• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pytania o Park Centralny w Gdyni

Michał Sielski
12 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Zaprezentowana kilka dni temu wizja Parku Centralnego w Gdyni. W prawym dolnym rogu widoczny biurowiec, który wybuduje prywatny inwestor.

Ogłoszona z wielką pompą wizja Parku Centralnego jest uwodzicielska, ale budzi też wątpliwości. Czy aby na pewno uda się zrealizować ten projekt w kształcie, budżecie i czasie zapowiadanym przez urzędników?



Wierzysz, że do 2020 r. powstanie park w prezentowanej formie i parking?

1. Liczba miejsc parkingowych: od tysiąca przez 286 do 140

W miejscu, w którym ma powstać park ze stawem i ścieżkami dla biegaczy oraz rolkarzy, miał kiedyś stanąć nowy gmach Urzędu Miasta. Już w ramach tamtego projektu zakładano, że wraz z nim powstanie parking podziemny.

- Pod skwerem zostanie urządzony podziemny parking dla około tysiąca samochodów - informował 9 lat temu Marek Karzyński, ówczesny i obecny dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w gdyńskim magistracie, w artykule "Gorąco na skwerze Plymouth".
Tymczasem w zaprezentowanym właśnie projekcie podziemny parking ma pomieścić 286 aut. Dodatkowo urzędnicy zakładają, że po jego wybudowaniu zlikwidują naziemne miejsca parkingowe w najbliższej okolicy.

A zatem znikną zarówno parking przed urzędem miejskimzobacz na mapie Gdyni, jak i zagrodzone szlabanem miejsca wyłącznie dla urzędników przy miejskim lodowisku zobacz na mapie Gdyni. Policzyliśmy: znajduje się tam ok. 120 miejsc parkingowych, na których parkuje nawet ok. 140 aut (miejsca nie są ściśle wytyczone).

Wychodzi więc na to, że dzięki parkingowi podziemnemu w Śródmieściu przybędzie nie 286, a ok. 150-160 miejsc (286 nowych minus 120-140 starych). Przy koszcie budowy parkingu szacowanym na 20 mln zł, wychodzi po ok. 125 tys. zł za jedno dodatkowe miejsce parkingowe. Jeśli oczywiście inwestycja zamknie się w szacowanej kwocie, co także może budzić wątpliwości, bo koszt budowy jednego miejsca parkingowego w parkingu podziemnym szacuje się na ponad 100 tys. zł, co oznacza, że budowa 286 miejsc pochłonie raczej ok. 30 mln zł.

2. Kto będzie korzystał z parkingu?

  • 7-piętrowy biurowiec będzie miał wspólny park z miejskim oraz wspólny wjazd do podziemnego parkingu.
Dzień po zaprezentowaniu przez urzędników wizji budowy parku, swoje plany przedstawił także gdyński deweloper Andrzej Boczek, właściciel firmy AB Inwestor i jednocześnie terenu na sąsiadującym z parkiem skwerze Plymouth. Na granicy parku chce on zbudować niewielki biurowiec, o powierzchni 5 tys. m kw. Wraz z nim powstanie podziemny parking na 70 miejsc parkingowych. To może nie wystarczyć do obsługi wszystkich pracujących w biurowcu, którzy będą szukać innych miejsc na swoje auta. Czy nie skorzystają z miejskiego parkingu, do którego będzie prowadził ten sam wjazd, co do parkingu biurowca? Czas pokaże.

3. Plan miejscowy nie pozwala na taką inwestycję

Podczas prezentacji projektu budowy parku urzędnicy nie eksponowali informacji, że obowiązujący obecnie plan zagospodarowania przestrzennego nie pozwala na budowę parkingu w tym miejscu. Zmiana planu nie jest oczywiście czymś wyjątkowym, ale pamiętajmy o tym, że: po pierwsze - o planie decydują radni, a nie urzędnicy, po drugie - procedura zmiany planu jest czasochłonna. W teorii może trwać osiem miesięcy, ale w praktyce jest to zawsze okres znacznie dłuższy.

Do tego trzeba dodać, że wiceprezydent Marek Stępa wciąż zastrzega, że chciałby zachować rezerwę na "Urząd Miasta Bis", więc wizja samej zieleni w tym miejscu może być trudna do spełnienia.

4. Rewitalizacja, a nie budowa

W przypadku Parku Centralnego nie powinno się mówić o budowie czy utworzeniu, lecz raczej rewitalizacji czy odtworzeniu, bo przecież namiastka parku i miejskiej zieleni już w tym miejscu istnieje. Tym bardziej, że do rosnących w tym miejscu od kilkudziesięciu lat drzew wcale niekoniecznie dołączą kolejne. Dlaczego? Skoro pod parkiem ma powstać betonowy parking, to na wysypanej na nim stosunkowo płytkiej warstwie gleby duże drzewa raczej nie urosną. Oczywiście, zieleń można urządzić w innej formie, np. stawiając ozdobne drzewa w donicach.

5. Rok 2020 to nierealny termin

Urzędnicy zakładają, że parking i park będą gotowe w 2020 roku, czyli za trzy lata. Jednocześnie o miejskim parku mówią, że to tylko wizja, która przekształci się w koncepcję, która będzie jeszcze konsultowana. Dopiero wtedy przyjdzie czas na projekt budowlany, przetarg i wybór wykonawcy, który przystąpi do pracy.

Brawo za deklarację konsultacji tej wizji z mieszkańcami. Powiedzmy jednak otwarcie: zachowanie takiej kolejności całkowicie uniemożliwia zakończenie prac w parku w trzy lata.

Przypomnijmy: rewitalizacja Kamiennej Góry, gdzie nikt nie planuje budowy podziemnego parkingu, będzie trwać ponad rok od rozpoczęcia prac. Z kolei budowa podobnego parkingu w Poznaniu trwała dwa lata od wbicia pierwszej łopaty.

Sama procedura przetargowa trwa zwykle kilka miesięcy, które łatwo mogą się zmienić w miesięcy kilkanaście. Najlepszy przykład to przebudowa skrzyżowania przy dworcu w Gdyni. Tam przetarg zakończył się w sierpniu 2016 roku, a prace nie ruszyły do dziś.

Opinie (232) 2 zablokowane

  • Wszystko pięknie ale... (2)

    Dlaczego główne inwestycje są tylko w centrum Gdyni?? W innych dzielnicach niby jakieś rewitalizacje, żadnych nowych inwestycji. Gdzie poprawa układu drogowego (np. północ Gdyni), naprawy istniejących dróg, łącznie z budową ścieżek rowerowych tak, aby prowadziły dokądś...
    Chyba czas na secesję, skoro liczą się tylko niektóre dzielnice ;-)

    • 64 11

    • Gdzie argumenty za tym żeby (1)

      wam dogodzić?

      • 2 1

      • Wam, wam...

        Nie tylko "Wam". Miasto jest/powinno być swego rodzaju spójną jednością (masło maślane :-)) i jeżeli jest w ten sposób, czyli infrastrukturalnie dzielone, to zamiast być ową jednością powstają właśnie duże różnice i jako całość, miasto przestaje się rozwijać i jest gorzej postrzegane.

        • 1 1

  • Jak dla mnie ten park to jeden wielki przekręt (7)

    To wcale nie jest budowa nowego parku bo park już tam jest. Jest nowy skate park są boiska(niestety do likwidacji po rewitalizacji). W tym wszystkim chodzi głównie o to by postawić na istniejących terenach rekreacyjnych biurowiec tak by mieszkańcy nie protestowali. Dodatkowo miasto, które co chwile tłumaczy się, że nie ma na coś pieniędzy nagle wybuduje pod prywatnym biurowcem parking za 20 mln.. Przecież to wygląda na wałek...

    • 137 15

    • ten parking nie będzie pod prywztnym biurowcem, tylko obok (4)

      powstaną dwa podziemne parkingi: prywatny pod prywatnym parkingiem i publiczny pod publicznym parkiem

      • 1 18

      • będzie jak z tarasem na sea towers

        warunki zabudowy to jedno, a rzeczywistość - kompletnie co innego.

        W tym wypadku oczywiście wyjdzie na to, że pracownicy i goście biurowca będą beneficjentami publicznego parkingu.

        • 7 1

      • Z jednym wjazdem.. Nawet łącznie miejsc parkingowych będzie za mało dla tych co będą pracować w biurowcu.. (2)

        • 23 2

        • A skąd wiesz ile będzie parkowało w biurowcu?

          • 2 16

        • A ile dokładnie ich będzie?

          • 1 0

    • Nie prawda (1)

      Obecnie obowiązujący plan miejscowy (uchwalony 5 lat temu) przewiduje na tym terenie budynek biurowy. Pan Boczek jest właścicielem terenu od roku czasu.
      Najpierw warto sprawdzić dokumenty a nie rzucać oszczerstwa.

      Nie jestem pracownikiem, ani entuzjastą Pana Boczka.

      Ale warto coś samemu sprawdzić za nim się napisze że coś wygląda na wałek tak najłatwiej.......

      • 10 11

      • Pan Boczek jest wlascicielem dzialki, ale nie planowanego wjazdu do parkingu.

        Pan Boczek nie zrealizuje tak dużego biurowca z wystarczającą ilością miejsc parkingowych bez wspólnego wjazdu. czyli za free ma dojazd. Inaczej nie da się tego zrobić. I o to w tym wszystkim chodzi. Może i miejsca parkingowe będą pod jego biurowcem, ale nie będzie tam jak wjechać.

        Ostatecznie Boczek i tak będzie miał wjazd przez działkę miejską, a parking miejski się wybuduje później.

        • 16 1

  • Z tego całego projektu (4)

    powstanie tylko prywatny biurowiec.

    • 167 12

    • pięknie łżecie, naprawdę

      najpierw mówili "rewitalizacja parku", przywrócenie funkcji terenów zielonych. Durna ankieta czy nie za wiele zieleni w mieście. Potem okazało się, że to nie rewitalizacja, tylko budowa, a potem że nie chodzi o żaden park, tylko o biurowiec, który powstanie w miejscu parku. Teraz okazuje się, że może chodzić nawet o dwa budynki - apartamentowiec i trzeci urząd miasta. Koniec końców wszystko będzie zaorane, zalane betonem i sprzedane na mieszkania/lokale przez deweloperów. Co będzie z krzyżem Ofiar Grudnia '70? Też go zetniecie, tak jak inne zabytkowe krzyże w mieście?

      • 10 2

    • Ten boczek to taki brunatny kurnikowy rockefeler. (2)

      słoma z butów wystaje ale na trzęsienie prawicowymi fanatykami w tym żałosnym kurniku wystarczy. Wygląda że swój biznes opiera na nieformalnych powiązaniach z gdynskimi elytami- jakieś babcie z glęboką demencją-takie prawicowe słupy-oddają mu działki reprywatyzowane w centrum miasta za szklankę ciepłego mleka i dobre słowo. To się nazywa mafia.

      • 10 5

      • Wcale się nie ździwie jak biurowiec zostanie przerobiony na apartamenty lub hotele (1)

        Tutaj wszystko jest możliwe

        • 3 1

        • a biurowiec to niby lepszy od hotelu?

          • 3 0

  • Coś mi się wydaje, że za chwilę okaże się, że miasto wynajmie ten budynek od tego dewelopera

    a te miejsca niby dla mieszkańców będą dla urzędników..

    • 17 1

  • Aktualne informacje o Parku Centralnym

    O wszystkich etapach prac nad tym projektem będziemy informować na stronie www.gdynia.pl

    Z poważaniem,
    eRzecznik UM Gdyni

    • 0 1

  • Sielski (2)

    Dziennikarz niepokorny, niezależny, popełnia kolejny artykuł pełen manipulacji, mający na celu jasny przekaz.

    Z kapelusza wzięte wyliczenia dot. miejsc postojowych. Cytaty odnoszące się do założeń nieaktualnego projektu. Dziennikarstwo na poziomie naszych mediów publicznych.

    • 3 20

    • Bardzo ładnie wypunktował władze miasta i widać, że ich boli. I bardzo dobrze. Ma boleć

      • 14 2

    • jestes debil czytaj uwaźnie

      • 11 0

  • rada (1)

    Posadzić dzewa,krzewy i błagam nie budować ,betonowsć.Koszt 250 tyś.

    • 20 0

    • Tak właśnie powinni zrobić ale widocznie dla nich za tanio ;)

      • 7 0

  • Artykuł już poleciał w doł na głównej stronie mimo, że pojawił się później niż te co są nad nim i wcześniej był wyżej

    Komu zależy by jak najmniej osób to przeczytało? Proszę o wyjaśnienie portalu trojmiasto.pl

    • 19 2

  • Panie Szczurek, co z osuwiskiem na Kamiennej Górze i z Redłowską Polanką? (2)

    Gdynia nie potrzebuje tego parku. Gdynia potrzebuje D R Ó G!!!!
    W szczególności dojazdowych z dzielnic poza centrum. Ten Park Gdynianom nie jest potrzebny. Dość opowieści wyborczych. Pora kończyć rządzenie miastem. Pańska ekipa nie ma już nic do zaproponowania.

    • 30 4

    • Ten park jest. I jest on potrzebny.
      Co do dróg, to sie zgadzam...

      • 6 0

    • Nie ty będziesz mówił co jest potrzebne!!

      • 5 5

  • dziękuję za ten artykuł (1)

    pzrynajmniej trzeźwe spojrzenie

    • 33 3

    • Sielski jak zwykle w akcji :)

      Żałosne

      • 0 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane