- 1 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (53 opinie)
- 2 Pierwsze spotkanie trzech prezydentek (306 opinii)
- 3 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (771 opinii)
- 4 Protest na ul. Boh. Getta Warszawskiego (432 opinie)
- 5 15-latek autem na minuty uciekał policji (116 opinii)
- 6 Zwężenie na Estakadzie Kwiatkowskiego (25 opinii)
Przebudowa kolei utrudni życie mieszkańcom kolejnej dzielnicy?
Przebudowa linii kolejowej do portu gdańskiego przestaje się podobać mieszkańcom Olszynki. Boją się, że będą stali przed rogatkami przejazdów kolejowych tak, jak ich sąsiedzi z Oruni. Czy pociągi towarowe odetną część tej dzielnicy od reszty Gdańska?
Przedsięwzięcie zakłada nie tylko budowę nowych torów w miejsce istniejących, ale obejmie również budowę lokalnego centrum sterowania ruchem kolejowym Gdańsk Port Północy. Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest na 2016 rok. Jej realizacja umożliwi wzrost zdolności przepustowej linii kolejowej z obecnej liczby 82 pociągów do 240 pociągów na dobę.
Jednym z istotnych elementów prac, jakie zostaną wykonane, jest też budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą, który będzie wyższy niż dotychczasowy, co w konsekwencji poprawi warunki żeglugowe na Martwej Wiśle.
Sęk w tym, że ważna inwestycja dla gdańskiego portu wywołuje kontrowersje wśród mieszkańców Olszynki. Nie chcą, by spotkały ich te same kłopoty, co mieszkańców Oruni, którzy po zakończeniu przebudowy linii dalekobieżnej muszą czekać na przejeździe w ciągu ul. Smętnej i ul. Sandomierskiej nawet 40 minut.
Czytaj też: Spór o przejazd przez tory kolejowe na Oruni
Mieszkańcy chcą unikać sytuacji, w których to straż pożarna lub pogotowie ratunkowe nie mogą dojechać do poszkodowanych na Olszynce.
- Martwi nas to, że liczba składów ma się zwiększyć, a tory nie tylko prowadzą do portu, ale też do siedziby spółki Lotos Kolej. To spotęguje ruch. Czy nowe przejazdy będą zamykane 10 minut przed przyjazdem pociągu i otwierane 10 minut po przejeździe? - zastanawia się mieszkanka.
W tej sprawie postanowiliśmy porozmawiać z władzami gdyńskiego Zakładu Linii Kolejowych, które uspokajają mieszkańców.
- Podczas remontu linii kolejowej m.in. Olszynce ruch pociągów powinien się zmniejszyć, nie będzie tak odczuwalny jak dotychczas. Niemniej po zakończeniu inwestycji ruch na trasie wróci do normy i z upływem kolejnych lat będzie przyrastał. Nie powinno to jednak być aż tak dolegliwe, by przeszkadzało w przedostaniu się na drugą stronę dzielnicy - zapewnia Leszek Lewiński, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni, który zarządza linią nr 226.
Wszystkie przejazdy kolejowe zostaną wyremontowane.
- Zostaną na nich wymienione sygnalizatory świetlne i dźwiękowe. Ponadto na przejazdach będą zainstalowane rogatki, które będą zamykać się na dwie minuty przed przejazdem składu - mówi zastępca dyrektora.
Zdaniem kolejarzy PKP PLK jest to optymalne rozwiązanie i zdecydowanie bardziej praktyczne od zatrudnienia na przejeździe dróżnika, który musiałby zamykać zapory jeszcze wcześniej niż wspomniane dwie minuty przed przejazdem pociągu. Tego wymagają od zarządców linii przepisy o transporcie kolejowym.
Problem mógłby rozwiązać wiadukt nad lub tunel drogowy pod torami kolejami. - Tej inwestycji nie będziemy realizować. To zadanie należy do miasta - mówi Lewiński.
Władze Gdańska także nie zrealizują jednak przedsięwzięcia, jakim jest dwupoziomowe skrzyżowanie - tunel lub wiadukt drogowy. Nie ma na to pieniędzy. Analizując przy tym bazę priorytetów inwestycyjnych miasta (PDF) trudno odszukać tego rodzaju przedsięwzięcie. Również obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla dzielnicy Olszynki nie przewiduje budowy wspomnianych obiektów. Ponadto w tym zakresie argumentem koronnym władz miasta na "nie" dla budowy może być fakt, że ewentualny wiadukt lub tunel będzie obsługiwał niewielką liczbę mieszkańców - ok. 1 tys. osób.
Warto jednak podkreślić, że negatywne skutki dużej liczby przejazdów pociągów mogłoby zminimalizować połączenie drogowe między ul. Zawodzie a Trasą Sucharskiego . Do tego przedsięwzięcia potrzebne są płyty drogowe, z których można wykonać jezdnię o długości ok. 500 metrów na jednym z wielu w tym miejscu dróg stanowiących dojazd do pól.
Planiści miejscy jednak podkreślają, że docelowe zamiany będą inne. - Ulica Łanowa będzie w przyszłości powiązana z Węzłem Błonia poprzez planowaną ulicę tzw. Nową Sandomierską i jej bezkolizyjne połączenie z tym węzłem biegnące nad linią 226 - mówi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Opinie (85) 5 zablokowanych
-
2014-04-02 06:48
tutaj Budyńnie ma swoich mieszkań (5)
więc dla miasta nie będzie problemu....
- 42 51
-
2014-04-02 08:31
troll (3)
Zmień płytę internetowy trollu, bo zmiana nick'ów nie pomaga. Bolą cię mieszkania budynia, to zapracuj na własne. Tylko normalną pracą, nie komentarzami za 50gr szt.
- 14 18
-
2014-04-02 11:02
(2)
Mieszkania mnie nie bolą, ale boli mnie jego amnezja i brak poniesionych konsekwencji za nią.
- 7 7
-
2014-04-02 12:16
skoro cię nie bolą (1)
to na uj pod każdym artykułem podobny komentarz ? Zazdrościsz czy ci płacą od wpisu ?
- 6 5
-
2014-04-02 17:15
płacą ale nabór się skończył
za ten też
- 3 0
-
2014-04-02 07:15
Uwielbiam te proste analizy. Nie wymagają myślenia. Całe ciało odpoczywa :)
- 35 5
-
2014-04-02 14:34
inwestycja niezgodna z przepisami o drogach publicznych (warunki techniczne dla dróg (2)
skrzyżowania drogi publicznej z liniami kolejowymi
Art. 28. 1. Budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona skrzyżowań dróg z liniami
kolejowymi w poziomie szyn, wraz z zaporami, urządzeniami sygnalizacyjnymi, znakami kolejowymi, jak również nawierzchnią drogową w obszarze między rogatkami, a w przypadku ich braku - w odległości 4 m od skrajnych szyn, należy do zarządu kolei.
2. Do zarządów kolei należy również:
1) konserwacja znajdującej się nad skrajnią kolejową dolnej części konstrukcji wiaduktów drogowych, łącznie z urządzeniami zabezpieczającymi;
2) budowa i utrzymanie urządzeń odwadniających wiadukty kolejowe nad drogami, łącznie z urządzeniami odprowadzającymi wodę poza koronę drogi;
3) budowa skrzyżowań dróg z torami kolejowymi w różnych poziomach w razie budowy nowej lub
zmiany trasy istniejącej linii kolejowej, zwiększenia ilości torów, elektryfikacji linii, zwiększenia szybkości lub częstotliwości ruchu pociągów.- 3 3
-
2014-04-02 16:50
no i co ?
- 1 0
-
2014-04-02 16:03
Zgłoś to do NIKu
potem kup sobie furmanke jak ci nowoczesnosc nie pasuje
- 1 1
-
2014-04-02 10:42
Holandia (2)
Jak to jest, że w Holandii przejazd kolejowy zamykany jest na ok 1 minutę przed pociągiem i zaczyna się otwierać sekundę po przejechaniu? U nas tak nie można? Tam nie ma kolejek na przejazdach a pociągi 2x częściej jeżdżą...
- 12 0
-
2014-04-02 16:12
U nas też tak jest
tylko nie na Olszynce , za duzo tam złodzieji mieszka , czujniki po kilku dniach by były juz na skupie złomu.. Przepraszam uczciwych ale taka prawda...
- 3 2
-
2014-04-02 13:36
Bo w Holandii nie ma spółek PKP
ze sztabem profesjonalistów czystej wody na poziomie PKP. Tam na pewno w spółkach kolejowych siedzą stare pryki jeszcze z czasów jak u nas była komuna, którzy przez 25 lat niewiele byli się w stanie nauczyć.
- 3 1
-
2014-04-02 14:47
(3)
panowie inżynierowie gdzie są wasze uprawnienia nie znacie przepisów , miasto gdańsk jest tak łagodne dla PLKPKP ze aż trudno trudno uwierzyć , okoliczne gminy budują tunele wiadukty tylko nie gdańsk,
mieszkańcy zablokujcie pozwolenie na budowę bo jest nie zgodna z przepisami ,bo władza nic nie zadziała tak jak na orunii , metropolia ze skrzyzowaniami z pkp w jednym poziomie,
linia kolejowa do rafinneri , to w oczywisty sposób na inwestora wiaduktu .- 3 3
-
2014-04-02 16:05
Dlaczego namawiasz innych? sam zablokuj
skoro tak dobrze znasz przepisy...
- 0 0
-
2014-04-02 15:59
to jest też linia kolejowa do portu gdańskiego i do
terminala kontenerowego , do fosforów , do zntk itp itp , wiec moze im zaproponuj inwestowanie w wiadukt?
To tak samo jakby ktos zaproponował Ci sfinansowanie budowy wiaduktu poniewaz jezdzisz samochodem po ulicy gdzie jest taka potrzeba wybudowania ....- 0 0
-
2014-04-02 15:46
Pewnie, niech zablokują
W końcu na co Gdańskowi ta głupia rafineria i port? :>
- 1 0
-
2014-04-02 15:54
Dziś mieszkańcy Olszynki Utrudnień nie odczuwają
gdyż znak STOP jest dla nich ozdobą przejazdu tak samo jak czerwone migajace swiatła na przejazdach. jeżdza do ostatniej chwili ,policja tam nie zaglada wiec robią co chcą.
Zwiększenie prędkości zlikwiduje też okradanie pociągów przez młodych mieszkańców Olszynki którzy kradną z pociągów co tylko się da , złom , węgiel , resztki paliw a nawet surowy olej do niczego nie przydatny ,
A 240 pociagów na dobe to tylko teoria , nie bedzie wiecej niż kilkadziesiąt..- 10 1
-
2014-04-02 15:19
Dziś mieszkańcy Olszynki nie odczuwaja bo
- 1 0
-
2014-04-02 15:17
Olszynka
P. Adamowicza należałby wywalić z UM - wybrał firmę z kraju o dużym bezrobociu, przez co mogą przeciągać termin oddania do użytku tej linii i jeszcze bardziej zdenerwować mieszkańców
- 1 2
-
2014-04-02 13:46
Bardziej się martwią chłopaki....
.... co zatrzymują pociągi do LOTOSU że resztek paliwa z wagonów nie będą mogli spuszczać. Przy 20 km/h pociąg łatwo zatrzymać, przy 40-tu już nie....
- 9 0
-
2014-04-02 13:37
Orunia
BRG niech poda datę realizacji -Nową Sandomierską i jej bezkolizyjne połączenie z tym węzłem biegnące nad linią 226 : mówi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska- jeśli za 6 lat to Ok. jeśli za 30 lat to NIEOk!
- 4 0
-
2014-04-02 10:58
Takie przejazdy to niech sobie w Gdyni budują i na wioskach. W Gdańsku powinny być wiadukty (1)
- 6 6
-
2014-04-02 11:44
Ale Olszynka to jest taka wioska...
- 7 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.