• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa kolei utrudni życie mieszkańcom kolejnej dzielnicy?

Maciej Naskręt
2 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Na Olszynce znajduje się aż pięć przejazdów kolejowych. Każdy z nich po remoncie ma być zabezpieczony rogatkami. Na Olszynce znajduje się aż pięć przejazdów kolejowych. Każdy z nich po remoncie ma być zabezpieczony rogatkami.

Przebudowa linii kolejowej do portu gdańskiego przestaje się podobać mieszkańcom Olszynki. Boją się, że będą stali przed rogatkami przejazdów kolejowych tak, jak ich sąsiedzi z Oruni. Czy pociągi towarowe odetną część tej dzielnicy od reszty Gdańska?



Kilka dni temu PKP PLK wybrało wykonawcę przebudowy linii kolejowej relacji Pruszcz Gdański - Port Północny, która przecina na dwie części dzielnicę Olszynka. Wygrało konsorcjum hiszpańskiej spółki Dragados, które zobowiązało się inwestycję wykonać za kwotę 312 mln zł. Inwestycja jest opóźniona o 13 miesięcy, bowiem przedłużyły się procedury administracyjne w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku.

Przedsięwzięcie zakłada nie tylko budowę nowych torów w miejsce istniejących, ale obejmie również budowę lokalnego centrum sterowania ruchem kolejowym Gdańsk Port Północy. Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest na 2016 rok. Jej realizacja umożliwi wzrost zdolności przepustowej linii kolejowej z obecnej liczby 82 pociągów do 240 pociągów na dobę.

Jednym z istotnych elementów prac, jakie zostaną wykonane, jest też budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą, który będzie wyższy niż dotychczasowy, co w konsekwencji poprawi warunki żeglugowe na Martwej Wiśle.

Sęk w tym, że ważna inwestycja dla gdańskiego portu wywołuje kontrowersje wśród mieszkańców Olszynki. Nie chcą, by spotkały ich te same kłopoty, co mieszkańców Oruni, którzy po zakończeniu przebudowy linii dalekobieżnej muszą czekać na przejeździe w ciągu ul. Smętnej zobacz na mapie Gdańskaul. Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańska nawet 40 minut.

Czytaj też: Spór o przejazd przez tory kolejowe na Oruni

Czy mieszkańcy Olszynki mają podstawy, by obawiać się wzmożonego ruchu pociągów?

- Nowa linia nie powinna blokować swobodnego ruchu pieszego, rowerowego i samochodowego z Olszynki do centrum miasta. W ciągu 10 minut przejeżdża średnio 20-30 aut, w tym wielkie tiry. Obecnie na przejazdach w naszej dzielnicy nie ma rogatek za wyjątkiem skrzyżowania ul. Zawodzie zobacz na mapie Gdańska. Jeżeli przejazdy będą zmodernizowane, tak jak na Oruni po przebudowie linii dalekobieżnej, to mieszkańców domów "za torami" czeka paraliż. Utkną też autobusy linii 178 i 578 - obawia się Karolina Pomorska, mieszkanka Olszynki.

Mieszkańcy chcą unikać sytuacji, w których to straż pożarna lub pogotowie ratunkowe nie mogą dojechać do poszkodowanych na Olszynce.

- Martwi nas to, że liczba składów ma się zwiększyć, a tory nie tylko prowadzą do portu, ale też do siedziby spółki Lotos Kolej. To spotęguje ruch. Czy nowe przejazdy będą zamykane 10 minut przed przyjazdem pociągu i otwierane 10 minut po przejeździe? - zastanawia się mieszkanka.

W tej sprawie postanowiliśmy porozmawiać z władzami gdyńskiego Zakładu Linii Kolejowych, które uspokajają mieszkańców.

- Podczas remontu linii kolejowej m.in. Olszynce ruch pociągów powinien się zmniejszyć, nie będzie tak odczuwalny jak dotychczas. Niemniej po zakończeniu inwestycji ruch na trasie wróci do normy i z upływem kolejnych lat będzie przyrastał. Nie powinno to jednak być aż tak dolegliwe, by przeszkadzało w przedostaniu się na drugą stronę dzielnicy - zapewnia Leszek Lewiński, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni, który zarządza linią nr 226.

Wszystkie przejazdy kolejowe zostaną wyremontowane.

- Zostaną na nich wymienione sygnalizatory świetlne i dźwiękowe. Ponadto na przejazdach będą zainstalowane rogatki, które będą zamykać się na dwie minuty przed przejazdem składu - mówi zastępca dyrektora.

Zdaniem kolejarzy PKP PLK jest to optymalne rozwiązanie i zdecydowanie bardziej praktyczne od zatrudnienia na przejeździe dróżnika, który musiałby zamykać zapory jeszcze wcześniej niż wspomniane dwie minuty przed przejazdem pociągu. Tego wymagają od zarządców linii przepisy o transporcie kolejowym.

Problem mógłby rozwiązać wiadukt nad lub tunel drogowy pod torami kolejami. - Tej inwestycji nie będziemy realizować. To zadanie należy do miasta - mówi Lewiński.

Władze Gdańska także nie zrealizują jednak przedsięwzięcia, jakim jest dwupoziomowe skrzyżowanie - tunel lub wiadukt drogowy. Nie ma na to pieniędzy. Analizując przy tym bazę priorytetów inwestycyjnych miasta (PDF) trudno odszukać tego rodzaju przedsięwzięcie. Również obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla dzielnicy Olszynki nie przewiduje budowy wspomnianych obiektów. Ponadto w tym zakresie argumentem koronnym władz miasta na "nie" dla budowy może być fakt, że ewentualny wiadukt lub tunel będzie obsługiwał niewielką liczbę mieszkańców - ok. 1 tys. osób.

Warto jednak podkreślić, że negatywne skutki dużej liczby przejazdów pociągów mogłoby zminimalizować połączenie drogowe między ul. Zawodzie zobacz na mapie GdańskaTrasą Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska. Do tego przedsięwzięcia potrzebne są płyty drogowe, z których można wykonać jezdnię o długości ok. 500 metrów na jednym z wielu w tym miejscu dróg stanowiących dojazd do pól.

Planiści miejscy jednak podkreślają, że docelowe zamiany będą inne. - Ulica Łanowa będzie w przyszłości powiązana z Węzłem Błonia poprzez planowaną ulicę tzw. Nową Sandomierską i jej bezkolizyjne połączenie z tym węzłem biegnące nad linią 226 - mówi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Opinie (85) 5 zablokowanych

  • przejazd

    od paru lat nie ma rogatek na przejeżdzie na łanowej i jakoś nie było żadnego wypadku.każdy ma swój rozum i chyba wie kiedy przechodzić i przejeżdżać.240 pociągów na dobę- paranoja całkowicie te chałupy się rozpadną.

    • 0 0

  • Postoją przy rogatkach. No i w czym problem? (4)

    Szlabany muszą być zamontowane, bo większy ruch pociągów = większe ryzyko wypadków z udziałem aut czy pieszych. Do rogatek da się przyzwyczaić. A tu jeszcze nic nie ma a już sapią.

    • 30 19

    • jakby twoja mama czekała na karetkę?...zmienisz zdanie przemądrzała panienko? (3)

      • 1 2

      • co???? (2)

        a lepsza karetka pod pociągiem?

        • 0 1

        • e tam (1)

          zatorze nie potrzebuje karetek ani straży pożarnej. samo złodziejstwo i narkomaństwo. niech wyzdychają. tunelu im by się chciało? po co, żeby ukradli? ojojoj właśnie pokazano Orunię w TVN24. i już mam super humor od rana, bo się bydło do telezyzji pożaliło łojojoj

          • 0 2

          • zapraszam na grila

            ciulu.

            • 0 0

  • Jak nie chcą to nie stawiać rogatek. (8)

    Tylko aby potem nie było jęczenia jak ktoś wpadnie pod pociąg.

    • 97 18

    • taaaak.. bo nie zauważysz wleczącego sie składu towarowego... (1)

      Ehhem uwaga bo.;-0

      • 1 1

      • Orunia

        Pociągi towarowe po modernizacji będą gnały 100km/h !

        • 0 0

    • (4)

      Dlaczego od razu taka dyktatorska retoryka?

      • 10 17

      • A gdzie tu jakiś dyktat ? (3)

        Jest wybór.

        • 18 6

        • Co Ty wogole wnosisz w dyskusje nie znajac tresci artykulu.
          Cos sciemniasz bracie z tymi rogatkami.

          • 3 1

        • Wogole czytales artykul populisto?

          • 5 2

        • Czarno biale dyktatorskie butne nieprzemyslane obrazliwe niemadre wyzywajace kiepskie slabiutkie cieniutkie prosciutkie malutkie

          • 5 16

    • Wladi?

      • 1 0

  • W głowie się nie mieści!!! (4)

    Jestem mieszkańcem Olszynki i moje zdanie jest takie : Chcą robić kolej i unowocześniać ok! Chcą zrobić szlabany ok! Ale niech dadzą coś w zamian mieszkańcom np niech wyremontują istniejący" wiadukt" na ulicy Modrej , niech wyremontują chodniki ? Cokolwiek . Olszynka jest i tak zaniedbana wystarczająco i chcą, to wykorzystać .Nigdy Miasto i Adamowicz nie maja pieniędzy na Olszynkę . Jestem ciekaw jak dzieci dojadą do szkoły jak powstaną szlabany . Autobusy 178 i 578 będą kwitły 20 minut na przejeździe. Ludzie Wyremontujcie, chociaż ulicę (trasę) linii autobusowej w zamian .
    Będzie, tak jak na Oruni - Orunia walczy, a my ?? Lepiej wcześniej reagować i negocjować niż potem narzekać !
    Pozdrawiam Orunię .

    • 11 3

    • Jestem pod wrażeniem (2)

      To jednak na Olszynce macie dostęp do Internetu? Żartuję, przecież wiem że z pracy piszesz.

      • 4 9

      • odp:

        Do tego pod wrażeniem :
        Chętnie podłączyłabym Ciebie do mojego słupa, który stoi koło mojej posesji, żeby Ciebie porządnie wytrzepało .
        Wszyscy myślą ,że Olszynka to jakaś zacofana dziura i tu się bardzo mylą .
        Osoby Twojego pokroju co mamusia pod nosek podkłada i zasuwa abyś miał/a co jeść, to zacofany stereotyp.

        • 3 0

      • Za to dla takich ludzi jak Ty internet powinien być niedostępny.

        • 2 0

    • Nie mieści się bo głowa mała...

      na co liczysz, nie maja kasy na utrzymanie infrastruktury w centrum a oczekujesz że wydadzą na poprawę stanu czegoś służącego garstce plebsu mieszkającego w polu.
      Kolej unowocześnią bo przynosi kasę, biedacy mieszkający w polu nie przynoszą, to w du... z nimi, kogo z tych urzędasów obchodzi że Twoje dziecko będzie marzło pod szlabanem.
      Ratuszowi co jak co ale potrafią kombinować komu zrobić dobrze, jakby na Olszynce chałupę postawił budyń, zaraz powstałby plan rewitalizacji dzielnicy.

      • 0 1

  • A ja wczoraj podróżowałem koleją metropolitalną na lotnisko Rębiechowo. To jakaś masakra bo (4)

    płacisz za przejazd 6 złotych i wleczesz się dobre 40 minut. Kolejnym razem jak będę z rodziną leciał na wczasy do Szarm al Szujk to tylko z Kosakowa. Zresztą napisałem już w tej sprawie do biura podróży Harem i zażądałem zwrotu połowy kosztów wycieczki

    • 39 26

    • widze tu juz 15 minusow, 15 baranow bez kumacji :) (2)

      • 2 7

      • odezwał się baran z kumacją

        • 1 0

      • a nie przyszło do głowy...

        że po prostu nie jesteś śmieszny? ;]

        • 11 1

    • Do Szlam al Szujk z Haremu?
      Hihi

      • 8 0

  • Jak to-

    Ja się pytam,psia krew,gdzie są rodzice? no gdzie?

    • 0 0

  • Ha, ha, ha ten most to chyba najmniejszy problem

    Oruni.

    • 1 1

  • Przepisy sa zle i wyobrazni tez brak. Niech zobacza jak zagranica wyglada. (1)

    Przejazdy w przypadku tylko nowych inwestycji powinny utrzymywac koleje. Wszystkie inne powinny byc finansowane przez drogowcow, bo samochodow jest wiecej a kolej zwykle istniala 100 lat wczesniej w danym miejscu. Poza tym tlumaczenie ze musza zamykac 2min wczesniej jest bez sensu. Jakos sa przejazdy automatyczne zamykane 20sekund przed. Mieszkam w Chicago i tutaj przejazdow jest mnostwo i jest to ogromne miasto z ogromnym ruchem ulicznym. Nierzadko postoi sie 20min na przejezdzie, ale zwykle krocej. 40min to bardzo rzadko gdy dlugi sklad (120wagonow) sie zatrzyma, lub jedzie kilka w roznych kierunkach i jeden za drugim (czasami na 3 torach mozna spotkac 5 pociagow tak stojac). Przejazdy zamykaja sie w kilkanascie sekund przed pociagiem, a pociagi jada z roznymi predkosciami i czasami pociag jest juz jakies 300m przed przejazdem. Ale jakos wszystko dziala, a droznikow nikt juz nie pamieta od pewnie 40 lat. Wszystko automatyczne polrogatki, tak by dalo sie zjechac jak za pozno sie wjedzie na skrzyzowanie.

    • 3 0

    • kogo obchodzi gdzie ty mieszkasz, i się tutaj wymądrzasz ?

      siedź tam sobie spokojnie, a nie dobre rady nam tu dajesz

      • 0 1

  • Kiedy w końcu polacy zrozumieją... (3)

    ...że tak już jest..jak chce się coś wybudować..drogę, rogatki, budynki, wiadukt..cokolwiek, to trzeba to wybudować. Nie da się postawić tego w nocy jak nikt nie jeździ... żeby było ładnie i dobrze, to trzeba się chwilę namęczyć i tak teraz dzieje się to ekspresowo! Najlepiej, to narzekać!

    • 71 22

    • (1)

      Kiedy niektorzy zrozumia ze nie sa lepsi piszac o sobie z malej litery?

      • 3 10

      • że jak?

        Jak zrozumią to będą pisać zrozumieją.

        • 2 1

    • Ale zdajesz sobie sprawę....

      Ale zdajesz sobie sprawę z tego, że artykuł jest o czym innym ?

      • 12 2

  • Powinny zostać zamontowane ekrany akustyczne

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane