• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przywrócą wygląd tramwaju z 1927 roku

Maciej Korolczuk
21 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Przywrócenie "ustawień fabrycznych" tramwaju Bergmann z 1927 roku ma potrwać ok. pół roku. Przywrócenie "ustawień fabrycznych" tramwaju Bergmann z 1927 roku ma potrwać ok. pół roku.

Pół roku ma potrwać modernizacja zabytkowego tramwaju Bergmann, należącego do miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Zabytkowy skład ma zostać wyremontowany i doprowadzony do stanu, w jakim w 1927 roku opuścił Gdańską Fabrykę Wagonów (Danziger Waggon Fabrik). W zakres remontu wchodzi naprawa zewnętrzna i wnętrza tramwaju oraz odtworzenie jego pierwotnej kolorystyki.



Czy lubisz podróżować zabytkowymi autobusami i tramwajami?

Tramwaj Bergmann został wyprodukowany prawie 100 lat temu (dokładnie w 1927 r.) w Gdańskiej Fabryce Wagonów, jako jeden z 24 wagonów silnikowych serii Tw245. Ich zakup był związany z uruchomieniem linii tramwajowej na Stogi. Wagony tego typu można było spotkać na gdańskich torach do lat 70. XX wieku.

Ostatni kurs z pasażerami odbył się 31 marca 1973 roku. Następnie skład został wycofany z eksploatacji i poddany modernizacji. Po odrestaurowaniu i przywróceniu historycznego wyglądu wrócił do okazjonalnego przewozu pasażerów i przez wiele lat był jedynym zabytkowym tramwajem miejskiej spółki.

Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku
  • Tak ma wyglądać zabytkowy tramwaj po modernizacji.
  • Tak ma wyglądać zabytkowy tramwaj po modernizacji.
Do dziś Bergmann, mający 10 metrów długości, ponad 2 metry szerokości i posiadający miejsca siedzące dla 22 osób, pozostaje jedną z głównych atrakcji historycznego taboru spółki.

- Silnikowy wagon tramwajowy typu DWF Tw245 Bergmann nigdy nie przeszedł kompleksowego remontu kapitalnego. Po II wojnie światowej, od czasu wejścia do eksploatacji wagonów generacji N na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiątych, Bergmanny przechodziły rozmaite modernizacje o nieokreślonym zakresie, z wykorzystaniem części głównie od nowszych tramwajów generacji N. Stan obecny niniejszego Bergmanna jest wypadkową różnych epok, stosowanych prowizorycznych metod napraw bieżących oraz stosowania elementów wyposażenia charakterystycznego dla innych typów tramwajów. Celem naprawy jest przywrócenie wagonu do stanu fabrycznego z 1927 roku, kiedy to opuszczał Gdańską Fabrykę Wagonów. Wyposażenie, które należy do innych okresów eksploatacji, zostanie zmagazynowane i wykorzystane do innych pojazdów zabytkowych - czytamy w dokumentacji przetargowej.
Miejska spółka szuka wykonawcy, który podejmie się gruntownego remontu Bergmanna. Będzie miał na to 24 tygodnie.

  • Bergmann "pozuje" wraz z przebudowanym wagonem doczepnym z 1895 r. do zdjęcia prospektu reklamowego fabryki, wydanego w 1930 r.
  • Bergmanna można było spotkać na gdańskich torach do pierwszej połowy lat 70.
  • Bergmanna można było spotkać na gdańskich torach do pierwszej połowy lat 70.
  • Bergmanna można było spotkać na gdańskich torach do pierwszej połowy lat 70.
  • Bergmanna można było spotkać na gdańskich torach do pierwszej połowy lat 70.
W zakres prac wchodzi m.in. naprawa zewnętrzna tramwaju oraz jego wyposażenia, a także odtworzenie oryginalnej kolorystyki. W czasie remontu wykonawca może korzystać zarówno z fotografii udostępnionych przez archiwum GAiT, jak również z dostępnych źródeł internetowych. Pomocnym w procesie odwzorowywania detali we wnętrzu może okazać się również odrestaurowany kilka lat temu tramwaj Tw269 Ring, wyprodukowany zaledwie trzy lata później w tej samej wytwórni co Bergmann.

Po wykonanej naprawie tramwaj Bergmann ponownie wróci do eksploatacji i okolicznościowych przejazdów jako atrakcja turystyczna.

Otwarcie ofert przewidziano pod koniec stycznia.

Tramwaj po remoncie ma zostać zaprezentowany w drugiej połowie 2023 roku.

Miejsca

Opinie (184) 9 zablokowanych

  • (2)

    jedni chca odszkodowan,a drudzy tzw.elyta 1 wrzesnia spotkania i wspolne spiewania z gestapowcami to taka nowa gdanska tradycja

    • 2 9

    • Jak chcesz sobie pośpiewać z gestapowcami to spróbuj u siebie na wsi.

      • 0 0

    • Te jedni chcą tylko od niemiec, od ruskich już nie.

      Bo to konflikt interesów PZPRPiS

      • 3 0

  • nazwy ulic (2)

    dulicynea zmien nazwy na te jakie byly w 1940

    • 3 6

    • Na Erpel 1, Erpel 2, Erpel 3 itd....

      • 0 0

    • Wincyj Kaczyńskich!

      • 2 0

  • Marnowanie publicznych pieniędzy. (1)

    Adamowicz obiecywał nowe tramwaje, które nie będą piszczeć na zakrętach, no i piszczą tak samo jak stare. Dobra zmiana, czyli PO staremu..

    • 5 9

    • Gdyby rządził pis, tramwaje by nie piszczały i energię czerpały by z paneli a bilety byłyby po 10 groszy i to na cały dzień. Niech ryje (przepraszam, miało być "żyje" kaczy zad!!

      • 1 0

  • (4)

    Super to były niezawodne jednostki.A i w biegu się wskakiwało. Powinno wymienić wszystkie obecne psujące sie na te stare.

    • 14 19

    • Tak kłapouchy, a ludzie powinni zawisnąć zaczepieni ogonami na drzewach

      • 1 0

    • (1)

      Czy takie tramwaje jeździły z Oliwy do Jelitkowa w latach 1969....?

      • 0 1

      • Tak,w latach 70-tych to chyba te jeździły.Nie trzeba było pętli tramwajowych,bo w tramwajach motorniczy przechodził na tył tramwaju i mógł jechać.

        • 0 1

    • A czy ciebie nie można wymienić na kogoś z Rodos !!!

      • 3 1

  • Oby tylko nie modertrans, bo go do helmutow upodobnią. :))) (1)

    • 0 0

    • Nie szkodzi, u nas w urzędzie na Nowych Ogrodach same zakamuflowane Helmuty i Helgi

      • 0 1

  • Świetna wiadomość (3)

    mam nadzieję, że doczekamy remontu doczepy do Nki, przegubowego złotego 102 i składu 105Na zanim korozja je w całości pożre

    • 25 1

    • Jak za remont 102ki zapłaci jego właściciel (tęczowy Sebastian, który kupił to g*wno, a potem usiłował to wynająć GAIT, z czego się wycofał, jak się media zorientowały)

      • 0 1

    • (1)

      Juz za pozno

      • 0 0

      • dlaczego?

        • 0 0

  • Albo modernizacja, albo przywrócenie stanu oryginalnego!! Pan redaktor chciał pewnie użyć słowa odrestaurowanie lub (1)

    rewitalizacja

    • 22 1

    • Wymaganie prawidłowego słownictwa na tym portalu...

      że tak powiem "za wysokie progi na krzywe nogi"

      • 0 0

  • Trolle

    Ale macie używkę w niektórych komentarzach

    • 10 2

  • I oczywiście znowu niemiecka mysl technologiczna tak wam tej Rzeszy brakuje (8)

    • 23 50

    • Jesteś i**otą

      • 1 0

    • A ty jeździsz radziecką ładą - nie ma to jak myśl technologiczna w interpretacji młota parowego (1)

      • 1 1

      • Poziom Polskiej myśli technicznej

        Tyle że ruski mają i samoloty, łodzie podwodne, ba, w kosmosie byli.
        A taki gnom tylko księżyc ukradł w TV,produkcji PRL, dzięki tatusiowi kolaborantowi.

        • 3 0

    • nie zgadzam się (2)

      Jezeli Pan/Pani ma takie podejście do historii to może wyburzyć zamek w Malborku?

      • 12 2

      • Malbork budowali Polacy!

        Oglądacz TVP

        • 4 0

      • Daj spokój

        Typowy PIS Polak

        • 8 3

    • A jaka jest Polska ta myśl?

      Dlatego rząd się wozi niemieckimi autami?

      • 4 1

    • No widzisz....

      tramwaje z tak hołubionej przez pis-rząd narodowej fabryki w Bydgoszczy po ponad 10 latach eksploatacji zaczynają się sypać. No cóż, ale antyniemiecka fobia zaszczepiona w rozumy (?) części Polaków przysłania wam rzeczywistość, która głośno skrzeczy i to w każdej dziedzinie życia

      • 7 2

  • Prezydentówa ma ciągoty proniemieckie (1)

    Wciąż uważa ze bydło zza Odry jest już uczłowieczoneChyba nie pani prezydentówo,ostatnie zatrzymania w Niemczech setek uzbrojonych niby terrorystów chcących przejąć władze i zabranie obecnych ziem polskich nie wskazują na żadne zmiany w myśleniu byłych i obecnych hitlerowcow.

    • 9 17

    • Brunatne bojówki i Bąkiwicze

      Naziole ale dobre bo nasze

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane