• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni powiedzieli "tak" tunelowi pod Pachołkiem i Drodze Zielonej

Krzysztof Koprowski
27 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Transparenty rozwieszone przez mieszkańców podczas sesji.
  • Transparenty rozwieszone przez mieszkańców podczas sesji.

Niespodziewanie, dzięki radnym z PiS-u, udało się przegłosować przystąpienie do sporządzania dokumentacji niezbędnej dla starań o dofinansowanie unijne budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej, inwestycji wycenianej na prawie 2 mld zł. "Za" głosowało 14 radnych, "przeciw" 13, dwoje radnych wstrzymało się od głosu.



Czy radni miasta głosują dla dobra miasta?

Dyskusja na temat zasadności budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej trwa w mediach od kilku tygodni. To efekt porozumienia Sopotu i Gdańska ws. wspólnego przygotowania dokumentacji do tzw. decyzji środowiskowej. Sopot jeszcze w lipcu głosował nad przekazaniem na ten cel pół miliona złotych, a w czwartek zrobiła to gdańska Rada Miasta.

W głosowaniu wzięło udział 29 radnych, z czego 14 poparło uchwałę, 13 było przeciwko niej, zaś dwoje radnych wstrzymało się od głosu. Choć Paweł Adamowicz w imiennych listach namawiał radnych do poparcia decyzji forsowanej przez władze miasta, przeciwko zagłosowało aż sześcioro radnych PO.

Swoje zdanie w sprawie budowy tunelu pod Pachołkiem zmieniło natomiast dwoje radnych PiS, którzy podczas wcześniejszego posiedzenia Komisji Zrównoważonego Rozwoju zaopiniowali projekt uchwały negatywnie: Łukasz Hamadyk (głosował na sesji RMG "za") oraz Jacek Teodorczyk (wstrzymał się od głosu).

Tak swoją woltę tłumaczył radny z Nowego Portu:

- Przed posiedzeniem komisji nie miałem okazji rozmawiać z tymi, których problem dotyczy. Po głosowaniu przychodziły do mnie pielgrzymki mieszkańców. We wtorek odbyłem ponadgodzinne spotkanie z przedstawicielami rad dzielnic. Nie ukrywam, że dla mnie bliższą kwestią był przebieg Drogi Zielonej w pasie nadmorskim. Otrzymałem zapewnienie, że informacje o ekranach akustycznych w tym miejscu to plotki, a nie fakty, i mieszkańcy dzielnic nadmorskich nie mają powodów do obaw - wyjaśniał zmianę postawy w czasie głosowania Łukasz Hamadyk.
  • List prezydenta Pawła Adamowicza skierowany do radnych miasta.
  • List prezydenta Pawła Adamowicza skierowany do radnych miasta.
Przed czwartkową sesją Rady Miasta aż trzy komisje opiniowały uchwałę w sprawie wyłożenia pół miliona złotych na dokumentację dla tej inwestycji. Oprócz Komisji Zrównoważonego Rozwoju, projekt uchwały negatywnie opiniowała także Komisja Polityki Gospodarczej i Morskiej. Pozytywnie o niej wyraziła się jedynie Komisja Zagospodarowania Przestrzennego. (rozkład głosów w komisjach i podczas sesji Rady Miasta prezentujemy w ramce pod tekstem)

Podczas sesji inwestycji bronił zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski.

- Nie wiemy dziś, czy budowa tunelu pod Pachołkiem będzie kosztowała 800 mln czy miliard zł. Nie wiemy też, czy zbudujemy dwie jezdnie w obszarze nadmorskim, czy tylko jedną. Pewne jest, że ucywilizujemy, a na pewno zabezpieczymy tę przestrzeń [pas nadmorski - dop. red.] środowiskowo. Teraz nie ma tam odwodnienia, są za to elementy infrastruktury w spadku po poprzednim systemie. Obrona obecnych układów [drogowych - red. red.] jest działaniem na szkodę środowiska - przekonywał podczas sesji Andrzej Bojanowski.
Zastępca prezydenta wielokrotnie podkreślał w toku dyskusji, że decyzja o wyborze konkretnego wariantu drogi zapadnie nie wcześniej niż za 1,5 roku - 2 lata, gdy miasto dojdzie do etapu projektowania.

- Ale już teraz musimy się do tego przygotowywać, bo gdybyśmy nie przygotowali się wcześniej na nową perspektywę europejską, nie wybudowalibyśmy tramwaju na Piecki-Migowo, zbiorników retencyjnych i wód opadowych, dojazdów do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nawet nie wybudowaliśmy samej PKM-ki, gdybyśmy nie zaczęli wcześniej jej projektować - przypominał Bojanowski.
Czytaj też: Tramwaj na Morenę już gotowy

Do tej pory Sopot i Gdańsk wydały już ok. pół miliona złotych (Sopot i Gdańsk złożyły się po 250 tys. zł) na tzw. Studium Techniczno - Ekonomiczno Środowiskowe (STEŚ), które wskazało niektóre rozwiązania techniczne i potwierdziło zasadność budowy połączenia drogowego obwodnicy z trasą Słowackiego na wysokości Brzeźna.

Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera. Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera.
Podczas sesji Rady Miasta obecni na sali mieszkańcy Gdańska rozwiesili dwa transparenty: w jednym protestowali przeciwko "autostradzie w pasie nadmorskim", w drugim apelowali, by zamiast budować szeroką arterię dla aut, wyznaczono buspas na ul. Spacerowej.

Odpowiedziała im radna z Osowy Małgorzata Chmiel (PO), przewodnicząca Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.

- Przez wiele lata rozpatrywano różne możliwości udrożnienia dojazdu do ul. Spacerowej. I okazało się, że nie jest problemem poszerzenie ul. Spacerowej nawet do 10 pasów, czy wycięcie połowy lasu i wstawienie buspasów. Problemem są dwa węzły, które blokują ruch na tej ulicy: jeden w Osowej, drugi w Oliwie.
Zdaniem Małgorzaty Chmiel budowa tunelu pod Pachołkiem (szacunkowy koszt: 900 mln zł, czyli czteroipółkrotność budowy trasy tramwajowej na Morenę wraz z kupnem pięciu nowych tramwajów) nie powinna budzić żadnych kontrowersji. Jej zdaniem dyskusyjna może być jedynie budowa Drogi Zielonej w pasie nadmorskim. W opinii radnej na tym odcinku powinna ona mieć przekrój jednojezdniowy, dwupasmowy, a nie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Urzędnicy zapewniają, że nowym układem drogowym nie będzie się utrudniało ruchu pieszych czy rowerzystów. Nz. przejście na wysokości al. Jana Pawła II Urzędnicy zapewniają, że nowym układem drogowym nie będzie się utrudniało ruchu pieszych czy rowerzystów. Nz. przejście na wysokości al. Jana Pawła II
Wątpliwości radnych

Radni zwrócili uwagę, że choć inwestycję ma sfinansować Gdańsk z Sopotem, to skorzystają na niej także inne gminy, leżące za obwodnicą (temat poruszył Piotr Borawski z PO).

Odpowiedź miasta: istnieje szansa, że inwestycja powstanie za zaledwie 10 proc. wszystkich kosztów (wymagałoby to dofinansowania z UE na poziomie 90 proc. kosztów), "o ile wszystkie zainteresowane strony dojdą do porozumienia".

Z kolei Piotr Czauderna (PiS) zwracał uwagę, że kierowanie ogromnego strumienia pieniędzy na nowy układ drogowy może odbić się na dzielnicach bardziej zaniedbanych, m.in. na Oruni, która nie może się doczekać wielokrotnie tańszego tunelu pod torami kolejowymi.

Odpowiedź miasta: bezkolizyjny przejazd na Oruni ma szansę na realizację przy okazji budowy przedłużenia torów SKM do planowanego od kilkudziesięciu lat węzła przesiadkowego Czerwony Most.

Urzędnicy zapewnili, że wkrótce opublikują całe kalendarium działań podjętych na rzecz budowy tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej, aby uzmysłowić mieszkańcom, na jakim etapie jest ta inwestycja oraz przekazać podstawowe informacje na jej temat.

Głosowanie w sprawie "przystąpienia wspólnie z Gminą Miasta Sopotu do przygotowania kolejnego etapu przedsięwzięcia polegającego na realizacji układu drogowego łączącego drogę wojewódzką nr 218 (ul. Kielnieńską) z Trasą Słowackiego".

ZA: Dunajewska Beata (PO), Kaźmierczyk Lech (PO), Stybor Wojciech (PO), Błaszkowski Wojciech (PO), Wasilewska Teresa (PO), Hamadyk Łukasz (PiS), Chmiel Małgorzata (PO), Dzik Piotr (PO), Dulkiewicz Aleksandra (PO), Geryk Żaneta (PO), Bumblis Marek (PO), Zdanowicz Mirosław (PO), Gorecki Jarosław (PO), Oleszek Bogdan (PO).

PRZECIW: Czauderna Piotr (PiS), Koralewski Kazimierz (PiS), Falandysz Jaromir (PiS), Borawski Piotr (PO), Gierszewski Piotr (PiS), Jankowiak Beata (PO), Wirska Anna (PiS), Olek Magdalena (PO), Strzelczyk Grzegorz (PiS), Ryś Przemysław (PO), Dudek Dorota (PiS), Nieroda Adam (PO), Owczarczak Agnieszka (PO).

WSTRZYMALI SIĘ: Lodzińska Emilia (PO), Teodorczyk Jacek (PiS).

Głosowanie projektu uchwały w Komisji Zrównoważonego Rozwoju:

PRZECIW: Nieroda Adam (PO), Magdalena Olek (PO), Hamadyk Łukasz (PiS), Teodorczyk Jacek (PiS).

Głosowanie projektu uchwały w Komisji Zagospodarowania Przestrzennego:

ZA: Chmiel Małgorzata (PO), Aleksandra Dulkiewicz (PO), Zdanowicz Mirosław (PO), Bumblis Marek (PO).

PRZECIW: Owczarczak Agnieszka (PO), Falandysz Jaromir (PiS).

WSTRZYM.: Lodzińska Emilia (PO).

Głosowanie projektu uchwały w Komisji Polityki Gospodarczej i Morskiej:

ZA: Dzik Piotr (PO), Stybor Wojciech (PO).

PRZECIW: Strzelczyk Grzegorz (PiS), Koralewski Kazimierz (PiS), Borawski Piotr (PO).

Opinie (491) ponad 20 zablokowanych

  • Teodorczyk Jacek powinien zmienić okręg Osowa, którego jest reprezentantem

    Skoro facet uważa się za radnego reprezentującego interesy dzielnicy Osowa i Oliwa a potem w momencie głosowania za kluczową inwestycją dla Osowy wstrzymuje się od głosu, to powinien zabrać swoją d*pę w troki i zapomnieć o byciu radnym Osowy. Głosowałem na niego, ale ta pomyłka była jednorazowa. Gościu widać ma głęboko w 4 literach co będzie działo się z dzielnicą bo najważniejsze jest dla niego co ugra na tym politycznie. ŻENADA panie Teodorczyk....
    Mimo ze Chmiel to nie moja bajka, dzisiaj głosowałbym na nią. Jeśli inwestycja dojdzie do skutku to Małgorzata Chmiel ma mój głos obojętnie czy będzie w PO czy w Pisie, to samo Hamadyk, który poszedł za głosem rozsądku i olał partyjne priorytety

    • 3 2

  • Do centrum wpuszczac samochody z niska emisja spalin (1)

    szroty pozostawiac poza miastem i dojezdzac PKM.
    Problem korkow na drogach dojazdowych i spalin w miescie zostanie natychmiast rozwiazany i nie sa potrzebne do tego zadne wielkie pieniadze.

    Dziwie sie ze bezmyslni radni pachaja coraz wiecej samochodow do miasta. Juz dzisiaj pozastawiane sa wszystkie chodniki i trawniki.

    • 3 2

    • brednie wypisujesz

      • 1 2

  • Jak ktoś myśli, że korki się rozładowuje przez poszerzanie dróg (27)

    to znaczy, że myśli, że nadwagę i otyłość można przezwyciężyć popuszczaniem pasa.

    Proponuję radnym wygooglać informacje, ile czasu tracą w korkach mieszkańcy Los Angeles, w którym jest wiele "bezkolizyjnych" dróg a 70% powierzchni miasta to drogi, parkingi, złomowiska samochodów oraz tereny przeznaczone na stacje paliw i ich okolice.

    Nie musimy podążać tą samą drogą. 2 mld złotych można naprawdę wydać na wiele sposobów: obowiązkiem BRG i DRMG jest opracowanie zestawu wariantów i uwzględnienie zapisów Strategii Gdańsk 2030+: tam wyraźnie jest napisane, że trzeba bardziej dbać o remonty i utrzymanie istniejącej sieci drogowej niż budowanie nowej.

    Nawet jeśli Unia da kasę na budowę, będziemy ponosili koszty przewymiarowanej infrastruktury drogowej.
    Pokolenie wchodzących w życie absolwentów szkół olewa samochód jako symbol statusu i szuka alternatyw: mieszkanie blisko stacji PKM lub SKM, telepraca i dziesiątki innych kombinacji.

    Samochodozę się leczy: dobrze zarządzane miasto to nie takie, w którym biedni jeżdżą samochodami, ale takie, w którym zamożni i wpływowi jeżdżą komunikacją publiczną, rowerami i przygotowują się do triathlonu.

    • 46 32

    • (18)

      Jak zwykle tani populizm - nie ma żadnych 2 mld. zł.
      Ktoś, kto pisze iż można by je inaczej wydać kompletnie nie rozumie podstaw inwestycji współfinansowanych z UE.

      A pokolenie młodych, jak już dorośnie, założy rodziny i będzie wychowywać dzieci zrozumie, iż rower nie jest rozwiązaniem komunikacyjnym, gdy się pracuje, zawozi dzieci do przedszkola/szkoły - czyli gdy jest się dorosłym.

      • 10 8

      • (15)

        Normalne dzieci do szkoły same dojadą autobusem, tramwajem czy SKM'ką lub PKM'ką. Obecnie dzieci traktuje się jak niepełnosprawne, kontroluje aż do samych drzwi szkoły, bo przecież czasy takie straszne, zagrożeń tak dużo, wychowanie takiej słabe...

        • 11 6

        • (11)

          Dzieci po szkole mają zajęcia dodatkowe, puszczanie 6-latka, aby samemu dotarł do szkoły w innej dzielnicy jest brakiem wyobraźni.
          5-latka sama nie dotrze do przedszkola.
          A matki ze względów ekonomicznego przymusu muszą pracować.

          Ale o czym piszemy, skoro zapewne nie masz dzieci....

          • 4 7

          • dziecko ma 6 lat tylko jeden rok (2)

            Dowożenie ich do szkoły samochodem rodziców jest formą zabierania im dzieciństwa.

            Miasto powinno być tak skonstruowane, by dzieci w wieku szkolnym mogły bezpiecznie docierać do szkoły pieszo lub rowerem.

            Młodsze dzieci mogą poruszać się chodnikami (do 10 lat), towarzyszenie im przez dorosłego nie jest niczym nadzwyczajnym.

            T - przestań racjonalizować swoje wygodnictwo. Twoje argumenty są przejawem myślenia tunelowego - trudności rozumienia alternatywnych pomysłów na poruszanie się po mieście.

            • 5 3

            • (1)

              To co nazywasz myśleniem tunelowym, a ja nazwę optymalizacją pojawia się, kiedy człowiek dojrzewa, zakłada rodzinę, ma wiele obowiązków i służbowych i prywatnych. Kiedy mamusia przestaje gotować obiadki, kiedy największym przestaje być dotarcie na kolejny wiec, czy na klubowa imprezkę.

              Rower w warunkach Trójmiasta nigdy nie był, nie jest i nie będzie alternatywą dla samochodu. Z powodu pogody i odległości.

              Mrzonki o docieraniu samodzielnym małych dzieci do szkoły to wymysł tych, co nie maja swoich dzieci, a ich umiejętności sprowadzają się do mówienia co inni powinni.

              • 4 2

              • Tacy np. Duńczycy w Kopenhadze tez mają lepszą pogodę i zero dzieci?

                • 0 0

          • (7)

            a czemu szkola w innej dzielnicy?? to jest dopiero dziwne

            • 7 4

            • (6)

              Dlaczego dziwne?
              Powodów jest kilka, dla przykładu może dziecku być potrzebna szkoła z klasami integracyjnymi, albo jest uzdolnione i idzie do szkoły muzycznej.

              A może rodzie mają taką fanaberię. Żyjemy w wolnym kraju, choc jak widać wielu lewaków do dziś nie rozumie pojęcia wolności wyboru i chciałoby narzucać np. do której szkoły mam posyłać swoje dzieci.

              • 6 6

              • ja wybieram, żeby ci nie finansować dojazdowek do rozwozenia dzieci, skoro to twoja fanaberia. Twoje dzieci, twoja fanaberia, (5)

                ja wybieram, żeby ci nie finansować dojazdowek do rozwozenia dzieci, skoro to twoja fanaberia. Twoje dzieci, twoja fanaberia, twój problem! I kto teraz jest lewakiem?

                • 3 3

              • (4)

                Dowoziliśmy z żona nasze dziecko przez 12 lat do szkół - taka fanaberia aby dziecko niepełnosprawne otrzymało wykształcenie.

                • 4 2

              • (3)

                Dzieci niepełnosprawne to margines, a nie norma.

                • 5 3

              • (2)

                Dzieci niepełnosprawnych jest na pewno więcej, niż rowerzystów na najpopularniejszej nadmorskiej ścieżce w Gdańsku.
                Czemu więc dla tego marginesu buduje się tak wiele ścieżek?

                • 3 3

              • drogi dla rowerów buduje się dla mieszkańców, chcących jeździć rowerem (1)

                im więcej udogodnień dla pieszych i rowerzystów, tym większa skłonność do korzystania z takich opcji.

                Im więcej dróg pseudoszybkiego ruchu dla samochodów, tym większe koszty życia i utrzymania tej często pozornie niedorozwiniętej infrastruktury.

                Niepełnosprawni także korzystają z rozbudowy stref pieszo-rowerowych, tak jak korzystają z nich kierowcy po wyjściu z samochodu.

                • 1 2

              • Drogi dla rowerów buduje się przy nowych inwestycjach drogowych.
                W większości innych wypadków, albo ustala się drogi pieszo-rowerowe, albo wydziela pas dla rowerów.

                Jest tez opcja strefy 30 i kontrpasów.

                • 0 2

        • (2)

          Ile ty masz dzieci i w jakim wieku. Do przedszkola też puścisz tramwajem??

          • 8 6

          • nie masz przedszkola w zasięgu spaceru pieszego?

            Zrozum chociaż, że korki tworzone w dniach nauki szkolnej byłyby mniejsze lub znikłyby całkowicie, gdyby więcej ludzi wiedziałoby, że dowożenie ich samochodami to forma zabierania im normalnego dzieciństwa i możliwości spontanicznych interakcji z rówieśnikami po drodze do szkoły.

            • 4 2

          • Jak znam myślenie brodatych działaczy, to tylko rowerem do żłobka i przedszkola.

            • 6 4

      • jakże głupi ci Holendrzy, Niemcy, Duńczycy, Anglicy (1)

        nie zrozumieli...

        • 1 1

        • Takich co myślą logicznie jest więcej niż Tomek

          Pokaż mi Niemca, co codziennie jeździ rowerem do pracy 20km w jedna strona i przy okazji odstawia dzieci do przedszkola.

          • 3 2

    • ale gamon jestes (1)

      LA jest zakorkowane bo ludzie sa bogaci a auta tanie i dlatego sa korki pomimo 6 pasmowych autostrad. U nas jest i dalej bedzie bieda wiec przy dobrych drogach nam to nie grozi. Haha jasne pokaz mi powaznych ludzi jezdzacych na rowerach do pracy. Tylko eko terrorysci uwazaja ze to alternatywa dla samochodu ale nia nie jest.

      • 0 2

      • u nas auta są drogie? Szrota do zatykania ulic można właśnie kupić z 1 średniej krajowej. To właśnie ludzie stojący 2h dziennie w korkach są biedni, bogatych i poważnych stać na zamieszkanie tak, by nie tracic codziennie czasu

        • 0 0

    • pięknie napisane, więc powtórzę: (2)

      "dobrze zarządzane miasto to nie takie, w którym biedni jeżdżą samochodami, ale takie, w którym zamożni i wpływowi jeżdżą komunikacją publiczną, rowerami"

      • 10 10

      • (1)

        Będę jeździł czym chcę i kij ci do tego!

        • 11 4

        • jak chcesz stać w korkach i płacić podatki na budowę przewymiarowanych obiektów

          proszę bardzo.

          Tylko nie dziw się, jak ci żyłka pęknie w wyniku nadmiaru cholesterolu i siedzącego trybu życia.

          • 4 4

    • (2)

      Nie! dla imbecyli którzy twierdzą że czym mniejsza rurka tym więcej wody przepłynie!

      • 11 8

      • A kto tak twierdzi?

        Ludzie dzielą się na tych, którzy uważają, że rurki trzeba powiększać nieustannie wszelkim kosztem i tych, co już zauważyli, że poszerzanie rurki powoduje tylko, że woda zbiera się w innymi miejscu i że jedynym rozwiązaniem jest skręcenie kurka.

        • 7 3

      • Rowery są dla normalnych inaczej!

        • 5 9

  • Dzielenie miasta i ekrany akustyczne (17)

    PKM czy SKM też dzielą miasto nasypami kolejowymi. Czemu wiec nie protestujecie, iż mieszkańcy ostali pozbawienie możliwości swobodnego poruszania.

    Czemu nie protestujecie, iż trzeba chodzić jakimiś przejściami podziemnymi, choć przy ulicach krótsze przejścia są już najgorszym złem.

    Dalej - te okropne ekrany są tylko przy ulicach, bo przy torach kolejowych dzielących np Oliwę i Przymorze to jest już ok, że je tam ostatnio wybudowano.

    To pokazuje skale hipokryzji tych protestów.

    • 14 19

    • (7)

      Protestuja Ci, co nie chca miec tej ulicy pod nosem.
      A co z Tymi co mieszkaja przy Grunwaldzkiej, Chlopskiej i innych trasach przelotowych. Oni tez chcieliby odetchnac !

      • 3 1

      • (6)

        Protestują tylko Ci, którzy widza swój własny czubek nosa i nic więcej.
        Jak ktoś kocha rower, to myśli iż każdy musi na rowerze jeździć.
        Jak kogoś nie stać na samochód, to z zazdrości innym chce uprzykrzyć życie etc.

        • 3 5

        • myślę, że wielu mieszkańców mogłoby częściej korzystać z roweru z korzyścią dla innych (2)

          i dla nich samych.

          Zmuszać to chcą projektanci dróg "szybkiego" ruchu w mieście: ale pieszych do korzystania z kładek i tuneli.

          • 2 1

          • (1)

            Miasto to tętniący zżyciem organizm, a nie skansen z rowerami i hipsterskimi knajpkami.

            • 1 3

            • I własnie dlatego ten organizm nie może sie skladac wyłącznie z dróg.

              • 1 0

        • jak ktoś ubóstwia jazdę samochodem, to może tak myśleć (2)

          Chodzenie pieszo i jazda rowerem poszerzają wyobraźnię i poprawiają empatię.

          Jazda samochodem zawęża horyzonty i prowadzi do tunelowego myślenia.

          Jak na razie jak jadę samochodem, to najbardziej uprzykrzają mi życie inni mieszkańcy jadący samochodami.
          Tobie przypuszczalnie też, ale się z nimi przypuszczalnie "solidaryzujesz" parkując poza pasem jezdni i znosisz ich w milczeniu.

          Znam kierowców atakujących innych jadących wg nich "zbyt wolno" do najbliższego skrzyżowania.

          • 3 3

          • (1)

            Sprzedaj samochód - poszerzysz swoje horyzonty. Na co czekasz?

            • 0 2

            • samochodu nie sprzedaję, ale nie korzystam z niego codziennie

              na dojazdy na małe odległości.
              Nie będę się spowiadał na temat liczby niepełnosprawnych wśród moich najbliższych tak jak ty.

              To, że brakuje ci empatii, to wiedziałem już po poprzednich wpisach.

              • 0 0

    • nie jest okey (3)

      Na Zaspie do dzisiaj nie ma ekranów i przeszkadza mi to, że SKM tak halasuje

      • 0 2

      • (2)

        Mi przeszkadza i Grunwaldzka i kolej. W nocy spać nie można....

        • 0 0

        • weź wspomóż akcję uspokajania ruchu na Grunwaldzkiej do 30 km/h (1)

          tylko w nocy daje się tam jeździć szybciej, a szybka jazda generuje hałas.

          • 0 1

          • Chyba jesteś trollem lobby samochodowego, który chce ośmieszyć koncept stref 30. Na Grunwaldzkiej odpowiednią prędkość to.50, wystarczy to egzekwować.

            • 0 0

    • (4)

      Tory kolejowe dzielące Oliwę i Przymorze wybudowano ponad sto dwadzieścia lat temu, a jeżdżące po nich pociągi bardzo rzadko smrodzą spalinami lub wpadają na siebie powodując wypadki. Znajdź lepszy przykład, bo te tory już się opatrzyły. Tak samo nasyp pod PKM był " od zawsze"

      • 7 2

      • (3)

        Tory tak, ale wiadukty niekoniecznie.
        A trasą PKM chodziło się na Niedźwiednik, jak normalną leśną przecinką.

        A te ekrany przy kolei, tak szpecące to pomysł ostatnich kilku lat, ale jakoś zamontowano je bez protestów.

        • 1 1

        • ja chciałem protestować, ale wolałem zająć się bardziej produktywną działalnością (2)

          uczestnicząc w spotkaniach na temat Strategia Gdańsk 2030+.

          Jej zapisów niestety radni chyba nie przeczytali.
          Lepiej dyskutować niż protestować.

          • 2 1

          • (1)

            Te wiszące banery to dyskusja. Pewnie jakaś nowa, lewacka jej definicja ?

            • 2 3

            • sprawdź w wikipedii definicję dyskusji: przypuszczalnie chodzi o wymianę opinii

              wieszanie banerów to tylko próba zapoczątkowania dyskusji.

              Znam skuteczniejsze, ale jej nie potępiam.
              Jak na razie to nie dyskutujesz, tylko przyklejasz etykietki.

              • 0 1

  • Prezydencie Adamowicz po raz pierwszy na pana zagłosuję (4)

    Pozdrawiam.

    • 8 7

    • nie rozumiesz lemingu ze w tym wszystkich chodzi o kase

      ze zlecen na badania, opracowania, wytyczne itp dla kolesi i siebie. Mafia rosnie w sile a lemingi wierza, wierza, wierza

      • 0 0

    • Zadziałało i o to chodziło!

      Będzie głos - super! Mniejsza o sens projektu. Wyda się 2 mld., będzie hucznie i nie mniej dewastacyjnie jak przy budowie Zapory Trzech Przełomów...

      • 1 1

    • nie będziesz miała szans jak pójdzie siedzieć (1)

      • 3 5

      • Kobieto!!!!!!!!!!!!!!

        • 1 1

  • to kiedy będzie pierwszy pożar w tunelu? 2020? 2018? (1)

    pytam, bo czas sprzedac dom w Oliwie i wyniesc sie do Auckland.

    • 1 6

    • Do Auckland? Chyba najwyżej do Augustowa.

      • 1 0

  • (3)

    Dzisiejszy czerwony pasek o zakorkowanej obwodnicy i dojazdach jasno pokazuje preferencje Gdańszczan. I ani protesty, ani lewackie hasła nie zmienia realnego życia mieszkańców.

    Te wszystkie pitu-pitu o zamianie samochodu na rower, te mrzonki o korzystaniu z komunikacji miejskiej, to wszystko jest tak wielce oderwane od rzeczywistości zresztą jak każda inna lewacka myśl.

    Niech lewacy sobie protestują, niech piszą dalej te bzdury o rowerach itd.
    A miasto miejmy nadzieję w końcu dokończy budowę DZ ku pożytkowi jego mieszkańców.

    • 9 11

    • "T" to skót od "Typowy przyspawany do fotela kolo o ograniczonych horyzontach myślowych z tamtej epoki, nie umiejący rozmawiać bez wyzywania innych"?

      • 2 0

    • jak nie rozumiesz argumentów, stosujesz etykiety i inwektywy (1)

      to się leczy

      • 5 2

      • Lewacy i argumenty - to jest sprzeczność

        • 2 2

  • ścieżki rowerowe i rowerzyści samobójcy (2)

    cykliści - plaga narodowa

    • 12 8

    • kierowcy=mordercy

      • 1 0

    • rowerzystą jest ambasador USA w Warszawie

      czy uważasz go za samobójcę?

      Na ironię twój wpis nie zakrawa. Może odstawiłeś tabletki?

      • 2 0

  • Przepraszam Pana Prezydenta Adamowicza za moje czasami złośliwe posty ale po decyzji budowy tunelu cofam wszystko.

    Brawo i ma Pan mój głos.Wieczny korek całodzienny w Oliwie to dla nas koszmar i niszczenie kamienic i parku.Czekamy na zapowiadany przez Pana deptak w Oliwie przy parku.

    • 5 6

  • W Osowej czy w Osowie? (1)

    Czytam tu dwie formy np. do Osowej albo do Osowy. Może ktoś wyjaśni.

    • 2 0

    • Rodzaj żeński-Osowej prawidłowo ale się przyjęło jak się przyjęło i wielu mówi Osowy.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane