• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przeciążone ciężarówki nie wjadą na Południową Obwodnicę Gdańska

Maciej Naskręt
13 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Inspektorzy drogowi z Gdańska będą mogli sprawniej wyłapywać przeciążone ciężarówki. Inspektorzy drogowi z Gdańska będą mogli sprawniej wyłapywać przeciążone ciężarówki.

Do końca roku ruszy tam system wag preselekcyjnych. To pierwsze tego typu urządzenie na drogach naszej aglomeracji. Waży samochód podczas jazdy, a dane przekazuje przez Internet wprost do czekającego nieopodal patrolu inspekcji drogowej.



Czy kiedykolwiek uporamy się z przeciążonymi ciężarówkami?

Gdański Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na budowę dwóch wag preselekcyjnych do ważenia samochodów jeżdżących Południową Obwodnicą Gdańska. Pierwsze urządzenie - na nitce w kierunku Obwodnicy Trójmiasta - zostanie wmontowane w jezdnie w Przejazdowie zobacz na mapie Gdańska. Natomiast urządzenie na przeciwnym pasie ruchu będzie usytuowane na wysokości miejscowości Koszwały zobacz na mapie Gdańska.

Wagi na obu nitkach Południowej Obwodnicy Gdańska mają zostać zamontowane w ciągu trzech miesięcy od daty podpisania umowy. Firmy, które chcą zbudować nowe miejsca ważenia, mogą swoje oferty składać do 20 sierpnia. O wyborze wykonawcy decyduje najniższa cena.

Waga preselekcyjna to urządzenie wmontowane w jezdnię do dynamicznej kontroli jej obciążenia. Wyposażone jest w fotorejestrator i  połączone jest z internetem. Ich montaż na drodze o przekroju jednej jezdni to koszt rzędu 500 tys. zł.

Jak działa system wag preselekcyjnych? Gdy po jednej z wag przejedzie samochód ciężarowy, którego nacisk osi przekracza dopuszczalne normy, wideorejestrator wykonuje dokładne zdjęcie. Te natychmiast - przez sieć GSM - trafiają do specjalnego serwisu w internecie. Dostęp do niego mają ispektorzy drogowi. Ci, po zalogowaniu, sprawdzeniu lokalizacji pojazdu i ustawieniu się np. kilometr dalej, mogą bez trudu zatrzymać przeciążony pojazd.

Urządzenie nie jest jednak wyrocznią. Inspektorzy zatrzymujący taki pojazd muszą przeprowadzić szczegółową kontrolę. Jeśli pomiar wagi preselekcyjnej potwierdza się na standardowych wagach, samochód nie zostaje dopuszczony do dalszego ruchu, a na kierowcę nakładane są wysokie kary.

Inspektorzy są zadowoleni z wag preselekcyjny. - Trudno wskazać procentowo o ile wzrasta wykrywalność przeciążonych pojazdów. Niemniej system jest dobry, ale wymaga wciąż usprawnienia. W tym celu prowadzimy współpracę z zarządcami dróg - mówi Tomasz Redo, zastępca Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Drogowego.

Część kierowców ciężarówek ucieka przed wagami preselekcyjnymi, wybierając objazdy. Co z nimi? Inspektorzy uspokajają. - W czasie pracy wagi preselekcyjnej wielokrotnie monitorujemy drogi o mniejszym znaczeniu - wyjaśnia Redo.

Wagi preselekcyjne na Południowej Obwodnicy Gdańska to pierwsze tego typu urządzenia wokół Trójmiasta i trzecie w województwie pomorskim. Do tej pory urządzenia można było napotkać w Gniewie na drodze krajowej nr 91 (stara "jedynka") i Obwodnicy Słupska.

Miejsca

Opinie (83) 3 zablokowane

  • no tak, pewno będą jechać przez miasto...

    • 7 2

  • Znowu podwyżki żywności? (1)

    Dajcie spokój. O ile można przeładować tira? O kilka ton? Nikt mi nie wmówi, że przeładowany tir ma 60 czy 80 ton. Drogi rozpadają się, bo są źle zrobione.

    • 9 16

    • Przeładowanie?

      Kaziczku Wichurko! Toż to nie o przeladowywanie chodzi! Po prostu pojawiają się tiry o ładowności 60, 80 ton, a niedługo będą setki - przy tej samej wielkości i gabarytach - bo z innych materiałów. Tu w grę wchodzi zaciekła konkurencja biznesu samochodowego wspierana przez rozwój koncernów paliwowych. Co ich obchodzi obwodnica i problemy drogowców! W łysonia ich!

      • 3 2

  • Ot i problem obsługi transportowej hubu portowego!

    Historia potęgi Gdańska, to port, spichrze i Wisła! A tu komuś zachciało się kołowymi drogami obsługiwać port o ambicjach hubu! Mamy tu trzy problemy: I. ciężary konwoi i systemy ich kontroli oraz koszty z tym związane, w tym utrata terminowości przewozów dla biznesu, II. koszty paliwa i wzrost kosztów transportu, poza tym emisja spalin, III. zatłoczenie Gdańska i jego okolic oraz narastanie wypadkowości. Oj orły od infrastruktury transportowej - to jest afera o wiele znaczniejsza niż OLT i Amber Gold (a raczej OLT za Amber Gold).

    • 10 2

  • Przeciążone ciężarówki....

    ....pojadą przez miasto, a tam zniszczą drogi za które płaca mieszkańcy a nie GDDiM...więc może takie wagi też zamontować na "rogatkach" Gdańska by cwaniaczków też z nich pogonić...

    • 10 2

  • Na granicy z dwóch naszych TIR-ów

    robią trzy lub cztery i jadą dalej np. do Niemiec; a w Gdańsku niszczą te drogi.

    • 7 5

  • Pytanie: (2)

    Dlaczego budują drogi przystosowane do nacisku 8t/oś? Ponoć w UE jest dopuszczalne 11t/oś. 99% naszych dróg nie wytrzymuje nawet 8t/oś. Świat zapi....do przodu i nie ma czasu na zabawy w żołnierzyki. Dlatego byliśmy, jesteśmy i będziemy 500 lat za murzynami, ale wiadomo: pieniądz rządzi i trzeba się nachapać póki jest się przy korycie. Dziękujemy panie tusk.

    • 15 3

    • a zapłacisz 1/4 więcej za taką droge? (1)

      chyba nie...

      • 0 1

      • Jaka płaca taka praca. Dość wykładam na "drogi" w cenie paliwa. Gdzie są te pieniądze? Jeżeli inni płacą mi za usługę, towar to wymagają by ta usługa, ten towar były przyzwoitej jakości. Tak samo ja mam prawo wymagać aby droga była drogą i to przyzwoitej jakości.

        • 0 0

  • Pan Maciej jak zwykle w formie...

    "Inspektorzy są zadowoleni z wag preselekcyjny."
    "ispektorzy drogowi"

    • 2 2

  • jestem za (1)

    Jestem za, pracowałem w spedycji i znam ten chory lecz stały proceder. Najlepsze jest to, że dziwny pan, zgarniający kasę, zwany szefem każe swemu pracownikowi omijać kontrole szerokim łukiem, a jak się nie uda, płacić mu za "głupotę" - bo można było wagę ominąć...

    • 5 0

    • Paweł zapomniałeś dodać że to Twój szef każe Ci te przeładowane kontenery ,ładunki sprzedawać.No właśnie spedycja jest na czele całego procesu transportu od nadawcy do odbiorcy i to Wy przyjmujecie przeładowane transporty i je sprzedajecie przewożnikom za marną kase .W zleceniu jest chyba waga towaru. .A twój szef zarabia na tym procederze najwięcej

      • 0 0

  • A jako to norma, na ciężr kurzego jajaka?

    • 0 1

  • A jako to norma, na ciężar kurzego jajka?

    ja sie tylko pytam, bo "niznam "normatywów ,panie dzieju

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane