• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni Gdyni przeciw poszerzeniu granic portu

Patryk Szczerba
4 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Koncepcja przygotowana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia, dotycząca poszerzenia granic. Czerwona linia to granice poszerzenia portu. Koncepcja przygotowana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia, dotycząca poszerzenia granic. Czerwona linia to granice poszerzenia portu.

Gdyńscy radni negatywnie zaopiniowali ministerialny projekt zakładający m.in. rozszerzenie granic portu na terenach Mola Rybackiego. Władze miasta argumentują, że jest on sprzeczny z wizją i kierunkami rozwoju Gdyni, zakładającymi na tym terenie powstanie zabudowy usługowo-mieszkaniowej, czego oczekuje także obecny właściciel terenu - Polski Holding Nieruchomości.



Jak powinny być zagospodarowane tereny po Dalmorze?

Przypomnijmy, że na terenie dawnego Dalmoru plan miejscowy przewiduje powstanie nowej dzielnicy - tzw. Śródmieścia Morskiego. Ta inwestycja ma zmienić przeznaczenie dawnych terenów portowych na grunty z zabudową mieszkaniowo-usługową i z przestrzeniami dostępnymi dla mieszkańców.

Inne przeznaczenie miejsca proponuje Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wraz z Zarządem Portu Gdynia. Ich wizja, po raz pierwszy zaprezentowana latem ubiegłego roku, zakłada mieszaną zabudowę mieszkalno-usługową, nową lokalizację dla Daru Pomorza i miejsce do cumowania wycieczkowców. Miałoby też tam powstać Centrum Gospodarki Morskiej dla przedsiębiorców i instytucji związanych z działalnością portową.

W planach jest także terminal portowy, z którego turyści mogliby wyjść na nowe zrewitalizowane Molo Rybackie. Ministerstwo przekonuje, że poszerzenie jest niezbędne m.in. po to, aby wybudować Port Zewnętrzny, po tym, gdy port przejąłby teren Dalmoru.

Do radnych miasta wpłynęła prośba o opinię projektu zmiany granicy portu morskiego w Gdyni od strony lądu, której nadawcą było Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. I o ile uwag nie ma co do rozszerzenia granic portu w Dolinie Logistycznej, to zdecydowany sprzeciw pojawił się w przypadku Mola Rybackiego.

Na sesji radni miasta zaopiniowano ją negatywnie.

Władze miasta tłumaczą, że przez bezpośredni kontakt z wodą waterfronty należą do najbardziej atrakcyjnych obszarów w miastach i stanowią o ich wyjątkowości. Są atrakcyjne do mieszkania, odpoczywania, organizacji wydarzeń kulturalnych.

Kluczowe na takim obszarze jest łączenie różnych funkcji.

- Port i Gdynia muszą być jednością. Troska o prawdziwy rozwój portu powoduje, że z tak dużą uwagą przygotowywaliśmy plany Śródmieścia Morskiego. Pomysł gdyński oparty jest na rzeczy, która jest absolutnie kluczowa dla tzw. waterfrontów, czyli na zróżnicowaniu usług. Pomysł na mixed-use jest gwarancją sukcesu. Monofunkcja jest gwarancją klęski i są na to dowody. Można dyskutować z tymi tezami, ale historia już pokazała, że tylko zróżnicowane usługi na jednym terenie mogą przynieść powodzenie - argumentowała podczas obrad Rady Miasta Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Takie same oczekiwania ma też właściciel terenu, czyli Polski Holding Nieruchomości, który realizuje na części terenu inwestycję Yacht Park, czyli kompleks sześciu pięciokondygnacyjnych budynków mieszkalnych, obok których znajdzie się aleja spacerowa z dostępem do lokali handlowo-usługowych na parterze. Gotowa jest już marina.

Yacht Park: marina w Gdyni


W uzasadnieniu negatywnej opinii argumentowano również, że proponowane przez rząd przeznaczenie jest sprzeczne z wizją i kierunkami rozwoju miasta, co jasno wskazują również dokumenty, takie jak "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gdyni" oraz "Strategia rozwoju Miasta Gdyni 2030".

Innego zdania byli przedstawiciele opozycji z Prawa i Sprawiedliwości, tłumaczący, że port potrzebuje miejsca na rozwój.

Nowy pomysł na zabudowę Dalmoru


- Proponowany przez Gdynię waterfront stanowi raczej obszar taniej rozrywki. Tymczasem nie ma silniejszej marki niż Port Gdynia, reprezentujący Gdynię w skali krajowej i międzynarodowej. Gdynia może być silna jedynie dzięki istnieniu portu, który jest sprawcą mocy ekonomicznej miasta i regionu. Opinia negatywna jest niekorzystna dla naszego miasta - przekonywała Dorota Płotka z Prawa i Sprawiedliwości.
Z kolei radni Platformy Obywatelskiej podkreślali, że to jałowy spór.

- Port proponuje w 90 procentach rozwiązania deweloperskie. Nie ma żadnej funkcji portowej. Są tam biurowce, teren zieleni parkowej. Nie chodzi o to, by rozwijać port, tylko kto ma to rozwijać. Przesuwamy granice portu i nie będzie się tym zajmować miasto, tylko chce się przesunąć do Zarządu Morskiego Portu Gdynia, który ma się zajmować działalnością portową, a nie najem biurowców. To zamach na rolę Gdyni w planowaniu przestrzeni - wskazywał Tadeusz Szemiot, szef klubu PO w gdyńskiej Radzie Miasta.
Negatywna opinia radnych nie jest jednak wiążąca dla Marka Gróbarczyka, ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej i to on podejmie ostateczną decyzję.

Pirs Dalmoru. Film z kwietnia

Miejsca

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • Gdyniaza PRL Morska Potęga Polski a za iii rp miasto Upadłe i dalej Upada (6)

    Tu sie nic nie opłaci
    Tu wszystko zlokwidowali :
    1. PLO
    2. Dalmor
    3. Marwoj
    4. Stocznia Gdynia
    5. Stocznia Marwoj - teraz ją ratują
    6. Stocznia Remontowa Nauta
    7. Mleczarnia
    8. Rzeźnia
    9. Szkoły średnie zawodowe
    10. Transocean
    11. Bałtycką flotę Rebacką
    12. I tak dalej można jeszcze dużo wyliczać
    13.
    Kiedyś do Gdyni ludzie przyjeżdżali do pracy i mieszkania dzisiaj wszyscy uciekają

    • 23 1

    • łooopanie za komuny to było, i na 1 maja też chodziłeś na pochód po kiełbasę i balona ....

      • 1 6

    • Z tych 30 lat III RP, 25 lat rządzi yzw najlepszy prezydent, mistrz pijaru szczurek

      Czasy się zmieniają on wciąż przy korycie

      • 7 0

    • w większości za likwidację odpowiadali komuchy z Solidarności i związków zawodowych (3)

      utrzymywanie nierentownych połączeń, dbanie o partyniaków, itd itd... jakoś prywatny Maersk doskonale sobie radzi.

      • 1 0

      • Bo sie do Gdanska wynios... (2)

        ;)

        • 0 0

        • mówię o Maersku jako firmie (1)

          która od zawsze była prywatnym przedsiębiorstwem bez żadnych socjalistycznych naleciałości

          • 0 0

          • Skandynawowie maja wiele wspolnego z socjalizmem.

            A moze to, po prostu, zdrowy rozsadek?
            Przynajmniej tak to w ich wykonaniu wyglada.

            • 0 0

  • To co robi Gdynia to Kwiatkowski Wenta i szyscy inni Twórcy Gdyni w grobie się przewracają

    Gdynia - Brak Gospodarza

    • 20 0

  • Gdynia - jest muzeum wstydu czyli Muzeum Emigracji - Ludzie uciekają

    • 14 0

  • deweloperzy blokują port zewnętrzny...

    • 14 0

  • Za taki nieodpowiedzialny i szkodliwy niosek radni PiS powinni popaść w ostracyzm (2)

    Tym bardziej, że już poczyniono działania inwestycyjne, kto za opóźnienia z powodu zamieszania odpowie ?
    Niech się w końcu wezmą za Port Zewnętrzny, Drogę Czerwoną i OPAT, a nie robienie ludziom wody z mózgu !!!

    • 9 16

    • metoda PIS to szczekanie anie działanie (1)

      jak widać po propagandowych sukcesach PIS jak stępka pod prom (nawet niezaprojektowany), czy jak 'wodowanie' lodołamacza z tektury

      • 2 8

      • To straszne, że ludzie im jeszcze wtórują

        no ale mamy ok.90% ludzi których nie przekonuje nauka, doświadczenia, realizm, tylko wiara . I na tym bazują

        • 1 4

  • (3)

    Moim zdaniem PiS na tu rację, to jest zbyt cenny teren aby został oddany w całości pod zabudowę tych 3 piętrowych domków na wynajem i ogrodzonych płotem.

    • 27 4

    • ten cenny teren leżał odłogiem przez długie lata (1)

      dzięki temu ze Dalmor stał się deweloperem a nie firmą która i tak nie łowi niczego, cos pozytywnego w porcie się dzieje

      porozmawiajmy o promach PIS i o lodołamaczach z tektury może...

      • 1 6

      • przyczyna jest bardzo prosta

        Do władzy dorwali sie gołodupcy i cwaniaki łase na "drapane".
        Niestety, nie doszli do porozumienia, kto ma na tym zarobić.
        To przeszkadza jeden drugiemu...

        • 1 1

    • Przeczytaj prosze ze zrozumieniem. Pis chce przejąc ten teren pod zabudowę mieszkalno usługową.

      • 0 5

  • O panie (1)

    Koniec mydlenia oczu tanimi imprezkami bo źle się dzieje.Ten fałszywy uśmieszek panie Mysz się skończy.

    • 19 2

    • Jak można tak utrudniać rozwój portu w portowym mieście dla paru budynków które będą przez większość roku puste.

      • 6 0

  • Gdynia zamienia się w wioskę rybacką,zero rozwoju .A taki port to były by duże wpłaty z podatków i miejsca pracy.Ale po co lepiej bidę klepać z dziurawymi drogami bo w Gdyni takich nie brakuje.

    • 18 0

  • Chociaż otwarcie mówią

    że spełniają oczekiwania dewelopera

    • 15 0

  • A po co ta awantura

    A po to żeby port lub ministerstwo mogło zabrać miastu atrakcyjne grunty. Ewentualnie aby przykryć brak kasy na obiecane przez PiS inwestycje i zwalenie winy na miasto

    • 3 21

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane