• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rębiechowo: przetargi na rozbudowę wchodzą w decydującą fazę

Michał Brancewicz
29 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Za dwa lata lotnisko będzie prezentowało się jeszcze okazalej. Za dwa lata lotnisko będzie prezentowało się jeszcze okazalej.

W ciągu najbliższych tygodni poznamy najkorzystniejsze oferty na trzy najważniejsze przetargi, dotyczące rozbudowy Portu Lotniczego w Rębiechowie.



Warta pół miliarda złotych rozbudowa trójmiejskiego lotniska

Potwierdziły się deklaracje władz lotniska w Rębiechowie, o których pisaliśmy miesiąc temu. Jeszcze w październiku wysłano zaproszenia do konsorcjów, chcących rozbudować lotnisko.

Najprawdopodobniej najpierw poznamy wykonawcę drogi kołowania. Otwarcie kopert z ofertami na tę inwestycję nastąpi 12 listopada. O zlecenie ubiega się 12 firm i konsorcjów. Inwestycja zwiększy przepustowość portu lotniczego z 15 do 40 operacji na godzinę.

Następne w kolejce i chyba najbardziej oczekiwane będzie rozstrzygnięcie, dotyczące budowy nowego terminalu. O realizację tej inwestycji walczy 20 konsorcjów i firm, które do 20 listopada mogą składać swoje oferty.

Terminal 2 będzie miał przepustowość na poziomie ok. 4 mln pasażerów rocznie, co, w połączeniu z Terminalem 1, pozwoli odprawić ok. 6 mln pasażerów. Terminal został tak zaprojektowany, że będzie można go rozbudować w czterech kolejnych etapach.

Problem w tym, że specyfikacja istotnych warunków zamówienia (SIWZ) została oprotestowana przez dwie firmy. To o tyle dziwne, że przedstawiciele portu lotniczego przekładali termin ogłoszenia przetargu, ponieważ bardzo długo pracowali nad SIWZ-em. Argumentowali, że za wszelką cenę chcą uniknąć ewentualnych protestów.

Ale szefostwo portu bagatelizuje protesty. - Zostaną rozstrzygnięte już w czwartek. Na dzień dzisiejszy nie ma zagrożenia, że spowoduje to przesunięcie harmonogramu przetargu - przekonuje Elżbieta Stangret, przewodnicząca komisji przetargowej.

4 grudnia poznamy zwycięzcę przetargu na rozbudowę płyty postojowej przed nowym terminalem pasażerskim. Apetyt na wykonanie tej inwestycji ma 13 firm i konsorcjów.

Według najnowszych szacunków realizacja wszystkich inwestycji kosztować będzie ok. 455 mln zł. Spółka ma zagwarantowane 133 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, reszta pochodzić będzie z kredytów bankowych (m.in. z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Nordyckiego Banku Inwestycyjnego) oraz środków własnych.

Na najbliższych sesjach rady miasta Gdańska i Sopotu radni zagłosują za podwyższeniem kapitału zakładowego Portu Lotniczego. Sopot zwiększy swoje udziały o 5 mln zł, natomiast Gdańsk prawie o 19,5 mln w latach 2010-2011. Tym samym udział w spółce w przypadku Gdańska zwiększy się do 32 proc., a Sopotu do 4 proc. Kolejnymi udziałowcami spółki są samorząd województwa pomorskiego, Gdynia oraz Państwowe Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze.

- Jest to kluczowa inwestycja dla rozwoju całej metropolii, a przez różne trudności jej budżet jest napięty - przyznaje Paweł Orłowski, zastępca prezydenta Sopotu. - Liczymy także, że w przyszłości spółka będzie przynosić znaczne zyski.

Realizacja wszystkich inwestycji powinna zakończyć się wraz z końcem 2011 roku.

O autorze

autor

Michał Brancewicz

Gdańszczanin od urodzenia. Nie ukryje się przed nim żadna nowa inwestycja w mieście. Gra w piłkę nożną, jeździ na snowboardzie i rowerze. Próbuje swoich sił w scenariopisarstwie.

Miejsca

Opinie (182) ponad 10 zablokowanych

  • pytania (2)

    Dlaczego do przetargów dopuszcza się firmę, która do czego się dotknie to napewno to spieprzy (Dromex)?
    Dlaczego przedłużenie ul. Słowackiego nie poprowadzi się tunelem pod drogą kołowania jak to jest na wielu lotniskach (brak wyobraźni?)
    Dlaczego na lotnisku, gdzie często są mgły jest jeden z najstarszych systemów wspomagających lądowanie
    ....

    • 4 0

    • ZA DUŻO BYŚ CHCIAŁ WIEDZIEĆ

      • 0 0

    • popieram

      Też bardzo dużo latam i mgły i brak systemu naprowadzania i dodałbym jeszcze, że brak systemu Amadeus (bezobsługowego wybierania miejsc w/g rezerwacji co minimalizuje te przeklęte kolejki w Rębiechowie) - to jest Pięta Achillesowa naszego lotniska

      • 1 0

  • Zatrzymać rozbudowę tego bałaganiarskiego lotnika, (2)

    natomiast wszelkie siły i środki skierować na wspaniale położone cztery razy większe lotnisko Babie Doły.
    Budować go od początku, bez wszelkich złych konotacji jakie pamiętamy w stosunku do Rębiechowa.
    Mieszkam w Baninie i nie wyobrażam sobie, aby droga, która jeżdżę kilka razy dziennie miała być zamknięta. Niestety przykre jest to, że przeciwko protestowi są zazdrośni mieszkańcy Trójmiasta a zwłaszcza Gdańska.

    Jeszcze raz apeluje. Wszystkie środki i ręce na pokład Babich Dołów.

    • 7 10

    • ile drogi nadłożysz jadąc nowatorów-budowlanych? 2 km max? do tego jadąc nową równiutką i szeroką drogą. Przede wszystkim oświetloną. Marudzicie wszyscy na zachód od lotniska bo macie dłuższą drogę do domu, a jak wiadomo lotnisko się rozbudowuje więc i zmiany w układzie komunikacyjnym są i będą rzeczą normalną.

      • 2 1

    • twój stary

      bałaganiarski:P

      • 0 0

  • A CO Z LOTNISKIEM W GDYNI? (1)

    DLACZEGO NIE MA NIC O LOTNISKU W GDYNI?

    • 3 8

    • A na co na wsi lotnisko?

      dla aeroplanów do orysków?

      • 5 3

  • Zainteresujcie się sprawą likwidowanej Słowackiego

    Za kilka miesięcy zostanie zlikwidowana Słowackiego za lotniskiem. Na zawsze.
    Czy nie możecie się zaintersować co się z tym dzieje?
    Przecież jest dużo miejsca na Słowackiego za lotniskiem - nawet po wydłużeniu pasa, dobudowania drogi kołowania i rozbudowy termianala!

    Kiedyś marszałek Struk się zaangażował i twierdził, że nie można w ten sposób utrudnić życia mieszkańcom Pomorza (ale i Gdańska). 8 km dalej na lotnisko, 2 km dalej do miasta. Korki na budowlanych!!! Nawet jakieś spotkanie w tej sprawie było i była dobra wola lotniska (opdobno).
    CO SIĘ W TEJ SPRAWIE DZIEJE?

    • 6 4

  • nad szpitalami

    nie mozna organizowac przelotow statkow jest to lamanie praw pacjenta

    • 2 1

  • BRAWO DLA LOTNISKA W GDAŃSKU (3)

    A GDYNII MOWIMY DZIEKUJEMY. JAK ZWYKLE GDYNIA MA AMBICJE TYLKO PO CO W TROJMIESCIE DWA LOTNISKA?????
    ACH TA GDYNSKA PAZERNOŚĆ.

    • 9 4

    • Dlaczego

      kobiety maja problemy z myśleniem i analizą sopocianko?

      • 1 2

    • Raczej ach ta Gdyńska małość...

      Jakie miasto takie (malutkie i we mgle, może mżawkach) lotnisko... ;)

      • 1 2

    • Dwa lotniska po to aby byla alternatywa na ladowanie w GDANSKU CZY GDYNI a nie Bydgoszczy czy W-WIE

      • 2 1

  • Jak zwykle, tzn. zwyczajowo Gdańsk miażdży Gdynię :) (1)

    Kiedy my Gdańszczanie będziemy mieć od dawna u siebie lotnisko godne XXI wieku, to Gdynia będzie dalej snuć plany o malutkim lotnisku dla awionetek Mietka ;)

    • 6 1

    • Gdańszczanie, jak wy mało kumacie..

      Gdynia wcale nie ma zamiaru budować wielkiego terminala (lotnisko już jest) to ma być zapasowe lotnisko dla GDN, tu mają lądować małe jednostki, cargo, czartery oraz pomniejsze "lowcosty"
      Wcale nie mamy zamiaru odbierać splendoru "Lech Walesa AirPortki" do którego i tak szybciej można się dostać obwodową z Gdyni niż z centrum Gdańska..
      Zacznijcie myśleć w końcu o całym 3mieście, bo zaściankowość wychodzi jak słoma z butów.

      • 0 0

  • nie stoimy,

    lecimy!;)

    • 2 0

  • Wszystko ok ale... (1)

    Drogę z lotniska do Banina też by można było naprawić bo to katastrofa...

    • 3 0

    • Ta droga nie jest naprawiana bo zostanie ZLIKWIDOWANA!

      • 0 0

  • szkoda, że lotnisko rezygnuje z rękawów.....

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane