• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport o bezpieczeństwie gdyńskich dróg

Maciej Chmielarz, Automobilklub Morski
17 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najwięcej zmian proponowanych przez autorów raportu dotyczy Węzła Wzgórze. Najwięcej zmian proponowanych przez autorów raportu dotyczy Węzła Wzgórze.

Raport o bezpieczeństwie na gdyńskich drogach przygotowali członkowie Automobilklubu Morskiego. Jego celem, jak mówią, na być zwrócenie uwagi na problem bezpieczeństwa oraz zaproszenie do dyskusji gdyńskich kierowców. Prezentujemy jego skróconą treść.



Czy na gdyńskich drogach jest bezpiecznie?

Raport to subiektywna ocena zjawisk występujących na drogach naszego miasta, które w naszym przekonaniu należałoby zmienić, by poprawić bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Nie chcemy, żeby lista była zamknięta, dlatego w przyszłości zamierzamy publikować kolejne takie dokumenty. Automobilklub ma zapisaną w statucie organizacji również poprawę bezpieczeństwa.

Stowarzyszenie zajmuje się nie tylko sportami motorowymi, ale także krzewieniem kultury motoryzacyjnej i oddziaływaniem na rzecz poprawy bezpieczeństwa. Czasem wystarczą drobne, kosmetyczne zmiany, by jeździło się bez ryzyka wystąpienia kolizji.

Liczymy na kolejne uwagi, tym razem od kierowców, poruszających się po Gdyni samochodem, które mogłyby zostać zaprezentowane w kolejnych odsłonach raportu.

Zobacz także: Na tych przejściach łatwo o wypadek

Niebezpieczne miejsca w Gdyni


Skrzyżowanie ulic Legionów i Reja zobacz na mapie Gdyni

Problemem jest łamanie zakazu zatrzymywania się, który jest na odcinku 100 metrów. Kierowcy zatrzymują się pod piekarnią, czym stwarzają zagrożenie dla przechodzących przez przejście z ulicy Reja w ul. Syrokomli. Kłopot mógłby zostać rozwiązany przez zwiększenie liczby patroli Policji i Straży Miejskiej w tym rejonie, pilnujących, czy zakaz zatrzymywania się nie jest łamany.

Skrzyżowanie al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni

Tu wyobraźni brakuje przede wszystkim kierowcom, którzy nie zajmują odpowiedniego pasa przy skrzyżowaniu pod Urzędem Miasta, "jeżdżąc na pamięć". Efekt? Przejeżdżanie przez pasy ruchu bez zachowania ostrożności i nieustępowanie pierwszeństwa. Warto byłoby, żeby kierujący zwrócili uwagę na znaki na skrzyżowaniu.

Ulica Jana z Kolna na wysokości hali targowej zobacz na mapie Gdyni

Miejsce niebezpieczne z powodu wtargnięć pieszych na jezdnię, często wprost pod koła nadjeżdżających samochodów lub autobusów. Co ciekawe, piesi mają prawo w tym miejscu przekraczać jezdnię, ponieważ do najbliższego przejścia jest ponad 100 metrów. Sygnalizacja świetlna z przyciskiem i wyznaczenie przejścia dla pieszych to jedyne rozwiązanie mogące realnie poprawić bezpieczeństwo.

Węzeł drogowy na Chwarznie zobacz na mapie Gdyni

Potrzebna jest zmiana oznakowania poziomego na linię ciągłą, na długości ok. 50 metrów, tak by kierowcy mogli bezpiecznie, przy zjeździe z obwodnicy od strony Gdańska w kierunku centrum Gdyni, zająć prawy pas ruchu, przy zapalonej zielonej strzałce.

Zjazd z Drogi Gdyńskiej od strony Redłowa zobacz na mapie Gdyni

To droga jednokierunkowa, nie ma wyznaczonych pasów ruchu, wyprzedzanie z prawej strony nie jest dozwolone, a mimo to nagminne. Kierowcy powinni zachowywać się z większą kulturą prowadzenia pojazdów, zwracając uwagę na przepisy ruchu drogowego.

Zjazd z Drogi Gdyńskiej od strony ul. Śląskiej zobacz na mapie Gdyni

Problem wynika ze złego ustawienia sygnalizatorów świetlnych wraz z linią zatrzymania pod wiaduktami kolejowymi. Widoczna zbyt późno sygnalizacja zmniejsza szansę na bezpieczne zatrzymanie auta. Propozycja? Wystarczyłoby cofnąć sygnalizację świetlną o kilkanaście metrów - tak by prawy sygnalizator był widoczny z daleka.

Skrzyżowanie ul. Kieleckiej i Drogi Gdyńskiej zobacz na mapie Gdyni

Kierowcy jadący ul. Kielecką zatrzymują się na różnych pasach. Po ruszeniu na skrzyżowaniu zmieniają pasy, co powoduje wystąpienie ryzyka kolizji. Każdy z dwóch odcinków do skrętu w prawo powinien być przeznaczony do konkretnego kierunku jazdy. Skrajny prawy do CH Wzgórze i w Drogę Gdyńską, drugi natomiast do jazdy w stronę centrum Gdyni.
Maciej Chmielarz, Automobilklub Morski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (63) 2 zablokowane

  • nie ośmieszajcie się... (5)

    na polskich drogach...gdziekolwiek...jest bardzo niebezpiecznie...póki nie zmieni się świadomośc polkich kierowców "rajdowców" to tak będzie dalej

    • 60 12

    • rzekł ktoś kto nie ma nawet prawa jazdy (1)

      bo żaden kierowca nie napisze takiej bzdury

      • 3 16

      • dzieciaku mam prawojazdy i to więcej kat niż ci sie zdaje

        jw

        • 0 2

    • nie chodzi o licytowanie się w ocenach świadomości polskich kierowców

      ale o konkretne działania w zakresie kształtowania geometrii jezdni, uspokojenia ruchu i rewizji przepisów typu "wtargnięcie pieszego". System fotoradarów i TRISTAR na pewno wiele pomoże.

      • 4 1

    • sęk w tym, że bardzo często wypadki powodują

      leśne dziadki i inne wymuszające pierwszeństwo lemingi a nie 'rajdowcy'. Praktycznie nie ma dnia by ktoś nie nie wyskoczył na mój pas i nie mam na myśli rajdowców tylko bezmózgie ślimaki.

      • 2 11

    • Polscy kierowcy to w większości zakompleksione bez kultury chamy

      którzy za kierownicą za wszelką ceną usiłują udowodnić innym uczestnikom ruchu drogowego co "oni i ich na ogół wieloletni samochód potrafi"

      • 6 2

  • Mieszkałem w Gdańsku, a teraz przeprowadziłem sie do Gdyni (5)

    W Gdyni jeździ się normalnie. Nie ma tu takich skrzyżowań jak np. na Chełmie, na Zaspie czy na Morenie, gdzie nie wiesz z której strony spodziewać sie na skrzyżowaniu samochodu.

    • 43 25

    • Jak się ma intelekt na poziomie ameby (3)

      to żadne miasto nie pomoże. Są w Gdańsku ciężkie skrzyżowania, ale nie w tych lokalizacjach co wymieniłeś więc domyślam się, że jesteś gdyńskim napinaczem.

      • 15 33

      • od razu nie po twojej myśli to gdyński napinacz... heh, a potem wypisuje taki maślak o kompleksach :-)

        • 17 8

      • chłopie weź mi lepiej powiedz jak wy tam w Gdańsku robicie

        4 poziomowe skrzyżowania, które na dodatek są KOLIZYJNE?! No słucham, bo to jest naprawdę osiągnięcie na skalę światową.

        • 10 4

      • jak ktos nie uzywa mozgu to tak jest ze to jemu sprawia problemy

        • 3 0

    • lagard - wyprowdziłeś sie na wies to masz problem z głowy, ciekawe kto ci dał prawo jazdy

      nie wiedziełame ze na Chełmie jest jakieś problematyczne skrzyżowanie! buhahaha

      • 1 3

  • Wprowadzić zmiany w prawie o ruchu drogowym (1)

    STOP Z PIERWSZEŃSTWEM ROWERZYSTÓW.

    • 28 46

    • to dopiero się wtedy agresywni kierowcy wzajemnie zaczną kosić

      obecność doświadczonych rowerzystów na jezdni uspokaja ruch. Obecność niedoświadczonych i agresywnych rowerzystów na chodnikach lub drogach rowerowych wygospodarowanych z nich może antagonizować użytkowników dróg (np. agresywnych kierowców udających obrońców pieszych) ale podtrzymujących zasadność przepisów o niekaraniu kierowców kasujących pieszych którzy "wtargnęli" na jezdnię.

      • 4 3

  • (4)

    Nasze gdańskie skrzyżowania na obwodnicy są dużo lepsze od tych gdyńskich na obwodnicy.

    • 13 20

    • (1)

      Tak, są megazaje.... jak wszystko u nas

      • 3 3

      • W Gdańsku prawie wszędzie są koniczynki a w Gdyni drogi się przecinają i sygnalizacja świetlna jest niezbędna.

        • 3 0

    • (1)

      kiedy będzie zamontowany dach nad Wezłem Karczemki!!??

      • 4 2

      • Po opadach. Ale cierpliwości. Dach rozkłada się w czasie miliarda godzin.

        • 2 0

  • Wielkopolska i lewoskręty oraz źle zasłużony zakręt w małym kacku

    na wielkopolskiej.

    • 11 1

  • Pieszy w Gdyni nie ma żadnych praw. (1)

    Lobby samochodowe wciąż trwa a władze cały czas utrudniają poruszanie się pieszym po mieście. Budowane są kolejne kładki, zamykane na Estakadzie chodniki itd.

    • 25 11

    • aha

      nikt nie kaze chodzic... siedz w domu

      • 0 3

  • (1)

    Drogi maja sluzyc szybkiemu przemieszczaniu sie z punktu a do punktu b. Bezpoeczenstwo to sprawa drugorzedna, nigdy nie da sie przewidziec co sie moze wydarzyc.

    • 5 18

    • bt - nie dodałeś jedynie uwagi, że chodzi o przemieszczanie się ludzi,

      a nie tylko lub wyłącznie ludzi poruszających się samochodami. Miasto kształtowane z takimi poglądami wydaje środki, które nie poprawiają szybkości poruszania się tylko zwiększają uzależnienie od korzystania z samochodu; w skrócie: litr benzyny na przywiezienie litra mleka.

      • 4 0

  • Skrzyżowanie ul. Kieleckiej i Drogi Gdyńskiej

    Przy tego typu propozycji pas będzie przyblokowany i ciężko będzie przejechać większej ilości samochodów na jednej zmianie świateł. Ponieważ większość pojazdów skręcających w prawo kieruje się w kierunku centrum.

    • 6 0

  • Stryjska x al. Zwycięstwa

    Skrzyżowanie ulic Stryjska i al. Zwycięstwa. Jadący ul. Stryjską w kierunku Witomina muszą uważać na prędko włączające się zielone światło dla pieszych za skrzyżowaniem.

    • 5 0

  • A Władka IV v 10 Lutego?! (6)

    Sam byłem świadkiem 3 wypadków.

    • 16 1

    • Ale, co chcesz tam zmienić? (5)

      Skrzyżowanie jest w porządku, przecież jest tam syglalizacja świetlna. Winę za kolizje ponoszą sami kierujący.

      • 7 3

      • Chodzi o to, że nie ma tego w artykule a powinno być. Myślę, że wieksza obecność POlicji

        mogłaby rozwiązać sprawę, szczególnie wypychających się na chama.

        • 2 2

      • Ale nie ma tam krzyży! (1)

        • 0 4

        • Mylisz się, przez pięć lat ktoś zapala znicze

          na przeciwko Centrum Kwiatkowskiego.

          • 2 0

      • Caly ciąg Wiśniewskiego-Dworcowa-10 Lutego-Skwer jest do zmiany!

        Po kolei:
        Skwer Kościuszki i 10 Lutego na odcinku Świętojańska-Władysława IV: Zwęzić do 1x2 + lewoskręty (zyskane miejsce przeznaczyć dla pieszych i rowerzystów)

        10 Lutego na odcinku Władysława IV-3 Maja: W kierunku Chyloni tak jak teraz, w kierunku Skweru jeden pas plus lewoskręty (ruch "na wschód" powinien się odbywać ciągiem 10 Lutego-3 Maja-Armii Krajowej).

        + Modernizacja skrzyzowania 10 Lutego x Dworcowa

        Dworcowa - jeden pas w każdym kierunku (ale szerszy - żeby autobusy się mieściły w zakrętach)

        no i Plac Konstytucji - tu potrzeba wielkiego węzła przesiadkowego do autobusow

        • 2 0

      • Fotoradar

        Trzeba ustawić tam fotoradar na pewno dla jadących Władysława w dół.

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane