• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ratunek dla zabytkowej Bramy Nizinnej

Katarzyna Moritz
10 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Wąski przejazd w Bramie Nizinnej.
  • Wąski przejazd w Bramie Nizinnej.
  • Wąski przejazd w Bramie Nizinnej.
  • W zeszłym roku zdemontowano niszczejące oryginalne wrota w bramie.
  • W zeszłym roku zdemontowano niszczejące oryginalne wrota w bramie.


Pojawiła się nadzieja dla Bramy Nizinnej zobacz na mapie Gdańska. By zabytek nie ulegał degradacji coraz bardziej, a kierowcy mieli lepsze warunki drogowe, ma powstać tymczasowa ulica Nowa Mostowa.



Czy ulica Nowa Mostowa to dobre rozwiązanie?

Kierowcy już od dawna utyskują na wąski przejazd w pochodzącej z 1626 roku Bramie Nizinnej, łączącej Stare Przedmieście z Olszynką. Co gorsze, realizacja pierwotnych założeń związanych ze zmianą organizacji ruchu w tamtym miejscu miałaby nastąpić nie wcześniej niż za 10 - 15 lat, bo dopiero wtedy zaplanowano tam budowę Nowej Chmielnej.

Brama Nizinna jest obecnie jedyną z historycznych bram Gdańska, przez którą odbywa się regularny ruch drogowy i z roku na rok coraz gorzej to znosi. Z tego powodu w styczniu zeszłego roku zdjęto z bramy oryginalne wrota, bo z powodu błota i soli ich stan był coraz gorszy.

Czytaj też: Co się stanie z wrotami Bramy Nizinnej?

O tym, by przyspieszyć w tym miejscu zmianę organizacji ruchu, a tym samym odciążyć zabytek, gdańscy urzędnicy i radni dyskutowali m.in. w zeszłym roku na komisji Rewitalizacji Rady Miasta. Spotkali się tam przedstawiciele Muzeum Historycznego Miasta Gdańska, miejskiego konserwatora zabytków, wydziału programów rozwojowych oraz Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

- Choć na początku nie widziano możliwości finansowych na rozwiązanie problemu, ostatecznie w budżecie miasta znalazła się pozycja: budowa ulicy Nowej Mostowej. Dzięki temu Bramę Nizinną będzie można całkowicie wyłączyć z ruchu samochodowego. Jest to o tyle ważne, że gdy brama zacznie się rozpadać, to Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego każe ją zabezpieczyć stemplami, a to oznacza, że będą one musiały stanąć na środku przejazdu, co automatycznie oznacza, że nikt by tam nie mógł przejechać. To w zasadzie wyścig z czasem - podkreśla Dariusz Słodkowski, radny i przewodniczący komisji Rewitalizacji RM Gdańsk.

Na budowę tymczasowej ulicy Nowej Mostowej zobacz na mapie Gdańska, która biegłaby tuż obok bramy, po moście kolejowym i łączyła się z ulicą Kamienna Grodza, w budżecie miasta zabezpieczono wstępnie 700 tys. zł. Realizacja odbyłaby się na przełomie 2014 i 2015 roku. Jedynym problemem są uzgodnienia z PKP, bo miasto musi się porozumieć w sprawie terenów koło bramy kolejowej.

- Kondycja Bramy Nizinnej nie jest katastrofalna, ale budynek jest zabytkowy i wymaga należnej dbałości. Ruch, który się pod nią odbywa nie jest dobrym rozwiązaniem, nawet gdybyśmy użyli dodatkowych zabezpieczeń. Dlatego przerzucenie ciężkiego ruchu samochodowego na most kolejowy nas bardzo cieszy, przez wiele lat postulowaliśmy takie rozwiązania - podkreśla Adam Koperkiewicz, dyrektor Muzeum Historycznego Miasta Gdańska, opiekujący się zabytkiem.

Muzeum obecnie cały czas monitoruje Bramę, także przy pomocy naukowców z Politechniki Gdańskiej. Gdy zniknie tam ruch samochodowy, obiekt miałby być zagospodarowany do innych celów. Jakich? Jedna z koncepcji jest taka, żeby stworzyć spójna koncepcję użytkowania np. z Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia i miastem.

Miejsca

Opinie (79) 2 zablokowane

  • Wielki wstyd..!!!!!!!!

    to absolutny skandal...ślepota naszych władz na tak cenne zabytki...wsyd,wielki wstyd..!..tam gdzie byłam ..chucha się i dmucha na zabytki...nie takiej klasy jak brama..bo budynki z XIX i XX wieku...a tu?...nie wirygodne aby do tej pory nic ,nic nie zrobiono aby ratować..Inwestuje się w ;;kartonowe '' osiedla,itp....a na takie cacka nie ma kasy?....nie wierzę...całe dolne miasto,plac Wałowy-wołają o ratunek...i ..........cisza..! Ten kawałek Gdańska to żywa historia....Brama ta jak i zabytkowe kamienice..mogłyby nie jedną historię opowiedzieć-gdyby mogły mówić...RAtujcie..i to szybko..!

    • 34 1

  • Ja bym tam postawił kilku rycerzy (3)

    by strzegli wjazdu do Gdańska od strony Olszynki i Oruni Dolnej ;P

    • 25 1

    • I pobierali myto

      Łod folkswagena pół tynfa, a łod ałdi cztery grosze miedziane...

      • 3 0

    • Nie ma Oruni Dolnej. (1)

      Jest Orunia i Orunia Górna.

      • 2 4

      • Nie ma Oruni Górnej, jest Orunia a osiedle roboczo nazywane "Orunia Górna" położone jest w dzielnicy Chełm.

        • 3 1

  • (1)

    Tak właśnie konserwator dba o zabytki.

    • 21 0

    • dba...ale swój swój stołek ...jak więkrzośc..!!! smutne...

      • 1 0

  • Tyle trzeba było czekać...

    Brawo!!! Prosta decyzja, a ileż czasu potrzebne było do podjęcia działań w tym kierunku. Jak się dobrze przyjrzeć okolicy, to chyba też nawet powinno się zrobić bezpieczniej, bo stary most kolejowy jest szerszy i jadące w przeciwnych kierunkach samochody będą się mogły wymijać.

    • 12 0

  • Brawo

    • 7 0

  • zburzyć (2)

    bramę, po co to szkaradztwo...

    • 2 25

    • goń się prostaku....!!!!!!!!!! (1)

      • 5 1

      • to jest prowokacja...

        "By zabytek nie ulegał degradacji coraz bardziej" - łaska czy co?

        • 2 0

  • lubię to ....

    • 3 0

  • Sprzedać ją ...

    komuś z liderów partii rządzącej, zaraz rozkwitnie, tylko z budżetu wygospodarują na spychacz aby wyrównać forty dookoła i zrobić objazd, kilkaset metrów dalej.
    Jakby ktoś nie załapał, to jest szyderstwo.

    • 6 2

  • A brama kolejowa? (1)

    A co z bramą kolejową? To przecież też unikatowy zabytek.
    Jedno uratujemy a drugie zniszczymy?
    I tak opływ Motławy i bastiony są zaniedbane, raz zrobione i teraz nikt o to nie dba. Zarasta znowu.
    A piękne tereny.

    • 17 0

    • niestety, coś za coś

      Brama kolejowa powstała na początku lat 1900 setnych, natomiast Brama Nizinna w 1626 roku. Aby zachować historyczną część Gdańska jest to jedyne miejsce na poprowadzenie Nowej Chmielnej. A potem widzę, czyszczenie zamulonych fos, zlikwidowanie dojazdu przeprowadzonego przez fosę ( do Bramy Nizinnej) i wybudowanie nowego mostu z drewna w historycznym kształcie. I to by był piękny zabytek fortyfikacji południowej, jedyny tego typu zachowany w Europie.

      • 2 0

  • Zabytek powinno sie restaurowac ale obok trzebaby zbudowac nowy przejaz.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane