• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przybędzie dróg rowerowych w centrum Gdyni

Patryk Szczerba
6 czerwca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Rowerzyści w centrum Gdyni mają mieć łatwiej. Póki co, wciąż najczęściej można spotkać ich na chodniku. Rowerzyści w centrum Gdyni mają mieć łatwiej. Póki co, wciąż najczęściej można spotkać ich na chodniku.

Projekty nowych dróg rowerowych planowanych w centrum Gdyni mają znaleźć się na biurkach urzędników do końca roku. Chodzi m.in. o al. 17 Grudnia zobacz na mapie Gdyni oraz odcinek ul. 10 lutego pomiędzy Gimnazjum nr 1 i ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni. Nie brak też kontrowersji, które dotyczą zmian na pl. Konstytucji zobacz na mapie Gdyni przygotowywanych w ramach projektu dla Nowej Węglowej.



Zdarza ci się jeździć rowerem po centrum Gdyni?

W październiku 2014 roku w gdyńskim magistracie były omawiane i prezentowane propozycje zmian powodujących całkowitą reorganizację ruchu cyklistów w centrum, tak by nie jeździli po chodnikach i jednocześnie czuli się bezpiecznie. Póki co, skończyło się na zapowiedziach i prezentacjach wariantów dla 36 tras rowerowych. Całość ma być jednak poddawana dalszym konsultacjom i być punktem wyjścia do stworzenia sieci spójnych dróg rowerowych w centrum.

Projekty do końca roku

Ostatnią konkretną inwestycją dla rowerzystów był kontrowersyjny - zwłaszcza wśród kierowców - kontrapas na ul. 3 Maja. Wciąż w sferze planów pozostają zmiany w organizacji ruchu w centrum Gdyni, wśród których jest utworzenie strefy Tempo 30 w śródmieściu, połączone z wprowadzeniem kontraruchu na ul. Mściwoja i Zgody. Aktualny jest także pomysł stworzenia pasa rowerowego w ul. Obrońców Wybrzeża, a niebawem ma zostać ogłoszony na tę inwestycję przetarg.

Do końca roku w magistracie powinny pojawić się projekty dla kolejnych tras rowerowych. Chodzi m.in. o odcinek Morskiej w rejonie ul. Okoniewskiego zobacz na mapie Gdyni, pozwalający na jazdę w kierunku 10 Lutego bez konieczności poruszania się po jezdni Wielkopolskiej przy przystanku obok ul. Nałkowskiej zobacz na mapie Gdyni oraz Kieleckiej zobacz na mapie Gdyni w rejonie powstającej inwestycji mieszkaniowej.

Najwięcej zmian w centrum przy skrzyżowaniu obok dworca

Do ruchu rowerowego zostanie przystosowana al. 17 Grudnia zobacz na mapie Gdyni, o której mówiło się w kontekście planowanych wniosków do budżetu obywatelskiego. Konieczności wydawania pieniędzy z tej puli nie będzie, bowiem urzędnicy z pieniędzy inwestycyjnych chcą wykonać tam dwukierunkową drogę pieszo-rowerową dostosowaną do parkowego charakteru alei, wraz z odpowiednim oświetleniem.

Taka sama dwukierunkowa droga planowana jest na ul. 10 Lutego pomiędzy Gimnazjum nr 1 i ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni. Zakończyć mają się także niedogodności na al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni, gdzie obecnie droga rowerowa na odcinku Harcerska zobacz na mapie Gdyni - Węzeł Wzgórze zobacz na mapie Gdyni jest tylko po jednej stronie, co wymusza konieczność przeprowadzania pojazdu przez ulicę. Oczekiwane rozwiązanie projektowe ma zakładać budowę drogi po drugiej stronie arterii.

Na razie trwa poszukiwanie wykonawcy w przetargu. Jeśli się powiedzie, projekty mogą być gotowe do końca roku. Dzięki temu w przyszłym roku mogłaby się zacząć przebudowa.

- To inwestycje ważne i oczekiwane, choć może nie spektakularne, ale na pewno w istotny sposób budujące spójność dróg rowerowych w centrum, zwłaszcza dookoła planowanej przebudowy węzła 10 Lutego - Dworcowa - Podjazd. Będą robione w różnym tempie, natomiast ich cechą wspólną jest ułatwienie płynności i ciągłości przejazdu przez śródmieście Gdyni - opowiada Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. polityki rowerowej.
Rowerzyści na proponowane zmiany patrzą z nadzieją, choć - jak mówią - kilka decyzji zdumiewa, jak np. plany dla ul. 10 Lutego.

- Nie rozumiemy koncepcji poprowadzenia drogi rowerowej na ul. 10 Lutego. W tym miejscu jest chodnik, miejsca parkingowe i do tego ma jeszcze być poprowadzona droga rowerowa? W tak zatłoczonym miejscu? To będą zmarnowane pieniądze. 10 Lutego aż się prosi o cywilizowaną możliwość jazdy po jezdni - mówi Kajetan Lewandowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Kontrowersje pojawiły się również przy okazji planowania drogi rowerowej przy pl. Konstytucji w ramach projektowania Nowej Węglowej.

- Kompletnym kuriozum wydaje się wciskanie siłą drogi rowerowej w chodnik na placu Konstytucji. Tym bardziej, że potrzebne będzie ścięcie wszystkich drzew rosnących w sąsiedztwie sądu. Separowanej ścieżki w chodniku i wycinki większości drzew w okolicach sądu mieli domagać się rowerzyści. Tak nie było. Na rysunkach nie pojawia się też zapowiadany buspas. W centrach nowoczesnych miast spodziewamy się raczej stref uspokojonego ruchu, niż poszerzania jezdni zarezerwowanych wyłącznie dla aut - dodaje Łukasz Bosowski z Rowerowej Gdyni.

Miejsca

Opinie (189)

  • piesza (13)

    oc to za mało trzeba wprowadzić egzaminy by wiedzieli do czego służą ścieżki rowerowe by móc po nich jeżdzić a nie wzdłuż nich ulicą

    • 76 35

    • (3)

      Kary dla rowerzystów: za jazdę po ulicy kiedy obok przebiega droga rowerowa - konfiskata roweru
      Za przejazd na czerwonym - konfiskata roweru
      No za uciekając orzeszek i lajkry na du... - konfiskata roweru

      • 15 8

      • za lamanie przepisow drogowych takze konfiskata samochodu?

        • 5 1

      • To może wysuwane kolce dla parkujących kierowców na chodniku i strzały z karabinu w przejezdzajace samochody na czerwonym

        • 14 1

      • Skonfiskować powinni Ciebie pisowska hieno

        • 5 7

    • Re: piesza (3)

      zwiekszyc kary dla kierowcow samochodow za:
      -wymusznaie pierszenstwa na rowerzystach (skrzyzowania,przejazdy przez skrzyzownia)-utrata prawa jazdy na 3 msc.
      -zajezdzanie ,spychanie z ulicy na pobocze itp. -utrata prawa jazdy na 3 msc.
      -blokowanie drog rowerowych przez parkowanie na nich samochodow -
      kara jak za koperte inwalidy -800 pln
      niech to dziala w dwie strony ,jestesmy chyba w europie ,chociaz mentalnie niektorzy sa gdzies miedzy uzbekistanem ,a chinami

      • 18 18

      • (1)

        Wy rowerzyści jesteście bardziej powaleni od pisowców.

        • 17 19

        • czy cokolwiek, co zostalo wymienione w twoim odczuciu jest dzialaniem slusznym?

          Rozumiem, ze samochod powinien moc wymuszac pierwszenstwo, spychac z ulicy i parkowac w miejscach zakazanych?

          Jesli nie - na jakiej podstawie uznajesz autora za kogos powalonego?

          • 4 1

      • o właśnie niech działa w dwie strony

        • 6 1

    • Jako pieszej nie powinni ci przeszkadzać rowerzyści na ulicy (1)

      Dlaczego domagasz się aby jeździli ścieżkami prowadzonymi tuż przy chodniku? Oj chyba nie jesteś jednak pieszą...

      • 6 1

      • to nawet kobieta nie jest

        tylko zwykły spocony troll

        • 5 3

    • (1)

      Oni są zbyt tępi na takie myślenie.

      • 6 5

      • o kim myślisz?

        o zarządcach ruchu, ekspertach BRD, pieszych, rowerzystach, motocyklistach czy kierowcach?

        Wielu z nich występuje w wielu z tych ról zamiennie.
        Jeśli z góry kogoś obrażasz, nie znając poglądów, to znaczy że masz problem.

        • 5 1

    • To by nikt na rowerze nie mógł jeździć

      Przecież to są ograniczeni ludzie

      • 6 10

  • Drogi rowerowe - trudny temat.

    Dlaczego nikt nie przemyśli tych dróg rowerowych.....??? Kto wymyślił wymalowanie dodatkowego pasa na ul. 3 Maja i zwężenie i tak wąskiej drogi - poza tym aby zaparkować czy wyjechać z miejsca parkingowego trzeba przejechać przez drogę rowerową. Jeśli się wyjeżdża zza innych aut to zupełnie nic nie widać i ciężko zauważyć jadącego rowerzystę - aż się prosi o wypadek. Drugi przykład - ul.Starowiejska. Drogi rowerowe biegnące przy wiatach autobusowych to już zupełna wesoła twórczość planistów - gratulacje. Nie wspominając, że w niektórych miejscach są szersze od chodnika dla pieszych.

    • 8 4

  • (4)

    I bardzo dobrze.

    • 16 14

    • (1)

      Jestem tego samego zdania, ale uważam, że rowerzyści powinni też jeździć ulicą - może w końcu (jak w Skandynawii) kierowcy nauczą się kultury i bezpieczniejszej jazdy

      • 7 5

      • w Skandynawii jest pobocze na karzdej drodze i rowerzystą jest bezpieczny a w Polsce pobocze niema

        • 0 1

    • (1)

      Najpierw kultury muszą nauczyć się rowerzyści. Rowerzyści z braku kultury właśnie skonfliktowani sa i z pieszymi jak i innymi kierowcami. Sam jeżdżę na rowerze i widzę jak czesto rowerzysta na rowerzyste kopare rozdziewa.

      • 5 3

      • kierowcy także często drą japę

        słyszałem o wielu rozjeżdżających pieszych na chodnikach w kompletnym milczeniu.

        W statystykach ofiar wśród pieszych na przejściach przodujemy w Europie, między innymi z powodu przekonania wielu miszczów kierownicy, że mają błyskawiczny refleks i wysoką kulturę jazdy.

        • 2 3

  • (1)

    Przydał by się bezpośredni przejazd z obłuża na morską, bądź chociażby na hutniczą

    • 11 2

    • Słuszna to kwestia.

      • 3 0

  • A tak właściwie po co tyle ścieżek rowerowych? (9)

    Dawniej, jeszcze z 20 lat temu, rowerzyści poruszali się skrajem jezdni i po kłopocie. Teraz wymysły ze ścieżkami, projekty przebudowy dróg itp. Po co?

    • 49 43

    • (3)

      Nie wierze jak można pisać takie bzdury... 20 lat temu nie było problemu, bo było mniej zarówno samochodów, jak i rowerów!!

      • 7 1

      • rowerów było więcej niż samochodów przez wiele lat po wojnie (2)

        nie tylko w Holandii i Danii: również w Polsce w wielu miastach.

        Teraz chodzi o to, by stworzyć warunki do bezpiecznej jazdy i chodzenia pieszo wszystkim mieszkańcom, a zapędy nieialnych kierowców trochę utemperować.

        Wyzwaniem jest zarządzanie miejscami do parkowania: samochody parkując w pobliżu centrum utrudniają życie wszystkim.

        • 3 2

        • skoro takie jest zapóźnienie to ścieżki zwolenników dwóch pedałów nalezy budowac jako obiekty nowe, niepowodując (1)

          zmniejszania przestrzeni zarezerwowanej dotychczas dla pieszych i samochodów. Ktoś zaprojektował tak miasto kiedyż, że przewidział odpowiednie szerokości ulic i chodników. Teraz mimo zwiększenia ilości pieszych i samochodów, na siłę próbuje się ludzi ograbić z tej przestrzeni wciskając w nią przestrzeń dla rowerów. Chcecie ścieżek budujcie je od nowa, a nie przez malowanie jezdni/chodnika

          • 3 1

          • Czyli wg ciebie miasto jest z gumy?

            • 4 0

    • Żeby nie jeździłi po jezdni (1)

      Bo powodują zagrożenie

      • 7 14

      • a kto tak powiedział?Zagrożenie to jest na tych wszystkich zabawnych ścieżkach śmieszkach na które ładują się piesi, nierozgarnięci rodzice wpuszczają dzieciaki które ledwo się odpychają od ziemi człowiek nie może sprawnie jechać rowerem bo ciągle ktoś chce by go przejechać.Zagrożenie dla rowerzystów na jezdni powodują tylko głupi kierowcy którzy nie znają zasad i nie umieją myśleć

        • 7 3

    • Bo po drogach jeżdżą teraz miliony samochodów. Kierowcy nie przestrzegają żadnych przepisów i mordują pieszych i rowerzystów. 30 lat temu jeździły głównie maluchy i to max 50km/h

      • 7 4

    • żeby mogli jechać środkiem pasa

      Wzdłuż obok takiej ścieżki

      • 8 3

    • Kiedyś było inaczej....

      Kiedyś był mniejszy r******h a pamparuchy ze wsi ościennych (Rumia, Reda itp.) nie dojeżdżamy do miast. Teraz zmotoryzowani Janusze są wszędzie!

      • 16 10

  • A gdzie jest ścieżka z na Wiczlino (1)

    wygrany projekt obywatelski?

    • 4 1

    • Dokladnie

      Gdzie jest sciezka od Chwarznienskiej do Mokrej ???

      • 3 0

  • (1)

    Uważam, że jest to odwracanie uwagi od prawdziwego problemu w tym mieście, czyli jezdace i parkujace na chodnikach samochody. Niech za to zabiorą się przede wsz

    • 4 2

    • Przede wszystkim:)

      • 3 0

  • Jak zwykle marudzenie (4)

    Kierowcy- ciagle narzekają na korki wypadki. Jeśli będą ścieżki mniej ludzi bedzie jezdzic rowerami po ulicy. Jest wielu ludzi którzy wolą jeździć rowerem do pracy bo szybciej( brak postoju w korkach) taniej. Nie każdy ma prawo jazdy to jeździ sobie rowerem i o co ciągły ból d**y ze strony kierowcow. Kierowcy chca mieć naprawioną ulice ok ale rowerzyści też chcą jeździc przede wszystkim bezpiecznie bez strachu ze ktoś ich potrąci po swoich ścierzkach gdzie obowiązują jakieś zasady

    • 10 4

    • Kierowcy wola wozic swoje d... (1)

      Truja... Nie tylko srodowisko ale ludzia nerwy...

      • 4 3

      • spróbuj pisać po polsku

        • 0 0

    • Kierowcy narzekaja na korki, gdyż tzw. władze miasta puściły miasto samopas i rządzą deweloperzy.

      Jaki to ma związek z kierowcami? Ano taki, iż z wiejskich obszarów Wiczlino-Chwarzno i "Gdynia Północ" zrobiły się zaludnione dzielnice bez sensownego dojazdu. Na Północ nadal wiedzie tylko Estakada (góra/dół) lub trasa przez ogródki w Rumii, a z "Zachodu" ruch trafia na starą trasę na Witominie. Szumna inwestycja - przebudowa drogi Witomino-Chwarzno-Wiczlino skończyła się w lesie i do wyborów nie będzie nawet obietnic co do kontynuacji. O tak "rewolucyjnych" planach jak kolejka na Północ, most zwodzony na Oksywie, kolejka na Zachód to się włodarzom w koszmarach nawet nie śniło. O OPAT-cie też cicho. Jest stara trasa kolejowa do Polifarbu. Na Wiczlino przez Dąbrowę rzut beretem, a stamtąd tory puścić w kierunku Cisowej/Rumii (Janowo) i zatoczyć pętlę do Oksywia (po istniejących torach).
      Na Witominie nową trasą przez las za jednostką wojskową połączyć ul. Rolniczą z Chwarznieńską. Zresztą połączenie Witomina Leśniczówki z Karwinami przez las odciążyłoby bezsensowny obecnie ruch Małokacką lub obwodnicą.
      Farmazony o życiu mrówek i potrzebie zachowania TPK w obecnym kształcie znajdują się pod dowolnym artykułem dot. gospodarki leśnej opisywanej na tym portalu.
      Zaraz będzie argumentacja - skąd kasa ?? Od tego są właśnie władze miasta - największy pracodawca w Gdyni.

      • 2 0

    • To nie kierowcy "nadają" tutaj na rowerzystów, tylko płatne trolle UM Gdynia, próbujące skłócać ludzi.

      • 2 0

  • po co drogi rowerowe? (3)

    dla mnie zasadnicze pytanie po co jak polowa albo i więcej rowerzystów ma gdzieś drogi ścieżki wyznaczone dla nich jeżdżą chodnikami ulicami a obok ścieżka - bo jeden z drugim to się ubierze jak zaginiony zawodnik kurde pologne i uważa że ścieżki tylko dla tych co rekreacyjnie jeżdżą... może egzekwować to co jest - a okaże się że więcej nie potrzeba albo to co już jest jest zbędne...

    • 13 5

    • mam prośbę wsiądź na rower i pojedź np 40 km/h bo tych bublach jak ktoś ma rower do jazdy po szosie to nie jedzie z takimi prędkościami między dziećmi czy babciami które ledwo pełzają

      • 2 4

    • bo budują jak debile bez ładu i składu to takie są efekty

      • 1 2

    • Może kilka procent tak jeździ. Reszta po ddr lub chodnikach.

      • 1 1

  • Gdynia i ul. 10 Lutego - spokojny ruch? Hahaha! (2)

    • 53 2

    • jeśli jest nie dość spokojny, warto go uspokoić (1)

      • 2 1

      • Ale jak, ciałami rodzinek z małymi dziećmi na rowerach? Chore wizje

        • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane