• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni zablokują przebudowę dworca w Sopocie?

Piotr Weltrowski
21 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nagroda dla sopockiego dworca i przestrzeni wokół
Jeżeli radni zmienią plan zagospodarowania przestrzennego, dzisiejszy dworzec jeszcze przez wiele lat będzie witał odwiedzających Sopot. Jeżeli radni zmienią plan zagospodarowania przestrzennego, dzisiejszy dworzec jeszcze przez wiele lat będzie witał odwiedzających Sopot.

Sopoccy radni mogą na wiele lat zablokować największą miejską inwestycję. Jeżeli, jak zapowiadają, zmienią plan miejscowy wokół dworca PKP, przygotowywany od czterech lat projekt jego przebudowy trzeba będzie zacząć od nowa.



Na razie dostępne są jedynie szkice tego, jak dworzec mógłby wyglądać. Na pierwsze projekty poczekamy co najmniej do lata, chyba że wcześniej radni zmienią plany miejscowe i zablokują inwestycję. Na razie dostępne są jedynie szkice tego, jak dworzec mógłby wyglądać. Na pierwsze projekty poczekamy co najmniej do lata, chyba że wcześniej radni zmienią plany miejscowe i zablokują inwestycję.
Obowiązujące obecnie plany uchwalono w 2007 roku. Stały się one podstawą do ogłoszenia przez sopocką radę konkursu na inwestora, który w formule partnerstwa publiczno-prywatnego miałby przebudować tereny wokół dworca. Powstałby tam hotel, budynki usługowe i biurowe. Nowy dworzec zająłby ok. 500-600-metrową powierzchnią w jednym z nich. Takie jest życzenie PKP, które nie chcą utrzymywać budynku o dzisiejszych gabarytach.

Wyłoniono już dwie firmy, z którymi od kilku miesięcy prowadzone są negocjacje. Decyzja o wyborze jednej z nich mogłaby zapaść latem.

Mimo to niektórzy mieszkańcy, w tym architekci związani m.in. z Towarzystwem Przyjaciół Sopotu, od pewnego czasu zgłaszają swoje uwagi do planowanej inwestycji. Uważają oni, że może powstać obiekt zbyt duży, rozmiarem nie pasujący do kameralnego charakteru kurortu. Uważają także, że w ramach planu przewidziano zbyt mało miejsc parkingowych - około 240 podziemnych i 50 naziemnych.

Ich wątpliwości budzi także plan budowy dwóch rond w okolicy dworca: jedno w okolicy skrzyżowania ulic Kościuszki i Chopina zobacz na mapie Sopotu, drugie na przecięciu ulic Podjazd i Dworcowej zobacz na mapie Sopotu. Budowa pierwszego z nich wiąże się z wycinką drzew, drugie zaś - ich zdaniem - może blokować ruch w godzinach szczytu.

Jak powinien wyglądać w przyszłości sopocki dworzec?

Ich argumenty trafiły do sporej części radnych Kocham Sopot i PiS, którzy mają większość w sopockiej radzie.

- Nie możemy pozwolić na to, aby zabetonować dworzec, jak wcześniej zabetonowano Dom Zdrojowy. Będziemy chcieli zmienić plany, aby inwestycja w takiej formie nie mogła dojść do skutku - mówi nam jeden z członków komisji Urbanistyki i Architektury. Inny, z tej samej komisji, też ma wątpliwości, co do wielkości dworca, ale przekonuje, że daleko mu do blokowania inwestycji w obecnym kształcie. Co ciekawe, obaj, podobnie jak pozostali członkowie komisji Urbanistyki i Architektury, wcześniej głosowali za obowiązującym obecnie planem zagospodarowania przestrzennego - przyznali to publicznie podczas poniedziałkowego spotkania z mieszkańcami Sopotu na ten temat.

O opinię pytamy szefa rady miasta i klubu Kocham Sopot Wojciecha Fułka, który jako wiceprezydent Sopotu odpowiadał za uchwalenie obecnego planu zagospodarowania przestrzennego.

- Na razie mamy tylko szkic tego, jak inwestycja może wyglądać, ale rzeczywiście istnieje duże ryzyko, że teren ten może zostać "przeinwestowany" i skala budynków okaże się zbyt duża - mówi.

Dodaje, że lepszym rozwiązaniem niż parking pod dworcem, który dodatkowo generowałby ruch, byłby parking w formule park & ride umiejscowiony w okolicy stacji Sopot Wyścigi. Czy oznacza to, że będzie on optować za zmianą planów zagospodarowania terenów przydworcowych?

- Najlepiej gdyby prezydent Sopotu i urzędnicy wzięli sobie do serca te wszystkie uwagi, i aby negocjacje poszły w kierunku jak najbardziej kameralnego projektu. Spotkałem się jednak z głosami radnych, którzy chcą zmieniać plany i, jeżeli uznamy, że istnieje naprawdę realne niebezpieczeństwo "przeinwestowania" dworca, to nie wykluczamy zmiany planów, choć byłaby to ostateczność - dodaje.

Jacek Karnowski, prezydent Sopotu

Gdyby radni zmienili plany zagospodarowania terenów wokół dworca, byłaby to skrajna nieodpowiedzialność i podważanie autorytetu miasta. To przecież Rada Miasta, w tym też osoby z Kocham Sopot i PiS, które mówią o zmianie planów, wcześniejsze plany przyjęła i ogłosiła na ich podstawie konkurs na dewelopera zainteresowanego inwestycją. Pomijam już to, że obecnie obowiązujący plan jest dobry i wielokrotnie konsultowany, a próba zmiany go opóźniłaby całą inwestycję o kilka lat i naraziła miasto na konieczność wypłaty kilkumilionowych odszkodowań.


A wy jak uważacie? Czy sopocki dworzec powinien być budowany zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami, czy też powinien powstać w znacznie bardziej okrojonej i kameralnej wersji? Podzielcie się z nami swoją opinią.

Opinie (208) 5 zablokowanych

  • Żenująco tendencyjny artykuł

    Jacy politycy tacy dziennikarze.
    Sonda w zasadzie nie jest możliwa do wypełnienia, bo nie zakłada żadnej rozsądnej opcji.
    Jeśłi ktoś uważa , że moloch i handlowe centrum nie pasuje do Sopotu, to nie jest godny dialogu z ze skrajnymi dziennikarzami i ekstremalnym prezydentem.
    Otóż płacę podatki w Sopocie i mam prawo nie chcieć kolejnego bunkra.
    Wybetonowanie wszystkiego to droga do nikąd. Chęć betonowania i tak w końcu zamknie się sarkofagiem na Malczewskiego. Nie jestem miłośnikiem betonu i imprez oraz bijatyk kiboli. Wolę parki, drzewa, przyrodę i niskie budynki w stylu, którego piękno jest nie do pojęcia dla "byzesmenów" Nie da się kupić prawdziwego życia za wasz szmal panowie, zostawcie innym możliwość odczuwania przyjemności której nie jesteście w stanie pojąć waszymi merkantylnymi rozumami.

    • 6 4

  • obecnie plany uchwalono w 2001 roku.==juz 11 LAT MARUDZENIA!

    w PGS 1.02.2011 pan rozpoczynający spotkanie wyraźnie powiedziała że nie 4 tylko 10 lat , od 2001 roku (pierwszy projekt terenów przydworcowych) a trwa dlatego tak długo że to nie dworzec chcą budować tylko centrum biurowo usługowe, nie 600m2 tylko 17000 2 ronda i tunel

    pozostaje tylko pytanie PO CO?

    i oczywiście że budować ale DWORZEC!!!

    • 4 0

  • budujemy nowy dom

    nowe złote tarasy
    nowy podjazd
    na dworcowej

    • 1 0

  • Przecież na spotkaniach, wyraźnie jest sprawa stawiana - dworca nie będzie

    Będzie centrum biurowe z parkingiem podziemnym. Po co ten tytuł artykułu? Po co te urojone pytania w sondzie. Weltrowski był pięć minut na jednym spotkaniu, pięć na drugim i coś mu dzwoni, coś mu wmówili urzędnicy i powiela dezinformacje.

    • 5 2

  • za dworcem w poprzedniej kadencji głosowali

    Meller ,Jelenski ,Kempa ,,Jakubowski a dworzec przedstawial Fułek i rowniez za nim głosował wiec o co teraz chodzi .amnezja tych radnych ogarneła czy co .Pan Meler to juz populista na sto fajerek i jakze mało wiedzy na temat architektury .Co do tych architektow z KS to sa to architekci nie pracujacy od wielu wielu lat w swoim zawodzie wiec jacy to architekci ?

    • 4 2

  • DWORZEC POD STYL DWORKA SIERAKOWSKICH

    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 2 2

  • DOKŁADNIE TAK JAK INFORMACJA PO LEWEJ NA FOTO!!!!!

    Z DREWNA JAK NA STARY SOPOT PRZYSTAŁO!!!!!!

    • 1 2

  • najwiecej pyszcza architekci ktorzy nigdy nie pracowali w swoim zawodzie albo nie pracuja od kilku czy kilkunastu lat (1)

    głosowali za dworcem w ubiegłej kadencji
    Jeleński
    Fułek
    Meller
    Kempa
    Jakubowski
    teraz wszyscy maja AMNEZJE

    • 2 5

    • O ile wiem, to Fułek nie był ardnym w poiprzedniej kadencji, więc nie mógł głosować. To po co wciskać nam it?!

      • 1 0

  • nie amnezje tylko w końcu mają więkrzość i pudel ma 0 do gadania !!!!

    NARESZCIE !!!!!!

    • 3 5

  • obecnie kocham sopot to Fułek ,Kempa a pis to Jelenski ,Meller głosowali za dworcem

    To przecież Rada Miasta, w tym też osoby z Kocham Sopot i PiS, które mówią o zmianie planów, wcześniejsze plany przyjęła i ogłosiła na ich podstawie konkurs na dewelopera zainteresowanego inwestycją.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane