• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejazd pociągiem retro po bajpasie kartuskim

Michał Brancewicz
31 maja 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
4 czerwca szykuje się nie lada gratka dla miłośników kolei, czyli przejazd pociągiem retro po bajpasie kartuskim. 4 czerwca szykuje się nie lada gratka dla miłośników kolei, czyli przejazd pociągiem retro po bajpasie kartuskim.

W piątek odbędzie się ostatni przejazd bajpasem kartuskim przed rozpoczęciem modernizacji tej linii kolejowej. Tego dnia wykonanych zostanie kilka kursów pociągiem retro, głównie na trasie Gdańsk-KokoszkiMapka - Kartuzy. Na obu stacjach zorganizowane zostaną festyny, podczas których będzie można wygrać bilety na przejazd.



Interesujesz się koleją?

- Wszystkie przejazdy są biletowane, a liczba miejsc w pociągach jest ograniczona, również ze względu na wciąż trwającą pandemię - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. - Dlatego aby wziąć udział w jednym z organizowanych przejazdów, koniecznie trzeba mieć bilet oraz obowiązkowo nałożoną na twarzy maseczkę zasłaniającą usta i nos.
Pożegnalnych przejazdów w sumie będzie kilka, a niektóre z nich pojadą także częściowo po linii PKM. Specjalne przejazdy odbywać się będą zabytkowym pociągiem z historycznymi wagonami retro i lokomotywą SM42.

Rozkład jazdy pociągu retro:

  • Gdańsk Główny (9:30) - Kartuzy (10:43) - Kokoszki (11:23),
  • Kokoszki (11:39) - Kartuzy (12:26),
  • Kartuzy (12:43) - Kokoszki (13:24),
  • Kokoszki (13:40) - Kartuzy (14:43) - Gdańsk Główny (16:12),
  • Gdańsk Główny (16:30) - Gdynia Główna (17:25) - Gdańsk Główny (18:00).

Na pierwszy przejazd z Gdańska Głównego przygotowanych jest ok. 100 biletów. Na kolejne kursy między Kokoszkami a Kartuzami ok. 160.

Jak można zdobyć bilety?



Informacja o atrakcjach, jakie poza samymi przejazdami czekają na festynach. Informacja o atrakcjach, jakie poza samymi przejazdami czekają na festynach.
Po pierwsze, biorąc udział w konkursach, jakie będą organizowane podczas festynów 4 czerwca. Oba zaczną się o godz. 10 przy dworcach kolejowych - nowym w Kartuzach i starym, nieczynnym w Gdańsku-KokoszkachMapka.

Po drugie, śledząc profil PKM na Facebooku, na którym w tym tygodniu będą rozdawane bilety na każdy z przejazdów planowanych 4 czerwca.

Czym jest bajpas kartuski?



Tzw. bajpas kartuski to kolejowy objazd, którym będą jeździły pociągi podczas elektryfikacji linii PKM, jak i rozbudowy oraz elektryfikacji linii 201 należącej do Polskich Linii Kolejowych.

Na remontowany bajpas kartuski składają się dwie linie kolejowe: numer 229 i 234. Na remontowany bajpas kartuski składają się dwie linie kolejowe: numer 229 i 234.
Budowa 17,5-kilometrowego, jednotorowego odcinka została podzielona na dwie części.


  1. Modernizacja ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą zrealizuje PKP PLK za 91 mln zł.
  2. Odbudowa niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki - za inwestycję wartą 43 mln zł odpowiada PKM.

PKM umowę na swoją część prac podpisała 22 grudnia 2020 r., zaś PLK 26 lutego 2021 r.

W obu przypadkach prace mają się zakończyć do końca 2022 r.

Wydarzenia

Ostatni przejazd Bajpasem Kartuskim

Miejsca

Opinie (97) 3 zablokowane

  • Retro?

    Nawet mojego wnuczka to nie ruszy. Parowóz i "kowbojki", to by było coś! Niestety, wszystko bezmyślnie pocięto na złom.

    • 6 3

  • Pkm 43 banki za 1.5 km (6)

    Dlaczego?
    Bo jak robili nową linię w starym śladzie to po zach. stronie obwodnicy przy zbiorniku retencyjnym nie zrobili od razu rozjazdów w kierunku Kokoszek. I teraz będą rozwalać to co zbudowali parę lat temu.

    • 18 22

    • (1)

      jak elektryfikacji nie zrobili to co dopiero rozjazdy?

      • 7 2

      • Pretensje w sprawie brak elektryfikacji należy kierować tylko i wyłącznie do pkp plk. wieszanie druta nad PKM w trakcie jej budowy, gdy elektryfikacja linii 201 była tylko w planach, byłoby niegospodarnością. Minęło 6 lat, mamy wybranego wykonawcę elektryfikacji PKM a pkp plk jest dalej w lesie z linią 201.

        • 2 1

    • Jeden rozjazd z toru południowego

      Przejście między torowe zostało zrealizowane już podczas budowy PKM w 2015 roku.

      • 13 0

    • i po co te teorie spiskowe (1)

      Odgałęzienie w kierunku Kokoszek było od razu przewidziane, a rozjazdu nie było sensu wbudowywać, bo nie wiadomo było ile lat trzeba by czekac na jego wykorzystanie i czy będzie on wtedy ok. W okolicy Kiełpinka, wbudowano natomiast "lepsze" rozjazdy dla kierunku kokoszkowskiego niż przeciwnego. Zobacz sobie na google earth ze przejście rozjazdowe z toru północnego na południowy dla relacji Wrzeszcz-Kokoszki jest łagodniejsze, a tym samym dłuższe niż przeciwne przejście dla kierunku lotnisko-Wrzeszcz. Odejście do Kokoszek, będzie z toru południowego.

      • 12 0

      • Możesz tłumaczyć ale zawsze znajdą się chętni do ponarzekania. "Nie znam się ale się wypowiem".

        • 0 0

    • 45 milionow, bo roboty wzmocnieniowe, osuwisko oraz nowe obiekty

      Wystarczy przeczytać pfu. A co do tekstu, ze wszystko powinno robić plk? Tak, ale z jakiegoś powodu nie chciało/bało się najtrudniejszego odcinka.

      • 1 0

  • Retro to ciufa i piętrusy

    To jest biedabana

    • 3 0

  • Ja to nawet nie wiedziałem, że w kokoszkach jest stacja kolejowa (1)

    • 5 3

    • To mało wiesz

      Słoik?

      • 5 0

  • Uprasza się uczestników by wszystko dokładnie filmowali i potem swoje materiały zamieścili na YT

    Sam nie mogę pojechać z przyczyn zdrowotnych, to chociaż sobie to pooglądam w TV Smart.

    • 7 0

  • Brakuje tylko wagonu restauracyjnego WARS (1)

    Można by sobie tam pyknąć po browarku.

    • 8 1

    • Tak się składa że w tym pociągu będzie akurat oryginalny wagon barowy Warsu z lat 70-tych.

      I będzie można piwko kupić, a jakże. :)

      • 8 0

  • Osobowy Gdynia Główna - Kościerzyna z ST44-1113, to była jazda, jeszcze 15 lat temu...

    • 6 0

  • bajpas carTuski in Polish please (1)

    bajpas, by-pass, bypass «fragment naczynia krwionośnego lub rurka z tworzywa sztucznego wszczepione pacjentowi w celu skierowania przez nie przepływu krwi z pominięciem niedrożnego fragmentu tętnicy; też: operacja chirurgiczna polegająca na takim wszczepieniu»

    • 2 3

    • Obejście kokoszkowskie

      Teraz zadowolony?

      • 4 0

  • (3)

    Przejechałbym się po całej 229 jak za czasów cesarza Wilhelma II.
    Z Pruszcza Gdańskiego przez Juszkowo, Straszyn Prędzieszyn, Goszyn, Bielkowo, Pręgowo Gdańskie, Kolbudy, Łapino Kartuskie, Niestępowo, Stara Piła, Żukowo Zachodnie, Dzierżążno, Kartuzy, Prokowo, Garcz, Reskowo, Miechucino, Mojusz, Sierakowice, Kamienica Królewska, Niepoczołowice, Linia Zakrzewo, Kętrzyno, Nawcz, Rozłazino, Lębork, Lębork Nowy Świat, Nowa Wieś Lęborska, Garczegorze, Lędziechowo, Wrzeście, Steknica, do Łeby.

    Według kolejarzy była to najpiękniejsza linia kolejowa, bardzo kręta, pełna wzniesień, pagórków, między kaszubskimi jeziorami i lasami.

    • 10 0

    • (1)

      Wspaniały komentarz! Aż sam się rozmarzyłem... Z dzieciństwa pamiętam jeszcze, jak jeździłem do Łapina nad jezioro, a także do Goszyna i Straszyna. Wypoczywając na wczasach niedaleko Borucina (nad Jeziorem Raduńskim) pamiętam natomiast, jak czasem nocą było ewidentnie słychać gwizd i stukot pociągu. Nie wiem, gdzie ta linia mogła przebiegać... Z Kartuz raczej za daleko, z linii przechodzącej przez Krzeszną i Gołubie - raczej też, szczególnie że to druga strona 'Kółka Raduńskiego", oddzielona kilometrami lasów, pól i wzgórz... Coś bliższego musiało być.

      • 1 0

      • Nocą dźwięk niesamowicie się niesie, pociąg słychać czasem nawet z odległości kilkunastu kilometrów.

        • 0 0

    • Wszystko komuchy zniszczyły!!!

      • 0 0

  • (1)

    A jak ktoś nie ma Facebooka to już nie będzie miał biletów? Szanse na wygranie w konkursie są małe

    • 5 0

    • Zawsze można być na festyn w Kokoszkach

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane