• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście przy Bramie Wyżynnej powstanie w 2019 r.

Maciej Korolczuk
7 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
  • Orientacyjna lokalizacja i organizacja nowego przejścia. Ostateczny jego kształt zależeć będzie od projektu i wykonawcy, który ma zostać wybrany jeszcze w tym roku.
  • Koncepcja przejścia dla pieszych między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, opracowana w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Najwcześniej wiosną przyszłego roku powstanie przejście dla pieszych między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk na Wałach Jagiellońskich zobacz na mapie Gdańska. Poznaliśmy szczegóły tej inwestycji.



Co myślisz o nowym przejściu przy Bramie Wyżynnej i Forum Gdańsk?

Pierwotnie zakładano powstanie przejścia na wysokości Bramy Wyżynnej i Forum Gdańsk z budową chodnika tylko po zachodniej stronie Wałów Jagiellońskich. Rozważano też wydłużenie peronów na przystanku tramwajowym o nawet 15 metrów kosztem skrócenia, a może nawet likwidacji lewoskrętu w Hucisko. Po przeanalizowaniu kilku wariantów budowy nowego przejścia podjęto jednak decyzję o korekcie pierwotnych założeń.

Przede wszystkim chodniki, którymi piesi będą mogli przedostać się z przystanku na nową zebrę zostaną wytyczone po obu stronach zejść do tunelu. Wiąże się to z koniecznością zwężenia wszystkich sześciu pasów w obu kierunkach do 3 metrów każdy. To pozwoli na wygospodarowanie dodatkowego miejsca na bezpieczne ciągi piesze, które od jezdni odgrodzą barierki.

Zobacz projekt przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej (PDF)

Aby przejazd aut na wysokości przystanków był bezpieczny, chodniki zostaną wydłużone na całej długości peronu. Przejście powstanie w oparciu o istniejącą sygnalizację świetlną, dzięki czemu nie powinno ono generować dodatkowych utrudnień dla samochodów.

Aby nie sparaliżować ruchu w newralgicznym miejscu w Śródmieściu, przejście najprawdopodobniej będzie dwuetapowe. Trzeba mieć więc na uwadze, że pokonanie obu zebr zajmie pieszym z pewnością nieco więcej czasu, niż przejście tego dystansu tunelem.

- Przeprowadziliśmy już szereg testów i symulacji, jak prawdopodobnie będzie funkcjonował ruch drogowy, kiedy przejście naziemne powstanie. Według naszych obliczeń nowe przejście dla pieszych nie wpłynie bardzo na kierowców i ich samochody, ale za to znacznie ułatwi przedostanie się na drugą stronę jezdni pieszym, zwłaszcza tym niepełnosprawnym - mówił Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu w Gdańsku.
Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz ze swoim zastępcą Piotrem Grzelakiem, miejski inżynier ruchu Tomasz Wawrzonek a także grono gdańskich radnych, którzy doprowadzili do stworzenia przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej w Gdańsku. Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz ze swoim zastępcą Piotrem Grzelakiem, miejski inżynier ruchu Tomasz Wawrzonek a także grono gdańskich radnych, którzy doprowadzili do stworzenia przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej w Gdańsku.
Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić, przeciwni budowie przejścia byli przede wszystkim zarządcy i najemcy Forum Gdańsk. Twarde stanowisko mieli utrzymywać zwłaszcza najemcy dużych sklepów, które znajdą się na poziomie wyjścia z dotychczasowego tunelu dla pieszych. Tunel miał być dla nich gwarantem, że piesi w pierwszej kolejności trafią do ich sklepów. Gdy pójdą w poziomie jezdni, a więc "górą", takiej gwarancji już nie będzie.

Budowa przejścia będzie możliwa najwcześniej w 2019 roku. Do końca tego roku ma być gotowy projekt i wybrany wykonawca. Prace budowlane - o ile pozwoli na to łagodna zima - mogłyby się rozpocząć wczesną wiosną 2019 r. Pierwsi piesi mogliby więc przejść po nowej "starej" zebrze (przejście w tym miejscu funkcjonowało do lat 70. ubiegłego wieku) najwcześniej w marcu lub kwietniu przyszłego roku.

- Mamy na uwadze zarówno dobro kierowców, jak i pieszych. Przejście powstanie za rok, do tego czasu ogłosimy przetarg, zajmiemy się sprawami administracyjnymi i testami - mówił Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Inwestycja ma kosztować budżet miasta ok. 800 tys. zł.

Opinie (443) 5 zablokowanych

  • (3)

    Miasto jest dla ludzi. Człowiek to nie szczur, żeby "kanałami chodził"

    • 22 27

    • Przez tory kolejowe (2)

      Też przejścia naziemne. Ludzie to nie szczury. trzeba rozprawić się z PKP

      • 4 1

      • a na lotnisku to już w ogóle skandal, że ludzie nie mają pierwszeństw przed samolotami (1)

        jak się jakaś karyna z sebą zapędzą, samolot ma czekać na czerwonym

        • 0 1

        • przeginanie już dawno stało się nudne. Wymyśl inną płytę.

          • 0 0

  • Typowy dialog Gdańsko Gdański (7)

    Zrobimy wam przejście -MY NIE CHCEMY!
    Ok To Zrobimy wam w 2019!
    Zrobimy wam kładkę -NIE CHCEMY
    OK to zrobimy drugą!
    Zrobimy wam market w centrum - NIE CHCEMY
    Ok to zrobimy trzy razy większy
    Zasypiemy wam przejścia - NIE CHCEMY
    OK zasypiemy i będziecie latać między samochodami

    • 58 16

    • (4)

      Większość CHCE!!!!!
      A zdanie rozwydrzonych kierowców co centrum traktują jak trazyt sie nie liczy.

      Masz obwodnice, suharskiego, tunel? Tam mozesz sobie pojezdzic

      • 7 18

      • A kto dał Tobie prawo mówienia że jesteś większością? Skąd ta pewność?! (2)

        Ten kto głośniej krzyczy ma rację?

        • 6 3

        • a co konkretnie proponujesz? (1)

          argument "krzykliwej większości" nie jest rzetelnym argumentem.

          Jak na radzie liczba inwektyw miotanych w kierunku pomysłodawców przejścia wyraźnie na tym portalu przeważa liczbowo, argumenty za przejściem sprawiają wrażenie opartych o wyższy poziom refleksji.

          Po pierwsze zgódźmy się co do pewnych faktów: samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście. Jeśli nie zgodzimy się na to proste sformułowanie, nie będzie dobrych wyników dyskusji.

          • 0 0

          • Konkretnie proponuje w pierwszej kolejności alternatywę dla tego odcinka drogi

            Ponadto budowanie przejścia spowoduje że ludzie jadący dotychczas Wałami Jagiellońskimi będą raczej jeździli ulicą Trzeciego Maja a wygląda mi to na celowe kierowanie klienteli w kierunku parkingu centrum. Kolejna sprawa to mieszkając na Oruni Olszynce czy Zaroślaku jaką mam alternatywę skoro to moja jedyna droga do pracy? Najpierw budujmy sieć dróg alternatywnych a potem róbmy utrudnienia na tych które chcemy spowolnić a nie spowalniajmy jedynych istniejących. Co to za sieć dróg gdy spod urzędu wojewódzkiego czy okolic Toruńskiej moge wyjechać tylko okopową? Z Siedlec tylko Kartuską? Z okolic Szerokiej i starego miasta tylko Rajską bądź rondem Sobieskiego? Tak wyglądają Gdańskie sieci dróg? Toż to dramat.

            • 0 0

      • autobusem tam nie pojadę

        Za to autobusem przy Locie będę miał dłużej. Jestem przeciw.

        • 6 1

    • Realizując wasze prośby..... (1)

      Zawsze tak się mówi: Realizując wasze prośby.....: Wsłuchując się w głos społeczeństwa....; Chcąc zaspokoić potrzeby większości społeczeństwa...; Idziemy za głosem mieszkańców: itd. itd.

      • 3 1

      • wymieniłeś tylko jedną grupę argumentów

        są jeszcze argumenty z zupełnie innej beczki: zaczynają się od stawiania pytań: na przykład: czy samochód jest jedynym lub głównym sposobem poruszania się w danym obszarze miasta?

        Jeśli jest jedynym, to znaczy, że ten obszar miasta nie jest przyjazny dla pieszych. Trzeba coś zrobić, by to zmienić. To nie jest trudne do ogarnięcia.

        • 0 1

  • Orched (3)

    Gdyby najemcom naprawdę zależało na klientach z tej strony miasta już dawno by kręciły się ruchome schody i chodniki. Miejsca jest dosyć. Przestańcie trzymać się własnego grajdołka. Od 50 lat nieskuteczne próbujecie opanować 5 cm wysokości zapadniętych studzienek w jezdni. Tymczasem Azja prześcignęła nas w sprawach dbania o człowieka. Polecam, nawet służbowy, wyjazd do Singapuru. Teraz to tylko 2000,- zł , a dla otwartych głów, lekcja warta milion.

    • 30 8

    • Singapur (2)

      To akurat słaby przykład, bo oni wyprzedzili większość państw na świecie i to już w latach 80-90

      • 3 1

      • (1)

        To prawda, że już w latach 80 tych byli do przodu o+- 30 lat i do dzisiaj nie marnują czasu. Jednak tamte rozwiązania do dzisiaj sprawnie funkcjonują i sprawdzają się społecznie czyli ludzie je akceptują. Rzecz jasna tutaj skupiamy się tylko na komunikacji oraz technicznych rozwiązaniach relacji pieszy-pojazd. Nie miałbym nic przeciwko zatrudnieniu tamtejszych projektantów w budowę nowego CPL oraz rozwiązanie nierozwiązywalnych problemów komunikacyjnych Gdańska.

        • 0 0

        • co konkretnie proponujesz?

          Gdy byłem w SIngapurze, widziałem szklane dachy nad deptakami.

          Dowiedziałem się także, że kupno samochodu wiąże się z płaceniem wysokich opłat i czekaniem swojej kolejki.

          Mnie wystarczy wzorowanie się na Kopenhadze. Od ponad 40 lat sukcesywnie otwierane kolejne ulice dla ruchu ludzi a nie dla jazdy i parkowania pojazdów mechanicznych.

          • 0 0

  • Adamowicz ile wziąłeś od dewelopera za to??? (5)

    • 35 19

    • (2)

      Ktoś tu nie przeczytał artykułu

      • 4 5

      • Czytal

        Pogadaj z soraco

        • 1 2

      • Ktoś tu nie popatrzył na zdjęcia do artykułu

        • 3 0

    • Sołtysowa rozdała sobie i swoim ministrantom nagrody to lud smoleński się piekli że naród się dowiedział !

      Ta inwestycja jest potrzebna!

      • 2 6

    • Ale

      Ja nic nie wziąłem. Naprawdę.

      • 0 1

  • Riki (3)

    Czy żeście poglupieli w tym urzędzie to będzie jeden wielki korek a już nie mówię o ofiarach brak słów.

    • 31 18

    • Uuu, korek, smog i ofiary (1)

      I wszystkiemu winni piesi, co? Z czym wyście się, zatwardziali smrodziarze, na rozumy pozamieniali?

      • 2 4

      • O co ci chodzi pajacu ?

        To, że prawka nie zdałeś za 8 razem nie znaczy, że możesz krytykować, bez jakiegokolwiek argumentu

        • 1 1

    • Wydają nie swoją kasę i tyle. W końcu UE płaci.

      • 0 1

  • Ja (6)

    Jestem ciekawa ile bedzie potracen pieszych, ktorzy beda probowali przebiegac na czerwonym swietle na tramwaj...

    • 42 16

    • tyle samo ile dziś potrąceń ludzi, probujących się dostać szybko na tramaj, którzy biegną przez jezdnię (3)

      czyli jedno rocznie

      • 7 4

      • Nie wiem z kad te statystyki...??? (2)

        • 3 1

        • Z nikąd (1)

          • 2 0

          • Ja wiem skond a on nie wie zkąt

            • 1 1

    • Będzie potrzebny nowy punkt pierwszej pomocy. Nowe miejsce obok tych pasów jest najlepszą lokalizacją.

      • 0 0

    • jak na razie piesi giną na przystankach autobusowych, na chodnikach i na przejściach dla pieszych

      z winy kierowców, którzy nie przestrzegają elementarnych limitów prędkości.

      • 0 0

  • zwężenie

    Zwężenie pasów ruchu do trzech metrów jest dobre, bo wymusza spowolnienie ruchu samochodowego. Dlatego dobrze byłoby aby to zwężenie obejmowało także nowe przejście naziemnie oraz odcinek jezdni przed nowym przejściem jadąc od strony Pruszcza. Ponadto dzięki temu przejście byłoby krótsze dla pieszych - szybciej mogliby je pokonać.
    Pozdrawiam

    • 14 17

  • w takim razie czekam na pierwsze ofiary wypadlów (2)

    • 24 15

    • Jedź ostrożnie

      To nie będzie wypadków

      • 3 1

    • Masz racje , beda przebiegac do tramwaju i bo promocja ( podwyzka cen) sie konczy

      • 1 1

  • A potem będzie lament bo spaliny aut ruszających bo brak płynności ruchu (2)

    Kiełbasa wyborcza i tyle.
    Myślenie na poziomie aktywisty z przedszkola.

    • 32 14

    • patrząc po ocenie komentarzy to raczej Adamowicz "strzelił sobie w kolano"

      • 4 3

    • Proszę kierowców o nieemitowanie spalin

      I po problemie

      • 2 0

  • Katastrofa

    !

    • 22 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane