• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście dopiero w 2014 roku

Katarzyna Moritz
23 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Wizualizacja przystanku Gdańsk Śródmieście wykonana przez firmę Scott Wilson. Wizualizacja przystanku Gdańsk Śródmieście wykonana przez firmę Scott Wilson.

SKM-ki będą dojeżdżać do nowego przystanku Gdańsk Śródmieście dopiero od 2014 roku. Przedłużają się formalności związane z dofinansowaniem unijnym, trzeba też dokonać zmian w projekcie. Jednak prace nad budową przystanku już trwają, wiadomo nawet, jak będzie wyglądał.



Wizualizacja przystanku Gdańsk Śródmieście wykonana przez firmę Scott Wilson. Wizualizacja przystanku Gdańsk Śródmieście wykonana przez firmę Scott Wilson.
Prace nad nowym torem już trwają. Prace nad nowym torem już trwają.
Tak obecnie wygląda okolica, gdzie ma powstać przystanek Gdańsk Śródmieście. Tak obecnie wygląda okolica, gdzie ma powstać przystanek Gdańsk Śródmieście.
Firma Scott Wilson, która w zeszłym roku wygrała przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej przedłużenia linii kolejowej od dworca Gdańsk Główny oraz samego przystanku Gdańsk Śródmieściezobacz na mapie Gdańska, nie może zakończyć projektu, mimo że jest on prawie na finiszu.

- Trwają uzgodnienia dotyczące przebudowy peronu trzeciego na stacji Gdańsk Główny. Musieliśmy też "doprojektować" rozwiązania związane z rozbiórką muru oporowego oraz kładki nad torami kolejowymi w okolicach Gildii - wyjaśnia Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM, która koordynuje przedsięwzięcie.

Okazało się też, że to SKM, a nie publiczno-prywatna spółka Gdańska i holenderskiej firmy Multi Development, musi zaprojektować płytę, która przykryje tory kolejowe pomiędzy wiaduktem Hucisko i al. Armii Krajowej. To na tej płycie staną budynki, które uzupełnią nową zabudowę Targu Siennego i Rakowego. Ich inwestorem ma być właśnie spółka miasta i Holendrów. Problem w tym, że wciąż jej nie powołano, a kolejny termin jej zawiązania przesunięto na koniec października.

- Dlatego zadanie to przejęła SKM. Dokumentacja jest już opracowywana, a inwestycja będzie realizowana w uzgodnieniu z firmą Multi Development - zapewnia Lingowski.

Problem z zawiązaniem miejsko-holenderskiej spółki to nie ostatni powód opóźnienia inwestycji. Budowa przystanku Gdańsk Śródmieście była wpisana na listę inwestycji związanych z Euro 2012 i miała otrzymać unijne dofinansowanie. SKM już rok temu złożyła w Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie wniosek o zawarcie umowy na realizację projektu "Rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście". Poza budową przystanku zakłada on remont 21 składów, modernizację peronów oraz inwestycje w systemy sterowania ruchem.

Jednak na początku marca tego roku Komisja Europejska uznała, że inwestycji powinni przyjrzeć się specjaliści z inicjatywy JASPERS. To eksperci, z których porad UE korzysta bardzo często, oni np. pozytywnie zaopiniowali budowę Kolei Metropolitalnej.

Czy podobają ci się wizualizację nowego przystanku?

- Prace nad wnioskiem SKM zostały zawieszone, do czasu wydania opinii przez JASPERS-ów. Spodziewamy się jej w październiku. Dopiero wtedy będziemy mogli podpisać umowę na dofinansowanie. To pozwoli odzyskać nam ok. 50 mln zł, które już zaangażowaliśmy w ten projekt. Dzięki temu będziemy mogli ogłosić kolejne przetargi, w tym na budowę linii i przystanku oraz modernizację taboru - zapewnia prezes Lignowski.

Koszt projektu budowy nowej stacji SKM szacuje się na 80 mln zł. Jego finansowanie pochodzi z kapitału własnego spółki PKP SKM, środków unijnych przyznanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Funduszu Kolejowego.

Już wkrótce kapitał własny PKP SKM zasilą udziałowcy spółki. W najbliższym czasie miasto Gdańsk planuje objąć nowe udziały warte 9 mln złotych, a samorząd województwa pomorskiego i Gdynia warte po 1 mln zł.

Gdańscy radni podejmą w tej sprawie uchwałę w przyszły czwartek. Gdańsk ma do tej pory blisko 10 proc. udział w spółce, po zmianie ten odsetek zwiększy się do 16 proc. Największymi udziałowcami PKP SKM są Polskie Koleje Państwowe SA, posiadające 47,92 proc. i Skarb Państwa z 22,64 proc. akcji.

Opinie (224) ponad 20 zablokowanych

  • nic z tego nie będzie, bo nie będzie kaski na to

    • 4 0

  • Przystanek Gdańsk Śródmieście!

    No, nie powstanie gdańska Wiktoria Station, chociaż powstanie gdański Teatr Szekspirowski. Nie pozwoli na to postkomunistyczna Gildia, jedna z zapadek minionego systemu. I tak, więcej.

    • 3 1

  • a gdzie na wizualizacji są rynny do wprowadzania rowerów?

    to jest temat już dawno przećwiczony w urzędach gdańskich

    • 3 0

  • Tern Perełka w Mieście Gdańsk. Najdroższe tereny inwestycyjne w Mieście Gdańsk (4)

    Jak widzę tą wizualizacje to widzę totalny brak koncepcji Władz Miasta Gdańska na zabudowanie najdroższych terenów inwestycyjnych w Gdańsku. Cały wąwóz parów w kórym są polożone tory kolejowe tj od Mostu Kratowego/CTO - Zielaniaka do UW/TME - Zaroślaka. Ten centralnie położony wąwóz/parów powinien być zakryty tunelem i na jego powierzchni powinny stanąć budynki cendrum biznesowo/biurowo/handlowego - w 1991 roku taką koncepcję przedstawiłem radnym Rady Miasta Gdańska i do dnia dzisiejszego władze miasta jak i jego projektańci nie potrafią zagospodarować najdrższy teren w środku miasta który do dnia dzisiejszego zieje brudem smrodem i ochydnym wyglądem - a to jest Perła Inwestycyjna w Mieście Gdańsk.

    • 6 1

    • Gańsk pozostanie prowincją - miastem brudasów

      Gdańsk nigdy nie wyjdzie z tej zgnilizny, brudu i smrodu zawsze pozostanie zapyziałym i brudnym oraz żle zażądzanym miastem bez wizji w przyszłość. Tu zawsze będą budowane budy z przeszłości - kopie - miasto makieta , nic nowoczesnego i nic czystego z czystymi ulicami i chodnikami bo wszędzi musi być brudno. Zimą to już będzie totalny syf jak zaczną sypać to błoto na ulice zacofani i brudasy drogowcy. Kiedy wysie zreformujecie i nauczycie czystości Brudasy.

      • 3 2

    • Tory i perony powinny być w tunelu

      Pod ul 3Maja też powinny być tory i perony dworca GD Głóny

      • 0 0

    • nie tak atrakcyjne tak samo z wyspą spichrzów. masa problemów z konserwatorem zabytków na czele (1)

      • 0 0

      • konserwator glupoty

        tu jest konserwator glupoty i konserwator smrodu oraz syfu - ludzie nie reformowalni dlanich stary gwóżdż to też zabytek - miasto zacofanych zmurszałych zgryżliwych ludzi brak nowoczesności i czystości

        • 0 0

  • Niech znajdzie się frajer co wybuduje tak drogo że mu się za najem nie zwróci (6)

    Tunele, mosty, superpłyty czy stropy itp to drogie fundamenty...Kupcy i biura mają za to zapłacić???? Nie wierzę.

    • 0 4

    • To nie jest teren dla KUPCÓW (5)

      To jest wielka inwestycja bo tu powinny stanąć wieżowce i nowoczesny Gdańsk

      • 1 2

      • A czemu go minusujecie (3)

        Za wieżowce i nowoczesność, czy za wielką inwestycję. Jest to najlepszy teren na takie inwestycje, jednakże może nie na wieżowce, ale na zabudowę w charakterze tego miejsca. Choć nie koniecznie, bo można wstawić tu właśnie szkło i zrobić nowoczesną wyspę w kształtach budowli Gdańskich, ale pokazujących nowe koncepcje. Bo nie wszystko musi być identyczne, czasem taki punkt potrafi przyciągnąć oczy i wskazać, że miasto się zmienia.

        • 2 0

        • stop dla makiet (2)

          jest 21 wiek idżmy do przodu nie stójmy w błocie przeszłosci twórzmy coś dobrego i nowego

          • 0 0

          • tu sie tylko gada tu sie nic nie robi (1)

            tu jest normalność niemożności

            • 0 0

            • brud i bezrobocie

              tu jest zacofasnie i brud na ulicach który sprząta wiatr i deszcz

              • 0 0

      • Kupcy gołodupcy

        tu trzeba dużej kasy bo to jest serce Gdańska a teren jest rozległy od mostu kratowego do tme

        • 1 0

  • Mam nadzieję że PKP razem z SKM upadną (4)

    Nie mam zbyt dobrych doświadczeń, zarówno z PKP jak i SKM. Im będzie gorzej w tych spółkach tym lepiej.

    • 2 5

    • tu wszystko upada

      tu schłodzono gospodarkę tu nie produkuje sie na eksport i tu wszystko upada

      • 0 2

    • Nadzieja jest matka... (2)

      ....głupich, a ty do tej grupy należysz.Ciekawe jak byś sie przemieszczał bez kolei pod szyldem PKP i SKM.Jeśli myślisz,że obcy przewoznicy o niczym innym nie marzą tylko o tym by nas wozić.Zapomnij....A jeśli masz samochód to wybij sobie go z głowy i kup hulajnogę bo nią może gdzieś dojedziesz

      • 2 0

      • Jak PKP upadnie to (1)

        Niemieckie DB bedzie nas wozić

        • 0 0

        • hahaha. Za friko to ci na głowę ktoś na robi, a nie usługę będzie świadczyć.

          • 0 0

  • pomysl genialny

    mam nadzieje, ze realizacja bedzie sprawniejsza

    • 1 0

  • Jakie to typowe

    albo czegos nie mozna zaczac,albo czegos nie mozna skonczyc.Zaczynajac od autostrad a konczac na tunelu pod Wisla".Narodzila nam sie taka nowa swiecka tradycja" - NIEMOZNOSC

    • 0 0

  • Co za tragiczna ankieta. Mi się nie podoba, ale nie uważam, że powinien bardziej nawiązywać do głównego. Niemożliwe?

    • 0 0

  • Ogólnie dobry projekt (3)

    Jednak wypada ponarzekać – prawda ?No więc; sąsiedztwo Biskupiej Górki nie jest takie straszne, nawet gdy bierze się pod uwagę umiejscowione tutaj biura Urzędu Skarbowego :) To grupa społeczna która ma mocne zasady i w swoim rejonie nie pracuje. Natomiast zadziwia brak miejsca dla „Królowej tuneli”, brak miejsca na stragany budki i kwiatowe babcie. Czyżby zapomniano o tak troskliwie chronione „ozdoby” tuneli ? No i pewien paradoks. Wąwóz ma być zakryty płytą, a wiec to co widać to prowizorka, albo wstęp do dalszych przetargów i kolejnego 50-lecia wspaniałych artykułów prasowych o zabudowie „najcenniejszego” terenu w Gdańsku. Faktem natomiast jest, że w obecnym układzie trudno będzie wydostać się z tej pułapki tym co będą chcieli dostać się na Stare Miasto, do Urzędu Miejskiego czy w ogóle gdzieś stamtąd dojść. Już w tej chwili to bardzo trudny dla pieszych i zmotoryzowanych kawałek miasta. Dołożycie - bo nie ja to robię – ruchu w tym rejonie i wszystko się zadławi. Tą sprawę należy właśnie rozpatrzyć. Nawet gdy się nie dopuści do projektowanej autostrady 8-pasmowej przez środek aglomeracji.

    • 1 1

    • Ten przystanek jest właśnie regulacją ruchu (2)

      Ten przystanek właśnie ułatwi planowanie ruchu, bo obecnie ZKM nie posiada porządnego węzła przesiadkowego. Ruch tu tak czy siak będzie się zwiększał, choć i tak odejdzie nam ten tranzytowy, oraz po budowę tunelu odejdzie nam ruch do portu który się odbywa obecnie także przez Okopową. Choć i tak mnie ciekawi o jaką 8 pasmową autostradę ci chodzi, która ma przechodzić przez środek aglomeracji.

      • 0 0

      • (1)

        Na początku ubiegłego roku w UM Gdańska rozważano projekt projekt poszerzenia ulic od Traktu św. Wojciecha do Alei Zjednoczenia w Gdyni do szerokości 8 pasm ruchu. Nie wiem czy projekt upadł, czy tylko odłożono go do "dojrzewali". Odnośnie zwiększenia ruchu - o tym właśnie pisze i zwracam uwagę, że pomimo iż wszyscy to przewidują, ale projekt tego nie przewiduje !

        • 0 1

        • Hmm projekt 8 pasów ciekawy, ale raczej nie realny. Problem powstanie we wrzeszczu, bo już tam jest wąsko i nie wierzę, że opchnęli by tam jeszcze po 1 pasie. Ja sądzę, że może projekt o tym nie mówi, ale projektanci o tym wiedzą, bo ilość samochodów w aglomeracji rośnie znacznie. Za 5-10 lat to co zrobią i tak będzie za mało bez różnicy jakby się starali. A rozwój SKM na Południe może choć w małym stopniu zmniejszyć chwilowo to przyrastanie aut. Bo jakby nie patrzeć mimo tego, że Pruszcz GD. jest tak blisko to nie ma dobrego połączenie komunikacji miejskiej z Gdańskiem. Jeździ kilka autobusów ZKM i prywatnych, ale to dalej za mało. Do tego trzeba doliczyć, że sam Pruszcz GD. nie posiada własnej komunikacji która by ułatwiała docieranie z osiedli do centrum, a potem do Gdańska. No nic pozostaje wiara, że na forum aglomeracji się gminy dogadają w tej sprawie i powstaną jakieś fajne rozwiązania. Bo nie długo dzielnice Południowe połączą się z Pruszczem, a wtedy to dopiero będzie problem.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane