• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport o bezpieczeństwie gdyńskich dróg

Maciej Chmielarz, Automobilklub Morski
17 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najwięcej zmian proponowanych przez autorów raportu dotyczy Węzła Wzgórze. Najwięcej zmian proponowanych przez autorów raportu dotyczy Węzła Wzgórze.

Raport o bezpieczeństwie na gdyńskich drogach przygotowali członkowie Automobilklubu Morskiego. Jego celem, jak mówią, na być zwrócenie uwagi na problem bezpieczeństwa oraz zaproszenie do dyskusji gdyńskich kierowców. Prezentujemy jego skróconą treść.



Czy na gdyńskich drogach jest bezpiecznie?

Raport to subiektywna ocena zjawisk występujących na drogach naszego miasta, które w naszym przekonaniu należałoby zmienić, by poprawić bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Nie chcemy, żeby lista była zamknięta, dlatego w przyszłości zamierzamy publikować kolejne takie dokumenty. Automobilklub ma zapisaną w statucie organizacji również poprawę bezpieczeństwa.

Stowarzyszenie zajmuje się nie tylko sportami motorowymi, ale także krzewieniem kultury motoryzacyjnej i oddziaływaniem na rzecz poprawy bezpieczeństwa. Czasem wystarczą drobne, kosmetyczne zmiany, by jeździło się bez ryzyka wystąpienia kolizji.

Liczymy na kolejne uwagi, tym razem od kierowców, poruszających się po Gdyni samochodem, które mogłyby zostać zaprezentowane w kolejnych odsłonach raportu.

Zobacz także: Na tych przejściach łatwo o wypadek

Niebezpieczne miejsca w Gdyni


Skrzyżowanie ulic Legionów i Reja zobacz na mapie Gdyni

Problemem jest łamanie zakazu zatrzymywania się, który jest na odcinku 100 metrów. Kierowcy zatrzymują się pod piekarnią, czym stwarzają zagrożenie dla przechodzących przez przejście z ulicy Reja w ul. Syrokomli. Kłopot mógłby zostać rozwiązany przez zwiększenie liczby patroli Policji i Straży Miejskiej w tym rejonie, pilnujących, czy zakaz zatrzymywania się nie jest łamany.

Skrzyżowanie al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni

Tu wyobraźni brakuje przede wszystkim kierowcom, którzy nie zajmują odpowiedniego pasa przy skrzyżowaniu pod Urzędem Miasta, "jeżdżąc na pamięć". Efekt? Przejeżdżanie przez pasy ruchu bez zachowania ostrożności i nieustępowanie pierwszeństwa. Warto byłoby, żeby kierujący zwrócili uwagę na znaki na skrzyżowaniu.

Ulica Jana z Kolna na wysokości hali targowej zobacz na mapie Gdyni

Miejsce niebezpieczne z powodu wtargnięć pieszych na jezdnię, często wprost pod koła nadjeżdżających samochodów lub autobusów. Co ciekawe, piesi mają prawo w tym miejscu przekraczać jezdnię, ponieważ do najbliższego przejścia jest ponad 100 metrów. Sygnalizacja świetlna z przyciskiem i wyznaczenie przejścia dla pieszych to jedyne rozwiązanie mogące realnie poprawić bezpieczeństwo.

Węzeł drogowy na Chwarznie zobacz na mapie Gdyni

Potrzebna jest zmiana oznakowania poziomego na linię ciągłą, na długości ok. 50 metrów, tak by kierowcy mogli bezpiecznie, przy zjeździe z obwodnicy od strony Gdańska w kierunku centrum Gdyni, zająć prawy pas ruchu, przy zapalonej zielonej strzałce.

Zjazd z Drogi Gdyńskiej od strony Redłowa zobacz na mapie Gdyni

To droga jednokierunkowa, nie ma wyznaczonych pasów ruchu, wyprzedzanie z prawej strony nie jest dozwolone, a mimo to nagminne. Kierowcy powinni zachowywać się z większą kulturą prowadzenia pojazdów, zwracając uwagę na przepisy ruchu drogowego.

Zjazd z Drogi Gdyńskiej od strony ul. Śląskiej zobacz na mapie Gdyni

Problem wynika ze złego ustawienia sygnalizatorów świetlnych wraz z linią zatrzymania pod wiaduktami kolejowymi. Widoczna zbyt późno sygnalizacja zmniejsza szansę na bezpieczne zatrzymanie auta. Propozycja? Wystarczyłoby cofnąć sygnalizację świetlną o kilkanaście metrów - tak by prawy sygnalizator był widoczny z daleka.

Skrzyżowanie ul. Kieleckiej i Drogi Gdyńskiej zobacz na mapie Gdyni

Kierowcy jadący ul. Kielecką zatrzymują się na różnych pasach. Po ruszeniu na skrzyżowaniu zmieniają pasy, co powoduje wystąpienie ryzyka kolizji. Każdy z dwóch odcinków do skrętu w prawo powinien być przeznaczony do konkretnego kierunku jazdy. Skrajny prawy do CH Wzgórze i w Drogę Gdyńską, drugi natomiast do jazdy w stronę centrum Gdyni.
Maciej Chmielarz, Automobilklub Morski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (63) 2 zablokowane

  • Płk. Dąbka... (1)

    brakuje w tym zestawieniu ulic w dzielnicach, m.in. Pogórze: po stronie Kosakowa budowane jest kolejne osiedle (juz 3.), rozbudowana jest galeria handlowa, a rozwiązania komunikacyjne bez zmian. Czasami czekam na pasach z dzieckiem bardzo długo. A na skrzyżowaniu Pł. Dąbka i Sikorskiego (koło Biedronki) notorycznie dochodzi do wypadków i kolizji. Problam od wielu lat bez reakcji!

    • 7 0

    • Jeden z problemów to żywopłoty

      Przez żywopłoty nie widać czy jedzie ktoś z naprzeciwka. Żeby coś zobaczyc często trzeba wyjechać na przeciwny pas a wtedy może byc już za późno na odwrót.

      • 2 0

  • wina kierowców jest na końcu !!!- dobrać się do du.y prawdziwym winowajcą!!! (1)

    Projektanci i budowniczowie dróg tworzą BUBLE na których potem kierowcy muszą się gimnastykować ,i kombinować ! , gdzie są i co robią ludzie odpowiedzialni za to ?,{podam tylko jeden przykład {choć można by dziesiątki !}brak pasa skrętu z Morskiej na estakade Kwiatkowskiego w prawo do Obwodnicy !!! tam gdzie powinien być ten pas postawiono słupy trakcji trolejbusowej !. przyjęło się takie przeświadczenie ,że wszystko co złe to -Kierowcy!, absolutnie nie zgadzam się z tą tezą !,

    • 4 7

    • projektanci i budowniczowie jak na razie utrudniają życie pieszym i pasażerom

      komunikacji zbiorowej. Myślenie tylko lub głównie o wygodzie kierowców w mieście to droga do nikąd.

      • 0 0

  • czy w powyższej sprawie będzie zabierał głos kol. Stępa ?...

    często się zastanawiam ;- co robi w UM panna Joanna, bo odnoszę wrażenie ,że rzecznikiem prasowym urzędu jest kol. wice Stępa {pomijając fakt jego fenomenalnej wiedzy , znajomości w każdym temacie i w każdej rzeczy !} co robi w takim razie i jaką role "gra" panna Joanna ?

    • 1 1

  • (2)

    Jana z Kolna to jedna wielka kpina... Najbardziej niszcza staruszki o lasce, ktore przeprawiaja się z hali na przystanki i odwrotnie. Z drugiej strony - czemu się dziwic. Gdzie jakies swiatla?! Sama zwykle przychodze z drugiej strony, wiec przechodze na przejsciu blizej dworca - tego, ktore jest kolo zakretu na Estakade. Z kazdym razem mozna dostac tam zawalu serca. Pomijam predkosc aut, dla ktorych ta droga to już 70km na h...

    • 5 1

    • (1)

      tak tak światła by staruszki mogły sobie na czerwonym latać bo autobus jedzie nie ośmieszaj się tymi bredniami żadne przejście i żadne światła nic tu nie zmienią a to dlatego że ludzie i tak bardziej od bezpieczeństwa interesują się tym czy zdążą na swój autobus kiedy widzą że jedzie dostają klapek na oczach i żadne światła gdzie będzie trzeba czekać po 3 minuty na przejście nic nie zmienią.Nie każdy będzie miał ochotę tyle stać i dreptać nie wiem ile do przejścia

      • 2 1

      • ale dla części ludzi to będzie różnica. zresztą tak samo jak kierowcy mają głęboko gdzieś przejście, które jest kawałek dalej... rozmawiał głupi z głupszym. i tu i tu jest niebezpiecznie przechodzić. jak można na przejściu bać się wychylić nogę?!

        co do świateł to większość rozwiązań w Gdyni jest debilna. najlepsze są te przy jana z kolna i placu kaszubskim.

        niestety przyszło mi już w życiu mieszkać w Sopocie, Gdańsku i Gdyni i w Gdyni światła / przejścia / ruch jest najbardziej upierdliwy...

        • 0 0

  • Niepozorne skrzyżowanie

    Pisałem kiedyś i wspomnę też teraz o niepozornym, ale niebezpiecznym skrzyżowaniu Kopernika i Franciszkańskiej na Wzgórzu. Nietypowa geometria, zła widoczność przez parkujące na samej krzyżówce samochody, przejście oddalone nieco od tradycyjnych ciągów pieszych, sporo starszych ludzi ( kościół, apteka w pobliżu ), nieco niesforna młodzież z VI LO, wiecznie zapchana Franciszkańska - wszystko to powoduje zwiększone ryzyko wypadku w tym miejscu. Może rondo by się tam przydało ?

    • 2 0

  • "Skrzyżowanie al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Świętojańskiej - Tu wyobraźni brakuje przede wszystkim kierowcom, którzy nie zajmują odpowiedniego pasa przy skrzyżowaniu pod Urzędem Miasta, "jeżdżąc na pamięć".

    Fakt, kazdy kto ma jakąś blacharkę do robienia po prawej stroni swojego auta niech wali tam jak w dym. Myk polega na tym żeby ustawic się na skrajnym lewym pasie, i ruszyć na zielonym jadąc prosto. Auto po naszej prawej stronie na 95% będzie chciało wykonać manewr zmiany pasa na nasz jadąc 'na pamięć'bez patrzenia, bo jego pas okazuje sie prawoskrętem we Władysława. I mamy naprawę z OC barana.

    • 5 2

  • jak zwykle kwestie polityki transportowej wywołują emocje

    ale przecież można spojrzeć systemowo: jak zmniejszyć skalę ruchu samochodów proponując atrakcyjne alternatywy? Nie można myśleć wyłącznie o użytkownikach samochodów i zwiększaniu przepustowości sieci ulicznej lub poszczególnych skrzyżowań.

    • 2 1

  • A jak ma być bezpiecznie (1)

    Skoro metr za tobą na drodze siedzi taki debil bez wyobraźni.

    • 1 1

    • robisz delikatne hamowanko w najbardziej nieoczekiwanym momencie i juz koles za tobą siedzi na własnym gów*ie

      • 0 0

  • Al. Zwycięstwa/Przebendowskich i Spółdzielcza

    Dwa skrzyżowania w okolicach Klifu są bardzo niebezpieczne. Na skrzyżowaniu Al. Zwycięstwa i Przebendowskich nie ma lewoskrętów i nagminnie lewy pas (głównie w kierunku Gdańska ale też w kierunku Gdyni) jest zablokowany. Dodatkowo nagminnie kierowcy wyjeżdżający z drogi "technicznej" koło poczty przejeżdżają przez linię ciągłą z prawoskrętu na prawy pas w kierunku Gdańska. Nie wspominając o parkujących na chodniku samochodach... Skrzyżowanie miało być przebudowywane na koszt centrum handlowego a na razie nic się tam nie dzieje.
    Na kolejnym skrzyżowaniu z ul. Spółdzielczą niebezpieczny jest wyjazd z ul. Spółdzielczej w stronę Gdańska. Linie zatrzymania warunkowego i obszar wyłączony z ruchu namalowane są w taki sposób, że kierowcy mają wrażenie że Al. Zwycięstwa ma tam 3 pasy (skrzyżowanie poprzedzają kolejno: prawoskręt do stacji benzynowej, zatoka przystankowa i prawoskręt w ul. Spółdzielczą - łącznie mogą sprawiać wrażenie trzeciego pasa). Praktycznie codziennie dochodzi tam do sytuacji wymuszenia pierwszeństwa - podobnie było tam jakiś czas temu kiedy terenowe Suzuki wyjechało wprost pod autokar.

    • 5 0

  • jak widać najwięcej zastrzeżeń dotyczy tego mega bubla za ponad 60 baniek którym szczur i jego banda tak się chwali węzeł wzgórze to drogowa katastrofa dla kierowców dla pieszych dla rowerzystów

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane