• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radykalne pomysły, jak rozwiązać problem z Mevo

Krzysztof Koprowski
8 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
W ostatnich dniach nieco wzrosła dostępność rowerów, ale nadal nie udało się osiągnąć poziomu deklarowanego dla I etapu, który miał być gotowy w listopadzie 2018 r. W ostatnich dniach nieco wzrosła dostępność rowerów, ale nadal nie udało się osiągnąć poziomu deklarowanego dla I etapu, który miał być gotowy w listopadzie 2018 r.

Utworzenie okrągłego stołu dyskusyjnego, wskazanie winnych dotychczasowych zaniedbań, a nawet przejęcie przez samorząd operatora systemu - to propozycje trójmiejskich aktywistów, "aby uchronić Mevo przed kompromitacją". Zdaniem działaczy istnieje obawa, że operator roweru miejskiego zrezygnuje z całego projektu, a Pomorze ponownie zostanie bez roweru miejskiego.



Czy samorząd powinien przejąć spółkę NB Tricity?

Wtorkowa konferencja prasowa została zorganizowana przed Urzędem Miasta Sopotu zobacz na mapie Sopotu - przy jednej ze stacji roweru miejskiego Mevo, na której znajdował się tylko jeden rower, zaś w centrum kurortu w tym samym czasie było mniej niż dziesięć jednośladów, z których można było skorzystać.

Zdaniem działaczy jednym z największych błędów w ostatnich dniach było dokonanie pierwszej transzy płatności w wysokości ponad 9,7 mln zł na rzecz lokalnej spółki, wywodzącego się z Lipska Nextbike'a - NB Tricity - za obsługę systemu, który nie spełnia wymagań w zakresie dostępności rowerów, ich relokacji i niezawodności funkcjonowania.

Oprócz wynagrodzenia na spółkę nałożono również kary w wysokości prawie 2,4 mln zł (stan na kwiecień):
  • za opóźnienie I etapu - 900 tys. zł
  • za opóźnienie II etapu - 600 tys. zł
  • za niedostateczną liczbę dostępnych rowerów w systemie - 896,7 tys. zł.

Dodajmy, że jednocześnie NB Tricity niezgodnie z umową ograniczało możliwość rejestracji oraz dokonywania wpłat.

9,7 mln zł trafiło na konto operatora Mevo



Zbyt niska kwota w przetargu na Mevo?



- W momencie przelania pieniędzy zmienia się nasza pozycja negocjacyjna i trudniej się rozmawia o ewentualnych modyfikacjach w funkcjonowaniu tego systemu - przekonuje Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, kandydat na prezydenta Gdyni w ostatnich wyborach samorządowych. - Wygląda na to, że spółka NB Tricity skalkulowała funkcjonowanie roweru miejskiego na innych zasadach, albo od razu założyła, że po przetargu będzie potrzebna formuła dofinansowania, albo przy tak małym kapitale zakładowym [5 tys. zł - dop. red.] od początku była nastawiona, że nie wykona projektu, a potem nie będzie z czego jej windykować.
- Spółka utrzymanie roczne jednego roweru wyceniła na 177 zł, podczas gdy w Warszawie utrzymanie roweru Nextbike to kwota rzędu 2,5 tys. zł, a jest to system niemal w całości oparty o tradycyjne rowery - zwraca uwagę Tomasz Larczyński ze stowarzyszenia Lepszy Gdańsk.
Od lewej: Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, Tomasz Larczyński, Małgorzata Tarasiewicz Od lewej: Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, Tomasz Larczyński, Małgorzata Tarasiewicz

Komunalizacja operatora roweru Mevo



Larczyński proponuje, aby dokonać przejęcia spółki NB Tricity przez samorząd. Komunalizacja odbyłaby się poprzez przejęcie pakietu kontrolnego w zamian za wciąż rosnące kary finansowe.


Należy wskazać winnych, którzy dopuścili do wyboru NB Tricity



Innym lub dodatkowym rozwiązaniem może być także zorganizowanie okrągłego stołu celem wypracowania modelu wyjścia z obecnego impasu, a wcześniej wskazania winnych dotychczasowych błędów przy wyborze operatora.

- Uważamy, że nie tylko Nextbike ponosi winę za niewydolny i źle przygotowany system, ale również decydenci w miastach metropolii, w tym także w Sopocie, którzy potraktowali Mevo jako działanie PR-owe, a nie podjęli rzetelnych działań, by sprawdzić, czy projekt jest możliwy do wprowadzenia w życie - ocenia Małgorzata Tarasiewicz ze stowarzyszenia Mieszkańcy dla Sopotu, kandydatka na prezydenta Sopotu w wyborach w 2018 r. - Domagamy się wyjaśnień od urzędników, którzy od lat nie są w stanie zapewnić sprawnego systemu roweru miejskiego i wskazania osób winnych podjęcia decyzji o wyborze oferty Nextbike w przetargu.

Wypowiedzenie umowy początkiem dyskusji nad Mevo



Zdaniem Zmudy-Trzebiatowskiego rozwiązaniem może być także wypowiedzenie umowy firmie NB Tricity. W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że system nadal będzie działał na obecnym, niesatysfakcjonującym poziomie, choć bez ryzyka utraty środków unijnych.

- Wypowiedzenie umowy mogłoby zacząć dyskusję między stowarzyszeniem Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot a operatorem Mevo na nowo. Chodzi o to, by przenieść problem na spółkę, bo teraz to my się martwimy, co będzie, gdy zostaniemy zmuszeni do zwrotu 17 mln zł dofinansowania z Unii. W Polsce miały już miejsce sytuacje przedłużenia terminu wydatkowania środków unijnych i być może w przypadku Mevo też jest to możliwe.
Akcjonariat spółki NB Tricity Akcjonariat spółki NB Tricity

Nadal brakuje rowerów na ulicach



Przypomnijmy, że system rowerów miejskich Mevo zaczął działać dopiero pod koniec marca, choć start I etapu miał nastąpić w listopadzie 2018 roku. Wciąż także brakuje rowerów - w ostatnich dniach ich liczba w ciągu doby wynosi ok. 700-800 sztuk zamiast 1224, które miały być w I etapie funkcjonowania systemu. Docelowo dostępnych ma być 4080 jednośladów ze wspomaganiem elektrycznym.

Zainteresowanie przetargiem na wdrożenie roweru miejskiego oprócz NB Tricity (oferta na kwotę 40 mln 272 tys. zł) wykazały jeszcze dwa konsorcja:
  1. konsorcjum z Irlandii składające się z firm: Full Speed Ltd., Telfourth Ltd. i BleeperBike Ltd., które za 35,5 mln oferowało 5 tys. sztuk rowerów, w tym 10 proc. wspomaganych elektrycznie. Oferta została odrzucona ze względów formalnych - wykonawca nie dokonał tłumaczenia na język polski wszystkich elementów oferty oraz nie wniósł wadium.
  2. konsorcjum: Egis Bike Polska Sp. z o.o., Warszawa - Homeport s.r.o., Praga, BikeU Sp. z o.o. Warszawa, które oferowało 100 proc. wspomaganych elektrycznie rowerów (3900 szt.) w kwocie 76 mln zł.

Czytaj również: Współdzielone hulajnogi elektryczne już w Trójmieście



Materiał z 9 kwietnia br.

Opinie (519) ponad 20 zablokowanych

  • Bądźcie odważni!!!!

    Kiedy ten portal wskaże wiinnych tego bur...

    • 4 0

  • Nudne toj uz jest

    ....

    • 0 1

  • Problem polega na tym, że to nie rowery Mevo są niedostępne. To nasze własne rowery są niedostępne. Pozamykane w piwnicach, pozawieszane na ścianach garaży, stoją na balkonach, na klatkach schodowych. Mevo możemy zaparkować pod sklepem, pod urzędem, bo nie nasze, bo ich nikt nie ukradnie. Własnym rowerem jezdzimy tylko na spacery i w małej części "służbowo". I to trzeba rozwiązać, to trzeba w końcu załatwić. A baterie do Mevo za rok będą złomem i te rowery też. Niestety.

    • 2 2

  • Mevo + klasyki (1)

    A gdyby ustalić nowe warunki finansowe z Operatorem i nowe stawki za użytkowanie rowerów - niech mewy elektryczne dalej śmigają po mieście. Równolegle wprowadzić 2 system - rower klasyczny - tańszy w obsłudze i tańszy w wynajmie. W ten sposób użytkownicy będą mieli wybór: tani-klasyczny, droższy-elektryczny. Co wy na to?

    • 4 1

    • jest to jakieś rozwiązanie, ale

      Zaraz podniesie się rwetes, że czemu ja mam płacić 10zł, a są wolne ciągle tylko klasyki.
      Abonament 5zł miesięcznie to będzie jeszcze zbyt mało.
      Po drugie widzę problem w punktach mevo, że wtedy w wielu miejscach byłyby one zbyt małe. Już teraz w wielu miejscach o większym natężeniu się one po prostu nie mieszczą.

      • 0 0

  • Co jest problemem i jak go rozwiązać? (1)

    Przede wszystkim należy sprawdzić i podać do wiadomości publicznej co jest problemem systemu. Na razie wszyscy sobie gadają i komentują, a nigdzie nie znalazłem informacji, czy problem z dostępnością wynika ze
    * zbyt małej liczby baterii,
    * zbyt małej liczby ładowarek,
    * zbyt słabych przyłączy energetycznych przy ładowarkach,
    * zbyt małej liczby pracowników lub pojazdów, którymi poruszają się pracownicy
    * inne

    Oczywiste jest, że dodatkowe pieniądze wpompowane w system rozwiązały by problem, ale nie w tym rzecz, żeby dorzucić 40-50 mln, bo potrafi każdy.

    Pomysły typu zamontować systemy ładowania w rowerach i na stacjach są z kosmosu biorąc pod uwagę liczbę rowerów i stacji - koszta były by naprawdę duże, a i tak nie rozwiązało by to problemu np relokacji rowerów. ale wprowadzenie bonusowania za odprowadzenie przez użytkownika rozładowanego roweru do punktu ładowania może jest dobrym pomysłem? Już teraz jest 2 zł bonusu za odprowadzenie roweru do stacji i to rozwiązanie działa wyśmienicie. Może także dorzucić bonusowanie za relokację?

    Jeśli chodzi o pomysł wymontowania baterii i zrobienia z tego jednośladów bez wspomagania, to pomysł od śmigła. Rowery i tak będą cięższe nie tylko od przeciętnego jednośladu, ale także od innych rowerów miejskich - wciąż zostanie silnik, który jest integralną częścią roweru, który nie dość, ze waży, to może niszczeć przez nieużywanie, bo choć brzmi to paradoksalnie, to sprzęt nieużywany potrafi paść szybciej od używanego (np brak smarowania, czy gromadzenie się brudu, który nie jest usuwany przez samo działanie mechanizmów).

    Ostania sprawa. system jest w fazie rozruchowej i na razie jest niecałe 30% rowerów. Może po wprowadzeniu wszystkich rowerów problemy po prostu znikną i temat umrze sam.

    Podsumowując, na razie nie jest dobrze, ale nie jest też tragicznie. Poczekałbym więc ze wszystkimi pomysłami o przejęciu projektu, bo może nie być to potrzebne. Poza tym przejęcie może nie być zgodne z prawem, o czym nikt nie wspomina.

    • 1 1

    • I bardzo fajny komentarz

      Jako osoby codziennie korzystającej z mevo widzę, że powoli, bo powoli, ale problemy rozwiązują.
      * zbyt słabych przyłączy energetycznych przy ładowarkach - to już rozwiązano i chyba mają już osobne przyłącza, bo nie słychać już o skargach i wywalaniu korków innym najemcom.
      * zbyt małej liczby ładowarek - tu kupiono i widać, że chyba zaczeli sobie radzić zgodnie z watchdog-iem. Choć powinni mięć ich nie ponad 100-120, a 200, bo to da możliwość naładowania około 1000 baterii dziennie.
      * zbyt małej liczby baterii - z tego co pisali kiedyś mają ich o 1000szt więcej niż rowerów.
      * zbyt małej liczby pracowników lub pojazdów, którymi poruszają się pracownicy - tu dostali trochę pojazdów od Gdynii i z innych miejsc, ale tu brakuje info czy pojazdów wystarcza. A pracowników to brakuje wszędzie, więc i im.
      * inne

      Pomysł odnośnie oddawania do stacji ładowania jest moim zdaniem bardzo fajny i mogło by takich stacji powstać powiedzmy 10, a zawsze by było to dodatkowe rozwiązanie.

      Problem na pewno jeszcze jest z małą ilością rowerów i tym, że aż 400 jest aktualnie w naprawie.

      • 0 0

  • Rowery

    Nic nie kumam. Kto zrobił taki przetarg nie opierając się o doświadczenia takich systemów w Polsce. Jakaś paranoja

    • 4 0

  • Wystarczy powołać Komisję. (23)

    I po problemie.

    • 118 16

    • Ratuj pampers (11)

      Pissowski pampers niech się wypowie co zrobić

      • 12 12

      • Płażyński ma na was wyj... (1)

        Patrzy jak się sami zaoracie

        • 4 2

        • Nie może na nas patrzeć aż się zaorany ktoś, kto już jest zaorany.

          • 0 0

      • Halo , halo , a co ma do tego PIS , to wasze miasto lemingi (1)

        I wasza głupota i nieumiejętność

        • 8 0

        • Głupota niekoniecznie

          Wszystko jest zgodnie z planem, aby legalnie to kraść 10 baniek. Tak działa po

          • 1 0

      • Pewnie on jest odpowiedzialny (4)

        Kapitał zakładowy 5 tyś, przelew na 10mln zł. Winny PiS hahahahaha

        • 10 0

        • A kto winny, że nie ma wymogu posiadania wyższego kapitału? (2)

          Pewnie jak zwykle peło, bo PiS nie ma żadnej władzy, co?

          • 4 7

          • Zapytaj zegarmistrza ile przytulił ? (1)

            • 4 0

            • No ile?

              więcej, niż prezes przytula w 4 dni, bez przerwy od 3 lat, czy mniej?

              • 0 0

        • Od samego POczatku wiadomo było że to wałek

          10 milionów Lipsk dostał i teraz miasto zgodnie z aneksem bierze na siebie . Masakra . Precz z PO

          • 7 0

      • Może niech dołoży do rowerów ze swoich oszczędności (1)

        Ma też apartament i mieszkanie

        • 6 9

        • Tusk nie powiedział co robic?

          Coś o swiniach w błocie bełkotał

          • 6 3

    • Okrągły stół ? (2)

      co oni tak ciągną do tego okrągłego stołu ? Mają takie dobre skojarzenia ? Szukają winnych a odpowiedzialny za to, nie interesuje się tym ? O co chodzi ?

      • 6 2

      • Paweł wracaj (1)

        Baba nas sprzedała ...z miskę ryżu

        • 3 7

        • On w synagodze ukryty

          • 0 0

    • Znowu PO coś spie..lo? (2)

      10 baniek Niemcy dostali i teraz zabierajcie sobie Polacy

      • 6 2

      • Biedna ta Panna Dulkiewicz (1)

        Też bym miał ochronę na jej miejscu

        • 5 5

        • Najlepsza byłaby taka ochrona, która powstrzyma przed wyrzucaniem naszych pieniędzy w błoto

          • 2 0

    • Ha ha

      Tak najlepiej teraz oddać to miastu w zarządzanie a miliony poszły w siną dal no i jeszcze swoich ziomków na stanowiskach się obsadzi. Szwindel roku

      • 2 1

    • Proponuję na Przewodniczącego Pana od Carycy!!!
      On na pewno to ogarnie!!

      • 0 1

    • a potem powołać kolejną komisję do zbadania działań tej pierwszej komisji (2)

      ... i kasa leci leci leci ... tak, byleby dotrwać do kolejnych wyborów ;)

      • 18 2

      • Dulkiewitz nie panuje nad niczym (1)

        • 10 6

        • Panuje nad 0,7

          • 11 6

  • Polecam uwadze

    Studium koncepcyjne systemu roweru metropolitarnego

    • 0 0

  • (2)

    Ha, ha mewy już zdechły. Niedługo zaczną śmierdzieć.

    • 7 2

    • Haha, ale fajny komentarz. Posikałem się. (1)

      • 1 2

      • Nietrzymanie moczu można leczyć. Udaj się do lekarza.

        • 0 0

  • Tam to działa od lat (3)

    Tak jest w Warszawie i Krakowie. Jak oni to zrobili ? I jeszcze nawet nie z piep****yli ?????

    • 5 0

    • Skąd wiesz że działa?

      • 0 1

    • no ale my jestesmy rowerowa stolica wszechświata

      to nic że bez infrastruktury, że nic się nie zmienia...

      • 3 0

    • A widziałeś człowieku że tam rowery nie są elektryczne.

      • 0 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane