• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Reklam miało być mniej, a postawili nowe

Rafał Borowski
17 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Opisane w artykule nośniki reklam, które pojawiły się przy ul. Opolskiej na Przymorzu. Opisane w artykule nośniki reklam, które pojawiły się przy ul. Opolskiej na Przymorzu.

Przy ul. OpolskiejMapka na Przymorzu pojawiły się wolnostojące tablice reklamowe. Jak mają się one do uchwały krajobrazowej - pyta nasz czytelnik, który jako przedsiębiorca musiał niedawno ponieść spore koszty zmiany własnego szyldu. Miasto tłumaczy, że uchwała nie miała zakazywać wprowadzania reklam, ale ich uporządkowanie.



Obecnie w przestrzeni miejskiej jest mniej reklam niż rok czy dwa lata temu?

Z naszą redakcją skontaktował się przedsiębiorca z Przymorza, którego zbulwersował montaż podświetlanych billboardów na deptaku wzdłuż ul. Opolskiej. Dlaczego ten z pozoru błahy fakt wzbudził w nim negatywne emocje?

Chodzi oczywiście o przejętą przez władze Gdańska uchwałę krajobrazową, której celem było porządkowanie przestrzeni publicznej poprzez uregulowanie kwestii powierzchni reklamowych.

W wielkim skrócie: zakaz dotyczy wszelkich wielkoformatowych nośników, w szczególności banerów na elewacjach budynków i billboardów.

Czytaj też:

Bilbordy wracają. Gdańsk zarobi rocznie 2 mln zł



Wymiana reklam wiązała się z kosztami



Warto podkreślić, że do zapisów uchwały musiały dostosować się wszelkie podmioty, nie tylko przedsiębiorcy. Kto nie usunął reklam niezgodnych z przepisami, musiał liczyć się z nałożeniem kary finansowej.

- Zgodnie z treścią uchwały wszyscy tamtejsi przedsiębiorcy na własny koszt - średnio ok. 3-4 tys. zł za szyld - zmienili swoje reklamy i to w momencie najbardziej wzmożonych obostrzeń covidowych. Pytanie brzmi, czy było to niepotrzebne, skoro takie dziwactwa powstają i to za zgodą spółdzielni mieszkaniowej? - denerwuje się nasz czytelnik.

Celem uchwały nie była likwidacja reklam



Urzędnicy odpierają te zarzuty i tłumaczą, że celem uchwały jest ochrona miejskiego krajobrazu, nie zaś całkowite usunięcie z niego reklam. Jak podkreślają, uchwała spełniła cel wyznaczony przez radnych.

Zwracają także uwagę, że przedsiębiorcy mieli aż dwa lata na dostosowanie szyldów do założeń uchwały. Przepisy weszły w życie 2 kwietnia 2018 r., okres dostosowawczy dobiegł końca 2 kwietnia ubiegłego roku.

- Uchwała krajobrazowa nie zakazuje umieszczania wolnostojących nośników reklamy, ale wprowadza jasne i przejrzyste zasady ich sytuowania. Efektem tych reguł jest uporządkowanie niemal w 100 proc. przestrzeni miasta z przeskalowanych reklam nieprzystających do tkanki miejskiej, banerów, różnej maści tabliczek itp. Epidemia stworzyła sytuację, wobec której nie można przejść obojętnie - tłumaczy Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Reklamy muszą spełniać normy



W przypadku deptaka przy ul. Opolskiej mamy do czynienia z wolnostojącymi tablicami typu citylight. Uchwała dopuszcza ich montowanie w przestrzeni publicznej, jednak muszą one spełniać określone normy, np. w zakresie wymiarów, koloru obudowy czy odległości od innych wolnostojących urządzeń.

Zgodność tablic na Przymorzu z uchwałą została potwierdzona przez pracowników Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Powszechna Spółdzielnia Mieszkaniowa "Przymorze" ma możliwość podjęcia uchwały wewnętrznej i jako użytkownik wieczysty terenu dowolne sytuowanie nośników reklamy, pod warunkiem zachowania ich zgodności z obowiązującymi przepisami prawa miejscowego. W uproszczeniu, jako wieczysty użytkownik terenu spółdzielnia ma w tym zakresie dowolność. Jeśli jednak sytuuje jakieś nośniki, to muszą być zgodne z prawem miejscowym. Te są - uzupełnia Bieganowska.

Opinie (129) 3 zablokowane

  • Czy reklamy mają jeszcze sens? (1)

    Reklamy są wyznacznikiem jedynie tego że producent włożył wiecej kasy w marketing niz w sam produkt. Jak widzę reklamę to odruchowo odwracam wzrok. W czasach bez internetu byla to jedyna mozliwosc rozreklamowania nowego produktu, teraz mamy internet, wolę przewertować oferty sprawdzić opinie, recenzje, co jest lepsze i czy faktycznie jest lepsze.

    • 2 0

    • Reklama to reklama. Czy o w świecie wirtualnym, czy rzeczywistym.

      Opinie i recenzje w internecie?
      Coraz trudniej znaleźć takie, które są pisane przez faktycznych użytkowników.
      Google i spółka bardzo dbają o to, żeby ich algorytmy pozwalały promować jedynie te instytucje, które im płacą.

      • 0 0

  • Na calym swiecie w miastach sa reklamy wielkoformatowe!

    Jak sie komus nie podoba to niech sie wyprowadzi na wies. Usuwanie szyldow przy obwodnicy lub zdejmowanie duzych reklam z brzydkich scian budynkow, to jakies nieporozumienie!!

    • 0 2

  • W takim razie chyba czas na Rozpiżdżet Obywatelski (1)

    Nie trzeba zgłaszać projektów, nie trzeba głosować. Wystarczy podjąć oddolne działanie pokazujące naszej władzy co myślimy o takiej hipokryzji.

    • 132 16

    • Tragedia

      Przy całej tej żenującej władzy samorządowej i jej ideologicznych festynach, uchwała krajobrazowa była jak prezent pod choinkę. Minęło trochę czasu a na Miszewskiego wiszą "szmaty", okazuje się, że miasto ma teraz monopol na reklamy, Ikea "wali" po oczach, gdy inni grzecznie się zamalowali...

      • 4 0

  • Co za wiocha (2)

    Na całym Świecie firmy reklamują się sporymi neonami lub bilbordami także w centrach miast, a w Gdańsku pościągano nawet loga sieci handlowych ze ścian i dachów widziane z obwodnicy. I już mamy psychozę strachu.

    • 52 181

    • Na którym świecie? (1)

      Liczba nośników w naszych miastach jest rekordowa. Porównaj to z Paryżem, Berlinem, czy nawet miastami we Włoszech, które z porządku nie słyną.

      • 30 4

      • Na trzecim świecie

        koleś pewnie nie był dalej niż w Gdyni i myśli, że tak jest na całym świecie.

        • 9 0

  • Jeżeli "miasto tłumaczy, że uchwała nie miała zakazywać ..."

    To trzeba wysłać miasto do szkoły poprawnej polszczyzny albo pana autora.

    • 1 0

  • Akcja niszczenia firm

    Wtedy 700 firm zginęło by jedną nacja mogła żyć z dotacji,która kradli

    • 0 0

  • Uchwała krajobrazowa (4)

    Czytaj: Uchwała ustanawiającą miasto Gdańsk jako zmonopolizowany podmiot uprawniony do uzyskania dochodu za sprzedaży powierzchni reklamowych.

    • 11 3

    • spółdzielnia postawiła (3)

      i spółdzielnia zarabia. czytanie ze zrozumieniem trudne?

      • 1 2

      • a kto zadecydowal i wydal zgode? moze czlonkowie tej spoldzielni, co? (2)

        • 1 1

        • wyobraź sobie, że zarząd

          • 0 0

        • Oświeć nas zatem kto wydał zgodę :)

          • 2 0

  • Nikt mi nie powie,że reklama (2)

    na skrzyżowaniu Miszewskiego i Grunwaldzkiej nad księgarnią spełnia jakiekolwiek normy

    • 18 1

    • ja powiem

      spełnia

      • 0 0

    • Spelnia

      • 0 0

  • Na wybory wrócą bilbordy (1)

    Jak ten z trAskowskim we Wrzeszczu

    • 2 0

    • To nie wina Trzaskowskiego

      Który zlecił ogólnopolskiej firmie ogólnopolską kampanię...

      • 1 0

  • (2)

    Ogólnie nie jestem za niszczeniem mienia ale w tym przypadku "Sprejarze i graficiarze wszystkich dzielnic Gdańska łączcie się ".

    • 12 6

    • i kibole od niszczenia wiat tez sie rusza (1)

      bo wiaty to tez nosniki tych reklam w miescie.

      • 1 1

      • Nie zapomniał ksiądz pojechać do znajomej przypadkiem? I do swojego bachora? Niedziela wieczór to zwyczajowy czas na to.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane