• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przemiana Łąkowej będzie kosztować 23,8 mln zł

Krzysztof Koprowski
25 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Projekt przebudowy zapomnianego odcinka Łąkowej

Wizualizacja przestrzeni ulicznej Dolnego Miasta po zakończeniu prac budowlanych.


23,8 mln złotych - tyle przypuszczalnie kosztować będzie przywrócenie świetności ulicom Dolnego Miasta. Najniższą ofertę na wykonanie prac budowlanych złożyła firma Skanska, zaś jedynym kryterium przetargowym jest cena. Inwestycja ma się zakończyć do 30 czerwca 2015 r.



Te ulice obejmie program rewitalizacji Dolnego Miasta. Te ulice obejmie program rewitalizacji Dolnego Miasta.

Która część miasta po Dolnym Mieście wymaga rewitalizacji lub kontynuacji działań tego typu?

W przetargu oferty złożyło sześć firm. Najkorzystniejsza okazała się propozycja firmy Skanska, która za przebudowę ulic na Dolnym Mieście chce ok. 23,8 mln zł. Budżet, jaki zarezerwowało miasto na ten cel to 30,3 mln zł.

Lista ofert jest jednak skromniejsza niż liczba firm, które wcześniej zadeklarowały chęć uczestnictwa w projekcie odnowy Dolnego Miasta. Procedura przetargowa była bowiem prowadzona dwuetapowo.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, odpowiedzialna za tę inwestycję, czekała najpierw na wnioski o dopuszczenie do udziału w zamówieniu publicznym, a dopiero po ich przeanalizowaniu zapraszała firmy do wzięcia udziału w przetargu, którego wyniki zostały właśnie ogłoszone.

Co czeka Dolne Miasto po zakończeniu wszystkich prac? Ulice Łąkowa zobacz na mapie GdańskaWróbla zobacz na mapie Gdańska mają się stać wizytówką tej dzielnicy - jej salonem i celem spacerów. Pozostałe drogi mają natomiast funkcjonować jako "miejskie ulice".

W ramach inwestycji planuje się także przebudowę stref wejściowych do budynków oraz podłączenie mediów i wykonanie izolacji do poziomu cokołów w budynkach mieszkalnych. Prace obejmą łącznie 31 obiektów, zarówno komunalnych jak i zarządzanych przez wspólnoty mieszkaniowe, które przystąpiły do projektu rewitalizacyjnego

Ulica Łąkowa straci szansę na reaktywację linii tramwajowej. Ze wschodniej nitki usunięty zostanie na stałe tor, zaś ten po zachodniej będzie ułożony ponownie i będzie wizualnym uzupełnieniem przestrzeni.

Niewykluczone, że jeździć po nim będzie tramwaj konny. Przewiduje się wytyczenie alejki spacerowej środkiem ulic. Powstanie w ten sposób przestrzeń do prezentowantacji m.in. rzeźby w ramach galerii Zewnętrznej Miasta Gdańska.

Wszystkie prace budowlane zakończone muszą zostać do 30 czerwca 2015 r.

Złożone oferty w przetargu na odnowienie infrastruktury Dolnego Miasta
1. Budimex SA - 29 811 031,79 zł,
2. WOD-KAN - Grzenkowicz Sp. z o.o. - 38 641 560,00 zł,
3. Skanska SA - 23 877 297,42 zł,
4. MTM SA - 31 320 197,22 zł,
5. Eurovia Polska - 38 046 418,99 zł,
6. WPRD GRAVEL sp. z o.o. (jako lider konsorcjum) - 30 174 372,62 zł.
Wymiana nawierzchni i co dalej?
Wystarczy spojrzeć na mapę, by zdać sobie sprawę, że na ulicy Łąkowej i Wróbla nie może kończyć się rewitalizacja Dolnego Miasta. Po przejściu tych ulic, pieszy zetknie się nieciekawym i martwym pod względem wydarzeń obszarem bastionów.

Unikalny system umocnień, wspaniałe tereny rekreacyjne - takie określenia można przeczytać w przewodnikach. W rzeczywistości bastiony urzec mogą tylko fanatyków, bo choć one same zostały odnowione, to między nimi natkniemy się na zdegradowaną śluzę Kamienna Grodza zobacz na mapie Gdańska, Bramę Nizinną zobacz na mapie Gdańska - jedyną w Gdańsku, która wciąż pełni funkcję stricte komunikacyjną, czy też coraz bardziej zarastające wody Opływu Motławy.

Zobacz też: Co się stanie z wrotami Bramy Nizinnej?

Dlatego już teraz należy podjąć pierwsze, niskokosztowe działania skupione na ożywieniu bastionów. Idealnym przykładem na to był niedawno zorganizowany właśnie tutaj festiwal Feta. Ukształtowanie terenu sprawia, że jeden bastion może służyć za widownię, zaś drugi za scenę lub potężny ekran plenerowego kina (z filmami np. o historii dzielnicy i Gdańska).

Zobacz też: Pomysły na zagospodarowanie bastionów w konkursie z 2010 roku

Zimą bastiony idealnie nadawałyby się do stworzenia odpowiednio wyprofilowanych torów saneczkowych. W tym zakresie gdańszczanie mają doświadczenie, bo takie tory istniały w Jaśkowym Lesie we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska. Myślę, że niejeden dorosły chętnie zabrałby sanki dziecku, by zjechać taką trasą. Tuż obok z pewnością znalazłoby się miejsce na lodowisko.

Na bastionach można też utworzyć napisy z kwiatów, które zmieniałyby się z każdą kolejną wiosną. Takie działania przy okazji pozwoliłoby na zaangażowanie lokalnej społeczności. Tu warto przypomnieć, że przed wojną wielki napis utworzono w Dolinie Radości zobacz na mapie Gdańska, zaś same bastiony są doskonale widoczne z samolotów, które zmierzają na lotnisko.

Działania te mogą być wsparte w pierwszym etapie prowizoryczną gastronomią poprzez zaangażowanie np. tzw. foodtracków, których właściciele skarżą się na brak miejsca do prowadzenia działalności na gruntach miejskich.

Materiał archiwalny

Zobacz panoramę Dolnego Miasta rozciągającą się z żurawia, który pracuje przy modernizacji siedziby firmy LPP.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (176) ponad 10 zablokowanych

  • (10)

    Nie opłaca się....

    • 43 82

    • żeby też toruńską połatali (1)

      • 27 1

      • i podwawelską też :)

        • 0 0

    • idziezima

      lokalni gangsta juz powoli wracaja z pudla, lub z Irlandii czy innej anglii. Teraz beda straszyli turystow na salonie Łąkowa.

      • 15 13

    • dosyc (4)

      bez sensu odnawiać największa patologie gdzie okradają nawet nie widomych taka dzielnica i ludzie powinni być zamknieci i mieć swój dystrykt 9

      • 24 21

      • (2)

        odezwał sie patol z zaspy

        • 16 7

        • (1)

          Gościu od zaspy się odwal ;d Łąkowa ma swoją sławę nie bez powodu. Patologia to jej drugie imię.

          • 12 13

          • To ty się odwal od Łąkowej , nie mierz wszystkich swoją miarą .

            • 14 7

      • Veto

        Kiedy ostatnio szanowny obama był na Dolnym Mieście? Pewnie w czasach kiedy jeszcze działały Zakłady Futrzarskie, Zakłady Papiernicze. A może przyjechał na Dolne Miasto tramwajem linii 8. Albo odbywał służbę w koszarach na Łąkowej. Tylko, że to wszystko było bardzo dawno. A czas płynie. Smutne historie, złe wspomnienia, przykre zdarzenia. Sądzę, że w każdym zakątku nie tylko Gdańska, a całej Polski można o nich grubą książkę w kilku tomach napisać. Moim zdaniem Dolne Miasto w chwili obecnej wcale nie jest tak niebezpieczne jak inne dzielnice. A lokalni miłośnicy tych ulic, budynków i urokliwych miejsc są przekonani, że rewitalizacja wyjdzie tej dzielnicy na dobre. Pierwsze efekty - na gruncie społecznościowym już są. Czy szanowny obama wie np. cokolwiek na temat działalności Opowiadaczy Historii z Dolnego Miasta w Gdańsku? Ich działalność zrodziła się właśnie przy okazji ożywienia Dolnego Miasta. Jestem przekonany, że nic na ten temat nie wie. I duży błąd, bo takich pasjonatów nie należy zamykać w "dystrykcie 9" tylko brać z nich przykład czego innym dzielnicom serdecznie życzę.

        • 3 0

    • LPP pewnie dał prykas dla budynia żeby im ulice za publiczną (1)

      kasę zrobili. Nie po to remontują siedzibę żeby przez slumsy przejeżdżać.

      • 5 1

      • kto Cię zrobił?

        Pytam się grzecznie

        • 1 1

  • Co to są 23 miliony... (13)

    Czy projekt obejmuje też rewitalizację ludzkiej mentalności?

    • 248 19

    • Byłeś kiedyś w ogóle na Dolnym Mieście, czy piszesz tak na podstawie czyjejś opinii?

      • 22 26

    • racja

      Co z tego, że będą ładne chodniki, skoro będą tak samo zaśmiecone puszkami po piwie z Biedry i z****ne przez psy? Nie generalizuję wszystkich mieszkających tam ludzi, ale niestety wielu z nich wyrabia fatalną reputację nie garnąc się do pracy i spędzając czas na kalaniu własnego gniazda.

      • 53 4

    • nie!!!! (7)

      tam mieszka taka patologia, że już nic im nie pomoże ha ha ha

      • 29 27

      • (4)

        Nie zgodze sie z Tobą. Zobacz jaka różnica jest w porównaniu do 10 lat wstecz. Większosć patologi albo siedzi w więzieniach albo domiera jako zachlana starszyzna. Zostali jeszcze młodzi, którzy urzędują pod sklepem na Wróbla.
        Powprowadzało sie wiele młodych rodzin.
        Dolne miasto to nie tylko Łąkowa. Osiedla na Lastadii, nowe budownictwo na Toruńskiej (bardzo drogie mieszkania), zrobiona marina.
        Na końcu ul Wróbla jest mnóstwo budynków do wyburzenia.
        Dlatego nie ma co słuchać legend o latających nożach itd bo te czasu już mineły.
        Podejżewam że już coponiektóre osoby zainteresowały sie tymi terenami.

        • 24 6

        • (3)

          Wolę smierdzaca staroscia kamienice i małe mieszkanko na Dolnym M. do zamieszkania niż apartament na uroczym zadupiu typu Kowale lub Mackowy. Ale co kto lubi. Panowie z reklamówkami mnie nie zrazaja. Już widzę że zaczęli remontować elewacje, a te wyremontowane są tak schludne że póki co gryzie się to z resztą obdrapancow. Oby był progress! Oby był.

          • 19 7

          • Po polsku pisze się "progresywność" (1)

            • 1 7

            • Po polsku pisze się "postęp".

              • 19 0

          • Wypowiedź w stylu:

            Wolę zjeść kał niż łososia w sosie koperkowym ale co kto lubi. Smród kału mnie nie zraża. Już widzę że zbierają kupy u nas na dzielni. Mniam będzie wyżerka.

            • 5 4

      • taka sama patologia

        dwadzieścia lat temu siedziała na Starówce - posprzedawali mieszkania i proszę - nie ma patologii, ale nie ma też normalnych mieszkańców, Starówka nie tętni życiem tylko jest jak skansen. Już wolę oglądać patologię niż przesiedleńców, wpatrzonych w swój smartfon czy własne buty. Dolne Miasto ma duszę, której nie mają nowe osiedla pełne zapracowanych (kredyty) przedstawicieli handlowych, czy nawet Starówka.

        • 6 9

      • Czas nie pała, nie stoi.

        Sam mieszkam w podobnym otoczeniu/ ul.Seredyńskiego/i chociaż wciąż zostało tu trochę meneli i młodych lumpów niszczących z głupoty, ale z każdym miesiącem ich mniej: jednych wysiedlają z zadłużonych mieszkań, inni powolutku wyrastają z zamiłowania do syfu, są tacy, którzy potrafią uciułać kasę na preferencyjne wykupienie mieszkania i nagle stają się świetnymi gospodarzami. Pomalutku, powolutku....

        • 9 0

    • bajeczek i obiecanek to POlitycy potrafia produkowac tonami!!Pamietam jak obiecywali wielki park wodny

      i teren wokolo tego parku dlatego tez wywalili ludzi którzy mieli tam działki!!wiele lat mineło a teraz tem menele sypiają!!A zdjecia starego Gdańska dokladnie pokazują jak pieknym miastem było !!A POlitycy mimo ze 100lat minełomamy niesamowita technike niepotrafią nawet w 1 procencie dorównac temu jak było zadbane i zarzadzane miasto ponad 100lat temu.Ale co sie dziwic oni tylko na stołkach sie chca utrzymac i łapówki brac.Mieszkania,zegarki i miliony by zyc w luksusie na koszt podatnika!!

      • 9 11

    • Obejmuje jedynie teren na około LPP

      żeby nowa siedziba im się dobrze prezentowała

      • 2 1

    • do naszych włodarzy, projektantów i wykonawców

      jeżeli projektanci zaplanowali zmienić nawierzchnie ulic na bruk ( tak zrobiono w Nowym Porcie) to należy ich zaraz powiesić za jaja albo kazać mieszkać do końca życia na parterze w budynkach które tam stoją. Zaraz z powodu hałasu wylądują w wariatkowie. W Nowym Porcie na parterach nie da się mieszkać taki jest hałas. powinni kogoś wsadzić do pierdla za takie wydawanie naszych pieniędzy. A do tego bruk był sprowadzany z Chin przez jakiegoś pośrednika w Austrii albo Szwajcarii (ciekawe jaką dał dolę? naszym władzom). Wszystkie śmietniki metalowe wzdłuż alei spacerowych i ulic należy przeprojektować na jakieś odlewane w betonie bo inaczej po miesiącu zginą tak jak w Nowym Porcie. A ławki to chyba trzeba zrobić z granitu na potężnych wkopanych fundamentach bo po roku ich nie będzie. To na razie tyle. Niech nasi decydenci przejdą się po Nowym Porcie w którym rewitalizowano niedawno ulice. Może by zmądrzały - tylko o czym ja marzę ????

      • 0 0

  • akurat tyle wg. naszych wyliczeń , mogło zarobić więcej miasto na tunelu / LOT (9)

    a miasto nawet przetagów nie robiło...

    Wystarczyło wynajmować bezpośrednio kupcom z tunelu.

    Dziękujemy panom Lisickim Kotłowskim Adamowiczom za dobre gospodarowanie mieniem komunalnym...

    • 65 16

    • minusy za co? śmierdzi wam 20 mln. które mogło miasto mieć więcej - (2)

      - czy to tylko urzędnicza solidarność ???

      • 21 6

      • nie wiadomo o co chodzi w tym bełkocie, który napisałeś (1)

        • 8 12

        • Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o....

          GRUBE.

          • 6 5

    • A pieniądze poszły do Pani W. która bez przetargów siedzi tam od 20 lat (4)

      pytanie kto pozwolił na takie coś w centrum Gdańska.

      • 13 3

      • Dokładnie. (2)

        Grube miliony przez 20 lat.

        I jeszcze lisicki bigał ze szlauchem i lał wodą konkurencję.

        • 7 3

        • lał wodą obszczymurów, ktorzy handlowali chińskim goownem przy locie (1)

          to chyba dobrze zrobił, bo od tamtej pory ich nie ma.

          • 1 4

          • a w tunelu czym innym handlują?

            tym samym.

            • 7 0

      • Dawny szef ZDiZ

        • 1 1

    • stuknij si

      • 0 0

  • Feto...

    Feto, wróć na Bastiony........ najlepiej wspominana Feta

    • 50 2

  • Dlaczego nie chcą przywrócić tramwaju na Łąkowej? (11)

    Na Łąkowej po rewitalizacji po jednym torze mogłyby jeździć nowoczesne dwukierunkowe tramwaje zapewniając bezpośredni dowóz z innych dzielnic miasta.
    A co z dawną zajezdnią tramwajową na Łąkowej?

    • 102 21

    • (1)

      Nie przetna podwala przeciez tam autostrada leci

      • 27 4

      • Znacie się,jak świnia na gwiazdach

        Podwale będzie przy najbliższym remoncie zwężane i spowalniane,bo tranzyt przejmuje POG, TS i DZ

        • 12 9

    • Bo to miasto samochodów (2)

      a nie ludzi. Liczy się przepustowość podwala

      • 31 7

      • no tak bo samochody same jeźdzą - bez ludzi (1)

        • 16 12

        • A w parówkach jest mięso

          tyle samo ile ludziuf w samochodach :p

          • 19 1

    • Budynki na Łąkowej są w tak fatalnym stanie, że każdy przejeżdżający tramwaj powodował przesuwanie się rzeczy w mieszkaniach. Zajezdni praktycznie już nie ma, więc trzeba by wszystko stawiać od nowa a to kosztuje...

      • 12 8

    • Budowac tramwaj na Orunie z ul Lakowej to jedyna szansa na tramwaj dla Oruni (1)

      tramwaj powinien isc z Lakowej na orunie a wprzyszlosci az do Pruszcza
      Wladza nie ma wizji i nie panuje nad rozwojem terenow pomiedzy Obwodnica Poludniowa a Traktem Sw Wojciecha oraz Elblaska i Dolonym Miastem

      • 27 6

      • Tak jest przywrocic tramwaj na Orunie

        Tramwaj z Lakowej na Orunie to jedyne mozliwe rozwiazanie na przywrocenie tramwaju Oruni

        • 11 4

    • masz tam tramwaj wodny (1)

      • 5 3

      • ty nierozumiesz tematu

        przywiezli cie ze wsi w kopce siana

        • 8 6

    • Tramwaj konny Budyn zapomnial w jakiej epoce zyje

      Tramwaj konny - Budyn zapomnial w jakiej epoce zyje, ostatnio zapominanie weszlo mu w krew

      • 21 3

  • Wielkie TAK (1)

    Dla rewitalizacji tych terenow, ale samych pomyslów (realizowanych) i funduszy musi byc zdecydowanie więcej. Same kwiatki na bastionach nikogo nie przyciągną. Ale dobry to początek

    • 61 8

    • powiem tak

      jeżeli projektanci zaplanowali zmienić nawierzchnie ulic na bruk ( tak zrobiono w Nowym Porcie) to należy ich zaraz powiesić za jaja albo kazać mieszkać do końca życia na parterze w budynkach które tam stoją. Zaraz z powodu hałasu wylądują w wariatkowie. W Nowym Porcie na parterach nie da się mieszkać taki jest hałas. powinni kogoś wsadzić do pierdla za takie wydawanie naszych pieniędzy. A do tego bruk był sprowadzany z Chin przez jakiegoś pośrednika w Austrii albo Szwajcarii (ciekawe jaką dał dolę? naszym władzom). Wszystkie śmietniki metalowe wzdłuż alei spacerowych i ulic należy przeprojektować na jakieś odlewane w betonie bo inaczej po miesiącu zginą tak jak w Nowym Porcie. A ławki to chyba trzeba zrobić z granitu na potężnych wkopanych fundamentach bo po roku ich nie będzie. To na razie tyle. Niech nasi decydenci przejdą się po Nowym Porcie w którym rewitalizowano niedawno ulice. Może by zmądrzały - tylko o czym ja marzę ????

      • 16 2

  • A co z chlodna sempolowskiej krolikarnia zostana slamsy (2)

    Z ta wladza u steru to my daleko nie zajedziemy

    • 58 6

    • oby nam dużo ławek zrobili

      • 1 0

    • popatrzcie na te piękne elewacje na Królikarni :)))))

      • 0 1

  • (1)

    Piękna okolica.Oby nie zniszczyli tego szybko.

    • 37 3

    • No to koledzy ze Skanskiej - 6 baniek poszłu psu w żopu...

      • 0 0

  • tramwaj konny (2)

    na morene, taka mam koncepcje

    • 94 4

    • na Piecki i do Migowa będzie normalny tramwaj już w przyszłym roku

      • 6 15

    • I to jest słuszna koncepcja!

      Niech te konie nie miauczą, niech odszczekują zaborcom!

      • 17 2

  • Rozumiem, że po rewitalizacji... (5)

    ..nagle mieszkańcy Łąkowej hurtowo zainwestują w samochody widoczne na wizualizacji???

    • 116 11

    • Obecnych tam już nie będzie ...

      a nowi takimi podjadą - już czekają!

      • 15 3

    • otóż nie (1)

      hołotę wysiedli się do baraków na Olszynkę, a tutaj mieszkania kupią sobie nowe biznesmeny. Może Budyniowi jeszcze jedno mieszkanko odpalą. Poza tym ta rewitalizacja zgodnie z obrazami pokazywanymi na wizce ma polegać chyba na zburzeniu stojących budynków i wybudowania nowych bloków typu klocek. To nie rewitalizacja to śmierć starego Gdańska.

      • 27 6

      • za 23 miliony to oni trawniki tam zrobią a budynki nie będą ruszane

        pomyśl młokosie na c starczy 23 miliony bo chyba nie wiesz jakie ceny są na rynku

        • 16 1

    • parszywy

      jest napisane ze chca aby drogi funkcjonowaly jako "miejskie ulice"

      • 2 0

    • .

      Ukradną

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane