• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa mostu i kanału Na Stępce okazała się za droga

Katarzyna Moritz
24 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Most Kamieniarski przy Ołowiance. W planach było przebudowanie go ze stałego na zwodzony.
  • Latem kanał na Stępce, w centrum miasta, wygląda mało okazale.

Wygląda na to, że zarośnięte i nieuporządkowane nabrzeże kanału Na Stępce zobacz na mapie Gdańska przy Ołowiance pozostanie takie przez kolejne lata. Gdańsk odstępuje bowiem od inwestycji, która mogła pochłonąć nawet 90 mln zł.



Czy po budowie kładki częściej bywasz na Ołowiance?

Jeszcze w połowie 2016 roku pojawiła się nadzieja, że okolice Ołowianki, a dokładniej kanału Na Stępce, zyskają nowe życie. Rozstrzygnięto wtedy postępowanie na ustawienie pływających hoteli przy jednym z nabrzeży kanału. Realizacja tej inwestycji była jednak uzależniona od innych miejskich inwestycji w ramach programu Pętla Żuławska, których koszt szacuje się na mln zł.

W planach była m.in.:

  • budowa mariny na 44 jednostki pływające, po przeciwnej stronie hotelowych barek
  • przebudowa Mostu Kamieniarskiego stałego na zwodzony
  • pogłębienie kanału
  • umocnienie brzegów
  • modernizacja układu drogowego
  • zagospodarowaniem terenu


Rzeczywistość mocno zweryfikowała te wizje. Dlaczego?



- Przebudowa Mostu Kamieniarskiego i pogłębienie kanału Na Stępce okazały się zbyt kosztowne, by zrealizować je w ramach tej edycji prac przy Pętli Żuławskiej - tłumaczy Olimpia Schneider z biura prasowego w gdańskim magistracie.
W ostatnich miesiącach inwestycje związane z przebudową Mostu Kamieniarskiego wraz z pogłębieniem kanału Na Stępce były przedmiotem analizy na etapie ustalania zakresu rzeczowego zadań, które miały szanse na dofinansowanie z ramach przedsięwzięcia pt. "Rozwój oferty turystyki wodnej w obszarze Pętli Żuławskiej i Zatoki Gdańskiej".

Zakres dofinansowania unijnego tego przedsięwzięcia okazał się jednak limitowany, gdyż obejmuje obecnie dwie dodatkowe przystanie: w Górkach Zachodnich zobacz na mapie Gdańska oraz w Sobieszewie przy ul. Nadwiślańskiej zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Pomysły na ożywienie nabrzeży Motławy

- Nie rezygnujemy z wykonania inwestycji przy kanale w późniejszym terminie. Pod koniec tego roku chcemy złożyć wniosku aplikacyjny o dofinansowanie tego przedsięwzięcia - zapowiada Olimpia Schneider.

Dlaczego inwestycje na kanale Na Stępce są tak kosztowne?



Samo wykonanie zwodzenia mostu oszacowano na około 8 mln zł, a miasto zyskało nawet obietnicę od Urzędu Marszałkowskiego, że samorząd województwa dołoży do tej inwestycji.

W kanale Na Stępce miały powstać pływające hotele. W kanale Na Stępce miały powstać pływające hotele.
Jednak zasadniczy jej koszt generowało pogłębianie płytkiego Kanału, po to, by można było tam cokolwiek zacumować. To na dodatek wiązało się kosztownymi badaniami archeologicznymi wydobytej z niego ziemi.

Opinie (150)

  • "Latem kanał na Stępce, w centrum miasta, wygląda mało okazale. "

    Pewnie beton byłby wg. autorki lepszy.

    • 3 5

  • Piękny zielony zakątek.

    Wystarczy o niego dbać, sprzątać regularnie. Ma brzegu rosną drzewa owocowe. Ale nie tradycja miasta jest taka żeby piękny teren zapuścić, zdemolować a potem jęczeć że jest brzydko. I nagle znajdzie się deweloper który wyleje beton i będzie 'pięknie". O nie, dosyć betonu w Gdańsku!! Chcemy więcej zieleni?!!

    • 9 3

  • Te pływające hotele nawet na wizualizacji wyglądają dosyć ........... azjatycko! No, nie wiem, nie wiem......

    • 3 3

  • Zasypać zrobic park i bedzie po sprawie

    • 3 1

  • Kanał na Stępce to urokliwe miejsce.

    Może i szkoda, ze nie da się go unowocześnić ale z drugiej strony fajnie, że pozostanie takim magicznym miejscem przez kolejne lata.

    • 3 0

  • Za to 9mln na autobysy niemieckie się znalazło

    • 2 2

  • (1)

    Po co to ruszać? Kanał jest bardzo malowniczy, nie zaszkodzi taka ostoja zieleni w mieście. Kogoś już porządnie zaślepił "postęp" i chęć betonowania wszystkiego. Jak wytniecie całą przyrodę to już niedługo nie będzie można oddychać. A ludzie się dziwią czemu pszczoły giną...więcej betongu, więcej wycinek. Ogarnijcie się.

    • 5 3

    • Nie przegadasz tłumu. Z jednej strony kato-taliby z zerowym szacunkiem dla przyrody i bez zrozumienia podstawowych praw natury. Wyśmieją słowa takie jak natura, ekologia, zieleń, prawa zwierząt itd Z drugiej strony masz zastępy nuworyszów, dla których postawienie kolejnego deweloperskiego potworka to szczyt marzeń. Zalać betonem, zgarnąć kasę i od początku to samo...

      Za 20 lat będzie płacz, że miasto wygląda jak Bangladesz, za 50 lat, że nie ma czym oddychać, za 100 lat...będzie już za późno na zmiany.

      • 0 3

  • Donald wróć i zrób porządek proszę... (2)

    te nieudolne karły wszystko niszczą;/

    • 3 4

    • (1)

      Idiota z ciebie, Donaldzik jest z tej partii co wszystko niszczy i sprzedaje, ale według ciebie to właśnie jest POrządek. Rozkradanie dóbr narodowych, oddanie całego miasta deweloperom, oszukiwanie ludzi, to jest POrzadek według PO.

      • 0 2

      • Za Donalda była wolność

        a teraz każdemu chcą katechizm z Torunia na siłę wcisnąć.

        • 2 0

  • Zbyt drogą inwestycją okazała się także budowa chodnika wzdłuż ulicy Turystycznej na Wyspie Sobieszewskiej - na nieoświetlonym odcinku leśnym mieszkańcy są zmuszeni iść po jezdni - nie ma pobocza. Koszt inwestycji około 9 mln złotych wraz z budową drogi dla rowerów i oświetlenia - za drogo. Za to wszystcy z dużą chęcią pójdziemy do nowego muzeum. To się nazywa fanaberyczny styl rządzenia, bo o wyprowadzanie publicznych pieniędzy nie mam odwagi oskarżać.

    • 1 1

  • Jak na taki krótki odcinek to rzeczywiście się nie opłaca. W Gdańsku jest jeszcze tyle niewykorzystanych nabrzeży do cumowania jachtów a nawet pływających hoteli, że szkoda zachodu.
    Całe nowe nabrzeże na Przeróbce puste, zrewaloryzowane nabrzeże przy Muzeum IIWŚ puste, dawne nabrzeża na Polskim Haku puste. Lepiej przeznaczyć tę kasę na przebudowę mostu przy Stągwiach i przedłużyć marinę na Szopy i pod Novotel.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane