• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetarg na rozbudowę Budowlanych do poprawki? Odwołanie spółki budowlanej

Krzysztof Koprowski
30 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Zgodnie z pierwszymi zapowiedziami poszerzoną ul. Budowlanych mieliśmy jeździć już w 2017 r. Zgodnie z pierwszymi zapowiedziami poszerzoną ul. Budowlanych mieliśmy jeździć już w 2017 r.

Rozbudowa ul. BudowlanychMapka ponownie natrafiła na przeszkodę. Zapisy ogłoszonego po wielu latach oczekiwań przetargu zostały właśnie zanegowane przez jednego z potencjalnych wykonawców. Zarzuty dotyczą przede wszystkim nieścisłości w dokumentacji projektowej oraz nieprecyzyjnych zapisów dotyczących wyceny robót.



Czy zarzuty spółki budowlanej są słuszne?

Pierwotnie ogłoszenie przetargu na rozbudowę ul. Budowlanych planowano w 2016 r. Jak tłumaczą urzędnicy, sześcioletni poślizg wynikał przede wszystkim z potrzeby ciągłych korekt docelowego układu drogowego w związku z dynamicznym rozwojem tej części Gdańska.

Ostatecznie postępowanie przetargowe ogłoszono dopiero 13 maja br. W zeszłym tygodniu jego zapisy zostały oprotestowane przez spółkę Eurovia Polska, realizującą szereg inwestycji budowlanych w całym kraju.


W ramach inwestycji w kierunku ul. Nowatorów i ronda turbinowego powstaną dwa pasy ruchu, zaś w kierunku Słowackiego pozostanie jeden pas ruchu. W ramach inwestycji w kierunku ul. Nowatorów i ronda turbinowego powstaną dwa pasy ruchu, zaś w kierunku Słowackiego pozostanie jeden pas ruchu.

Spółka budowlana: dokumentacja wzajemnie sprzeczna



Wśród miejskich realizacji Eurovii w Trójmieście wymienić można m.in. budowę przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej, wykonanie tunelu pod ul. Wilanowską w Jarze Wilanowskim czy utworzenie buspasów na ul. Morskiej w Gdyni.

Eurovia Polska zarzuca Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, odpowiadającej z ramienia miasta za rozbudowę ul. Budowlanych, m.in.:
  • sprzeczność wewnętrzną w materiałach przetargowych, które ze względu na liczne aktualizacje składają się z kilku dokumentacji wzajemnie wykluczających się w zakresie rozwiązań technicznych,
  • narzucenie obowiązku analizy i weryfikacji dokumentacji przez wykonawcę, podczas gdy - zdaniem Eurovii - jest to obowiązek zamawiającego (DRMG),
  • nieprecyzyjne zapisy dotyczące wymiany gruntów, uniemożliwiające wycenę robót,
  • nieprecyzyjne zasady postępowania z tzw. destruktem bitumicznym,
  • brak szczegółowych informacji na temat wykonania rozpoznania saperskiego.

- Zamawiający w niniejszym postępowaniu postanowił skorzystać z wynagrodzenia w formie ryczałtowej. (...) Analiza opisu przedmiotu zamówienia i wchodzących w jego skład dokumentów pokazuje, że w wielu miejscach zamawiającemu zabrakło precyzji. Uwidocznione rozbieżności będą w sposób oczywisty prowadzić do szacowania pewnych wartości, które mogą okazać się zupełnie niepasujące do stanu faktycznego, jaki wykonawca zastanie na terenie budowy. Kolejnym problemem (...) może okazać się stan nieporównywalności ofert. W przypadku rozbieżności danych stanowiących podstawę do wyceny (...) wykonawcy mogą w różny sposób podejść do ich interpretacji, wyceny - czytamy w uzasadnieniu odwołania złożonym przez spółkę budowlaną do prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
Eurovia Polska oczekuje od DRMG wprowadzenia szeregu korekt w dokumentacji, które w sposób jednoznaczny rozwieją wszelkie wątpliwości i pozwolą na dokładną wycenę prac budowlanych.

Fragment odwołania Eurovii, w którym zaznaczano odmienne powierzchnie gruntów do wymiany zawarte w projekcie pierwotnym i uzupełniającym, stanowiącym dokumentację przetargową. Fragment odwołania Eurovii, w którym zaznaczano odmienne powierzchnie gruntów do wymiany zawarte w projekcie pierwotnym i uzupełniającym, stanowiącym dokumentację przetargową.

13 miesięcy na wykonanie modernizacji ul. Budowlanych



Sprawa obecnie czeka na rozpatrzenie. Otwarcie ofert w przetargu według pierwotnego harmonogramu zaplanowano na 17 czerwca, zaś na wykonanie wszystkich robót przewidziano ok. 13 miesięcy.

Przypomnijmy, że zakres robót przewiduje na ul. Budowlanych:
  • poszerzenie jezdni do trzech pasów ruchu (dwa w kierunku ronda turbinowego, jeden w kierunku ul. Słowackiego),
  • budowę chodnika z dopuszczeniem ruchu rowerów,
  • budowę jezdni do zawracania w rejonie skrzyżowania z ul. Jesienną,
  • utworzenie trzech zatok autobusowych,
  • likwidację istniejących elementów kamiennych w rejonie ronda turbinowego celem umożliwienia relacji "na wprost" z prawego pasa na wlocie południowym (od strony ul. Nowatorów),
  • przebudowę instalacji podziemnych oraz odwodnienia jezdni,
  • wykonanie oświetlenia na całej długości.


Miejsca

Opinie (97) 5 zablokowanych

  • to skandal. cała ul Budowlanych do remontu (6)

    Przy Budowlanych całą masą firm do których przyjeżdżają tiry z przyczepami ulica wygląda jak w Indiach całą rozjechana brak chodników aż do początkowych numerów gdzie zawracają autobusy 157 i 167 Ludzie muszą biegiem lecieć po dziurawej jezdni aby nie wpaść pod samochód zwłaszcza wieczorem Przecież tu mieszkają też ludzie z małymi dziećmi i starsi. Może te zakłady które, notorycznie rozjeżdzają Budowlanych też dorzucą kasy. Mamy czekać aż będą wypadki i nieszczęścia

    • 121 7

    • (1)

      zakłady były tam wcześniej niż większość budynków mieszkalnych - trzeba było nie łasić się na tanie suburbia

      • 1 0

      • prawda

        połasili się na tenie mieszkania a teraz chcą luksusów i pozbawienia ludzi pracy bo jeden z drugim ma jakieś fanaberie

        • 0 0

    • kłamstwa i tyyle

      poco kłamiesz tu nikt nie mieszka same firmy

      • 0 0

    • ciekawe kłamstwa

      ciekawe piszesz pierdoły a jeśli musisz niegać to ciekawe gdzie są te dziury są chodniki do pkm i nie tylko a gdzie ci mieszkańcy człowieku przy budowlanych nikt nie mieszka są same firmy i biura więc nie kłam beszczelnie bo jewszcze ktoś uwieży w te brednie , jeszcze raz pytam gdzie ci ludzie mieszklają no podaj choć jeden przykład łobuzie - kłamczuchu a przebudowa się przyda szkoda że tak długo to trwa .

      • 0 0

    • Te zakłady płacą podatki miastu

      • 9 1

    • Czemu tam nigdy ITD nie widziałem?

      Cała budowlanych jest do remontu?

      • 2 1

  • To zakrawa na skandal co się dzieje z tak małym fragmentem ul. Budowlanych

    Ile lat to jeszcze potrwa w Bangladeszu szybciej budują ja tutaj a niby Europa wstyd ! wszystkie firmy wyrzucić zarząd z Miasta też na bruk zatrudnić nowych normalnych urzędników ogłosić normalny przetarg i realizować inwestycję nie oglądając się na nic !

    • 1 0

  • Ale o co afera? (4)

    Jak są błędy w dokumentacji, to trzeba poprawić. Wątpliwe, żeby jakaś spółka kombinowała na etapie, w którym jeszcze nawet nie złożyła oferty...

    • 35 2

    • Krajowa Izba Odwoławcza (1)

      Ciekawe jak do tego podejdzie KIO, bo przedstawione rozbieżności mają wpływ rzędu procenta kontraktu. A jeżeli Wykonawca na etapie realizacji wykaże, że czegoś nie można było przewidzieć na etapie przetargu, to i tak Zamawiający (miasto) będzie musiało mu dopłacić kasę.

      • 0 0

      • KIO przyzna rację Eurovii

        Zgodnie z Prawem Zamówień Publicznych to na Zamawiających spoczywa obowiązek jednoznacznego ponad wszelką wątpliwość przedstawienia opisu przedmiotu zamówienia. W znacznej większości tematów drogowych w Polsce (chyba nie skłamię jak powiem że ponad 95%) dokumentacja jest badziewna i nieprecyzyjna, bo przygotowanie projektu też jest po przetargu, gdzie wygrywa najniższa cena, która najczęściej nie idzie w parze z jakością. Tylko, że najczęściej stanowi to niewielką różnicę dla wykonawców, którzy sobie coś na takie rozbieżności policzą. Jak tutaj jest kwestia zakresu wymiany gruntu, a temat jest ryczałtowy, to jest to kwestia mogąca iść w setki tysięcy złotych, więc nie ma się co dziwić, że taka Eurovia chce się zabezpieczyć od razu. Wygrywanie tego później w sądzie jest czasochłonne, a kapitał będzie zablokowany, co stanowi coraz większy problem w obecnych czasach. A jak ten temat ma jeszcze dofinansowanie z Polskiego Ładu to już w ogóle tragedia, bo wykonawcy muszą sami w całości finansować zadania i to tym bardziej podbija koszt ofert.

        • 0 0

    • Spółka nie kombinuje, tylko chroni swój tyłek ;] I bardzo dobrze. (1)

      To w urzędach miejskich kombinują (a raczej brak im kompetencji - jak widać).

      • 9 3

      • Nie rozumiem co miasto robiło od 6 lat....

        Przecież tam są pola, które powinny tam zostać.

        No przecież nikomu nie sprzedadzą - no bo ostatnio dopłacali do gruntów przy lotnisku, to chyba nie są aż tak nierozważni (hehe) żeby te tereny komuś sprzedawać?!

        To gdzie był przez 6 lat problem w ustaleniu jak ma przebiegać droga?!

        • 5 3

  • Klasyczna platforma bez kitu.

    • 1 2

  • Oby jak najszybciej, bo tą drogę poiwnni zamknąć, (3)

    ze względu na niebezpieczeństwa jakie grożą kierowcom po wjechaniu w gigantyczne dziury.
    A dlaczego chociaż roboczo nie pozalepiali tych dziur? W czym problem? W nocy pojadą i rano gotowe.

    • 30 4

    • Nie łatają dziur bo "jest planowana budowa nowej drogi" (1)

      Szkoda że obecnych nikt po wybudowaniu utrzymywać nie chce... Pokolenie jednorazówek...

      • 4 0

      • Planowana już od n lat, czyli przez n lat nie będą łatać.

        cóż za filozofia.

        • 0 0

    • Zaplac za latanie

      • 0 6

  • mamy szeroką i pustą Słowackiego do lotniska (10)

    po kiego było cały ruch puszczać przez Nowatorów? W przypadku rozbudowy lotniska o nowy pas (może za 50 lat) wystarczyłby prosty wiadukt w ciągu nowego pas startowego.

    • 107 15

    • przynajmniej obecnie możnaby wzdłuż torów puścić drogę rowerową. Co ci rowerzyści tam przeszkadzają?

      A tymczasem prawie aż do torów pogrodzili jakby na złość. I w błoto każą wjeżdżać.
      To potem się dziwią, że rowerzyści na ulice wjeżdżajką. A którędy mają jeźdżić?

      • 3 0

    • (3)

      a po co miasto ma budowac dwupasmową drogę wjazdową/wyjazdową z miasta? to zachęca tylko kolejne osoby do wyprowadzki z miasta i powoduje więsze korki kilometr/dwa dalej na następnych swiatłach juz w głębi miasta. Jak ktos decydował sie mieszkac za miastem to z pełną swiadomoscią długosci drogi do miasta

      • 7 28

      • Ja mieszkam na Kokoszkach w Gdańsku... (1)

        Tutaj płacę podatki i codziennie jeżdżę tą drogą..

        • 9 0

        • Ja także!

          Kokoszki to Gdańsk i do/z granic Gdańska dojazd powinien być jak każdy inny w mieście. Miasto to nie tylko ciąg wzdłuż SKM i morza...

          • 4 0

      • Nie opluj się

        • 15 4

    • bo mieszkańcy się nie liczą

      a już mieszkańcy innej gminy to w ogóle nie istnieją dla kartonowych władz

      • 6 3

    • Słowackiego od lotniska

      Słowackiego od lotniska będzie połączona z obwodnicą Metropolitalną, popatrz w plany ...

      • 4 1

    • Po to by nie blokować drogi do lotniska

      • 6 7

    • Jak nieserdecznie, tak bez wiary w geniusz planistów BRG...

      • 17 3

    • święte słowa

      jw

      • 15 3

  • w stronę Słowackiego 1 pas??? kto nami rządzi? ludzie po podstawówce (nie obrażając ludzi po podstawówce, bo myślę, że byliby mądrzejsi)? dramat.. a... no tak za kolejne 10 lat dojdą do tego, że trzeba zrobić 2 pas...masakra

    • 3 0

  • Mimo 6 lat opóźnienia (17)

    Myślenie na dziś , a co za kilka lat będziecie dobudowywać drugi pas w stronę Słowackiego ? Czy ktoś w UM myśli ?

    • 138 7

    • a po co? (11)

      ludzie z Gdańska mają dopłacać tym, którzy wyprowadzili się na kaszuby czy do Banina?

      • 9 43

      • Dokładnie. (9)

        Chcieli mieszkać na wsi, to niech pracują u siebie - nie ma potrzeby jeździć do Gdańska.

        • 8 33

        • (6)

          Ja mieszkam w Gdańsku, płacę tu podatki i pracuje na Budowlanych. Masz dla mnie jakąś złotą myśl?

          • 47 3

          • Czyli nie stoisz w korkach, korki są w drugą stronę niż Ty jedziesz ;) po co zabierasz więc głos? (5)

            • 6 40

            • (4)

              Zapraszam o 16, zobaczysz jak nie stoję w korku

              • 29 1

              • poszerzanie ulic nie likwiduje korków (tylko je przesuwa lub nawet zwiększa) (3)

                tak jak popuszczanie pasa nie leczy ani nadwagi ani otyłości. Lekarstwem na korki są jedynie działania skłaniające kierowców do zmiany zachowań komunikacyjnych: przesiadkę na mniej terenochłonne pojazdy lub chodzenie pieszo do sprawnie działającej komunikacji szynowej typu PKM lub SKM.

                • 6 19

              • nie pisz głupot akurat tam pomoże przy rondzie są rozjazdy a z drugiej strony po 2 pasy

                • 0 1

              • Jasne, a przepchanie zlewu nie udrażnia odpływu.... Skąd Ty takie rewelacje bierzesz?

                • 3 2

              • No tak...

                Spróbuj dojechać z kokoszek czy Banina komunikacja miejska do pracy w Glownym lub Wrzeszcz... Nie wspomnę... Przymorze, Brzeźno.. Itd... Nic tylko zjeść śniadanie zanim położysz się spać

                • 19 0

        • ciekawe czy ty się nie przemieszczasz, co za .....

          • 0 0

        • Zapoznaj sie z mapą granic Gdańska

          To może Cie oświeci, że gdansk nie kończy się na ul. Słowackiego czy budowlanych przy rondzie turbinowym. W okolicach budowlanych bysewskiej botanicznej granicznej czyli tzw Bysewie czy tez w smegorzynie również mieszkają podatnicy miasta gdańska!!!

          • 3 0

      • czemu jesteś taki ogranicz..y? dramat

        • 0 0

    • myślą, gdzie by tu farba ścieżkę rowerowa wybudować (2)

      takie myslenie

      • 11 3

      • w tym rejonie ruch pieszych ma charakter kropelkowy (1)

        w związku z tym ma tam powstać ciąg pieszo rowerowy połączony z innymi drogami dla rowerów już funkcjonującymi w tym rejonie miasta.

        • 1 4

        • Kropelkowy?

          To znaczy tak rzadki czy tak lokalny?

          • 3 0

    • Z jednej strony dobrze że Eurovia ma pretensje o wadliwą dokumentację,

      z drugiej szkoda że opóźnia się przez to modernizacja tej ulicy.
      Poziom dokumentacji czasami bywa tak słaby że niedokładne zapoznanie się z nią kosztuje wykonawce nie tylko sporo nerwów, ale i pieniędzy jeżeli nie jest na tyle cwany lub "lubiany" by szarpać się o dodatkowe pieniądze za roboty które muszą być wykonane, a nie są uwzględniane w przedmiarach, opisach lub wychodzą w trakcie bo projektant gdzieś coś "zawalił"...
      Tak, przy okazji to czy uwzględniono przy okazji realizacji budowę kanalizacji deszczowej i sanitarnej bo niektóre zakłady mają tam "szambo" ?

      • 7 0

    • raczej 16 lat

      wg wieloletnich planów inwestycyjnych miasta Gdańsk z ubiegłej dekady

      • 6 1

  • No ale jaki sens tego poszerzenia ?

    Przeciez wtedy na tym samym odcinku wszyscy beda po prostu stali w korku na dwoch pasach. Bo z jednej strony robdo, ktore tamuje, a z drugiej poteżne skrzyzowanie zawsze zawalone autami. Robic dla samego wywalenia kasy, to chyba są bardziej sensowne i potrzebne miejsca na poludniu miasta do udrożnienia.

    • 0 1

  • Zrobcie tam w koncu ścieżkę rowerowa

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane