• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przywrócą wygląd tramwaju z 1927 roku

Maciej Korolczuk
21 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Przywrócenie "ustawień fabrycznych" tramwaju Bergmann z 1927 roku ma potrwać ok. pół roku. Przywrócenie "ustawień fabrycznych" tramwaju Bergmann z 1927 roku ma potrwać ok. pół roku.

Pół roku ma potrwać modernizacja zabytkowego tramwaju Bergmann, należącego do miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Zabytkowy skład ma zostać wyremontowany i doprowadzony do stanu, w jakim w 1927 roku opuścił Gdańską Fabrykę Wagonów (Danziger Waggon Fabrik). W zakres remontu wchodzi naprawa zewnętrzna i wnętrza tramwaju oraz odtworzenie jego pierwotnej kolorystyki.



Czy lubisz podróżować zabytkowymi autobusami i tramwajami?

Tramwaj Bergmann został wyprodukowany prawie 100 lat temu (dokładnie w 1927 r.) w Gdańskiej Fabryce Wagonów, jako jeden z 24 wagonów silnikowych serii Tw245. Ich zakup był związany z uruchomieniem linii tramwajowej na Stogi. Wagony tego typu można było spotkać na gdańskich torach do lat 70. XX wieku.

Ostatni kurs z pasażerami odbył się 31 marca 1973 roku. Następnie skład został wycofany z eksploatacji i poddany modernizacji. Po odrestaurowaniu i przywróceniu historycznego wyglądu wrócił do okazjonalnego przewozu pasażerów i przez wiele lat był jedynym zabytkowym tramwajem miejskiej spółki.

Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku
  • Tak ma wyglądać zabytkowy tramwaj po modernizacji.
  • Tak ma wyglądać zabytkowy tramwaj po modernizacji.
Do dziś Bergmann, mający 10 metrów długości, ponad 2 metry szerokości i posiadający miejsca siedzące dla 22 osób, pozostaje jedną z głównych atrakcji historycznego taboru spółki.

- Silnikowy wagon tramwajowy typu DWF Tw245 Bergmann nigdy nie przeszedł kompleksowego remontu kapitalnego. Po II wojnie światowej, od czasu wejścia do eksploatacji wagonów generacji N na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiątych, Bergmanny przechodziły rozmaite modernizacje o nieokreślonym zakresie, z wykorzystaniem części głównie od nowszych tramwajów generacji N. Stan obecny niniejszego Bergmanna jest wypadkową różnych epok, stosowanych prowizorycznych metod napraw bieżących oraz stosowania elementów wyposażenia charakterystycznego dla innych typów tramwajów. Celem naprawy jest przywrócenie wagonu do stanu fabrycznego z 1927 roku, kiedy to opuszczał Gdańską Fabrykę Wagonów. Wyposażenie, które należy do innych okresów eksploatacji, zostanie zmagazynowane i wykorzystane do innych pojazdów zabytkowych - czytamy w dokumentacji przetargowej.
Miejska spółka szuka wykonawcy, który podejmie się gruntownego remontu Bergmanna. Będzie miał na to 24 tygodnie.

  • Bergmann "pozuje" wraz z przebudowanym wagonem doczepnym z 1895 r. do zdjęcia prospektu reklamowego fabryki, wydanego w 1930 r.
  • Bergmanna można było spotkać na gdańskich torach do pierwszej połowy lat 70.
  • Bergmanna można było spotkać na gdańskich torach do pierwszej połowy lat 70.
  • Bergmanna można było spotkać na gdańskich torach do pierwszej połowy lat 70.
  • Bergmanna można było spotkać na gdańskich torach do pierwszej połowy lat 70.
W zakres prac wchodzi m.in. naprawa zewnętrzna tramwaju oraz jego wyposażenia, a także odtworzenie oryginalnej kolorystyki. W czasie remontu wykonawca może korzystać zarówno z fotografii udostępnionych przez archiwum GAiT, jak również z dostępnych źródeł internetowych. Pomocnym w procesie odwzorowywania detali we wnętrzu może okazać się również odrestaurowany kilka lat temu tramwaj Tw269 Ring, wyprodukowany zaledwie trzy lata później w tej samej wytwórni co Bergmann.

Po wykonanej naprawie tramwaj Bergmann ponownie wróci do eksploatacji i okolicznościowych przejazdów jako atrakcja turystyczna.

Otwarcie ofert przewidziano pod koniec stycznia.

Tramwaj po remoncie ma zostać zaprezentowany w drugiej połowie 2023 roku.

Miejsca

Opinie (184) 9 zablokowanych

  • (4)

    Super to były niezawodne jednostki.A i w biegu się wskakiwało. Powinno wymienić wszystkie obecne psujące sie na te stare.

    • 14 19

    • (1)

      Czy takie tramwaje jeździły z Oliwy do Jelitkowa w latach 1969....?

      • 0 1

      • Tak,w latach 70-tych to chyba te jeździły.Nie trzeba było pętli tramwajowych,bo w tramwajach motorniczy przechodził na tył tramwaju i mógł jechać.

        • 0 1

    • A czy ciebie nie można wymienić na kogoś z Rodos !!!

      • 3 1

    • Tak kłapouchy, a ludzie powinni zawisnąć zaczepieni ogonami na drzewach

      • 1 0

  • Brawo Nasza Pani Prezydent (6)

    • 12 32

    • Brawo, brawo. Łubu dubu!

      Ma gest Nasza Pani. Szkoda tylko że na drogi, żłobki, przedszkola i szkoły zabrakło funduszy. Ale kilka ładnych milionów na "danziger wagon" się znajdzie. Brawo!

      • 4 12

    • Wiesz co (......)! (2)

      Przyjmij zasadę, ze jak nie masz nic mądrego do powiedzenia, to milczysz. Sprawisz wielu dużą przyjemność. Zacytuję ci wypowiedź M.Twaina...."Lepiej jest nie odzywać się wcale i wydawać się głupim, niż odezwać się i rozwiać wszelkie wątpliwości.Przemyśl ją!

      • 15 1

      • Brawo Pani Prezydent.

        • 3 4

      • Poczytaj mi mamo

        • 2 1

    • a tfu

      • 3 3

    • nie pij od rana

      • 3 2

  • Modernizacja?

    Dlaczego pod rysunkiem w opisie jest "modernizacja"? Skoro chcą przywrócić oryginalny wygląd i części to nie będzie unowocześnienie (bo to znaczy słowo "modernizacja") a wręcz przeciwnie. Remont, restauracja, odtworzenie, odnowienie, naprawa... ale nie modernizacja.

    • 42 3

  • Mam nadzieje, że otrzyma większe zestawy kołowe po rekonstrukcji niż pokazane na rysunku.

    • 2 2

  • Gratulacje dla Mariusza z GAiT (2)

    W GAiT pracuje człowiek o którym można powiedzieć że jest chodząca encyklopedią o tramwajach gdańskich. Jeżeli coś go spytamy to błyskawicznie jak z karabinu maszynowego odpowiada na ich temat. Z tego co wiem Mariusz pisze porządna książkę o gdańskich tramwajach, to dzięki niemu mamy wiele zabytkowych pojazdów można rzec że nie raz stracił zęby aby coś załatwić i pewnie dzięki jemu zaangażowaniu GAiT będzie remontował ten tramwaj.

    • 22 5

    • Znam go - to TW Kolejarz.

      • 4 1

    • Owszem pełny szacun.

      Ale są też porażki : Dwa tramwaje stojące w N. Porcie. Prawdziwe perełki dogorywają na dworze od kilku lat nawet nie zabezpieczone. Rozumiem, że to trudne i kosztowne egzemplarze ale serce pęka jak widzi ich stan.

      • 4 0

  • chyba demodernizacja

    • 7 4

  • Nareszcie będzie odtworzone oznakowanie tego tramwaju (11)

    tabliczkami "Nur für Deutsche".

    • 27 33

    • Biedaku,propaganda TVP (7)

      zrobiła ci ser szwajcarski z mózgu. W Gdańskich tramwajach za czasów FSD nigdy nie było takich napisów. Jesteś, nie dość , że (.......) to jeszcze dyletantem, przesiąkniętym antyniemiecką fobią!

      • 11 10

      • A ty co tak się kleisz do Niemców? (6)

        Podobało ci się palenie w piecach ludźmi?Jesteś wielbicielem niemieckich produktów,które powstały i powstają dzięki temu ze Niemcy faszyści okradli całą Europę ze złota,pieniędzy i dzieł sztuki?50 tys wagonów z wartościowym mieniem Polski i Polaków wyjechało w II WŚ do Niemiec.Żyją jeszcze osoby w naszym kraju pamiętający traumę okupacji niemieckiej i takie tramwaje na pewno nie są dla nich ani dla osób znających historie żadną atrakcją.

        • 8 5

        • BMW

          Żont, lubi to

          • 1 6

        • Ale posiadanie niemieckiego auta z rybką i kotwicą

          Atrakcją już jest

          • 5 5

        • Nie kupujesz leków Bayer i do Lidla nie chodzidz co?

          To może TDI masz od szwagra?

          • 4 3

        • Tobie to chyba Stalin wpadł w oko co? (1)

          Fajna struktura kraju a Polska wtedy potęgą!

          • 1 2

          • Przecież Ruski to zawsze były Szwabów bratanki

            Czasami następowały kłótnie w tej zbrodniczej rodzince, ale generalnie chadzali pod rękę.

            A że większość tu piszących z Gdańska z dziada pradziada nie pochodzi, to im ten "wspaniały" freiestadt się z niczym złym nie kojarzy.

            • 0 0

        • Jesteś i**otą

          • 2 1

    • Nie, ale keine pis ming

      By nie zaszkodziło

      • 2 6

    • Jesteś i**otą

      • 2 1

    • Napisdy Nur fur deutsche były tylko na terenach okupowanych polskich i nei włączonych do Reszy tzw. generalnym gubernatorstwie, czyli włściwie tylko w warszawie , bo w innych miastach tego tworu nei było tramwajów.

      • 1 0

  • Albo modernizacja, albo przywrócenie stanu oryginalnego!! Pan redaktor chciał pewnie użyć słowa odrestaurowanie lub (1)

    rewitalizacja

    • 22 1

    • Wymaganie prawidłowego słownictwa na tym portalu...

      że tak powiem "za wysokie progi na krzywe nogi"

      • 0 0

  • I oczywiście znowu niemiecka mysl technologiczna tak wam tej Rzeszy brakuje (8)

    • 23 50

    • nie zgadzam się (2)

      Jezeli Pan/Pani ma takie podejście do historii to może wyburzyć zamek w Malborku?

      • 12 2

      • Daj spokój

        Typowy PIS Polak

        • 8 3

      • Malbork budowali Polacy!

        Oglądacz TVP

        • 4 0

    • No widzisz....

      tramwaje z tak hołubionej przez pis-rząd narodowej fabryki w Bydgoszczy po ponad 10 latach eksploatacji zaczynają się sypać. No cóż, ale antyniemiecka fobia zaszczepiona w rozumy (?) części Polaków przysłania wam rzeczywistość, która głośno skrzeczy i to w każdej dziedzinie życia

      • 7 2

    • A jaka jest Polska ta myśl?

      Dlatego rząd się wozi niemieckimi autami?

      • 4 1

    • A ty jeździsz radziecką ładą - nie ma to jak myśl technologiczna w interpretacji młota parowego (1)

      • 1 1

      • Poziom Polskiej myśli technicznej

        Tyle że ruski mają i samoloty, łodzie podwodne, ba, w kosmosie byli.
        A taki gnom tylko księżyc ukradł w TV,produkcji PRL, dzięki tatusiowi kolaborantowi.

        • 3 0

    • Jesteś i**otą

      • 1 0

  • Ile wydamy na tę wątpliwą przyjemność? (8)

    Za takie fanaberie powinni płacić pomysłodawcy z własnej kieszenie, a nie z naszej. Są ważniejsze sprawy dla miasta.

    • 52 114

    • Ty nic nie zapłacisz

      • 16 7

    • (1)

      Rozumiem, że jesteś wyznawcą pisu i wszystko co robi miasto jest be (dla ciebie ławeczki patriotyczne to było to), a mnie sie ten pomysł bardzo podoba

      • 29 11

      • Rozumiem,ze masz obsesje na punkcie PiS ale tu chodzi o zalany tunel w którym położono drewniana kładkę tuz po remoncie taki przykladzik pilnych,ważnych spraw.

        • 11 15

    • Ja tam nie mam nic przeciwko remontom zabytków.

      Troska o historie jest ważna a ten tramwaj to jest właśnie kawał historii, dużo cenniejszy niż setki identycznych kamienic w których nikt nie chce mieszkać a miasto na siłę je remontuje i utrzymuje w nich mieszkania komunalne i przez to skazuje spore dzielnice na obecność patologii. Nie każdy zabytek jest warty wydawania sporej kasy ale ten tutaj ewidentnie jest warty.

      • 6 1

    • sort

      Przełącz na jedynkę,...

      • 1 1

    • Zabytek

      Przecież to zabytek. Jeśli nie będziemy szanować zabytków, to co po nas zostanie? To może idąc tym tokiem myślenia zostawmy wszystkie zabytki będące naszą wizytówką do remontu na koszt mieszkańców tych budynków? Nie najlepszy to pomysł.

      • 6 1

    • Mniej niż za miesięcznice i ochronę 1 sekretarza (1)

      • 1 0

      • struka?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane