• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport o bezpieczeństwie gdyńskich dróg

Maciej Chmielarz, Automobilklub Morski
17 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najwięcej zmian proponowanych przez autorów raportu dotyczy Węzła Wzgórze. Najwięcej zmian proponowanych przez autorów raportu dotyczy Węzła Wzgórze.

Raport o bezpieczeństwie na gdyńskich drogach przygotowali członkowie Automobilklubu Morskiego. Jego celem, jak mówią, na być zwrócenie uwagi na problem bezpieczeństwa oraz zaproszenie do dyskusji gdyńskich kierowców. Prezentujemy jego skróconą treść.



Czy na gdyńskich drogach jest bezpiecznie?

Raport to subiektywna ocena zjawisk występujących na drogach naszego miasta, które w naszym przekonaniu należałoby zmienić, by poprawić bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Nie chcemy, żeby lista była zamknięta, dlatego w przyszłości zamierzamy publikować kolejne takie dokumenty. Automobilklub ma zapisaną w statucie organizacji również poprawę bezpieczeństwa.

Stowarzyszenie zajmuje się nie tylko sportami motorowymi, ale także krzewieniem kultury motoryzacyjnej i oddziaływaniem na rzecz poprawy bezpieczeństwa. Czasem wystarczą drobne, kosmetyczne zmiany, by jeździło się bez ryzyka wystąpienia kolizji.

Liczymy na kolejne uwagi, tym razem od kierowców, poruszających się po Gdyni samochodem, które mogłyby zostać zaprezentowane w kolejnych odsłonach raportu.

Zobacz także: Na tych przejściach łatwo o wypadek

Niebezpieczne miejsca w Gdyni


Skrzyżowanie ulic Legionów i Reja zobacz na mapie Gdyni

Problemem jest łamanie zakazu zatrzymywania się, który jest na odcinku 100 metrów. Kierowcy zatrzymują się pod piekarnią, czym stwarzają zagrożenie dla przechodzących przez przejście z ulicy Reja w ul. Syrokomli. Kłopot mógłby zostać rozwiązany przez zwiększenie liczby patroli Policji i Straży Miejskiej w tym rejonie, pilnujących, czy zakaz zatrzymywania się nie jest łamany.

Skrzyżowanie al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni

Tu wyobraźni brakuje przede wszystkim kierowcom, którzy nie zajmują odpowiedniego pasa przy skrzyżowaniu pod Urzędem Miasta, "jeżdżąc na pamięć". Efekt? Przejeżdżanie przez pasy ruchu bez zachowania ostrożności i nieustępowanie pierwszeństwa. Warto byłoby, żeby kierujący zwrócili uwagę na znaki na skrzyżowaniu.

Ulica Jana z Kolna na wysokości hali targowej zobacz na mapie Gdyni

Miejsce niebezpieczne z powodu wtargnięć pieszych na jezdnię, często wprost pod koła nadjeżdżających samochodów lub autobusów. Co ciekawe, piesi mają prawo w tym miejscu przekraczać jezdnię, ponieważ do najbliższego przejścia jest ponad 100 metrów. Sygnalizacja świetlna z przyciskiem i wyznaczenie przejścia dla pieszych to jedyne rozwiązanie mogące realnie poprawić bezpieczeństwo.

Węzeł drogowy na Chwarznie zobacz na mapie Gdyni

Potrzebna jest zmiana oznakowania poziomego na linię ciągłą, na długości ok. 50 metrów, tak by kierowcy mogli bezpiecznie, przy zjeździe z obwodnicy od strony Gdańska w kierunku centrum Gdyni, zająć prawy pas ruchu, przy zapalonej zielonej strzałce.

Zjazd z Drogi Gdyńskiej od strony Redłowa zobacz na mapie Gdyni

To droga jednokierunkowa, nie ma wyznaczonych pasów ruchu, wyprzedzanie z prawej strony nie jest dozwolone, a mimo to nagminne. Kierowcy powinni zachowywać się z większą kulturą prowadzenia pojazdów, zwracając uwagę na przepisy ruchu drogowego.

Zjazd z Drogi Gdyńskiej od strony ul. Śląskiej zobacz na mapie Gdyni

Problem wynika ze złego ustawienia sygnalizatorów świetlnych wraz z linią zatrzymania pod wiaduktami kolejowymi. Widoczna zbyt późno sygnalizacja zmniejsza szansę na bezpieczne zatrzymanie auta. Propozycja? Wystarczyłoby cofnąć sygnalizację świetlną o kilkanaście metrów - tak by prawy sygnalizator był widoczny z daleka.

Skrzyżowanie ul. Kieleckiej i Drogi Gdyńskiej zobacz na mapie Gdyni

Kierowcy jadący ul. Kielecką zatrzymują się na różnych pasach. Po ruszeniu na skrzyżowaniu zmieniają pasy, co powoduje wystąpienie ryzyka kolizji. Każdy z dwóch odcinków do skrętu w prawo powinien być przeznaczony do konkretnego kierunku jazdy. Skrajny prawy do CH Wzgórze i w Drogę Gdyńską, drugi natomiast do jazdy w stronę centrum Gdyni.
Maciej Chmielarz, Automobilklub Morski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (63) 2 zablokowane

  • Przystanek przy Hali

    W kierunku dworca (stoczni) przystanek powinien zostać przeniesiony na drugą stronę jezdni (tam gdzie teraz są taksówki) wydzielić tam 1 pas dołożyć kawałek chodnika i odgrodzić od jezdni płotkiem (to kosztem jednego pasa i tego parkingu właśnie bo potem i tak 2 zostają).

    • 3 1

  • (2)

    Skrzyżowanie Chylońska Starogardzka.Nobel dla geniusza który je zaprojektował i zatwierdził. Niech skręci w lewo wyjeżdżając ze Starogardzkiej. Przesadziłem z tym Noblem to po prosty matoł do kwadratu.

    • 1 0

    • popieram

      dlatego tam nie lubię wyjeżdżać wolę to zrobić od leszczynek na swiatłach, na starogardzkiej w lewo nic nie widać a lustro jeszcze bardziej myli

      • 0 0

    • A z lustra umiesz korzystac?

      Wyjezdzajac ze starogradzkiej masz lustro. Ci co umieja z nigo korzystac nie maja wiekszych problemow. Jezdze tam codziennie, ale jakos glosno nie musze narzekac.

      • 0 0

  • Sytuacja na zdjęciu (4)

    Niech ktoś wyjaśni jak prawidłowo jechać w miejscu przedstawionym na zdjęciu do artykułu;
    1. Jednokierunkowa nie wyprzedzamy z prawej strony.
    2. Wg. mnie w tym miejscu należy ustawić się do prawej krawędzi.

    • 2 0

    • (2)

      Wygląda jakby miejsca było na 2 pasy (i tak zwykle stają kierowcy).
      Potem się okazuje że jest tylko 1, a do tego rozgraniczony linią ciągłą.
      W praktyce kierowcy z lewego pasa po prostu olewają tę linię.
      Jest to oczywiście wbrew przepisom, ale więcej aut przejedzie na zmianie świateł.

      • 4 1

      • (1)

        tym bardziej, że jedni jadą w lewo a drudzy wprawo

        • 1 0

        • starczyło by namalować jedną linie koloru białego :) rodzielającą,

          na lewym pasie strzałeczkę w lewo, na prawym pasie strzałeczkę w prawo, 3 malunki a ileż prościej

          • 0 0

    • co do zdjęcia

      to zależy czy chcesz jechac w prawo czy w lewo, tam jest dwupasmówka. ale linie mogły by się przydać i lepiej pokazać kierunek jazdy

      • 0 0

  • zdjęcie

    świetne zdjęcie pokazujące jak się dba o chodniki(i nie tylko)w Gdyni... w samym centrum jeszcze czasem to wygląda - ale w pozostałych miejscach (mieszkam w Leszczynkach) to tragedia - raz do roku sprzątane chodniki - chwasty zarastają wielokrotnie połowę chodników...

    • 2 0

  • Jestem kierowcą od 40 lat

    Przejechałem jako kierowca ok. 900 000 km. Nigdy nie widziałem niebezpiecznej drogi. Za to ciągle widuję niebezpiecznych użytkowników dróg. Problem jest nie po stronie dróg, tylko po stronie ich użytkowników.

    • 5 8

  • To w zasadzie pozytywne

    że ktoś potrafi zrobić coś więcej niż tylko stanie z radarem.

    • 2 0

  • Skrzyżowanie Kielecka -Witomińska

    Pomysłodawca i realizator na emeryturę. Małokacka przy Kościele zwężona jakimiś barierkami. O pomcstę do nieba wołają odznakowania skrzyżowań - kierowane wyłącznie do nadwzrocznych inaczej. Nie widać liter.

    • 0 0

  • buhahah

    co za parodia to ma byc raport ?
    ukazane problemy typu "Kierowcy powinni zachowywać się z większą kulturą prowadzenia pojazdów, zwracając uwagę na przepisy ruchu drogowego."
    i wnioski typu "Warto byłoby, żeby kierujący zwrócili uwagę na znaki na skrzyżowaniu." są na poziomie podstawówki"

    stwierdzenia, że jest niebezpiecznie bo kierowcy łamia przepisy nie jest raportem.
    natomiast uwagi typu sygnalizace ustawić troche przed , bez rozpatrzenia warunków ???

    typowe wnioski ludzi co nie maja pojęcia o tym do czego sie zabierają!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 2

  • Jakim bezpieczeństwie. Przeciez go prawie wcale nie ma.

    Do tego dodam że by było bezpiecznie to kierowcy jeszcze do tego muszą nauczyć się jeżdzić i pozbyc się agresji.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane