• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście podziemne i dwa wiadukty na nowym odcinku kolejowym PKM

Michał Brancewicz
8 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

W marcu 2022 r. rozpocznie się budowa 1,5-kilometrowego bajpasu kartuskiego, czyli fragmentu objazdu kolejowego na Kaszuby. Na odcinku realizowanym na zlecenie PKM powstanie nowy tor oraz przejście podziemne w nasypie, wiadukt kolejowy i drogowy. Prace potrwają do końca roku.



Budowa bajpasu jest podzielona na dwa zadania:

  1. PKM odbuduje niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki. Wykonawcą wartych 43,25 mln zł prac jest firma Torhamer.
  2. PLK zmodernizuje ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz. Wykonawcą wartych 91,5 mln zł netto prac jest konsorcjum firm Rajbud i Torhamer.

Z perspektywy czasu PKM okazała się dobrym projektem?

Bajpas kartuski, czyli kolejowy objazd z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk-Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie linii kolejowych nr 234 i 229, powstaje w związku z toczącą się elektryfikacją PKM oraz planowaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz.

Dzięki niemu podczas prac nie trzeba będzie zawieszać połączeń kolejowych między Trójmiastem a Kaszubami.

W lutym wycinka drzew, w marcu budowa



  • Wiadukt kolejowy, jaki powstanie w ramach budowy bajpasu.
  • Wiadukt drogowy łączący ulice Osiedlową i Dojazdową, jaki powstanie w ramach budowy bajpasu.
  • Przejście podziemne w nasypie kolejowym, jakie powstanie w ramach budowy bajpasu.
W grudniu 2020 r. PKM podpisała umowę z firmą Torhamer na opracowanie projektu i wykonanie prac budowlanych. Pierwsza część zadania została już wykonana, teraz przyszedł czas, by zmaterializować to, co powstało w głowach projektantów.

- Jeszcze w lutym ruszy wycinka drzew, a na początku marca rozpoczną się prace budowlane. W pierwszej kolejności związane z budową trzech obiektów, czyli przejścia i dwóch wiaduktów, a zaraz potem już samego torowiska - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
Roboty potrwają do końca 2022 r.

Przejście podziemne przy zbiorniku Kiełpinek i dwa wiadukty



Zakres prac obejmuje włączenie linii kolejowej nr 234 w linię 248 (PKM) na wysokości Obwodnicy Trójmiasta za przystankiem PKM Gdańsk-Kiełpinek (jadąc w kierunku lotniska) oraz rewitalizację samej linii 234 na odcinku prawie 1,5 km (do okolic połączenia ulic Osiedlowej i Dojazdowej).

Istniejący, przedwojenny nasyp zostanie częściowo rozebrany, a następnie odbudowany i wzmocniony.

Prace obejmą także budowę wiaduktu kolejowego, przejścia pod torami łączącego osiedle Karczemki z terenami rekreacyjnymi przy zbiorniku Kiełpinek oraz wiaduktu drogowego łączącego ulice Osiedlową i Dojazdową.

Bajpas PLK dopiero w 2024 r.?



Także do końca 2022 r. miały zakończyć się prace na odcinku należącym do PKP PLK. Wybór wykonawcy również nastąpił w grudniu 2020 r. Jednak kolejarze z Warszawy są mocno opóźnieni, jeśli chodzi o prace na swoich odcinkach. Niewykluczone więc, że część ich bajpasu powstanie znacznie później. Mówi się nawet nieoficjalnie o 2024 r.

Natomiast trwająca od czerwca 2021 r. elektryfikacja linii PKM wraz z budową nowego przystanku Firoga też ma się zakończyć wraz z końcem tego roku.
11:12 16 LUTEGO 22

Wycinka drzew przy PKM Kokoszki (15 opinii)

Prace prowadzone są w ramach przygotowania do budowy tzw. bajpasa kaszubskiego, czyli objazdu kolejowego z Gdańska na Kaszuby. Na drugim zdjęciu widać, ile zostało ze starotorza.
Prace prowadzone są w ramach przygotowania do budowy tzw. bajpasa kaszubskiego, czyli objazdu kolejowego z Gdańska na Kaszuby. Na drugim zdjęciu widać, ile zostało ze starotorza.

Opinie (178) 1 zablokowana

  • Walnięty? (6)

    PKM odbuduje niespełna 1.5 km toru za 43,25 mln zł a PLK 16 km za 91,5 mln zł ?!

    • 9 8

    • (2)

      Bo na odcinku PLKowskim wciąż leżą szyny i mogą jeździć pociągi. A do tego nie trzeba budować żadnych obiektów mostowych. Na odcinku PKMowskim ostał się jeno nasyp.

      • 19 1

      • (1)

        który zresztą pewnie nie spełnia wymogów i trzeba go zrobić od nowa

        • 6 0

        • jak to w tradycji PKM

          się utrwaliło...
          ;)
          Tylko jeszcze trzeba będzie się w deszcze wstrzelić i nawet trzy razy da się obrócić.

          • 4 1

    • jakieś 1,5km drogi w Gdyni wyceniono na blisko miliard (2)

      I cena rośnie.

      Wszystko zależy od stopnia komplikacji prac i ilości niezbędnych do wykonania budowli.

      • 2 0

      • @ jakieś 1,5km drogi w Gdyni wyceniono na blisko miliard (1)

        Ty z PO? No z 2 miliardy nie starczy?

        • 1 0

        • nie wiem...

          Biorac pod uwage galopujacy budzet znacznie mniejszego przedsiewziecia, jakim jest budowa (!!!) park(ing)u przy gdynskim magistracie, mam watpliwosci.
          Problem w tym, ze te "1,5km", to przedluzenie obwodnicy i wiele budowli drogowych i kolejowych, ktorych celem jest przeprowadzenie obwodnicy na druga (polnoca) strone portowego wezla kolejowego. To nie tylko Polnocna-Poludniowa ale i Hutnicza, Pucka, Wisniewskiego a nawet Chrzanowskiego... Dla porownania, kolejarze wlasne wsadzaja taka kwote w reanimacje portowych torow w Gdyni. Widzisz jakies spektakularne zmiany? Bo ja nie.
          Co to PO, to wlasnie ta formacja reka swojego premiera skreslila to zadanie z budzetu drog krajowych. Dostanie sie na te liste jest sprawa politycznych zabiegow. Chociazby z tego powodu nie widze motywacji aby opowiadac sie za tym ugrupowaniem... A jest ich znacznie wiecej.

          • 6 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tędy pobiegnie objazd kolejowy na Kaszuby

    (1)

    Widać wyraźnie , że ten bajpas biegnie po styrm śladzie kolei , którą kiedyś Fryc wybudował , a Polak po wojnie tory zaiwanił .

    • 11 3

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Tędy pobiegnie objazd kolejowy na Kaszuby

      Rusek

      Nie Polak tylko Rusek

      • 3 0

  • dojazd do kościerzyny z gdyni (1)

    a może by tak ktos pomyślał że z gdyni też jest ochota dojechać do kościerzyny i ew. dalej - a jest tylko jeden pociąg o 5.30 i nic więcej.

    • 8 0

    • w SKM

      i do Wrzeszcza...

      • 0 2

  • Po pierwsze tak to kolejny wał władz miasta wykonany nieudolnie byle jak !!I beda jeszcze z naszej kasy do niego wielokrotnie (1)

    Taki cyrk i nie gospodarność tylko w Gdańsku !! Pkm ni dostosowana do rowerów !! Najpuier spalinowa a potem trzeba ja zmienac na trakcje elektryczna normalnie ał na wale jak mozna zrobic cos raz a dobrze to w Gdańsku wszystko 500 razy sie poprawia i ponosi koszty 500 razy większe!!

    • 4 3

    • Kacperku...

      Nie irytuj się, bo nie trafiasz na właściwe literki.

      • 3 1

  • Co za nędzna propaganda... (1)

    Nazywają "budową" odbudowę czegoś, co Niemcy zbudowali 110 lat temu i co funkcjonowało jeszcze do końca PRL. Właśnie tyle jest warta "Wolna Polska" - z wielką pompą odtwarza 1,5 km linii kolejowej, która de facto wciąż istnieje, tylko przez 30 lat nie było komu pilnować torów i ich odkrzaczać. Dramat.

    • 7 2

    • I jeszcze napisz, że co godzinę jeździły tam pociągi :D

      • 0 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tędy pobiegnie objazd kolejowy na Kaszuby

    objazd

    nic z tego filmu nie wynika takie mętne toto.

    • 5 1

  • A w zamian za wycięte drzewa posadzą nowe w innym miejscu?

    • 3 1

  • (3)

    I okej,choć tempo elektryfikacyi jak za króla ćwieczka...to już 150 lat temu szybciej tory kładli,ale nie ma co ględzić pewnie nie ma komu robić za minimalną,wszak to nawet na opłaty nie starcza.

    • 37 13

    • Ale ty gupek jesteś. (1)

      Idzie tak powoli, bo czekają na prąd z elektrowni w Ostrołęce.

      • 19 3

      • a ten będzie płynął statkami wodowanymi w stoczni w Radomiu

        • 6 1

    • To i tak szybciej niż budowa promów w Szczecinie.

      • 13 3

  • Tak się kończy oranie linii kolejowych

    Przecież te linie istniały 20 lat temu. Kogoś bardzo musiały kłuć w oczy. A dziś pompatycznie otwierają, "Reaktywują" za grube miliony...Za rzeź linii kolejowych w latach 90 ktoś powinien srogo beknąć bo to było moim zdaniem jawne działanie na szkodę państwa, czego efekty widzimy dziś podczas budowy takich "bajpasów" które kosztują podatników miliony złotych.

    • 5 2

  • Gdyby linia działała na wzór SKM-ki (3)

    to cały region zostałby niesamowicie ożywiony oferuje bowiem piękno przyrody a Trójmiasto w zamian miejsca pracy. Byłby więc ruch w obu kierunkach. To samo dotyczy się rewitalizacji i modernizacji linii z Gdańska do Starogardu Gdańskiego, którą należy przywrócić i tak zmodernizować by była bezpośrednia i zelektryfikowana.

    • 57 1

    • To niemożliwe. (1)

      SKM ma własny tabor i tory tylko dla siebie. Dzięki temu możliwy jest regularny ruch co 7-8 minut. Linia PKM jest tylko łącznikiem pomiędzy liniami PLK, na których ruch jest różnorodny. Poza tym nadal nie są poukładane różne kwestie pomiędzy marszałkowem a gminami w obszarze ciążenia. Zresztą głównie z winy marszałkowa, które powinno prowadzić konsekwentne działania w kierunku uregulowania tychże kwestii w drodze formalnego porozumienia, na wzór Wielkopolski czy Podkarpacia.

      • 6 1

      • mowiac prosciej

        Kazdy ma ochote na ciastko...
        Tylko juz zdecydowanie mniejsza na rachunek.

        • 7 0

    • Ze Starogardu do Gdańska jak ? Którędy ? Tylko przez Tczew.

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane