz ZOM jest tam sporo innych firm...

        Żeby stamtąd wyjechać w lewo, w stronę wiaduktu, trzeba przeciąć dwa, często zakorkowane pasy ruchu i przy bardzo ograniczonej widoczności, narazić się na kolizję z pojazdami jadącymi od Niepodległości.
        Ale trzeba tam często jeździć i to zobaczyć, a nie zrobić jedno badanie przy małym ruchu i cześć...

        • 3 2

      • To proszę przyjechać w sezonie turystycznym...

        Który w Sopocie jest nie tylko latem.
        W porze zwiększonej ilości aut jadących w stronę Gdańska, dla jasności.
        I te cuda, które się dzieją, vide wymuszanie przed pojazdami jadącymi z góry z Kochanowskiego, tudzież lewoskręty z pasa do jazdy na wprost.

        • 3 4

    • Ja jako rowerzysta mogę ci na pisać że wyjdzie z tego gniot. miały być normalne pasy z obu stron!

      dobrze to miasto robi wyłącznie kierowcom kosztem pieszych i rowerzystów tworząc prostopadłe miejsca postojowe. Tego rozwiązania nie stosuje się w żadnym cywilizowanym mieście. Piesi miejscami będą mieli 20cm chodnika, a rowerzyści slalom.
      Kierowcy piękną szeroką prosto prowadzoną jezdnie na wyłączność plus miejsca postojowe plus parkowanie na chodniku. w głowie się nie mieści co miasto wyrabia. To kurort czy jakaś zapyziała wiocha dla 20letnich passatów tdi?

      • 18 12

  • rondo (1)

    Rondo z Kościuszki umożliwi realizację deweloperowi nowej inwestycji w kierunku myjni samochodowej.

    • 33 4

    • Zamiast myjni

      Przecież to będą mieszkania komunalne.

      • 0 0

  • Bezpieczeństwo!!!!

    Urzędnicy "będzie bezpieczniej" gdzie ? Na każdym skrzyżowaniu jak dzieciaki będą chciały przyjść przez pas przy samym rondzie i łaskawie czekać aż ich ktoś wpuści na pasy. Naprawdę bardzo bezpieczne kierowcy którzy pchają sie na rondo nie będą zagrażać dzieciaka na pasach zaraz za rondem.

    • 0 0

  • Skwierawski prezydencie (1)

    A co z miejscami na Armii Krajowej?
    Miały wrócić...a nie wróciły!
    Takie to PiSowskie

    • 2 0

    • Na AK parkowanie na zakazie lub na podjazdach mieszkańców

      Pamiętam, jak obiecywał, że postarają się wydzielić miejsca po drugiej stronie na chodniku, co od początku było niewykonalne. I zabawnie brzmi tłumaczenie, że na 3 Maja ścieżka musi być kręta, bo potrzebne są miejsca parkingowe, a podczas dyskusji z mieszkańcami AK tłumaczono, że ścieżkę trzeba było wyprostować (i zlikwidować 14 miejsc parkingowych), bo miasto nie musi ich zapewniać, bo warto jeździc rowerem i komunikacją, bo w Sopocie jest za dużo aut, a miasta na mitycznym Zachodzie zamykają centra dla samochodów. Tylko bardziej w centurm jest 3 Maja czy AK? Mieszkańcy obu dzielnic potrzebują miejsc do zaparkowania, ale przy jednym remoncie są konsultacje, przy drugim - nie. Odpowiedzi urzędników na protesty - nielogiczne.

      • 1 0

  • Paranoja na drogach

    No i po co te rondo? Po co ja się pytam? Po to żeby więcej korków było? Po to żeby wydać miliony? Dlaczego nasi "urzędnicy" od 7 boleści uwielbiają utrudniać ruch? Przecież ronda w Polsce to zbędna inwestycja ludzie i tak nie potrafią korzystać prawidłowo z rond. Ruch płynniej by się odbywał jakby zrobili tam nawet równorzędną, ale rondo to poroniony pomysł!

    • 0 1

  • "Na prośbę mieszkańców..." (3)

    Taaaa... chciałbym to zobaczyć... bujda na kółkach :) Kto w dzisiejszych czasach wsiada do taxi z postoju? W okolicy są conajmniej 3 postoje taxi, z reguły puste. A jeśli już coś stoi, to jakiś stary gbur niekorporacyjny.

    • 47 2

    • Ja

      Korzystam

      • 0 0

    • Postój taxi do juz przeżytek

      Złotówy i tak najwięcej stoją pod centrum handlowym, szpitalem czy dworcem. Ludzie nie mają zaufania do złotówy, bo wychodzą absurdalne kwoty typu przejazd z Gdyni do Gdańska za 500zł. Ja osobiście korzystam z Bolta, bo przynajmniej mam pewność ile zapłacę i jaką drogą dojadę.

      • 11 0

    • Łukaszenka na Białorusi

      Też robi to co mieszkańcy chcą

      • 5 3

  • Mega korki widzę przez dłuuuuuuugi czas (3)

    Rozbabrana 3 Maja wygeneruje mega korki przez ponad rok albo i dłużej bo jaki remont w 3mieście jest skończony na czas

    • 12 4

    • (1)

      Czyli co, nie robic drog w ogole, bo beda korki? Juz mamy najgorsze drogi w kraju. Czemu na wsi sa gladkie drogi, a w bogatym miescie taki sajgon?

      • 0 0

      • 370 dni remont na tak krótkim odcinku ?

        • 0 0

    • zacznij jeździć skm i nie będziesz miał korków

      • 0 1

  • ja wiem czy ten remont jest taki niezbędny?

    ważniejsze są sprawy do zrobienia w Sopocie

    • 0 2

  • ronda sa bez sensu... samochody , autobusy nie mieszcza sie.....

    w oliwie na czyzewskiegi i bora komorowskiego jezdza przz srodek bo nie wcisna sie tak aby pbjechac rondo... glupota

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane