• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przeszkolą gdyńskich kierowców i kontrolerów z obsługi pasażerów

Patryk Szczerba
27 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Do ZKM w Gdyni trafia od pasażerów kilka skarg tygodniowo. Najczęściej dotyczą niepunktualności, ale na cenzurowanym są także kierowcy i kontrolerzy. By zażaleń było jak najmniej, pomóc ma szkolenie, które odbędzie się w październiku.



Szkolenie ma pokazać, jak postępować z osobami niepełnosprawnymi oraz w sytuacjach konfliktowych, które w autobusach zdarzają się praktycznie codziennie. Szkolenie ma pokazać, jak postępować z osobami niepełnosprawnymi oraz w sytuacjach konfliktowych, które w autobusach zdarzają się praktycznie codziennie.

Jak oceniasz zachowanie kierowców wobec staszych i niepełnosprawnych?

Buta, arogancja oraz brak kultury to powszechne zarzuty pasażerów w stosunku do kierowców i kontrolerów. W 4 na 5 przypadkach okazuje się, że sytuacja wyglądała inaczej, niż opisali to pasażerowie. Niekiedy wina pracowników jest jednak ewidentna i wtedy - jak zapewniają organizatorzy komunikacji miejskiej w Trójmieście - ponoszą konsekwencje swojego zachowania.

Przykładem z ostatnich tygodni jest kierowca Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej, który stracił premię po tym, jak wyprosił pasażerkę, która wsiadła z lodem, a gdy poszła wyrzucić go do śmietnika na przystanku, zamknął drzwi i odjechał. Wcześniej nie sprzedał też biletu innemu pasażerowi.

Sytuacji spornych wyeliminować się nie da, ale wszyscy są przekonani, że można nauczyć je rozwiązywać. Tego zagadnienia ma dotyczyć m.in. szkolenie dofinansowane przez - promującą nieustająco transport publiczny - Unię Europejską.

- To część większego projektu, w którym m.in. zostanie zakupionych 30 autobusów - po 15 dla PKM i PKA oraz powstaną buspasy. W szkoleniu weźmie udział 75 osób - 50 kierowców i 25 kontrolerów. Nie wystarczy, niestety, pieniędzy, by edukować wszystkich - informuje Rafał SmirnowZKM Gdynia

Kierujący nie będą wybierani losowo. Do grup trafią ci, wobec których w wewnętrznych kontrolach przeprowadzanych przez "tajemniczych klientów" pojawia się najwięcej zastrzeżeń. W trakcie szkolenia na pierwszym planie będą kwestie związane z prawidłową obsługą osób niepełnosprawnych i starszych, czyli realna pomoc podczas wchodzenia do pojazdu i zajęcia odpowiedniego miejsca. Ważnym zagadnieniem ma być uczulenie kierowców na używanie specjalnych platform dla wózków zamontowanych w niektórych autobusach.

Zajęcia będą podzielone na część teoretyczną i praktyczną, gdzie pojawią się zaaranżowane sytuacje konfliktowe i stresowe, z którymi muszą radzić sobie na co dzień przede wszystkim kontrolerzy.

- Ich szkolimy regularnie, ponieważ są bezpośrednio naszymi pracownikami. Kierowcy są zatrudniani przez firmy przewozowe, ale także przed nimi stawiamy konkretne wymagania, które muszą spełnić i dbamy, by poziom kultury był jak najwyższy - wyjaśnia Smirnow.

Nadzorujący komunikację publiczną w Gdyni podkreślają też, że na gdyńskich trasach będą nadal pojawiali się "tajemniczy klienci", sprawdzający, jak wiedza ze szkolenia wykorzystywana jest w praktyce.

- Jeśli do kierowców są częste zastrzeżenia, to po 10 uwagach - a z uwagi na liczne kontrole wcale nie jest niemożliwe, by tyle zgromadzić - kierowca traci identyfikator i kierowany jest na egzamin, pozwalający na świadczenie usług dla ZKM - opowiada Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

Podobne szkolenia odbywają się w gdańskiej komunikacji już od kilku lat. Po raz pierwszy pisaliśmy o nich jeszcze w 2011 roku.

Mistrzostwa Kierowców Komunikacji Miejskiej. Materiał archiwalny.



Grzechy pasażerów komunikacji miejskiej. Materiał archiwalny.

Miejsca

Opinie (123) 4 zablokowane

  • szlachta za kolkiem (1)

    Szkolenie...pff. jesli ktos nie ma kuktury osobistej z domu i zachowuje sie jakby pracowal za kare to żadne korki w tym nie pomogą... moze warto lepiej selekcjonowac ludzi, ktorzy pracuja z ludzmi., bo czasem to zachowują sie jakby kartofle tirem wozili. W gdańsku tez trzeba wprowadzić jakis przesiew.

    • 7 6

    • Też bym robił przesiew wśród pasażerów,śmierdzących fajkami i wódą,z lodami,paluszkami,telefonami bez słuchawek z Epetami ,drącymi mordę przy wejściu,bijącymi się o miejsce przy oknie,ci wszyscy niech walą z buta. Kultura osobista dotyczy także ich,nie tylko kierowców. Patrzmy wpierw na siebie,później osądzajmy innych.

      • 12 1

  • Do Zarządu ZKM (1)

    Zamiast tych bezsensownych szkolen zrobcie cos w koncu z przewozem rowerow i wozkow bo narazie to jest wolna amerykanka ile wlezie do srodka i jazda ..a w razie wypadku to wina kierowcy.Pchaja sie z tymi rowerami do srodka a ludzie na wozkach i z wozkami nie moge wejsc do pojazdu .Czy to tak trudno ustalic wewnetrznymi przepisami o ilosci przewozonych rowerow badz wozkow problem istnieje od lat ale lepiej zajac sie szkoleniami na ktorych mozna kase zarobic

    • 24 0

    • Bo Szczur i Gromadzki mogą się szczycić że Gdynia taka przyjazna cyklistom. Tylko jak zajdzie potrzeba gwałtownego hamowania,albo dojdzie do jakiegoś groźniejszego wypadku i taki rower poobcina komuś ręce i nogi to może wtedy ktoś przejży na oczy.

      • 4 1

  • Szkoda, że szkolenie dotyczy tylko kierowców

    Człowiek stara się być miły, życzliwy a od pasażerów otrzymuje (w większości) odwrotność tego o co się stara. Nie wiem na ile starczy mi sił i determinacji.

    • 12 0

  • A przy okazji nauczyć kierowców i motorniczych, że interkom służy do informowania pasażerów, a nie jest tylko zbędnym

    Taka sytuacja: tramwaj staje pod LOT-em w Gdańsku w korku. Przed nami kilka następnych tramwajów. Po 10 min stania motorniczy nagle otwiera drzwi (pojazd stał na pasie zieleni naprzeciw NBP). Zero wyjaśnień, zero komunikatów. Po prostu otwieramy drzwi i wypad na jezdnie! A wystarczyłoby kilka słów wyjaśnienia...

    • 3 2

  • (3)

    Uwielbiam kierowców potrafiących cały kurs gadać przez komórkę.

    • 5 3

    • Uwielbiam pasażerów którzy potrafią przegadać cały kurs przez telefon komórkowy. I śmierdzą cebulą.

      • 7 0

    • (1)

      A ja uwielbiam zamulencow w sluchawkach na uszach ktorzy kupujac karnet patrza sie jak szpak w p....jak cos do nich mowisz....normalnie bym takiemu przypierniczyl w ten pusty leb az by mu sluchawki spadly to by wtedy uslyszal

      • 7 3

      • To jest prawda; jeśli posłuchać, może co drugi pasażer powie "dzień dobry", "proszę" i "dziękuję".

        • 5 0

  • kurs na prawo jazdy

    Przydałby się jakiś kurs na prawo jazdy, bo część kierowców nie umie po prostu prowadzić jakikolwiek pojazd.

    • 4 8

  • Myjcie tą komunikację (4)

    Siedzenia zasyfione i śmierdzące, plastiki i podłoga brudna i zakurzona.
    Gdynia, Gdańsk i SKM - wszędzie to samo

    • 52 27

    • Niech się pasażerowie zaczną myć najpierw.

      • 15 2

    • brud (1)

      Popatrz co za element jezdzi w obsikanych brudnych ciuchach.Wozy sa codziennie dokladnie sprzatane

      • 16 1

      • Na cholerę w autobusy są obicia ba siedzeniach. Na te krótkie trasy wystarczyłoby plastikowe perforowane siedzenia które można codziennie umyć karcherem. To bardziej higieniczne od tych wypierdzianych gabek

        • 36 0

    • Zrzędzisz. Nie jest gorzej niż w Londynie czy Berlinie, jest o niebo lepiej niż w Brukseli czy Manchesterze.

      • 19 5

  • Niech przejdą kurs nie przejeżdżania na czerwonym świetle

    To trochę ułatwi drogę przez przejście prowadzące do przystanku.

    • 2 8

  • SZKOLENIA

    Co za żenada, to pasażerowie powinni przechodzić od dziecka szkolenia , bo to przez pasażerów kierowcą e większości puszczają nerwy. O byle stolec skargi i to często wyssane z palca. Dobrze, że sa kamery

    • 13 4

  • to jest transakcja wiązana

    zgadzam się z opiniami, że wiele zależy tez od pasażerów, ale... myślę że w Gdańsku takie szkolenie tez by się przydało, od dłuższego czasu obserwuje motorniczych i niestety chamstwo góruje

    • 12 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane