- 1 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (43 opinie)
- 2 Chodnik dodatkowym pasem Grunwaldzkiej (175 opinii)
- 3 Altana w parku Oliwskim ofiarą złomiarzy (36 opinii)
- 4 Dwa osiedla obok siebie bez wspólnej drogi (201 opinii)
- 5 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (266 opinii)
- 6 Najstarsza fontanna idzie do remontu (89 opinii)
Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście dopiero w 2014 roku
SKM-ki będą dojeżdżać do nowego przystanku Gdańsk Śródmieście dopiero od 2014 roku. Przedłużają się formalności związane z dofinansowaniem unijnym, trzeba też dokonać zmian w projekcie. Jednak prace nad budową przystanku już trwają, wiadomo nawet, jak będzie wyglądał.
- Trwają uzgodnienia dotyczące przebudowy peronu trzeciego na stacji Gdańsk Główny. Musieliśmy też "doprojektować" rozwiązania związane z rozbiórką muru oporowego oraz kładki nad torami kolejowymi w okolicach Gildii - wyjaśnia Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM, która koordynuje przedsięwzięcie.
Okazało się też, że to SKM, a nie publiczno-prywatna spółka Gdańska i holenderskiej firmy Multi Development, musi zaprojektować płytę, która przykryje tory kolejowe pomiędzy wiaduktem Hucisko i al. Armii Krajowej. To na tej płycie staną budynki, które uzupełnią nową zabudowę Targu Siennego i Rakowego. Ich inwestorem ma być właśnie spółka miasta i Holendrów. Problem w tym, że wciąż jej nie powołano, a kolejny termin jej zawiązania przesunięto na koniec października.
- Dlatego zadanie to przejęła SKM. Dokumentacja jest już opracowywana, a inwestycja będzie realizowana w uzgodnieniu z firmą Multi Development - zapewnia Lingowski.
Problem z zawiązaniem miejsko-holenderskiej spółki to nie ostatni powód opóźnienia inwestycji. Budowa przystanku Gdańsk Śródmieście była wpisana na listę inwestycji związanych z Euro 2012 i miała otrzymać unijne dofinansowanie. SKM już rok temu złożyła w Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie wniosek o zawarcie umowy na realizację projektu "Rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście". Poza budową przystanku zakłada on remont 21 składów, modernizację peronów oraz inwestycje w systemy sterowania ruchem.
Jednak na początku marca tego roku Komisja Europejska uznała, że inwestycji powinni przyjrzeć się specjaliści z inicjatywy JASPERS. To eksperci, z których porad UE korzysta bardzo często, oni np. pozytywnie zaopiniowali budowę Kolei Metropolitalnej.
Koszt projektu budowy nowej stacji SKM szacuje się na 80 mln zł. Jego finansowanie pochodzi z kapitału własnego spółki PKP SKM, środków unijnych przyznanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Funduszu Kolejowego.
Już wkrótce kapitał własny PKP SKM zasilą udziałowcy spółki. W najbliższym czasie miasto Gdańsk planuje objąć nowe udziały warte 9 mln złotych, a samorząd województwa pomorskiego i Gdynia warte po 1 mln zł.
Gdańscy radni podejmą w tej sprawie uchwałę w przyszły czwartek. Gdańsk ma do tej pory blisko 10 proc. udział w spółce, po zmianie ten odsetek zwiększy się do 16 proc. Największymi udziałowcami PKP SKM są Polskie Koleje Państwowe SA, posiadające 47,92 proc. i Skarb Państwa z 22,64 proc. akcji.
Opinie (224) ponad 20 zablokowanych
-
2011-09-23 09:56
ten artykuł uświadomił mi wreszcie że moja żona mnie zdradza i już wiem że rozwód to kwestia dni (1)
ostatnio po wielu sporach i jej tłumaczeniach, że już nie spotyka się z menadżerem firmy medycznej z Krakowa zaufałem jej na słowo i byłem gotów żyć dalej z nią ale ten artykuł to jak dowód dla prokuratora prawie a dlatego że ona twierdziła że od kiedy nie widuje się z tym człowiekiem jeździ z nowego peronu kolejki gdańsk śródmieście !!!! nawet dziś rano gdy ją chciałem odwieźć do dworca głównego ona powiedziała że idzie w stronę targu węglowego na peron ŚRÓDMIEŚCIE !!!! dziś jak wróci z pracy dostanie wycisk niezły i areszt domowy do czasu rozwodu a potem na bruk
- 7 2
-
2011-09-23 11:01
ona kłamie
obecnie spotyka się z przedstawicielem handlowym ,,winiar", też czuję się oszukany
- 0 0
-
2011-09-23 09:05
NA POCZĄTKU (6)
niech SKM pomyśli o przerobieniu stopni do drzwi wejściowych składów SKM. Przestrzeń między peronem a wejściem do kolejki wieje dziurą nie do przebycia dla wózków z dziećmi, wózków inwalidzkich, inwalidów, osób starszych i mających lęk wysokości. Zdaje się, że ktoś z UE zwrócił już na to uwagę, ale SKM olewa wszystkich i sprawa ucichła.
- 6 1
-
2011-09-23 09:21
szpara (5)
Przestrzeń miedzy peronem i wagonem jest zgodna z normami - czyli skrajnia taboru - obowiązujacymi w całej Europie. Trasa SKM jest przewidziana do "awaryjnego" korzystania również przez inne pociągi, w sytuacjach przymusowych i wielokrotnie juz była tak wykorzystywana. Musi byc przejezdna dla kazdego składu kolejowego, włącznie z nieco szerszymi wagonami piętrowymi. Natomiast składy EN57 i EN71 - czyli aktualny tabor SKM - to tabor, który wyjeżdża równiez poza trójmiasto, gdzie jest sporo niskich peronów - zatem stopnie sa potrzebne. Nader czeste porównania z berlińską S-Bahn sa o tyle bezsensowne, ze ta ostatnie jest przeznaczona WYŁĄCZNIE dla S-Bahn, nic innego po tych torach nie jeździ i tam rzeczywiście mozna było sobie pozwolic na specjalne normy...
- 5 1
-
2011-09-23 09:33
Przestrzeń (4)
między peronem i wagonem jest zgodna z normami, lecz dotyczącymi pociągów dalekobieżnych. Natomiast trójmiejska SKM jest w założeniu rodzajem metra dla wielotysięcznych rzesz pragnących szybko i bezpiecznie przemieszczać się po naszej metropolii. Tłumaczenie śmieszne i niezasadne
- 1 4
-
2011-09-23 09:38
właśnie nie (3)
Od początku założenie było takie, żeby z infrastruktury SKM mogły korzystać wszystkie pociągi - nie na stałe, ale w razie jakichś awarii, katastrof, remontów. Gdyby nie to, to po słynnym wypadku pociągu towarowego we Wrzeszczu przez kilka dni pociągi dalekobiezne i towarowe WCALE nie mogłyby kursować. Nie mówiąc o aktualnie prowadzonym remoncie linii dalekobieznej - też niektóre pociagi kursują torami SKM. Tak właśnie to wyglądało i nadal wygląda w założeniu. Mozna to uznac za słuszne, lub nie - ale takie sa fakty.
- 4 1
-
2011-09-23 09:46
Pasażerze (2)
życzę długiego zdrowia, to znaczy sprawności fizycznej, długich nóg i długiego pewego kroku - o ile chcesz nadal korzystać z usług SKM i wracać żywym do domu
- 1 4
-
2011-09-23 09:52
ale co to ma do rzeczy? (1)
Co Ty chcesz ode mnie? Po prostu stwierdzam fakty, mówię, jak ta sytuacja w rzeczywistości wygląda. Nie oceniam tego, czy to dobrze, czy źle, nie wystepuje jako adwokat tego rozwiazania - po prostu wyjasniam dlaczego jest tak a nie inaczej. Moje długie zdrowie ani długie nogi nie mają tu nic do rzeczy.
- 5 2
-
2011-09-23 10:51
po prostu rozmawiasz z kolejnym polakiem idiotą
- 1 1
-
2011-09-23 07:23
Za czasów Gierka zaczeli i Adamowicz skończyć nie może a to dobre :-) (2)
Brak przystanku SKM w centrum miasta - niestety ale takie rzeczy to niestety dla nas gdańska specjalność.Swego czasu nawet lubiłem Adamowicza a później kolejno emocje opadały. Nic nie mam do faceta ale on ma niedorzeczne priorytety a w czasach gdy dostaje się fundusze unijne takie błędy to jak dywersja!Miasto nie ma infrastruktury a to boli wszystkich od mieszkańców po inwestorów którzy już tu są.
- 36 9
-
2011-09-23 08:36
A za czasów Gomułki... (1)
...zlikwidowano istniejący tam przystanek. Nazywał się kolejno Petershagen, Piotrówek, Biskupia Górka. Została po nim szeroka równia stacyjna...
- 6 1
-
2011-09-23 10:42
gdańszczanie są tępi i głosują na adamowicza, który przez 12 lat nic nie zrobił dla gdańska. gdańsk to ostoja PRLu. wystarczy zobaczyc jak wrocław sie rozwinął, juz dawno wyprzedził kraków pod wzgledem atrakcyjności. a w gdańsku nic sie nie dzieje. głucho,szaro,ponuro,brudno,biednie,zaniedbanie.oto gdańsk.
- 5 3
-
2011-09-23 10:40
a gdzie na wizualizacji są rynny do wprowadzania rowerów?
to jest temat już dawno przećwiczony w urzędach gdańskich
- 3 0
-
2011-09-23 10:36
Przystanek Gdańsk Śródmieście!
No, nie powstanie gdańska Wiktoria Station, chociaż powstanie gdański Teatr Szekspirowski. Nie pozwoli na to postkomunistyczna Gildia, jedna z zapadek minionego systemu. I tak, więcej.
- 3 1
-
2011-09-23 10:36
nic z tego nie będzie, bo nie będzie kaski na to
- 4 0
-
2011-09-23 10:21
fajny przystanek
zeby tylko jakims glupolom nieprzyszlo do glowy unifikowac pozostalestareprzystanki do wygladu nowego... Stare ma wygladac jak stare by pokazac jak to kiedys bylo , to maswoj styl i roznorodnosc. Nie cierpie pseudonowoczesnego monopolu !
- 4 1
-
2011-09-23 10:19
Czy ten przystanek nie będzie pokryty płytami ??????????????????
- 0 0
-
2011-09-23 10:08
Jedzie mi tu czołg? Hahaha. 2014 to czas spłaty kredytów, zaciągniętych w imię 3 meczy.
- 4 1
-
2011-09-23 09:55
smiechu warte, wstyd
przed wyborami wladz Gdanska mowiono, ze w 2012 bedzie przystanek teraz lippaaa, znoowu spartolili
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.