• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysł na przejścia 3D w Gdańsku

Maciej Korolczuk
5 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Trójwymiarowa zebra na drodze rowerowej na bulwarze w Lidzbarku Warmińskim. Trójwymiarowa zebra na drodze rowerowej na bulwarze w Lidzbarku Warmińskim.

Czy Gdańsk będzie kolejnym miastem po metropoliach w Islandii, Niemczech czy Holandii, gdzie powstanie trójwymiarowe przejście dla pieszych? W Polsce podobną technologię zastosowano już w Szczecinie i Lidzbarku Warmińskim. Z pomysłem stworzenia takich przejść w Oliwie wyszedł jeden z gdańskich radnych.



Pierwsze przejścia tego typu powstały kilka lat temu w Indiach. Później pomysł podchwyciły magistraty w europejskich miastach: niemieckich Schmalkalden, Viersen i Essen, Cairns w Australii czy Dunedin City w Nowej Zelandii.

Przejście trójwymiarowe - czy poprawi bezpieczeństwo?



Jak oceniasz pomysł wymalowania przejść dla pieszych w technologii 3D?

Nietypowe rozwiązania podchwyciły też polskie miasta. Kilka lat temu trójwymiarowa infrastruktura pojawiła się na przystankach tramwajowych w Szczecinie, w ubiegłym roku "unoszące się" nad nawierzchnią pasy wymalowano na drodze rowerowej w Lidzbarku Warmińskim (powstała tam też pierwsza w kraju fluorescencyjna droga rowerowa).

Jedni traktowali to jako ciekawostkę i instalację artystyczną (przejścia malowano w formie np. rwącego potoku), drudzy zastanawiali się, jakie ma to przełożenie na poprawę bezpieczeństwa pieszych. Przejście 3D powoduje bowiem u kierowcy złudzenie optyczne, że na jezdni leży jakaś przeszkoda, co ma go skłonić do jazdy z mniejszą prędkością i szczególnej ostrożności. Jednak, jak wykazały badania przeprowadzone przez ekspertów z Holandii, osiągany efekt jest praktycznie niezauważalny.

Przejścia 3D powstały już w wielu miastach na świecie. Na zdjęciu nietypowa zebra w Dunedin City w Nowej Zelandii. Przejścia 3D powstały już w wielu miastach na świecie. Na zdjęciu nietypowa zebra w Dunedin City w Nowej Zelandii.
Z propozycją, by takie przejście powstało w Gdańsku, wyszedł radny Jan Perucki. Przekonuje, że pasy w technologii 3D mogłyby pojawić się na już istniejących przejściach np. na Wodnika przy ZSO nr 2, w Oliwie na Czyżewskiego lub na ul. Polanki.

- W tym pierwszym miejscu kilka lat temu doszło do śmiertelnego potrącenia pieszej - właśnie na pasach - przypomina Perucki. - Aby nie generować dodatkowych kosztów, można by wymalować pasy tam, gdzie przejście już funkcjonuje, ale nie ma tam sygnalizacji świetlnej. Tym bardziej, że statystyki są nieubłagane: do największej liczby wypadków z udziałem pieszych dochodzi właśnie na przejściach.
Jak przypomina portal brd24.pl pomysł drogowców ze Szczecina był atrakcyjny, kosztowny (ponad 2 mln zł) i niestety kompletnie się nie sprawdził. Kierowcy szybko przyzwyczaili się, że przeszkoda na jezdni jest tylko złudzeniem, co dalej prowadzi do uśpienia czujności i braku należytej reakcji w sytuacji, gdy na drodze rzeczywiście znajdzie się jakaś przeszkoda.

- Pomysł pozornie wydaje się atrakcyjny, ale podobnie jak holenderscy badacze czy moi koledzy ze Szczecina, podchodzę do niego z dystansem - ocenia Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Po pierwsze trójwymiarowe przejście ładnie wygląda na zdjęciu, ale bardzo trudno uzyskać ten efekt w praktyce np. na nierównej nawierzchni. Po drugie, kierowcy szybko się do niego przyzwyczajają i przestają przed nimi zwalniać. Po trzecie, wymalowanie pasów w ten sposób nie ma umocowania w przepisach i taka zebra mogłaby powstać tylko jako "oznakowanie tymczasowe". Z doświadczenia wiemy, że półśrodki się nie sprawdzają. Przykładem niech będzie pechowe przejście na Hallera, gdzie jeszcze kilka lat temu dochodziło do bardzo poważnych wypadków. Stosowaliśmy tam różne rozwiązania, od zwężania jezdni, przez kocie oczka, migające znaki, kamery rejestrujące wykroczenia. Zadziałały dopiero progi zwalniające - przypomina Wawrzonek.

Opinie (164) 10 zablokowanych

  • Może powodować dezorientację -powodować niewłaściwe reakcje - i możliwość wypadków !!!!

    • 0 0

  • Czy wy macie równo pod kopułą? Przejścia 3D??? zastanowiliście się jaki to będzie efekt??

    Będzie jechała jakaś sierota, co ogólnie nie ogarnia świateł i znaków, a tu nagle zobaczy jakiś malunek wystający z jezdni. Przeciez puści kierownicę, zakryje twarz rekami i będzie zwywała Pana Boga. Zastanówcie się nad konsekwencjami. Pomijam fakt, że jest to niezgodne z kodeksem i PoRD. Ne ma takiego wzoru malowania pasów i przejść.

    • 0 0

  • Dobry pomysł. (16)

    Koszt niewielki, a może poprawić bezpieczeństwo.

    • 63 138

    • A jak ktoś ma lęk wysokości to może chodzić po takim przejściu?

      • 2 0

    • (7)

      niczego nie poprawi, to jest znak poziomy i regulują go przepisy

      • 27 2

      • wyciągnij kij z zadka (3)

        • 6 11

        • poproś chłopaka, ja nie bede Ci tam grzebał (2)

          • 2 3

          • Zasłanianie się przepisami jest głupotą (1)

            Przepisy tworzą ludzie, co to za problem byłoby zmienić i dopuścić choćby testowo takie przejścia, to nie eutanazja, aborcja a tylko sposób malowania zebry. Nasza obecna władza dowiodła, że zmiany prawa potrafi przeprowadzać nawet w ciągu kilku godzi o ile chce. A najbardziej rozweselił mnie komentarz urzędnika - ...bardzo trudno uzyskać ten efekt w praktyce np. na nierównej nawierzchni.. Czy to aby nie pana rola aby te drogi były równe?

            • 3 1

            • ator ty tutaj?

              • 0 0

      • niczego nie poprawi , wszystko żle , jak oni mogą ... jak można być taką jęczypupa całe życie ... żal że matki takich rodzą

        • 3 2

      • tego znaku nie regulują przdpisy. Ciekaw interpretacji przepisów jak dojdą tam

        • 1 0

      • Dobry pomysł

        Parę lat temu zainwestowano w dziury 3D i znacznie zmniejszyło to liczbę wypadków spowodowanych przekraczaniem prędkości

        • 4 1

    • (1)

      G*wno to da. Najpierw każdy zwolni z ciekawosci, a później nikt nie będzie na to zwracał uwagi bo będzie wiedzial co to. Je*ac mandaty po 2tys i 23pkt za przekraczających prędkość czy wyprzedzających na pasach i się k*rwa skończy. Po 7 dniach komornik.

      • 2 3

      • powinieneś zastąpić Ziobre

        • 2 1

    • Czytałeś artykuł? (1)

      Czy walisz komentarze bez zastanowienia?
      Doczytaj, że na te malunki wydadzą kilka baniek z naszych pieniędzy a efekt zero, podobnie jak ty!

      • 29 9

      • Ale się unoś

        Artykuł to że ktoś napisał nic pewnego na sto procent nie wynika a pieniądze pozą ... Zrobili parę spowalniaczy na jezdniach, wydali na TriStar i już wszystko gra pieniądze rozdane po równi

        • 1 0

    • Pomysł bardziej "ciekawostka" (1)

      Na przejściach giną ludzie i chodzą tam dzieci
      Przejście musi być Bezpieczne to znaczy wyraźnie oznaczone w sposób czytelny i widoczny w przestrzeni która ją otacza. Nie powinno znajdować się na zakręcie, bardzo dobrze oświetlone. Pieszy nie może być zasłonięty przez drzewa, krzewy małą architekturę miejska. Zaparkowane samochody czy autobus w zatoczce
      Przejście musi być wykonane z materiałów trwałych i prosty w konserwacji
      Żyjemy w dzisiejszych czasach gdzie technika jest tak zaawansowana i tania że zastosowanie czujników i odpowiedniej sygnalizacji powinno być standardem

      • 4 0

      • czo?!xD

        u nas mają problem żeby auta zastawiające przejścia usunąć a Ty chcesz jakąś "kosmiczną" technologię

        • 2 0

    • bez sensu

      trójwymiar widać tylko na zdjęciach w realu zero efektu

      • 13 1

  • Przejścia trójwymiarowe

    Nie wiem czemu ma to służyć, ale chyba wielu osobom (zwłaszcza starszym) utrudni przekraczanie. I tak, jeśli są światła, czas na przejście jest w wielu przypadkach bardzo krótki i trzeba się "zderzać" z osobami, które nie wiedzą, że powinny przestrzegać ruchu prawostronnego. Proponuję zamiast trójwymiarowych zebr, domalować na dotychczasowych strzałki we właściwych kierunkach. Pamiętam, że kiedyś były takie w żółtym kolorze.
    W mojej dzielnicy większość rowerzystów jeździ po chodnikach (np. Al. Jana Pawła II) mimo, iż są piękne ścieżki wzdłuż jezdni.

    • 1 0

  • Ktoś zarobi czyli jakiś zaprzyjaźniony wykonawca (7)

    a efekt będzie praktycznie zerowy. Tę kasę można wydać na naprawę chodników?

    • 120 28

    • (4)

      Zawsze ktoś zarobi, i o to chodzi, na tym polega gospodarka, że bardziej przedsiębiorczy organizują, a inni dzięki temu pracują i zarabiają. Jedni mają firmy i tworzą miejsca pracy by również malkontenci mieli gdzie pracować. Dla tych co łamią prawo jest policja. Jeżeli coś konkretnego wiesz , idź na policję. Ale ty nic nie wiesz, jesteś tylko osobą marudzącą, i wiecznie nie zadowoloną, głównie z siebie.

      • 3 3

      • W Gdańsku są ceny jak w Warszawie. To według ciebie ma sens? (3)

        • 0 1

        • NIE, nie mamy sejmowego lewiatana z cenami wszystko za 1 zł

          • 0 0

        • (1)

          Ceny czego i gdzie?

          • 1 0

          • cukru w zabce na wajdeloty

            • 2 0

    • a chodniki będą naprawiać

      niezaprzyjaźnieni wykonawcy ?

      • 1 1

    • bo pracownicy spółek skarbu miasta nie mają umów o zakazie konkurencji

      • 1 1

  • Trzeba najpierw dziury w drodze połatac zeby zaczac malowac 3wymiarowe pasy.
    Swoja droga zastanawiam sie czy jak ktos przyjezdza np z Islandii do nas to na poczatku nie mysli ze to nie dziury na drodze tylko namalowane 3D dziury :-D

    • 0 0

  • Tia

    Drogi i ulice w Gdańsku naprawcie najpierw bo to jest tragedia.

    • 0 1

  • Co z osobami niepelnosprawnymi

    Te przejścia są płaskie czy wypukłe?wygląda jak tor przeszkód nie przejście.Czy osoba na wózku lub z kulami nie będzie miała problemu z przejściem?

    • 1 0

  • 100% -towy efekt murowany.

    Wilcze doły, wilcze doły to jest pomysł na rowerzystów lekceważących przejścia dla pieszych.

    • 0 0

  • Zebra to Zebra

    Efekt wizualny fajny na plus. Lecz zebra to zebra.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane