• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście podziemne i dwa wiadukty na nowym odcinku kolejowym PKM

Michał Brancewicz
8 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

W marcu 2022 r. rozpocznie się budowa 1,5-kilometrowego bajpasu kartuskiego, czyli fragmentu objazdu kolejowego na Kaszuby. Na odcinku realizowanym na zlecenie PKM powstanie nowy tor oraz przejście podziemne w nasypie, wiadukt kolejowy i drogowy. Prace potrwają do końca roku.



Budowa bajpasu jest podzielona na dwa zadania:

  1. PKM odbuduje niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki. Wykonawcą wartych 43,25 mln zł prac jest firma Torhamer.
  2. PLK zmodernizuje ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz. Wykonawcą wartych 91,5 mln zł netto prac jest konsorcjum firm Rajbud i Torhamer.

Z perspektywy czasu PKM okazała się dobrym projektem?

Bajpas kartuski, czyli kolejowy objazd z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk-Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie linii kolejowych nr 234 i 229, powstaje w związku z toczącą się elektryfikacją PKM oraz planowaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz.

Dzięki niemu podczas prac nie trzeba będzie zawieszać połączeń kolejowych między Trójmiastem a Kaszubami.

W lutym wycinka drzew, w marcu budowa



  • Wiadukt kolejowy, jaki powstanie w ramach budowy bajpasu.
  • Wiadukt drogowy łączący ulice Osiedlową i Dojazdową, jaki powstanie w ramach budowy bajpasu.
  • Przejście podziemne w nasypie kolejowym, jakie powstanie w ramach budowy bajpasu.
W grudniu 2020 r. PKM podpisała umowę z firmą Torhamer na opracowanie projektu i wykonanie prac budowlanych. Pierwsza część zadania została już wykonana, teraz przyszedł czas, by zmaterializować to, co powstało w głowach projektantów.

- Jeszcze w lutym ruszy wycinka drzew, a na początku marca rozpoczną się prace budowlane. W pierwszej kolejności związane z budową trzech obiektów, czyli przejścia i dwóch wiaduktów, a zaraz potem już samego torowiska - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
Roboty potrwają do końca 2022 r.

Przejście podziemne przy zbiorniku Kiełpinek i dwa wiadukty



Zakres prac obejmuje włączenie linii kolejowej nr 234 w linię 248 (PKM) na wysokości Obwodnicy Trójmiasta za przystankiem PKM Gdańsk-Kiełpinek (jadąc w kierunku lotniska) oraz rewitalizację samej linii 234 na odcinku prawie 1,5 km (do okolic połączenia ulic Osiedlowej i Dojazdowej).

Istniejący, przedwojenny nasyp zostanie częściowo rozebrany, a następnie odbudowany i wzmocniony.

Prace obejmą także budowę wiaduktu kolejowego, przejścia pod torami łączącego osiedle Karczemki z terenami rekreacyjnymi przy zbiorniku Kiełpinek oraz wiaduktu drogowego łączącego ulice Osiedlową i Dojazdową.

Bajpas PLK dopiero w 2024 r.?



Także do końca 2022 r. miały zakończyć się prace na odcinku należącym do PKP PLK. Wybór wykonawcy również nastąpił w grudniu 2020 r. Jednak kolejarze z Warszawy są mocno opóźnieni, jeśli chodzi o prace na swoich odcinkach. Niewykluczone więc, że część ich bajpasu powstanie znacznie później. Mówi się nawet nieoficjalnie o 2024 r.

Natomiast trwająca od czerwca 2021 r. elektryfikacja linii PKM wraz z budową nowego przystanku Firoga też ma się zakończyć wraz z końcem tego roku.
11:12 16 LUTEGO 22

Wycinka drzew przy PKM Kokoszki (15 opinii)

Prace prowadzone są w ramach przygotowania do budowy tzw. bajpasa kaszubskiego, czyli objazdu kolejowego z Gdańska na Kaszuby. Na drugim zdjęciu widać, ile zostało ze starotorza.
Prace prowadzone są w ramach przygotowania do budowy tzw. bajpasa kaszubskiego, czyli objazdu kolejowego z Gdańska na Kaszuby. Na drugim zdjęciu widać, ile zostało ze starotorza.

Opinie (178) 1 zablokowana

  • Przecież są to ewidentne bzdury (2)

    Nie będzie żadnej budowy drugiego toru ani tym bardziej elektryfikacji linii 201.
    Nie ma kasy i nie ma wykonawców a tzw. "fachowcy" z Dyrekcyjnej 2/4 w Gdańsku oraz Morskiej 33 w Gdyni snują ciągle fantasmagorie.
    PKM zelektryfikuje odcinek z Wrzeszcza za przystanek Rębiechowo a PLK nie będzie zdolna do "zrobienia druta" na kilometrowym odcinku do Osowej.
    Takie są realia.

    • 23 8

    • Nie ma kasy

      Bo na kasę z Uniji honorowo się wypięliśmy a swojej już dalej nie możemy drukować bo inflacja szybuje

      • 18 7

    • Jest kasa na 500+ 13, 14 itp. Na ważne rzeczy nie będzie.

      Do tego dojdzie okrojenie kasy z UE przez głupotę PiSu no i mamy komplet.

      • 20 5

  • (6)

    PKM to dobre rozwiązanie. Jednak, kurs w godzinach szczytowych raz na godzinę skutecznie zniechęca do korzystania. Dopóki urzędnicy nie zrozumieją, że to PKM jest dla klientów, a nie klienci dla PKM, to nie będzie to rentowne w długiej perspektywie czasu.

    • 167 4

    • W Gdansku sa kursy co 15-20min

      Z Kartuz vo 1h, co godz z Kościerzyny i co 1h z Gdyni

      • 9 0

    • kolej regionalna nigdy nie będzie rentowna (1)

      Do przejazdu takiego pociągu trzeba dopłacać ok. 30 zł za każdy kilometr. W skali roku to grubo ponad 100 mln wypłacanych kolejarzom przez samorządy.

      • 4 1

      • wszystko zalezy od tego, jak rentownosc jest definiowana i liczona

        Najwieksi beneficjenci tej inwestycji zdecydowanie odzegnuja sie od partycypacji.

        • 6 0

    • (2)

      Usługi publiczne z reguły nie są rentowne, dlatego je się dotuje z podatków.

      • 5 0

      • Nie można krytykować Mevo? (1)

        • 1 0

        • co innego świadome założenia i kontrola ram

          a co innego ignorancja i wręcz głupota

          • 2 0

  • Jak się PiSu z pkp plk nie wyrzuci to nie wiadomo, czy ten bajpas powstanie. (1)

    • 17 10

    • Wystarczy spojrzeć kto jest prezesem PLK

      I kto rządzi w gdańskim oddziale PLK - burasy przyspawane do stołków od lat
      i szuwarowo-bagienny prezes z metra cięty...

      • 6 1

  • Łamać im ręce ...

    Jutro będą pobazgrane sprejami prze de*bi*li.Oni chodż po nocach z małymi plecakami.

    • 10 3

  • No i super. W końcu z Kokoszek będzie sensowny dojazd

    • 21 1

  • Walnięty? (6)

    PKM odbuduje niespełna 1.5 km toru za 43,25 mln zł a PLK 16 km za 91,5 mln zł ?!

    • 9 8

    • (2)

      Bo na odcinku PLKowskim wciąż leżą szyny i mogą jeździć pociągi. A do tego nie trzeba budować żadnych obiektów mostowych. Na odcinku PKMowskim ostał się jeno nasyp.

      • 19 1

      • (1)

        który zresztą pewnie nie spełnia wymogów i trzeba go zrobić od nowa

        • 6 0

        • jak to w tradycji PKM

          się utrwaliło...
          ;)
          Tylko jeszcze trzeba będzie się w deszcze wstrzelić i nawet trzy razy da się obrócić.

          • 4 1

    • jakieś 1,5km drogi w Gdyni wyceniono na blisko miliard (2)

      I cena rośnie.

      Wszystko zależy od stopnia komplikacji prac i ilości niezbędnych do wykonania budowli.

      • 2 0

      • @ jakieś 1,5km drogi w Gdyni wyceniono na blisko miliard (1)

        Ty z PO? No z 2 miliardy nie starczy?

        • 1 0

        • nie wiem...

          Biorac pod uwage galopujacy budzet znacznie mniejszego przedsiewziecia, jakim jest budowa (!!!) park(ing)u przy gdynskim magistracie, mam watpliwosci.
          Problem w tym, ze te "1,5km", to przedluzenie obwodnicy i wiele budowli drogowych i kolejowych, ktorych celem jest przeprowadzenie obwodnicy na druga (polnoca) strone portowego wezla kolejowego. To nie tylko Polnocna-Poludniowa ale i Hutnicza, Pucka, Wisniewskiego a nawet Chrzanowskiego... Dla porownania, kolejarze wlasne wsadzaja taka kwote w reanimacje portowych torow w Gdyni. Widzisz jakies spektakularne zmiany? Bo ja nie.
          Co to PO, to wlasnie ta formacja reka swojego premiera skreslila to zadanie z budzetu drog krajowych. Dostanie sie na te liste jest sprawa politycznych zabiegow. Chociazby z tego powodu nie widze motywacji aby opowiadac sie za tym ugrupowaniem... A jest ich znacznie wiecej.

          • 6 0

  • Jak zwykle Gdynia została oszukana ! (4)

    Nie tak wszystko miało wyglądać przy projektowaniu PKM-ki? Dlaczego Radni nie protestują ?

    • 9 12

    • Bo jeżdżą samochodami

      • 7 3

    • Nie Gdynia oszukana (1)

      Tylko wspaniałe zarządzana gdzie nic nie jest realizowane ani na czas ani wcale

      • 5 3

      • Wiedza naprawdę ni boli

        Jeśli chcesz ze mną dyskutować wejdź w historię powstawania PKM-ki lub opracowanie prof. Wołka, które było przyjęte przez województwo. A zhejtować to nie ze mną masz tu dużo "kolegów politycznych" i z nimi możesz jeśli moderator na to pozwala.

        • 4 2

    • a gdzie mają protestować?

      PKM przejął marszałek i jest to obecnie narzędzie w jego rękach, aby się wykazać przed swoim elektoratem.
      Nie sztuka mieć dobre pomysły, ale mieć umiejętność i siłę, aby je przeprowadzić. Jest faktem, że PKM powstało z inicjatywy Gdyni, jako środek lokomocji między planowanymi lotniskami. Tę inicjatywę torpedował Gdańsk i jego lobby tramwajarskie, które chciało jedynie linii do Rębiechowa. To jednak nie bardzo wpisywało się w unijne priorytety...
      Ostatecznie odsunięto od stołu swarliwą Gdynię, a sprawy przejął marszałek. Pozwoliło to na lepsze dopasowanie do warunków Unii, przez rozszerzenie zakresu (choć i tak gross w Gdańsku) i zmianę charakteru kolei. Większe przedsięwzięcie, większa kasa... A Gdańsk ma niechciany prezent...
      Chyba liczono na słabe przyjęcie fatalnie przygotowanego funkcjonowania przedsięwzięcia i ciche jego "wygaszenie", ale tu spotkało administrację rozczarowanie. Pomimo ewidentnych niedociągnięć i braku chęci ich naprawy, PKM zostało przyjęte wręcz entuzjastycznie...

      No i trzeba sprawę ciągnąc... ;)

      • 3 2

  • odbudujcie linie z Pszczółek do Kościerzyny (5)

    to wtedy powstanie sensowny dojazd z Trójmiasta gdy będzie zamknięty odcinek właśnie z Kościerzyny do Kartuz

    • 15 6

    • załatw zamknięcie i przebudowę autostrady A1 między Pszczółkami a Skarszewami, wtedy porozmawiamy (2)

      • 9 4

      • (1)

        Nie przypominam sobie by zamykano Grunwaldzką lub inne ulice gdy budowano PKM. Można tak zorganizować ruch by nie trzeba było zamykać autostrady

        • 4 4

        • Wystarczy tunelem 100 metrow nizej.

          • 3 1

    • (1)

      Ok
      Ale Kaszubów tu w Trójmieście i tak za dużo

      • 3 4

      • oni są

        u siebie...

        • 4 0

  • PKM (20)

    super tylko czemu Gdynia tak pominieta przy tej inwestycji

    • 36 27

    • Bo za PiS wieś tańczy i śpiewa,

      a po ich odejściu od władzy, społeczeństwo za te braku logiki i potrzeby harce zapłaci ogromną daninę. Co światlejsi i przewidujący wyjadą pozostawiając ogromne długi.

      • 15 11

    • Reszta lini zarzadzana jest przez pkp plk

      • 7 2

    • A jakim cudem chcesz zrobić bypass przez Gdynię? (10)

      bo jeśli chodzi o cały projekt PKM to może dlatego, że Wasz prezydent był zbyt zajęty pompowaniem kasy miejskiej w mokry sen o własnym lotnisku i nie chciał zaangażować nawet złotówki w PKMkę?

      • 30 12

      • nie kłam z premedytacją

        albo nie powielaj bzdur bezmyślnie

        • 10 14

      • Suski ci wytłumaczy

        jak to zrobić

        • 5 2

      • a kto z PKM się zaangażował? (7)

        PKM powstała (w założeniu) jako środek komunikacji między lotniskami. To pomysł Gdyni, która go forsowała. Gdańsk chciał tramwaju i tylko do Rębiechowa.
        I się "włodarze" na siebie po obrażali.
        Finansowanie było z Unii a swary wokół tej sprawy groziły niewykonem. Sprawy wziął w swoje ręce marszałek i pogodził zwaśnione strony, zmieniając priorytety z kolei miejskiej na bardziej regionalną i rozszerzając zakres o Kartuzy i Kościerzynę.
        Dla Gdańska PKM jest niechcianym prezentem, dla Gdyni marchewką, którą zobaczyła z daleka a dla regionu, błogosławieństwem. Dla turystów (rowerowych), zmarnowaną szansą.
        Jednak jakoś nie widać realizacji przedwyborczych obietnic w postaci przedłużenia biegu do Bytowa, czy innych, pożądanych tras komunikujących południowe peryferia Gdańska (Pruszcz, Stara Piła).
        W Gdyni marnowana jest szansa i synergia związana z przebudową układu torowego portu. Niewielkim wysiłkiem można było przystosować istniejące torowiska i system sterowania do ruchu pasażerskiego. Jednak przy takich sprawach trzeba chodzić, a PLK/PKP nie są łatwym partnerem. Jednak "cysoż" Gdyni woli się chamrać o kasę na wiadukty na Karwinach...
        Jaka to przyjemność pracować z takim człowiekiem?

        • 13 7

        • Dokładnie (1)

          Jak Gdynia chciała PKM, Gdańsk w to miejsce chciał tramwaj. Jak w końcu udało się Gdańsk urobić na PKM, to Gdynia się "wypięła". Mimo to projekt PKM fajnie rozwinął, choć Gdynia mogłaby się bardziej zaangażować i ogarnąć rozwój tego projektu w stronę Kosakowa.

          • 9 4

          • nie sie wypiela, a byl to skutek animozji pomiedzy "wlodarzami"

            Palujacymi sie o celebryckie zaszczyty.
            Mniej wiecej w tym samym czasie wydarzyly sie inne implozje gospodarcze, jak zamkniecie stoczni, odmowa budowy OPAT czy najazd KE na lotnisko.
            To wszystko ma zwiazek. Przynajmniej taki, ze to uttata dochodow, ktorych zapewnienie rowniez nie jest silna strona Gdyni. W tym czasie Gdansk nie wiedzial, co robic z kasa... A i tak dostal "prezent" z kasy marszalka. Ktory mu byl bardzo nie w smak. Do dzisiaj nie ma parkingow i linii dowozowych.
            Gdynia mogla dolaczyc ale z wlasnym budzetem. Ktorego nie byla w stanie zgromadzic.
            Mozemy oblizywac sie na sprawna i efektywna komunikacje zbiorowa, ale prawda jest, ze to kosztowne i trudne zadanie. Tym bardziej ze Gdynia musialaby ukladac sie z PLK, bo to ich linie i tereny. Nas najzwyczajniej na to nie stac. Dzieki Unii powstala pewna zajawka i proteza, ale to trzeba utrzymac i rozwinac.
            Po co, jak mozna zrobic pare imprez dla gawiedzi (przyjezdnej) i spokojnie blyszczec celebrycki na stolcu?!

            • 6 3

        • Rowerzysto. (2)

          Daj pieniądze na remont linii z Lipusza do Bytowa to będziesz mógł sobie tam zawieźć rower na pokładzie pociągu

          • 3 4

          • przecież daję

            To ja utrzymuję samorządy wszelakie. Samorządy są moimi wynajętymi ludźmi do zarządzania majątkiem. Tylko, podobnie jak zarządy spółdzielni mieszkaniowych, pierwsze co robią, to urywają się kontroli...
            Które to samorządy moje daniny uważają za wkład do michy, która jak psu, się należy.
            Co z tej michy wypadnie, to ewentualnie skapnie mieszkańcom.

            Sekowane rowerzystów za wożenie rowerów pociągiem jest również przykładem takiego myślenia. Argument o finansowaniu jest wyjęty "z ciemnego zakątka", bo rowerzysta płaci podatki, a PKM nie powstała z funduszy samorządu a z dotacji UE. Które również pochodzą z podatków, ale innych krajów UE.

            Wiec nie ty za to zapłaciłeś, a dostałeś prezent, bo ktoś miał taka fanaberie... Aby prostaczki polizały wielkiego świata... I kupiły trochę złomu...

            Poza tym, dystans Kartuzy Bytów nie jest wyzwaniem dla rowerzysty...
            Większym jest dostanie się do Kartuz, podobno publiczną usługą...

            • 11 0

          • a czy rowerzysta składał obietnice?!

            To nie rowerzysta publicznie robi z gęby cholewę...

            • 1 0

        • przeczysz sam sobie (1)

          "Jednak przy takich sprawach trzeba chodzić, a PLK/PKP nie są łatwym partnerem. Jednak "cysoż" Gdyni woli się chamrać o kasę na wiadukty na Karwinach..."
          A ile chodził Adamowicz ..? Wręcz przeciwnie, wszystko robił, aby (udupić proj.) bo razem z Włodkiem z lotniska i kilku innymi POplecznikami zawiązali sztamę przeciw Szczurkowi i do tego włączyli jeszcze UE co odbiło się na regionie. A gdyby wypalił Baranów, także na gdańskim lotnisku.
          Pisz prawdę, albo zamilcz!!

          • 2 0

          • przeciez wlasnie o tym pisze...

            Adamowicz dostal prezent, ktorego nie chcial a Gdynia od stolu w tym przedsiewzieciu zostala odpedzona. Dzieki temu mozna bylo nasypy dwa razy robic, bo kasa byla...
            Za to swoje sprawy "wychodzily" miasta malego Trojmiasta, bo tunele buduja. Pokazujac Gdanskowi jak i Gdyni, ze mozna.
            "Cysoz" (pisownia celowa) aktywizuje sie jedynie wtedy, gdy pojawia sie zagrozenie zobowiazaniami naruszajacymi bardzo chwiejna "rownowaga" finansow magistratu. Celowo nie pisze "miasta".

            • 2 1

    • Macie kutry ?

      Macie ! Macie rz. KACZĄ , macie. Trolejbusy na baterie , macie . Więc ....

      • 5 10

    • Gdynia sama się pominęła (1)

      Zero inwestycji w przystanki SKM, brak zainteresowania obejmowaniem udziałów w SKM (nawet Pruszcz ma więcej)

      • 16 9

      • a kto chce te udziały odstąpić?

        Bo obecnie znaleźliby się tacy, którzy by je chcieli.

        • 2 3

    • Pomyśl

      Pomyśl. Gdynia ma połączenie z Żukowem.

      • 2 0

    • A kto bedzie inwestowal w to upadłe miasto?

      I po co ? Tu tylko biala farbą i nie da się

      • 2 3

    • DAaa (1)

      Bo to Gdańska inwestycja.

      • 0 0

      • marszalkowa, czyli pomorska

        Nie gdanska...
        A ze w wiekszosci na terenie i w okolicach Gdanska?!
        Przeciez sie nalezy!

        • 4 0

  • Przejścia podziemne?

    Tak nie może być! Piesi chom chodzić wszendzie i po ulicach i po torach przecież. No przecież piesi zawsze coś chcom no i zwsze majom racjem! ;p

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane