• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Reklamy wracają na budynki. Uchwała krajobrazowa jest dziurawa?

Maciej Korolczuk
10 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Od takich widoków w Gdańsku zdążyliśmy się już odzwyczaić. Jak się okazuje, reklama tego typu jest zgodna z uchwałą krajobrazową. Od takich widoków w Gdańsku zdążyliśmy się już odzwyczaić. Jak się okazuje, reklama tego typu jest zgodna z uchwałą krajobrazową.

W ostatnich dniach na kilka budynków w Gdańsku wróciły wielkoformatowe reklamy. Mieszkańcy zachodzą w głowę, jak to możliwe, skoro od kilkunastu miesięcy z powodzeniem funkcjonuje uchwała krajobrazowa, która miała walczyć ze szpetnymi nośnikami. Urzędnicy rozkładają ręce i przyznają, że banery wiszą zgodnie z prawem.



Czy uchwałę krajobrazową trzeba zmienić, by uniemożliwić powrót reklam na elewacje budynków?

Od wielkoformatowych reklam, które przez lata szpeciły ulice i budynki w Gdańsku, zdążyliśmy się już odzwyczaić. Może dlatego, gdy tylko w przestrzeni publicznej pojawia się baner reklamowy większy od sklepowego szyldu mieszkańcy natychmiast reagują, informując o ponadnormatywnej reklamie.

Tak było na początku maja, gdy na narożnej kamienicy przy Miszewskiego i al. GrunwaldzkiejMapka stanęło rusztowanie, a na nim powieszono reklamę jednego z banków.

- Uchwała dopuszcza w tej lokalizacji reklamę na siatce budowlanej na rusztowaniu przed elewacją, na której prowadzone są zewnętrzne roboty budowlane lub konserwatorskie. Dopuszczalna powierzchnia służąca ekspozycji reklamy wynosi do 100 proc. całkowitej powierzchni siatki. Reklama może być sytuowana wyłącznie w trakcie prowadzenia robót budowlanych i nie dłużej niż przez 12 miesięcy, później przez okres pięciu lat nie można sytuować reklamy. Na aktualną reklamę wydano zezwolenie na zajęcie pasa drogowego - informowała miesiąc temu Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Po miesiącu nośnik zdemontowano, ale nie na długo. W tym tygodniu znów po oczach biją w tym miejscu wielkie czerwone litery z numerem telefonu, pod który można dzwonić, by uzgodnić warunki reklamy na jednym z najbardziej ruchliwych skrzyżowań w mieście.

Urzędnicy tłumaczą, że w przypadku reklamy w tym miejscu jedyna zmiana dotyczy treści reklamy, na którą ani magistrat, ani uchwała nie mają wpływu. Mówiąc inaczej - na elewacji może zawisnąć reklama dowolnej treści.

Jak ustaliliśmy, decyzja na zajęcie pasa drogowego pod reklamę w tym miejscu została wydana do końca kwietnia 2022 r.

  • Wielkoformatowa reklamy na falowcach na Przymorzu również są zgodne z zapisami uchwały.

Budynek przy Wyspiańskiego i Grunwaldzkiej nie jest jedynym miejscem, gdzie w ostatnim czasie zawisły wielkoformatowe reklamy. Kolejnym jest choćby szczytowa ściana falowca przy ul. KołobrzeskiejMapka czy reklama wisząca - tuż obok, na falowcu przy al. Rzeczypospolitej 1Mapka.

Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku urzędnicy nie dopatrzyli się nadużyć, co oznacza, że także te reklamy wiszą zgodnie z prawem.

Jak to możliwe?

Banery zgodne z uchwałą krajobrazową



Sprawdziliśmy. Zgodnie z Uchwałą Krajobrazową Gdańska:

  • dopuszcza się sytuowanie reklamy na elewacji nieposiadającej otworów okiennych (z wyłączeniem otworów okiennych klatek schodowych, pomieszczeń technicznych, piwnic i poddaszy), do której nie przylega żaden obiekt lub płaszczyzna ściany innego budynku oraz o wysokości nie mniejszej niż 9 m, liczonej od poziomu terenu do wysokości dolnej krawędzi okapu dachu przy elewacji, na której sytuowana jest reklama,
  • dopuszcza się wyłącznie w formie prostokąta,
  • dopuszcza się sytuowanie dolnej krawędzi reklamy nie niżej niż 3 m nad poziomem terenu,
  • dopuszczalna powierzchnia służąca ekspozycji reklamy wynosi do 60 proc. powierzchni elewacji,
  • nakazuje się zachowanie pola ochronnego o wielkości odpowiadającej co najmniej 10 proc. wysokości i szerokości elewacji, na której jest sytuowana, z wyłączeniem urządzeń reklamowych wykonanych z giętych lamp neonowych,
  • zakazuje się sytuowania w odległości mniejszej niż 50 m od skrzyżowań, przejazdów kolejowych, mostów, wiaduktów, estakad oraz tuneli.


- W związku z powyższym nie stwierdzam niezgodności banerów ze zdjęć z uchwałą - mówi Michał Szymański, wicedyrektor GZDiZ.

1,6 mln zł kar za nielegalne reklamy. Nowy wygląd galerii handlowych



Zapytaliśmy więc, czy w związku z pojawianiem się reklam, których - mocą uchwały - urzędnicy chcieli pozbyć się z przestrzeni publicznej, planowane są zmiany w poszczególnych jej zapisach?

- Na chwilę obecną nie trwają żadne prace związane z nowelizacją uchwały. Dokument pozytywnie wpłynął na wizerunek miasta, co zostało potwierdzone w licznych artykułach i doniesieniach prasowych. Dodatkowo treść uchwały obroniła się w dotychczas toczących się postępowaniach sądowych - dodaje Michał Szymański.

Opinie (204) ponad 10 zablokowanych

  • Lepszy baner niż rusztowanie w tym czasie

    • 0 1

  • od kiedy postawili rusztowanie nie widziałem tam ani jednego robotnika (1)

    a codziennie tam przechodzę, mi to wygląda na badanie terenu co można czego nie można, takie naciąganie gumy, widać bank który tam miał reklamę speniał i zrezygnował a reklama miała niby wisieć pół roku

    • 5 0

    • I to jest ciekawe

      Przecież postawienie takiego rusztowania też kosztuje, i reklama też...to jakie przebicie jest na reklamie że opłaca się rusztowanie?

      • 1 0

  • To małym sklepikarzom mierzą milimetry w reklamach

    A tu płachta na pół dzielnicy " zgodnie z przepisami"...
    Coś wybiórcze te przepisy!

    • 4 1

  • Gdańszczanie (5)

    Niestety w większości to cwaniaki i prostaki. Dobrze że jest napływ normalnych ludzi, bo inaczej całe miasto byłoby jak Orunia czy NP.

    • 15 12

    • Gdanszczanie nie robia takiej wiochy. To naplyw Januszy spod Olsztyna. (4)

      Sprzedali pole i przenosza swoje zwyczaje do miasta.

      • 3 1

      • (1)

        Zadam pytanie: a rodzice tych dzisiejszych Gdańszczan to gdzie sprzedali swoje pola?
        Gdańszczan masz w Lubece i Hamburgu misiu.

        • 1 2

        • Nic nie sprzedali bo nic nie mieli

          Naprawdę wolę mieszkać obok pracowitego słoika niż boomera z Zaspy czy Przymorza, który pali faje i pije tyskie na balkonie, bo ojciec robił tak samo jak wracał ze stoczni

          • 2 0

      • No właśnie nie (1)

        Największy problem to boomerzy po 40tce gdzie dziadek nie znany, bo był przejazdem ze wschodu na zachód w 1945

        • 1 0

        • 100/100

          • 1 0

  • na mnie i chyba na większość ludzi takie reklamy działają wręcz odwrotnie.

    ilu z was leci po gacie, które były na banerze?

    • 2 0

  • Uchwała została tak napisana

    żeby duzi mogli, a mali nie :/

    • 4 1

  • slodkowski tego przesluchajcie.. ale nie tylko (2)

    radzilbym sie mu przyjrzec.. najslabsze ogniwo tego przekretu

    Knera to ten co tak kibicowal

    • 2 0

    • Misiek nie lepszy

      Dlatego w mieście mamy tylko ławki od jednej firmy po 3600zł za szt ( na allegro takie same po 900 zł) i słupki parkingowe po 800 zł ( w sklepach internetowych po 120 zł)

      Najlepsze kasztany rosną przy GZDiZ

      • 1 0

    • Słodkowski jest teraz w innej miejskiej spółce.

      • 1 0

  • Proponuje bojkotować firmy które się reklamują

    media społecznościowe są dobrym miejscem do wyrażania opinii na ten temat , presja bezpośrednia na firmy moim odniesie większy skutek pytanie czy nam się chce żeby miasto wyglądało ładnie.

    • 1 1

  • miasto zabezpiecza tereny do promocji politycznych.

    • 3 0

  • Nie kupujcie produktów marek ktore reklamują się w ten sposób. (1)

    Skoro mają gdzieś etykę przy kupowaniu reklam to też mają gdzieś etykę przy wytwarzaniu produktów czy wykonywaniu usług.

    • 14 4

    • ja już tak od dawna robię

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane