• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanki PKM w Gdyni gotowe. Pierwszy pociąg odjedzie 10 grudnia

Maciej Naskręt
6 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Gdyńskie przystani PKM z lotu ptaka


Zakończono budowę dwóch przystanków kolejowych - PKM Gdynia Karwiny zobacz na mapie GdyniPKM Gdynia Stadion zobacz na mapie Gdyni. Pierwsi pasażerowie w podróż stamtąd odjadą już 10 grudnia. Na ten dzień przypada też dzień otwarty nowych przystanków.



Czy cieszysz się z oddania nowych przystanków PKM w Gdyni?

Sprawdź rozkład pociągów SKM i PKM

Gotowe są wreszcie przystanki PKM w Gdyni. Początkowo realizacja inwestycji miała zakończyć się do 31 lipca, ale wykonawca - firma Budimex nie dotrzymała pierwotnego terminu. Powód? Niskie temperatury i opady śniegu zatrzymały zimą i wiosną większość robót ziemnych. Kłopotem były także przedłużające się uzgodnienia z zarządcą linii - spółką PKP PLK.

W efekcie termin oddania przystanków został przesunięty na 31 października, ale dopiero teraz skorzystają z nich pasażerowie. Po raz pierwszy wsiądą do pociągów z nowych peronów 10 grudnia, po wejściu w życie nowego rozkładu jazdy.

Inwestorem przedsięwzięcia jest spółka samorządowa Pomorska Kolej Metropolitalna. Koszt budowy obu przystanków wyniósł ok. 25,5 mln zł, z czego 4,5 mln zł dołożyła Gdynia.

  • Przystanek PKM Gdynia Stadion.
  • Przystanek PKM Gdynia Stadion.
  • Przystanek PKM Gdynia Stadion.
  • Przystanek PKM Gdynia Stadion.
  • Przystanek PKM Gdynia Stadion.
  • Przystanek PKM Gdynia Stadion.
  • Przystanek PKM Gdynia Stadion.
  • Przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Przystanek PKM Gdynia Karwiny.

PKM Gdynia Karwiny



Pociągi jadące od strony wybudowanej dwa lata temu linii PKM w pierwszej kolejności zatrzymają się na przystanku Gdynia Karwiny. Perony powstały pod wiaduktami ul. Wielkopolskiej. Zejść do nich można z obu obiektów. Dodatkowo pasażerowie będą mogli poruszać się po nowej kładce nad linią kolejową łączącą oba perony, nie będzie potrzeby wchodzenia na wiadukt w ciągu ul. Wielkopolskiej.

Przystanek charakteryzują czerwone, ozdobne wiaty. Dodatkowo na peronie zamontowano mniejsze szklane wiaty osłaniające pasażerów przed deszczem i wiatrem. Na każdy z peronów z poziomu ul. Wielkopolskiej będzie można zjechać windą.

Nie zapomniano też o elementach usprawniających podróż, czyli m.in. systemie informacji pasażerskiej.

Tak zmieniło się otoczenie, w którym powstał przystanek PKM na Karwinach. Tak zmieniło się otoczenie, w którym powstał przystanek PKM na Karwinach.
Czytaj też: 34 mln zł dotacji na Węzeł Karwiny

Plakat 2018 Gdynia Karwiny odjazdy from Trojmiasto.pl

PKM Gdynia Stadion



Kolejnym przystankiem na trasie jest Gdynia Stadion. Obiekt położony jest tuż przy ul. Sportowej. W odróżnieniu od przystanku na Karwinach pasażerowie będą tutaj musieli wejść na peron po schodach, a nie zejść. Dla osób niepełnosprawnych przewidziano windy.

Nad przystankiem nie ma kładki. Pasażerowie między peronami będą poruszać się specjalnie przygotowanym tunelem pod torami. Przystanek również posiada czerwone wiaty, podobnie jak wszystkie inne na całej linii PKM. Tutaj też zamontowano mniejsze szklane wiaty osłaniające pasażerów przed wiatrem, deszczem czy śniegiem.

Tak zmieniło się otoczenie, w którym powstał przystanek PKM Gdynia Stadion. Tak zmieniło się otoczenie, w którym powstał przystanek PKM Gdynia Stadion.
Czytaj też: Nowe przystanki PKM w Gdyni, ale kursów nie przybędzie

Plakat 2018 Gdynia Stadion odjazdy from Trojmiasto.pl

298-metrowy splot torowy gotowy



Wróćmy jeszcze na Karwiny. Z racji tego, że przystanek PKM Karwiny powstaje na łuku linii, konieczne było wykonanie splotu torowego. To rzadko spotykane rozwiązanie stanowi dodatkowy tor w torze, który ma umożliwić przejazd pociągom ponadgabarytowym w bezpiecznej odległości od planowanych peronów o wysokości 76 cm. Z kolei pociągi pasażerskie będą zatrzymywały się blisko krawędzi.

Co ciekawe, splot torowy powstał nie na betonowych podkładach, a na drewnianych, których żywotność jest zdecydowanie krótsza. Postąpiono tak dlatego, że podkłady na wysokości splotu są dłuższe, a aktualnie żadna firma nie produkuje takich niestandardowych elementów z betonu.

Warto dodać, że koszt budowy splotu torowego poniosła spółka PKP PLK. Za jego wybudowania trzeba było zapłacić wykonawcy ok. 2,5 mln zł.

Czytaj także: Dlaczego Gdańsk i Gdynia nie dofinansują połączeń PKM?

Tak budowano przystanki PKM w Gdyni - film z października.


Dzień otwarty przystanków PKM w Gdyni



Z okazji oddania do użytku nowych przystanków PKM Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion w niedzielę 10 grudnia, w godz. 10 - 13. na obu przystankach odbędzie się "Dzień otwarty"

Specjalnie na tę okazję przygotowano 2,5 tys. pamiątkowych biletów z pierwszego dnia funkcjonowania przystanków PKM Gdynia Karwiny i PKM Gdynia Stadion. Są one stylizowane na stary bilet kolejowy, ale w nieco większym formacie - tak, aby można było go wykorzystywać na co dzień jako np. zakładkę do książki. Wprawdzie bilet ten nie będzie uprawniał do darmowego przejazdu pociągiem (do tego, nawet w tym dniu, wymagany jest standardowy bilet wystawiony przez przewoźnika - SKM Trójmiasto), ale będzie go można wymienić na bilet na mecz Arki Gdynia z Górnikiem Zabrze, który zostanie rozegrany 12 grudnia o godz. 20:30

Natomiast ci wszyscy, którzy przyjadą na "Dzień Otwarty nowych przystanków PKM w Gdyni" pociągiem SKM, po okazaniu ważnego biletu (jednorazowego z tego dnia lub miesięcznego) dodatkowo będą mogli wygrać atrakcyjne gadżety.
Lokalizacja nowych przystanków PKM w Gdyni. Lokalizacja nowych przystanków PKM w Gdyni.

Wydarzenia

Dzień Otwarty nowych przystanków PKM

dni otwarte

Miejsca

Zobacz także

Opinie (252) 2 zablokowane

  • opinia

    fajnie by bylo wsiadac na obluzu czy w okolicach i wysiadac na karwinach i to jest sposob na korki

    • 6 0

  • co do częstotliwości PKM mam proste pytanie DLACZEGO przy układaniu rozkładów mało myślą? (1)

    1) co do ruchu towarowego (ponoć utrudnia rozkłady osobowe). Dlaczego nie jest puszczany nocą?

    2) co do ruchu na Kaszuby. Dlaczego nie ma częstych połączeń ale do Osowej (bodaj tam sie stykają). Tam powinni przesiadać się albo na PKM do Gdańska albo do Gdyni. W ten sposób czestotliowść i TAM mogłaby być wysoka, a jedynie niektóre składy dojeżdżałyby do Gdanska lub Gdyni.

    3) dzięki powyższym prostym rozwiązaniom PKM na trasie Gdynia/Gdańsk mogłaby kursować tak czesto jak SKM. Bo taka powinna byc jej funkcja - MIASTOTWÓRCZA a nie kolei regionalnej. Rozwiązałoby to także problem dojazdów do lotniska.

    bezboleśnie, tanio, sensownie

    • 9 1

    • raz na godzinę to jest śmierć tej linii

      • 7 0

  • a co to za bzdura? (2)

    Pasażerowie między peronami będą poruszać się specjalnie przygotowanym tunelem pod torami.

    gdyby na zachodzie dublowano istniejace przejscie pod wiaduktem, to raczej by sobie nie mogli pozwolić na to co mają i mieliby bajzel jak u nas

    czemu w TYM kraju wszystko musi byc nieekonomiczne i drogie?

    • 6 0

    • Gdańsk Osowa - perony wyspowe z dwiema krawędziami dla kierunku (1)

      Przesiadka z dzwi do drzwi... bez schodzenia do tunelu jest możliwa.

      • 4 0

      • Ale przesiadać się przecież na tych peronach nikt nie będzie

        a normą na świecie jest, że w takim miejscu jak przystanek przy stadionie, wychodzi się na ulicę, przechodzi pod wiaduktem i wchodzi z drugiej strony (ale pytanie nadal pozostaje - PO CO...?)

        • 2 0

  • PKM (2)

    A co z parkingiem dla pasażerów?

    • 7 0

    • A to jest już robota dla miasta

      Uśmiechnij się jesteś w Gdyni.

      • 1 1

    • pod Rivierą jest - do czasu aż zrobią płatny

      • 0 1

  • czutajac to stoje na peronie PKM

    bo jedna nie zechciala przyjechać a teraz czekam na kolejna tym razem opozniona 6 minut. I tak fantastuczny zarzad je...anej skm uczynił tą łaske ze udostepnił polaczenoa w tym wypadku 16.39 i 17:00 we wtorek było to samo a tetaz nawet info nie ma

    • 6 1

  • skąd taki wysyp głupoli

    na tym forum- jakiś janusz ch , techgnik maliniak i inni pajace z******i że ich PO opuściło.

    • 1 2

  • Dlaczego ten wynalazek nie kursuje do Gdańska Głównego? Czy może ktoś mi to racjonalnie wytłumaczyć? (4)

    ?? Czy to żart czy 19 wiek? Torowiska? Szyn zabrakło do Gda?

    • 10 2

    • kursuje widocznie trafiasz na tą co nie zjeżdża do gdańska głównego (1)

      A ja pare minut temu z głównego pojechałem pkm na matarnie

      • 2 0

      • Czy ty widziałeś rozkład? Gdzie tam masz Gdańsk Głowny? Końcowa to właśnie Wrzeszcz.

        I to jest lipa na maksa.

        • 2 1

    • to prawda ten koniec we wrzeszczu jest trochę dziwaczny

      • 4 0

    • Generalnie to chyba jakiś żart...żaden kurs z Karwin nie dojeżdża do Gda Głównego i z powrotem. Nikomu kto próbuje się dostać z Karwin w te rejony PKM nie pomoże, bo jaki jest sens wysiadać we Wrzeszczu i przesiadać się na 4 przystanki. Gdyby jeszcze ten szrot jeździł co np 10 min to byłoby to do rozważenia.
      Wybudowali mi pod samym nosem przystanek a wychodzi na to że przez najbliższe lata moja stopa tam nie postanie.
      Dla tych którzy rozważają przesiadkę na PKM....powodzenia w znalezieniu miejsca parkingowego. Mam nadzieje tylko że nie pod moim oknem. I tak już nie ma jak chodnikami przejść.

      • 1 0

  • połączenie komunikacyjne

    na Karwinach miała być nowa pętla autobusowa , przy stadionie więcej połączeń autobusowych , bez tego to te przystanki to Wielka Lipa

    • 4 0

  • Gdynia Karwiny (1)

    Bardzo dobrze, dojście do przystanku PKM Gdynia Wielki Kack to jedna, wielka porażka. Sprzedam kalosze na olx

    • 6 0

    • I na dodatek schody przy newralgicznym zakręcie, światłach, drodze rowerowej, przejściu dla pieszych !! Lepiej wymyślić nie mogli !

      • 2 0

  • Wojtek

    Great job!
    Tak sobie mysle ze moglbys odmalowac wiadukt wklejony w przystanek stadion
    Tak niewiele farby a tylu oczu moglobyby nie szczypać

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane