• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przywrócą wygląd tramwaju z 1927 roku

Maciej Korolczuk
21 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Przywrócenie "ustawień fabrycznych" tramwaju Bergmann z 1927 roku ma potrwać ok. pół roku. Przywrócenie "ustawień fabrycznych" tramwaju Bergmann z 1927 roku ma potrwać ok. pół roku.

Pół roku ma potrwać modernizacja zabytkowego tramwaju Bergmann, należącego do miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Zabytkowy skład ma zostać wyremontowany i doprowadzony do stanu, w jakim w 1927 roku opuścił Gdańską Fabrykę Wagonów (Danziger Waggon Fabrik). W zakres remontu wchodzi naprawa zewnętrzna i wnętrza tramwaju oraz odtworzenie jego pierwotnej kolorystyki.



Czy lubisz podróżować zabytkowymi autobusami i tramwajami?

Tramwaj Bergmann został wyprodukowany prawie 100 lat temu (dokładnie w 1927 r.) w Gdańskiej Fabryce Wagonów, jako jeden z 24 wagonów silnikowych serii Tw245. Ich zakup był związany z uruchomieniem linii tramwajowej na Stogi. Wagony tego typu można było spotkać na gdańskich torach do lat 70. XX wieku.

Ostatni kurs z pasażerami odbył się 31 marca 1973 roku. Następnie skład został wycofany z eksploatacji i poddany modernizacji. Po odrestaurowaniu i przywróceniu historycznego wyglądu wrócił do okazjonalnego przewozu pasażerów i przez wiele lat był jedynym zabytkowym tramwajem miejskiej spółki.

Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku
  • Tak ma wyglądać zabytkowy tramwaj po modernizacji.
  • Tak ma wyglądać zabytkowy tramwaj po modernizacji.
Do dziś Bergmann, mający 10 metrów długości, ponad 2 metry szerokości i posiadający miejsca siedzące dla 22 osób, pozostaje jedną z głównych atrakcji historycznego taboru spółki.

- Silnikowy wagon tramwajowy typu DWF Tw245 Bergmann nigdy nie przeszedł kompleksowego remontu kapitalnego. Po II wojnie światowej, od czasu wejścia do eksploatacji wagonów generacji N na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiątych, Bergmanny przechodziły rozmaite modernizacje o nieokreślonym zakresie, z wykorzystaniem części głównie od nowszych tramwajów generacji N. Stan obecny niniejszego Bergmanna jest wypadkową różnych epok, stosowanych prowizorycznych metod napraw bieżących oraz stosowania elementów wyposażenia charakterystycznego dla innych typów tramwajów. Celem naprawy jest przywrócenie wagonu do stanu fabrycznego z 1927 roku, kiedy to opuszczał Gdańską Fabrykę Wagonów. Wyposażenie, które należy do innych okresów eksploatacji, zostanie zmagazynowane i wykorzystane do innych pojazdów zabytkowych - czytamy w dokumentacji przetargowej.
Miejska spółka szuka wykonawcy, który podejmie się gruntownego remontu Bergmanna. Będzie miał na to 24 tygodnie.

  • Bergmann "pozuje" wraz z przebudowanym wagonem doczepnym z 1895 r. do zdjęcia prospektu reklamowego fabryki, wydanego w 1930 r.
  • Bergmanna można było spotkać na gdańskich torach do pierwszej połowy lat 70.
  • Bergmanna można było spotkać na gdańskich torach do pierwszej połowy lat 70.
  • Bergmanna można było spotkać na gdańskich torach do pierwszej połowy lat 70.
  • Bergmanna można było spotkać na gdańskich torach do pierwszej połowy lat 70.
W zakres prac wchodzi m.in. naprawa zewnętrzna tramwaju oraz jego wyposażenia, a także odtworzenie oryginalnej kolorystyki. W czasie remontu wykonawca może korzystać zarówno z fotografii udostępnionych przez archiwum GAiT, jak również z dostępnych źródeł internetowych. Pomocnym w procesie odwzorowywania detali we wnętrzu może okazać się również odrestaurowany kilka lat temu tramwaj Tw269 Ring, wyprodukowany zaledwie trzy lata później w tej samej wytwórni co Bergmann.

Po wykonanej naprawie tramwaj Bergmann ponownie wróci do eksploatacji i okolicznościowych przejazdów jako atrakcja turystyczna.

Otwarcie ofert przewidziano pod koniec stycznia.

Tramwaj po remoncie ma zostać zaprezentowany w drugiej połowie 2023 roku.

Miejsca

Opinie (184) 9 zablokowanych

  • Ile wydamy na tę wątpliwą przyjemność? (8)

    Za takie fanaberie powinni płacić pomysłodawcy z własnej kieszenie, a nie z naszej. Są ważniejsze sprawy dla miasta.

    • 52 114

    • Mniej niż za miesięcznice i ochronę 1 sekretarza (1)

      • 1 0

      • struka?

        • 0 0

    • Zabytek

      Przecież to zabytek. Jeśli nie będziemy szanować zabytków, to co po nas zostanie? To może idąc tym tokiem myślenia zostawmy wszystkie zabytki będące naszą wizytówką do remontu na koszt mieszkańców tych budynków? Nie najlepszy to pomysł.

      • 6 1

    • sort

      Przełącz na jedynkę,...

      • 1 1

    • Ja tam nie mam nic przeciwko remontom zabytków.

      Troska o historie jest ważna a ten tramwaj to jest właśnie kawał historii, dużo cenniejszy niż setki identycznych kamienic w których nikt nie chce mieszkać a miasto na siłę je remontuje i utrzymuje w nich mieszkania komunalne i przez to skazuje spore dzielnice na obecność patologii. Nie każdy zabytek jest warty wydawania sporej kasy ale ten tutaj ewidentnie jest warty.

      • 6 1

    • (1)

      Rozumiem, że jesteś wyznawcą pisu i wszystko co robi miasto jest be (dla ciebie ławeczki patriotyczne to było to), a mnie sie ten pomysł bardzo podoba

      • 29 11

      • Rozumiem,ze masz obsesje na punkcie PiS ale tu chodzi o zalany tunel w którym położono drewniana kładkę tuz po remoncie taki przykladzik pilnych,ważnych spraw.

        • 11 15

    • Ty nic nie zapłacisz

      • 16 7

  • Jeżdzą już podobne (1)

    pod numerem 8, jedyna różnica to, że ten starszy jest ładniejszy ;)

    • 5 5

    • Do Nowego Portu to tylko takie najstarsze egzemplarze jeżdżą,ale mieszkańcy nie są z tego powodu dumni,raczej wkurzeni.Ale wiadomo,bo to mroczna dzielnica jest.

      • 0 2

  • Rosyjska mniejszość w tym wątku niezwykle aktywna (2)

    potomkowie po żołdakach z czerwonej armii , która spaliła Gdańsk

    • 12 7

    • wiesz ze, wyslano 2 listy do poddania gdanska przez Armie Czerwona i 1 Armie Wojska polskiego do

      tego gaulaitera Fostera. Otoczyl sie dran ludnoscia cywilna swoimi doborowymi jednostaki wermachtu i ss jak uciekali z mazur. Tam bylo pieklo wiec oni wiedzieli ze to bedzie walka bez morali i zasad - Ustalono z rosjanami ze transporty uciekajacych matek i dzieci beda opuszczac miasto bez problemu- az tu Foster zapakowal sie na swoj prywatny parowiec z zamiarem ucieczki - jeden z kapitanow przeladowanego matkami transportowca wycelowal ostatnie karabiny co tam mial i przekazal temy cynglowi wiadomosc- albo nasz wezmiesz na hol do Hamburga albo zatopie cie w zatoce. Statek zostal wziety na hol. Rosjanie po tym jak traktowano ludnosc na Bialorusi, Smolensku i w oblezeniu Stalingradu i to co widzieli w obozach zaglady nie mieli juz hamulcow bo do KOGO - zezwierzeconych niemcow. zabijanie tych sk..ow bylo przyjemnoscia a im szybcie tym lepiej. Bombardowanie i spalenie Gdanska z tych mordercow to bylo wrecz wypalanie ogniem ideologi nazistowskiej aby komukolwiek w przyszlosci zadnemu dyktatorowi nie przyszlo do glowy rzadzic kosztem innych ludzi. I dzieki Bogu mamy Polski Gdansk i mam nadzieje ze tak zostanie na wieki.

      • 1 1

    • Tak jak ród Kaczyszenko przybyli zecwschodu

      • 4 4

  • Mediolan (6)

    W Mediolanie prawie tylko takie jeżdżą i każdy się nimi zachwyca. W Polsce jak widać jest na odwrót

    • 52 19

    • Miało być o tramwajach.Inteligentni inaczej robią wpisy,co im ślina na język przyniesie....

      • 3 1

    • No z tym "prawie tylko" to gruba przesada

      • 4 0

    • Tramwaje

      Boże, jak nimi jeździło się fantastycznie na stopniach. Czasami dostało się pałką po tyłku. Ale nic to frajda.

      • 6 3

    • (2)

      W Mediolanie też mają napisy po niemiecku?

      • 15 17

      • A mają po Polsku?

        • 6 1

      • Głupek

        Ty jak kaczor bredzisz o niemcach.

        • 23 11

  • Byle ten tramwaj byl bez Heni i bez pradu.

    • 5 2

  • Jakie kolejne imię będzie nosił (1)

    ten tramwaj?Himmler?

    • 7 16

    • Nie, coś pisowskiego

      Müller

      • 2 2

  • niemcy precz

    • 3 8

  • Kamien milowy

    Myślę że dla tej "wadzy" najlepszy byłby z 1939 r Berlin i Her mgr historie byłby szczesliwy

    • 2 13

  • Podobno kasy nie ma w budżecie miasta..

    Nawet na odśnieżanie chodników.

    • 6 7

  • Gratulacje dla Mariusza z GAiT (2)

    W GAiT pracuje człowiek o którym można powiedzieć że jest chodząca encyklopedią o tramwajach gdańskich. Jeżeli coś go spytamy to błyskawicznie jak z karabinu maszynowego odpowiada na ich temat. Z tego co wiem Mariusz pisze porządna książkę o gdańskich tramwajach, to dzięki niemu mamy wiele zabytkowych pojazdów można rzec że nie raz stracił zęby aby coś załatwić i pewnie dzięki jemu zaangażowaniu GAiT będzie remontował ten tramwaj.

    • 22 5

    • Owszem pełny szacun.

      Ale są też porażki : Dwa tramwaje stojące w N. Porcie. Prawdziwe perełki dogorywają na dworze od kilku lat nawet nie zabezpieczone. Rozumiem, że to trudne i kosztowne egzemplarze ale serce pęka jak widzi ich stan.

      • 4 0

    • Znam go - to TW Kolejarz.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane