• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście podziemne i dwa wiadukty na nowym odcinku kolejowym PKM

Michał Brancewicz
8 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

W marcu 2022 r. rozpocznie się budowa 1,5-kilometrowego bajpasu kartuskiego, czyli fragmentu objazdu kolejowego na Kaszuby. Na odcinku realizowanym na zlecenie PKM powstanie nowy tor oraz przejście podziemne w nasypie, wiadukt kolejowy i drogowy. Prace potrwają do końca roku.



Budowa bajpasu jest podzielona na dwa zadania:

  1. PKM odbuduje niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki. Wykonawcą wartych 43,25 mln zł prac jest firma Torhamer.
  2. PLK zmodernizuje ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz. Wykonawcą wartych 91,5 mln zł netto prac jest konsorcjum firm Rajbud i Torhamer.

Z perspektywy czasu PKM okazała się dobrym projektem?

Bajpas kartuski, czyli kolejowy objazd z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk-Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie linii kolejowych nr 234 i 229, powstaje w związku z toczącą się elektryfikacją PKM oraz planowaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz.

Dzięki niemu podczas prac nie trzeba będzie zawieszać połączeń kolejowych między Trójmiastem a Kaszubami.

W lutym wycinka drzew, w marcu budowa



  • Wiadukt kolejowy, jaki powstanie w ramach budowy bajpasu.
  • Wiadukt drogowy łączący ulice Osiedlową i Dojazdową, jaki powstanie w ramach budowy bajpasu.
  • Przejście podziemne w nasypie kolejowym, jakie powstanie w ramach budowy bajpasu.
W grudniu 2020 r. PKM podpisała umowę z firmą Torhamer na opracowanie projektu i wykonanie prac budowlanych. Pierwsza część zadania została już wykonana, teraz przyszedł czas, by zmaterializować to, co powstało w głowach projektantów.

- Jeszcze w lutym ruszy wycinka drzew, a na początku marca rozpoczną się prace budowlane. W pierwszej kolejności związane z budową trzech obiektów, czyli przejścia i dwóch wiaduktów, a zaraz potem już samego torowiska - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
Roboty potrwają do końca 2022 r.

Przejście podziemne przy zbiorniku Kiełpinek i dwa wiadukty



Zakres prac obejmuje włączenie linii kolejowej nr 234 w linię 248 (PKM) na wysokości Obwodnicy Trójmiasta za przystankiem PKM Gdańsk-Kiełpinek (jadąc w kierunku lotniska) oraz rewitalizację samej linii 234 na odcinku prawie 1,5 km (do okolic połączenia ulic Osiedlowej i Dojazdowej).

Istniejący, przedwojenny nasyp zostanie częściowo rozebrany, a następnie odbudowany i wzmocniony.

Prace obejmą także budowę wiaduktu kolejowego, przejścia pod torami łączącego osiedle Karczemki z terenami rekreacyjnymi przy zbiorniku Kiełpinek oraz wiaduktu drogowego łączącego ulice Osiedlową i Dojazdową.

Bajpas PLK dopiero w 2024 r.?



Także do końca 2022 r. miały zakończyć się prace na odcinku należącym do PKP PLK. Wybór wykonawcy również nastąpił w grudniu 2020 r. Jednak kolejarze z Warszawy są mocno opóźnieni, jeśli chodzi o prace na swoich odcinkach. Niewykluczone więc, że część ich bajpasu powstanie znacznie później. Mówi się nawet nieoficjalnie o 2024 r.

Natomiast trwająca od czerwca 2021 r. elektryfikacja linii PKM wraz z budową nowego przystanku Firoga też ma się zakończyć wraz z końcem tego roku.
11:12 16 LUTEGO 22

Wycinka drzew przy PKM Kokoszki (15 opinii)

Prace prowadzone są w ramach przygotowania do budowy tzw. bajpasa kaszubskiego, czyli objazdu kolejowego z Gdańska na Kaszuby. Na drugim zdjęciu widać, ile zostało ze starotorza.
Prace prowadzone są w ramach przygotowania do budowy tzw. bajpasa kaszubskiego, czyli objazdu kolejowego z Gdańska na Kaszuby. Na drugim zdjęciu widać, ile zostało ze starotorza.

Opinie (178) 1 zablokowana

  • Co za glupia wizualizacja bo kąnczy sie w polowie drogi!!!a dalej coo???pociag sie teleportuje!!! Trzeba bylo id... tym dronem

    Leciec do kanca trasy!

    • 2 2

  • Sluchajcie bo to jest hit-pkm jezdzi do 22 z minutami z i do lotniska a najwiecej przylotow jest po 23.to dopiero

    Patologia!!!

    • 8 1

  • Tak się kończy oranie linii kolejowych

    Przecież te linie istniały 20 lat temu. Kogoś bardzo musiały kłuć w oczy. A dziś pompatycznie otwierają, "Reaktywują" za grube miliony...Za rzeź linii kolejowych w latach 90 ktoś powinien srogo beknąć bo to było moim zdaniem jawne działanie na szkodę państwa, czego efekty widzimy dziś podczas budowy takich "bajpasów" które kosztują podatników miliony złotych.

    • 5 2

  • Co za nędzna propaganda... (1)

    Nazywają "budową" odbudowę czegoś, co Niemcy zbudowali 110 lat temu i co funkcjonowało jeszcze do końca PRL. Właśnie tyle jest warta "Wolna Polska" - z wielką pompą odtwarza 1,5 km linii kolejowej, która de facto wciąż istnieje, tylko przez 30 lat nie było komu pilnować torów i ich odkrzaczać. Dramat.

    • 7 2

    • I jeszcze napisz, że co godzinę jeździły tam pociągi :D

      • 0 1

  • A w zamian za wycięte drzewa posadzą nowe w innym miejscu?

    • 3 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tędy pobiegnie objazd kolejowy na Kaszuby

    objazd

    nic z tego filmu nie wynika takie mętne toto.

    • 5 1

  • Po pierwsze tak to kolejny wał władz miasta wykonany nieudolnie byle jak !!I beda jeszcze z naszej kasy do niego wielokrotnie (1)

    Taki cyrk i nie gospodarność tylko w Gdańsku !! Pkm ni dostosowana do rowerów !! Najpuier spalinowa a potem trzeba ja zmienac na trakcje elektryczna normalnie ał na wale jak mozna zrobic cos raz a dobrze to w Gdańsku wszystko 500 razy sie poprawia i ponosi koszty 500 razy większe!!

    • 4 3

    • Kacperku...

      Nie irytuj się, bo nie trafiasz na właściwe literki.

      • 3 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tędy pobiegnie objazd kolejowy na Kaszuby

    (1)

    Widać wyraźnie , że ten bajpas biegnie po styrm śladzie kolei , którą kiedyś Fryc wybudował , a Polak po wojnie tory zaiwanił .

    • 11 3

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Tędy pobiegnie objazd kolejowy na Kaszuby

      Rusek

      Nie Polak tylko Rusek

      • 3 0

  • dojazd do kościerzyny z gdyni (1)

    a może by tak ktos pomyślał że z gdyni też jest ochota dojechać do kościerzyny i ew. dalej - a jest tylko jeden pociąg o 5.30 i nic więcej.

    • 8 0

    • w SKM

      i do Wrzeszcza...

      • 0 2

  • Przejście pod torami (1)

    Czy to przejście będzie tylko pod nowo powstałym torem czy kompleksowo pod istniejącym torem PKM także?. Z tekstu i zdjęć nijak nie wiadomo. Jeśli nie będzie całkowite to wielkie rozczarowanie

    • 2 0

    • Tylko pod nowym torem

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane