• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetarg na rozbudowę Budowlanych do poprawki? Odwołanie spółki budowlanej

Krzysztof Koprowski
30 maja 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Zgodnie z pierwszymi zapowiedziami poszerzoną ul. Budowlanych mieliśmy jeździć już w 2017 r. Zgodnie z pierwszymi zapowiedziami poszerzoną ul. Budowlanych mieliśmy jeździć już w 2017 r.

Rozbudowa ul. BudowlanychMapka ponownie natrafiła na przeszkodę. Zapisy ogłoszonego po wielu latach oczekiwań przetargu zostały właśnie zanegowane przez jednego z potencjalnych wykonawców. Zarzuty dotyczą przede wszystkim nieścisłości w dokumentacji projektowej oraz nieprecyzyjnych zapisów dotyczących wyceny robót.



Czy zarzuty spółki budowlanej są słuszne?

Pierwotnie ogłoszenie przetargu na rozbudowę ul. Budowlanych planowano w 2016 r. Jak tłumaczą urzędnicy, sześcioletni poślizg wynikał przede wszystkim z potrzeby ciągłych korekt docelowego układu drogowego w związku z dynamicznym rozwojem tej części Gdańska.

Ostatecznie postępowanie przetargowe ogłoszono dopiero 13 maja br. W zeszłym tygodniu jego zapisy zostały oprotestowane przez spółkę Eurovia Polska, realizującą szereg inwestycji budowlanych w całym kraju.


W ramach inwestycji w kierunku ul. Nowatorów i ronda turbinowego powstaną dwa pasy ruchu, zaś w kierunku Słowackiego pozostanie jeden pas ruchu. W ramach inwestycji w kierunku ul. Nowatorów i ronda turbinowego powstaną dwa pasy ruchu, zaś w kierunku Słowackiego pozostanie jeden pas ruchu.

Spółka budowlana: dokumentacja wzajemnie sprzeczna



Wśród miejskich realizacji Eurovii w Trójmieście wymienić można m.in. budowę przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej, wykonanie tunelu pod ul. Wilanowską w Jarze Wilanowskim czy utworzenie buspasów na ul. Morskiej w Gdyni.

Eurovia Polska zarzuca Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, odpowiadającej z ramienia miasta za rozbudowę ul. Budowlanych, m.in.:
  • sprzeczność wewnętrzną w materiałach przetargowych, które ze względu na liczne aktualizacje składają się z kilku dokumentacji wzajemnie wykluczających się w zakresie rozwiązań technicznych,
  • narzucenie obowiązku analizy i weryfikacji dokumentacji przez wykonawcę, podczas gdy - zdaniem Eurovii - jest to obowiązek zamawiającego (DRMG),
  • nieprecyzyjne zapisy dotyczące wymiany gruntów, uniemożliwiające wycenę robót,
  • nieprecyzyjne zasady postępowania z tzw. destruktem bitumicznym,
  • brak szczegółowych informacji na temat wykonania rozpoznania saperskiego.

- Zamawiający w niniejszym postępowaniu postanowił skorzystać z wynagrodzenia w formie ryczałtowej. (...) Analiza opisu przedmiotu zamówienia i wchodzących w jego skład dokumentów pokazuje, że w wielu miejscach zamawiającemu zabrakło precyzji. Uwidocznione rozbieżności będą w sposób oczywisty prowadzić do szacowania pewnych wartości, które mogą okazać się zupełnie niepasujące do stanu faktycznego, jaki wykonawca zastanie na terenie budowy. Kolejnym problemem (...) może okazać się stan nieporównywalności ofert. W przypadku rozbieżności danych stanowiących podstawę do wyceny (...) wykonawcy mogą w różny sposób podejść do ich interpretacji, wyceny - czytamy w uzasadnieniu odwołania złożonym przez spółkę budowlaną do prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
Eurovia Polska oczekuje od DRMG wprowadzenia szeregu korekt w dokumentacji, które w sposób jednoznaczny rozwieją wszelkie wątpliwości i pozwolą na dokładną wycenę prac budowlanych.

Fragment odwołania Eurovii, w którym zaznaczano odmienne powierzchnie gruntów do wymiany zawarte w projekcie pierwotnym i uzupełniającym, stanowiącym dokumentację przetargową. Fragment odwołania Eurovii, w którym zaznaczano odmienne powierzchnie gruntów do wymiany zawarte w projekcie pierwotnym i uzupełniającym, stanowiącym dokumentację przetargową.

13 miesięcy na wykonanie modernizacji ul. Budowlanych



Sprawa obecnie czeka na rozpatrzenie. Otwarcie ofert w przetargu według pierwotnego harmonogramu zaplanowano na 17 czerwca, zaś na wykonanie wszystkich robót przewidziano ok. 13 miesięcy.

Przypomnijmy, że zakres robót przewiduje na ul. Budowlanych:
  • poszerzenie jezdni do trzech pasów ruchu (dwa w kierunku ronda turbinowego, jeden w kierunku ul. Słowackiego),
  • budowę chodnika z dopuszczeniem ruchu rowerów,
  • budowę jezdni do zawracania w rejonie skrzyżowania z ul. Jesienną,
  • utworzenie trzech zatok autobusowych,
  • likwidację istniejących elementów kamiennych w rejonie ronda turbinowego celem umożliwienia relacji "na wprost" z prawego pasa na wlocie południowym (od strony ul. Nowatorów),
  • przebudowę instalacji podziemnych oraz odwodnienia jezdni,
  • wykonanie oświetlenia na całej długości.


Miejsca

Opinie (97) 5 zablokowanych

  • (2)

    Plany,koncepcje, wizualizacje,przetargi...czy zaprawdę nie można tego ślimaczego tempa przyspieszyć?W ten sposób to nigdy nie będziemy drugą Japonią albo nawet Irlandią.

    • 33 12

    • Co sie dziwisz jak u ciebie na rodos chodzą jeszcze w brudnych majciochach.

      Ahahahaha.

      • 7 8

    • serio? jak sobie wyobrażasz budowę czegokolwiek za publiczne pieniądze bez wcześniejszego przetargu?

      • 6 0

  • Ale o co afera? (4)

    Jak są błędy w dokumentacji, to trzeba poprawić. Wątpliwe, żeby jakaś spółka kombinowała na etapie, w którym jeszcze nawet nie złożyła oferty...

    • 35 2

    • Spółka nie kombinuje, tylko chroni swój tyłek ;] I bardzo dobrze. (1)

      To w urzędach miejskich kombinują (a raczej brak im kompetencji - jak widać).

      • 9 3

      • Nie rozumiem co miasto robiło od 6 lat....

        Przecież tam są pola, które powinny tam zostać.

        No przecież nikomu nie sprzedadzą - no bo ostatnio dopłacali do gruntów przy lotnisku, to chyba nie są aż tak nierozważni (hehe) żeby te tereny komuś sprzedawać?!

        To gdzie był przez 6 lat problem w ustaleniu jak ma przebiegać droga?!

        • 5 3

    • Krajowa Izba Odwoławcza (1)

      Ciekawe jak do tego podejdzie KIO, bo przedstawione rozbieżności mają wpływ rzędu procenta kontraktu. A jeżeli Wykonawca na etapie realizacji wykaże, że czegoś nie można było przewidzieć na etapie przetargu, to i tak Zamawiający (miasto) będzie musiało mu dopłacić kasę.

      • 0 0

      • KIO przyzna rację Eurovii

        Zgodnie z Prawem Zamówień Publicznych to na Zamawiających spoczywa obowiązek jednoznacznego ponad wszelką wątpliwość przedstawienia opisu przedmiotu zamówienia. W znacznej większości tematów drogowych w Polsce (chyba nie skłamię jak powiem że ponad 95%) dokumentacja jest badziewna i nieprecyzyjna, bo przygotowanie projektu też jest po przetargu, gdzie wygrywa najniższa cena, która najczęściej nie idzie w parze z jakością. Tylko, że najczęściej stanowi to niewielką różnicę dla wykonawców, którzy sobie coś na takie rozbieżności policzą. Jak tutaj jest kwestia zakresu wymiany gruntu, a temat jest ryczałtowy, to jest to kwestia mogąca iść w setki tysięcy złotych, więc nie ma się co dziwić, że taka Eurovia chce się zabezpieczyć od razu. Wygrywanie tego później w sądzie jest czasochłonne, a kapitał będzie zablokowany, co stanowi coraz większy problem w obecnych czasach. A jak ten temat ma jeszcze dofinansowanie z Polskiego Ładu to już w ogóle tragedia, bo wykonawcy muszą sami w całości finansować zadania i to tym bardziej podbija koszt ofert.

        • 0 0

  • Przyjmę destrukt

    Ze szwagrem musimy utwardzic droge na dzialke. Z checia przyjme destrukt bitumiczny ;)

    • 25 1

  • Nasza Silna Prezydent Szanowna Pani Ola zrobi z tym porządek

    Tylko Silna Prezydent

    • 23 10

  • prawy pas na wprost (4)

    dodatkowy prawy pas na wprost - czyli od strony Rębiechowa rano już wogóle nie da się wjechać na rondo

    • 24 3

    • Jeździj rowerem

      • 2 6

    • Pomyliłeś relację.

      Pas do jazdy na wprost ma być dokładnie na przeciw trasy o której piszesz. Nie zmienia to jednak faktu, że spowoduje to pogorszenie relacji w kierunku do/z Budowlanych.

      • 6 0

    • w ogóle

      w ogole ach Ci analfabeci

      • 2 1

    • I to już przestanie być rondo turbinowe.

      • 0 0

  • Czy w tym urzędzie miasta potrafią coś zrobić dobrze i na czas?? (3)

    • 38 4

    • Na pewno nie w DRMG

      • 8 2

    • tak. paradę równości

      • 7 2

    • Kto tam pracuje? Za takie pieniadze to sami ludzie nie znajacy sie na niczym

      • 3 0

  • A dlaczego nie po 2 pasy (2)

    W każdą stronę ?
    Rano jest korek do centrum a popołudniu do ronda.

    • 57 8

    • Jeszcze gamonie na to nie wpadły. (1)

      Daj im z 20 lat.

      • 8 0

      • Trzeba zamówić dodatkową analizę za 2 mln

        • 5 0

  • A nie lepiej wymalować na istniejącej drodze 2 dodatkowe pasy..

    Jaka oszczędność i ekologicznie będzie

    • 26 4

  • Remont budowlanych musi obejmowac przedewszystkim odcinek od ronda do ul przyrodnikow!!!bo inaczej to bezsensu inwestycja! (1)

    • 10 11

    • i przede wszyskim

      przede wszystkim

      • 4 4

  • Oby jak najszybciej, bo tą drogę poiwnni zamknąć, (3)

    ze względu na niebezpieczeństwa jakie grożą kierowcom po wjechaniu w gigantyczne dziury.
    A dlaczego chociaż roboczo nie pozalepiali tych dziur? W czym problem? W nocy pojadą i rano gotowe.

    • 30 4

    • Zaplac za latanie

      • 0 6

    • Nie łatają dziur bo "jest planowana budowa nowej drogi" (1)

      Szkoda że obecnych nikt po wybudowaniu utrzymywać nie chce... Pokolenie jednorazówek...

      • 4 0

      • Planowana już od n lat, czyli przez n lat nie będą łatać.

        cóż za filozofia.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane