• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa mostu i kanału Na Stępce okazała się za droga

Katarzyna Moritz
24 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Most Kamieniarski przy Ołowiance. W planach było przebudowanie go ze stałego na zwodzony.
  • Latem kanał na Stępce, w centrum miasta, wygląda mało okazale.

Wygląda na to, że zarośnięte i nieuporządkowane nabrzeże kanału Na Stępce zobacz na mapie Gdańska przy Ołowiance pozostanie takie przez kolejne lata. Gdańsk odstępuje bowiem od inwestycji, która mogła pochłonąć nawet 90 mln zł.



Czy po budowie kładki częściej bywasz na Ołowiance?

Jeszcze w połowie 2016 roku pojawiła się nadzieja, że okolice Ołowianki, a dokładniej kanału Na Stępce, zyskają nowe życie. Rozstrzygnięto wtedy postępowanie na ustawienie pływających hoteli przy jednym z nabrzeży kanału. Realizacja tej inwestycji była jednak uzależniona od innych miejskich inwestycji w ramach programu Pętla Żuławska, których koszt szacuje się na mln zł.

W planach była m.in.:

  • budowa mariny na 44 jednostki pływające, po przeciwnej stronie hotelowych barek
  • przebudowa Mostu Kamieniarskiego stałego na zwodzony
  • pogłębienie kanału
  • umocnienie brzegów
  • modernizacja układu drogowego
  • zagospodarowaniem terenu


Rzeczywistość mocno zweryfikowała te wizje. Dlaczego?



- Przebudowa Mostu Kamieniarskiego i pogłębienie kanału Na Stępce okazały się zbyt kosztowne, by zrealizować je w ramach tej edycji prac przy Pętli Żuławskiej - tłumaczy Olimpia Schneider z biura prasowego w gdańskim magistracie.
W ostatnich miesiącach inwestycje związane z przebudową Mostu Kamieniarskiego wraz z pogłębieniem kanału Na Stępce były przedmiotem analizy na etapie ustalania zakresu rzeczowego zadań, które miały szanse na dofinansowanie z ramach przedsięwzięcia pt. "Rozwój oferty turystyki wodnej w obszarze Pętli Żuławskiej i Zatoki Gdańskiej".

Zakres dofinansowania unijnego tego przedsięwzięcia okazał się jednak limitowany, gdyż obejmuje obecnie dwie dodatkowe przystanie: w Górkach Zachodnich zobacz na mapie Gdańska oraz w Sobieszewie przy ul. Nadwiślańskiej zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Pomysły na ożywienie nabrzeży Motławy

- Nie rezygnujemy z wykonania inwestycji przy kanale w późniejszym terminie. Pod koniec tego roku chcemy złożyć wniosku aplikacyjny o dofinansowanie tego przedsięwzięcia - zapowiada Olimpia Schneider.

Dlaczego inwestycje na kanale Na Stępce są tak kosztowne?



Samo wykonanie zwodzenia mostu oszacowano na około 8 mln zł, a miasto zyskało nawet obietnicę od Urzędu Marszałkowskiego, że samorząd województwa dołoży do tej inwestycji.

W kanale Na Stępce miały powstać pływające hotele. W kanale Na Stępce miały powstać pływające hotele.
Jednak zasadniczy jej koszt generowało pogłębianie płytkiego Kanału, po to, by można było tam cokolwiek zacumować. To na dodatek wiązało się kosztownymi badaniami archeologicznymi wydobytej z niego ziemi.

Opinie (150)

  • A to ciekawe...

    ŻE ZA DROGO!!!!!?
    ale przecież to jest bardzo uczęszczane i ważne przejście , na inne bzdety są pieniądze,na kolejną kładkę i koszmary w postaci budujących się galerii tak ale nie na historyczne zakątki Gdańska. DNO!

    • 14 4

  • Lepiej niech zostanie jak jest. Co dla mieszkańca Gdańska dają pływające restauracje czy domy? I tak nas na to nie stać. A tak przynajmniej pływają ptaki, jest cisza i spokój.

    • 14 4

  • Most a wyżej mieszkania...

    ...chętny deweloper będzie jeszcze dzisiaj.

    • 5 2

  • Trzeba odkładać na przyjmowanie

    tzw "syryjskich uchodźców", którzy są z....Nigerii i Pakistanu....

    • 6 5

  • Jak to, nie da się wyrżnąć zieleni i zalać betonem?? Coś żywego miałoby się ostać w centrum zasyfionego, zasmrodzonego Gdańska?

    • 13 5

  • Więcej zieleni na lądzie i szuwarów w kanałach!

    Przecież w Gdańsku nie da się oddychać i rośliny są potrzebne!

    • 9 5

  • Co za retardy tu piszą?

    Kanał Na Stępce od strony filharmonii ma piękne zielone nabrzeże, gdzie gniazduje mnóstwo ptaków a przez kilka wiosen nawet łabędzie. Tam jest pięknie i to ostatni kawałek zieleni nad wodą w tej okolicy. Czy wy ślepi jesteście pisząc o chaszczach, czy niedorozwinięci?

    • 16 2

  • most kamieniarski (2)

    Czy potrzebna jest otwierana kładka na wysokości bramy św Ducha.Bardziej właściwa jest rezygnacja z jej budowy na rzecz mostu kamieniarskiego.Byłby to pierwszy krok już zrobiony.Przyciągnęło by to inwestorów w ten zaniedbany rejon .Czy władze miasta są tak krótkowzroczne czy zaślepione interesami inwestorów budujących na Wyspie Spichrzów.Inwestorzy zarabiają krocie i wystarczy mądry negocjator aby zdobyć od nich dofinansowanie podobnie jak dworzec w Sopocie.Tu się nasuwa pytanie czy obecne władze miasta są uwikłane we wspólne interesy dewelpolerów już kończących budowę na wyspie.Być może nowy prezydent wniesie dużo świeżości i zacznie działać na rzecz miasta.I co dalej.

    • 9 2

    • Kładka jest potrzebna

      Wyspa spichrzów ożyje i wówczas samoistnie nasuwa się, by połączyć Długie Pobrzeże celem rozładowania ruchu pieszego,zwłaszcza podczas wzmożonego ruchu turystycznego.

      • 4 2

    • Tę kładkę buduje prywatny inwestor. Miasto udostępnia tylko wodę i widok z Zielonego Mostu.

      • 0 3

  • Wstyd! Budyn i Rada Miejska do wymiany.

    • 6 6

  • (1)

    Kolejna inwestycja która okazała się za droga. Pamięta ktoś przebudowę skrzyżowania Podwala z Chmielną albo remont trasy tramwajowej na Stogi? Która to w ogóle inwestycja która nagle okazała się za droga? Trzecia czy może coś pominąłem?

    • 4 2

    • Zbyt drogą inwestycją okazała się także budowa chodnika wzdłuż ulicy Turystycznej na Wyspie Sobieszewskiej - na nieoświetlonym odcinku leśnym mieszkańcy są zmuszeni iść po jezdni - nie ma pobocza. Koszt inwestycji około 9 mln złotych wraz z budową drogi dla rowerów i oświetlenia - za drogo. Za to wszystcy z dużą chęcią pójdziemy do nowego muzeum.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane