Fakty i opinie

stat

Ratunek dla zabytkowej Bramy Nizinnej

artykuł historyczny
Najnowszy artukuł na ten temat

Co z obiecanym objazdem Bramy Nizinnej?


Pojawiła się nadzieja dla Bramy Nizinnej zobacz na mapie Gdańska. By zabytek nie ulegał degradacji coraz bardziej, a kierowcy mieli lepsze warunki drogowe, ma powstać tymczasowa ulica Nowa Mostowa.



Czy ulica Nowa Mostowa to dobre rozwiązanie?

tak, dla dobra zabytku powinna powstać jak najszybciej 73%
czas pokaże, to jednak będzie prowizorka 12%
nie, szkoda pieniędzy, lepiej zrobić drogę docelową 15%
zakończona Łącznie głosów: 553
Kierowcy już od dawna utyskują na wąski przejazd w pochodzącej z 1626 roku Bramie Nizinnej, łączącej Stare Przedmieście z Olszynką. Co gorsze, realizacja pierwotnych założeń związanych ze zmianą organizacji ruchu w tamtym miejscu miałaby nastąpić nie wcześniej niż za 10 - 15 lat, bo dopiero wtedy zaplanowano tam budowę Nowej Chmielnej.

Brama Nizinna jest obecnie jedyną z historycznych bram Gdańska, przez którą odbywa się regularny ruch drogowy i z roku na rok coraz gorzej to znosi. Z tego powodu w styczniu zeszłego roku zdjęto z bramy oryginalne wrota, bo z powodu błota i soli ich stan był coraz gorszy.

Czytaj też: Co się stanie z wrotami Bramy Nizinnej?

O tym, by przyspieszyć w tym miejscu zmianę organizacji ruchu, a tym samym odciążyć zabytek, gdańscy urzędnicy i radni dyskutowali m.in. w zeszłym roku na komisji Rewitalizacji Rady Miasta. Spotkali się tam przedstawiciele Muzeum Historycznego Miasta Gdańska, miejskiego konserwatora zabytków, wydziału programów rozwojowych oraz Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

- Choć na początku nie widziano możliwości finansowych na rozwiązanie problemu, ostatecznie w budżecie miasta znalazła się pozycja: budowa ulicy Nowej Mostowej. Dzięki temu Bramę Nizinną będzie można całkowicie wyłączyć z ruchu samochodowego. Jest to o tyle ważne, że gdy brama zacznie się rozpadać, to Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego każe ją zabezpieczyć stemplami, a to oznacza, że będą one musiały stanąć na środku przejazdu, co automatycznie oznacza, że nikt by tam nie mógł przejechać. To w zasadzie wyścig z czasem - podkreśla Dariusz Słodkowski, radny i przewodniczący komisji Rewitalizacji RM Gdańsk.

Na budowę tymczasowej ulicy Nowej Mostowej zobacz na mapie Gdańska, która biegłaby tuż obok bramy, po moście kolejowym i łączyła się z ulicą Kamienna Grodza, w budżecie miasta zabezpieczono wstępnie 700 tys. zł. Realizacja odbyłaby się na przełomie 2014 i 2015 roku. Jedynym problemem są uzgodnienia z PKP, bo miasto musi się porozumieć w sprawie terenów koło bramy kolejowej.

- Kondycja Bramy Nizinnej nie jest katastrofalna, ale budynek jest zabytkowy i wymaga należnej dbałości. Ruch, który się pod nią odbywa nie jest dobrym rozwiązaniem, nawet gdybyśmy użyli dodatkowych zabezpieczeń. Dlatego przerzucenie ciężkiego ruchu samochodowego na most kolejowy nas bardzo cieszy, przez wiele lat postulowaliśmy takie rozwiązania - podkreśla Adam Koperkiewicz, dyrektor Muzeum Historycznego Miasta Gdańska, opiekujący się zabytkiem.

Muzeum obecnie cały czas monitoruje Bramę, także przy pomocy naukowców z Politechniki Gdańskiej. Gdy zniknie tam ruch samochodowy, obiekt miałby być zagospodarowany do innych celów. Jakich? Jedna z koncepcji jest taka, żeby stworzyć spójna koncepcję użytkowania np. z Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia i miastem.

Opinie (79) 2 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.