• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni dzielnic walczą o zmiany w komunikacji miejskiej

Krzysztof Koprowski
26 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Linia 269 ma szansę być wydłużona do osiedla Kukawka, części Osowej położonej na zachód od torów kolejowych do Gdyni. Linia 269 ma szansę być wydłużona do osiedla Kukawka, części Osowej położonej na zachód od torów kolejowych do Gdyni.

Rady gdańskich dzielnic starają się poprawiać komunikację miejską na terenie swoich jednostek. W Osowej trwają przymiarki do zmiany przebiegu linii 269, w Oliwie i na Przymorzu Małym radni chcą nowej linii, a we Wrzeszczu Górnym, Brętowie i na Pieckach-Migowie powrotu zmodyfikowanej linii 142.



Kontaktowałeś(aś) się kiedyś ze swoją radą dzielnicy?

Linia 269 funkcjonuje jako typowe połączenie wewnątrzdzielnicowe Osowej. Pokonanie całej trasy z pętli do pętli zajmuje zaledwie 19 minut. Linia jednak cieszy się sporym zainteresowaniem, ponieważ jej trasa przebiega wzdłuż głównych placówek edukacyjnych i handlowych, a samo jej uruchomienie to inicjatywa Rady Dzielnicy Osowa.

Teraz ta sama rada, choć już w kolejnej kadencji, stara się, by linia 269 dotarła na osiedle Kukawka zobacz na mapie Gdańska. Kilka dni temu dokonano przejazdu technicznego celem sprawdzenia infrastruktury dla uruchomienia autobusów.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej znajdziesz na stronie komunikacja.trojmiasto.pl

- Sprawdziliśmy, jak od strony technicznej wyglądałaby obsługa komunikacyjna tej części dzielnicy. Teraz opracowujemy szczegółową opinię, która trafi zarówno do Rady Dzielnicy Osowa, jak i Zarządu Dróg i Zieleni, będącego zarządcą drogi. Dalsze czynności będą zależeć m.in. od tego, jak szybko uda się wykonać niezbędne zmiany w zakresie infrastruktury drogowej - mówi Jerzy Dobaczewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.
O co konkretnie chodzi?

- Niektóre ulice będzie trzeba delikatnie poszerzyć, by autobusy mogły się wyminąć, ale myślę, że te techniczne problemy będą rozwiązane - wyjaśnia Stanisław Krzemiński, zastępca przewodniczącego Rady Dzielnicy Osowa.
Czytaj też: Przystanek niezgody w Nowym Porcie

Propozycja Rady Dzielnicy Oliwa dla przebiegu nowej linii autobusowej. Propozycja Rady Dzielnicy Oliwa dla przebiegu nowej linii autobusowej.
Niestety inne dzielnice na taką przychylność urzędników nie mogą na razie liczyć.

Z inicjatywą uruchomienia nowej linii wystąpiły właśnie rady dzielnic Oliwy i Przymorza Małego. Linia o dość skomplikowanym przebiegu miałaby ułatwić dojazd do przystanku SKM Przymorze-Uniwersytet zobacz na mapie Gdańska, biurowców w rejonie ul. Arkońskiej zobacz na mapie Gdańska, Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska czy Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu zobacz na mapie Gdańska.

- Przebieg linii był konsultowany z Zarządem Dzielnicy Przymorze Małe, którego mieszkańcy uzyskaliby połączenie wewnątrzdzielnicowe. Natomiast w naszej dzielnicy mieszkańcy ul. Czyżewskiego mieliby dzięki temu drugą dzienną linię - dodaje Mikołaj Sobczak, radny dzielnicy Oliwa.
Linia 142 zlikwidowana została w momencie uruchomienia tramwaju na Morenę (Piecki-Migowo). Radni chcą jej powrotu w nieco zmienionym przebiegu. Linia 142 zlikwidowana została w momencie uruchomienia tramwaju na Morenę (Piecki-Migowo). Radni chcą jej powrotu w nieco zmienionym przebiegu.
Nieco inne postulaty przyświecają natomiast radnym Wrzeszcza Górnego, Brętowa oraz Piecek-Migowa, którzy chcą powrotu linii 142, zlikwidowanej w momencie uruchomienia trasy tramwajowej do PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańskaskrzyżowania ul. Bulońskiej z Myśliwską zobacz na mapie Gdańska.

- Proponujemy nieco zmodyfikowaną trasę przez Suchanino, tak by nie dublować się z trasą tramwajową. Od momentu uruchomienia tramwaju na Piecki-Migowo, mieszkańcy rejonu ul. Słowackiego cały czas apelują do nas o przywrócenie bezpośredniego połączenia autobusowego do centrum miasta - informuje Arkadiusz Kowalina, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Wrzeszcz Górny.
Mieszkańcom Piecek-Migowa linia 142 zapewni natomiast lepszy dojazd do Wrzeszcza.

- Po uruchomieniu tramwaju ograniczono kursowanie linii 129 i 127. Natomiast linia 227 ma bardzo długą trasę i często łapie opóźnienia - dodaje Przemysław Malak, zastępca przewodniczącego Zarządu Dzielnicy Piecki-Migowo.
Czytaj też: Autobusy z Karczemek wrócą do centrum
Plakat promujący zbieranie podpisów pod petycją o uruchomienie linii 142. Dodatkowo w niedzielę podpisy będą zbierane przed kościołami. Plakat promujący zbieranie podpisów pod petycją o uruchomienie linii 142. Dodatkowo w niedzielę podpisy będą zbierane przed kościołami.

Rady zbierają także podpisy pod petycją o przywrócenie linii 142 przez Suchanino.

Do piątku swoje poparcie wyrazić można w kilku miejscach na terenie Piecek-Migowa (patrz plakat). W niedzielę dodatkowo planuje się zbierać podpisy przed kościołami przy ul. Piecewskiej zobacz na mapie Gdańska, Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska oraz Słowackiego zobacz na mapie Gdańska.

- Na ten moment mamy ponad 1,4 tys. podpisów. Chcemy je przekazać zastępcy prezydenta, panu Piotrowi Grzelakowi. Liczymy też na spotkanie z zastępcą dyrektora ZTM, panem Sebastianem Zomkowskim - mówi Malak.
Już teraz wiadomo, że szanse na większe zmiany w układzie komunikacyjnym są niewielkie. ZTM gotów jest wprowadzać je jedynie kosztem cięcia kursów innych linii.

- Propozycje nowych tras linii rad dzielnicy traktujemy jako ciekawe pomysły modyfikacji istniejącej siatki połączeń. W pierwszej kolejności trzeba jednak wykonać dokładną analizę zapotrzebowania na transport w danej relacji i zbadać, czy wielkość popytu uzasadnia skierowanie autobusów z innych linii do obsługi nowych - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.
W opinii ZTM, uruchomienie linii 142 w wariancie proponowanym przez rady dzielnic może skutkować niekorzystnymi zmianami dla pasażerów na liniach 210 oraz 167.

Propozycja linii Oliwy i Przymorza Małego ma jeszcze mniejsze szanse na realizację. Zdaniem ZTM, "uruchomienie nowej linii mogłoby nastąpić jedynie kosztem redukcji oferty na innych liniach w obrębie tych dzielnic (...) Takie działania mogłyby być niezgodne z faktycznymi potrzebami przewozowymi."

Czytaj też: Nie ma szans na autobusy miejskie na obwodnicy

Miejsca

Opinie (179)

  • 183 (1)

    Przywrocic 183 przez Suchanino!!!

    • 7 10

    • a po jaki kij jak 184 jezdzi przez suchanino

      • 2 0

  • Połączenie Moreny z Wrzeszczem (2)

    Dlaczego od momentu uruchomienia tramwaju tak tragicznie wygląda połączenie Moreny z Wrzeszczem, zwłaszcza z PKP??? Przecież tramwaj jedzie do Gdańska!
    Przed zmianami były świetne i częste połączenia autobusowe, teraz to kpina!

    • 15 4

    • PKM (1)

      Chcesz do Wrzeszcza PKP, to jedź pociągiem! Na stację kolejową niczym tak dobrze nie dojedziesz jak pociągiem.

      • 2 7

      • No tak. Cała Morena mieszka obok PKMki. Zastanów się jak długo trwa dojazd

        tramwajem i PKMką do Wrzeszcza urzędasie!!!!!!!

        • 5 2

  • (3)

    Co ma 142 do 210 i 167????

    • 22 5

    • jak będzie jechał przez Suchanino, to chyba ma? (2)

      • 5 3

      • Suchanino (1)

        Proszę nie pomijać Suchanina bo po uruchomieniu tramwaju na Morenę zostało obcięte 25% połączeń do Gdańska Głównego. Nie rozumiem tez co chcą obcinać z linii 210, przecież jeździ raz na godzinę!! 184 dwa razy na godzinę w szczycie lub 1 raz poza szczytem. Ogólnie mam wrażenie, że na Morenę będzie jeździł tramwaj, 184 puszczą przez Piekarniczą......a 45 tys. mieszkańców Suchanina ma się zmieścić w autobus 130 jeźdżący trzy razy na godzinę o pakowności 70 osób na 1 autobus. Wychodzi na to, że Suchanin to będzie taki koniec świata w centrum miasta a mieszkańcy będą godzinę pieszo chodzić do centrum......

        • 4 4

        • 45 tys mieszkancow suchanina hahaha

          tyle to ma przymorze .... suchanino 12 tys.

          • 4 0

  • Nie dla zmiany trasy autobusów 167/168 (2)

    Co ma autobus 142 do 167 ?!

    • 51 6

    • Aby skłcić mieszkańców Gdańska,

      bo jednym coś się udało uzyskać

      • 4 1

    • niech 118 zlikwidują-tramwaj jest, a 227 przez AK niech puszczą, po co dublować tramwaj

      • 1 7

  • a co z linią tramwajową 15 ??? (1)

    teraz jest to 5, trasa miała wrócić do starej po remoncie zajezdni w Jelitkowie i temat umarł

    • 6 6

    • W Jelitkowie nie ma zajezdni (i nie było).

      • 3 0

  • Prośba do ZTM (1)

    Nie antagonizujcie mieszkańców!!! Obiecywanie uruchomienia linii 142 kosztem zmian na liniach 167 (znowu???) i 210 (Osowa) graniczy z cynizmem. Proszę poszukac rozwiązań i rezerw - wiele podano w trakcie debaty w Kokoszkach.

    • 18 4

    • 210

      Dokładnie, co chcą ciąć w linii 210??? Przecież jeździ jak na lekarstwo

      • 7 2

  • Cięcia (3)

    Moim zdaniem nie byłoby problemu gdyby w wakacje kursowała linia 315 zamiast 199+115. W rok szkolny 115-ka koniecznie, bo na tej trasie jest sześć szkół. Jak ciąć to 115tke.

    • 5 3

    • (1)

      115 i tak już zostało mocno pocięte,kursuje co 30-40 minut,a kombinacja typu 130+199 nie zawsze się udaje,ze względu na notoryczne spóźnienia 199 przekraczające często 10 minut,często też wypadają kursy i zamiast co 15 minut 199 kursuje co ok 30 minut wbrew temu co jest podane w rozkładzie jazdy.115 ze względu na krótką trasę nie łapie aż takich spóźnień.

      • 4 3

      • 115

        115 powinno jeździć częściej, tyle szkól po drodze: na Beethovena, na Otwartej (pamiętajcie, ze po reformie szkolnictwa uczniowie jeżdżą i do podstawówek i do gimnazjum po 3 przystanki), na Sobieskiego Metalówka, uniwerek wydział chemii, politechnika cała......i wszyscy się mają zmieścić w 1 autobus 115 śmiech na sali, wpadnie jedna klasa i autobus pełny.....pamiętajcie autobus to nie tramwaj nie jest tak pakowny

        • 1 4

    • coś tu nie gra

      199+115 = 314 , a nie 315

      • 10 1

  • Walczą o zmiany...

    A u nas (Wzgórze Mickiewicza) nie ma autobusu wcale chociaż miał być od września... Obiecują i nic z tego. Szanowna redakcja mogłaby interweniować bo my słyszymy tylko kłamstwa od władz.

    • 4 5

  • Ta linia przez Przymorze i Oliwę to na poważnie? (1)

    Rozumiem, że pracownicy Arkońskiej byli by 10 minut szybciej w pracy, ale poza tym to nie rozumiem przebiegu tej linii. Ta linia nie podjeżdża ani pod dworzec w Oliwie, ani pod katedrę (tylko przy powrocie). Może ktoś z Was rozumie w czym ona miała by pomóc?

    • 9 3

    • A ja wiem.

      Taki mieszkaniec Żabianki mógłby rano wsiąść w autobus. Jechać na poranną mszę w katedrze. Potem z katedry jechać jeden przystanek na targowisko w Oliwie. Stamtąd jechać na Krzywoustego w Oliwie na drugie, tańsze targowisko. Obiad w Amazonce, a potem w autobus i do Rozi.
      Żyć nie umierać.

      • 4 1

  • (2)

    Proponujemy nieco zmodyfikowaną trasę przez Suchanino, tak by nie dublować się z trasą tramwajową. Od momentu uruchomienia tramwaju na Piecki-Migowo, mieszkańcy rejonu ul. Słowackiego cały czas apelują do nas o przywrócenie bezpośredniego połączenia autobusowego do centrum miasta - informuje Arkadiusz Kowalina, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Wrzeszcz Górny.

    To jest sensowna propozycja modyfikacji - w przeciwieństwie do obecnego kształtu linii autobusowych 161, 167 oraz 267, który nie respektuje założenia polityki transportowej Miasta Gdańska polegającego na minimalizacji dublowania tras autobusowych oraz tramwajowych.

    • 5 11

    • usunąć autobusy z Grunwaldzkiej?

      Wałów Jagiellońskich, Nowych Ogrodów, Rakoczego - bo dublują linię tramwajową? Gdzie jest linia tramwajowa do Jasienia i Kokoszek, którą dublują autobusy 161, 167 i 267? Trochę umiaru i logiki w wypowiedziach!!!

      • 6 2

    • Majstrowanie przy linii 167 już raz nie wyszło na dobre i teraz jest OK.

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane